مکیدن انگشت نوزاد
نوشته شده توسط : ذهن نو

مکیدن انگشت در نوزاد به طور طبیعی وجود دارد. این تمایل به واسطه بازتاب‌مکیدن ایجاد می‌شود. در واقع دهان اولین عضوی است که نوزاد از طریق آن لذت را درک می‌کند، به علاوه مکیدن شست یا انگشتان دیگر راهی برای شناسایی پیرامون است. اما از آن جا که مکیدن انگشت می‌تواند مضراتی هم داشته باشد، والدین به دنبال راهی برای جلوگیری از آن هستند. در ادامه به علت و عوارض انگشت خوردن نوزاد پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از خدمات مشاوره کودک استفاده کنید.

 

منبع : مکیدن انگشت نوزاد

آیا مکیدن انگشت در نوزاد طبیعی است؟

هنگامی که دهان نوزاد را با انگشت لمس کنید، متوجه می‌شوید که او تلاش در مکیدن انگشت‌تان می‌کند. در واقع این مکیدن نوعی رفتار غیرارادی و فطری است که برای بقا به نوزاد کمک می‌کند. مکیدن غیرارادای که به طور اختصاصی بازتاب مکیدن نامیده می‌شود، بعد از مدتی به رفتار ارادی تبدیل خواهد شد.

از چه سنی نوزاد به طور ارادی انگشتانش را می مکد؟

این رفتار از بدو تولد شروع شده و در چهار ماهگی نیز از بین خواهد رفت و به مکیدن آگاهانه تبدیل خواهد شد. اگر نوزادی فاقد توانایی مکیدن باشد، رشد و بقای او به خطر می‌افتد و والدین حتما باید جهت اقدامات لازم به متخصصین مراجعه نمایند.

علت و دلایل مکیدن انگشت در نوزاد

نشانه‌های بدنی در نوزادان در حکم زبان بوده و اهمیت بالایی در برقراری ارتباط خواهند داشت. والدین برای آشنایی با زبان بدن و رفتارهای نوزاد خود می‌توانند از روانشناسان کمک بگیرند. به همین منظور در ادامه علت رفتار مکیدن انگشت نوزاد را شرح داده‌ایم. اگر این رفتار در نوزادان بالای دو سال مشاهده شد، حتما مقاله کودکان استثنایی را هم بخوانید.

شناسایی محیط پیرامون

ناتوانی نوزادان در استفاده کامل از توانایی‌های ذهنی باعث شده تا برای آشنایی با اشیا اطراف خود هرچیزی را در دهان‌شان بگذارند. مکیدن انگشت یا مکیدن کل دست ناشی از همین موضوع است. علاوه بر تلاش نوزاد برای شناخت محیط پیرامون، انتقال پیام گرسنگی به والدین نیز می‎تواند یکی از دلایل مکیدن انگشت باشد.

احساس آرامش با مکیدن انگشت در نوزاد

مکیدن انگشت عملی لذت بخش برای نوزاد است. آن‌ها این عادت را یا از دوران جنینی حفظ کرده و یا در اولین روزهای پس از تولد متوجه احساس آرامش هنگام مکیدن انگشت خود شده باشند که همین احساس خوشایند احتمال تکرار این رفتار را در نوزاد افزایش خواهد داد.

دندان درآوردن

در سن دندادن درآوردن به دلیل خارشی که در لثه‌ها ایجاد می‌شود نوزاد به مکیدن انگشت و یا وارد کردن جسم خارجی در دهان روی آورده تا خارش برطرف شود.

احساس گرسنگی و مکیدن انگشت نوزاد

مکیدن انگشت در اولین ماه‌های پس از تولد نشانگر احساس گرسنگی در نوزاد است. نوزادان به دلیل تجربه مکیدن سینه مادر و یا بطری شیر که در پی آن گرسنگی آن‌ها رفع می‌شود، می‌خواهند با مکیدن انگشت زمان مجدد تغذیه خود را به والدین نشان دهند.

احساس خستگی

با افزایش سن نوزاد، ساعت خواب وی کاهش پیدا کرده و در این حالت، مکیدن انگشت نشانه‌ای برای احساس خستگی و بی حوصلگی در نوزادان است.

اضطراب و نگرانی

مکیدن انگشت در سنین بالاتر یکی از نشانه‌های اضطراب و تنش است. توجه به رفتارهایی که همراه با مکیدن انگشت صورت می‌گیرد در تشخیص علت اضطراب و تنش موثر است. مراجعه به مشاوره‌کودک و صحبت با او به حل اضطراب و تنش فرزند شما کمک خواهد کرد. برای آشنایی با راه های درمان استرس در کودکان کلیک کنید.

آسیب های مکیدن انگشت در نوزادان

مکیدن انگشت به طور کلی موضوع مهم و نگران کننده ای به شمار نمی‌رود و تقریبا در همه نوزادان مشاهده می‌شود. اما در مواقعی می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد.

تغییر شکل استخوان های صورت

استخوان‌ها و عضلات بدن در سنین پایین، انعطاف پذیری زیادی دارند و نوزادانی که عمل مکیدن انگشت را با شدت زیاد و برای مدت طولانی انجام می‌دهند باعث تغییر حالت استخوان‌های آرواره و فک به صورت نامناسبی می‌شود.

درآمدن دندان ها به صورت نامرتب

مکیدن انگشتان در دراز مدت باعث می‌شود دندان‌های شیری نوزاد به صورت نامرتب و کج رشد کند. جلو آمدن دندان‌های ردیف بالا و عقب رفتن دندان‌های ردیف پایین از دیگر عوارض مکیدن انگشت در نوزادان است. لازم به ذکر است به عقیده برخی از دندان پزشکان، مشکلات مرتبط به دندان‌های شیری اثر بدی بر دندان‌های اصلی نداشته و ترک کردن مکیدن انگشت قبل از رویش دندان های اصلی انجام شود.

مشکلات صحبت کردن

مکیدن انگشت در برخی مواقع به دلیل تاثیر بر شکل آرواره‌ها، مشکلاتی در صحبت کردن ایجاد خواهد کرد. این مشکلات می‌تواند شامل لکنت زبان یا عدم توانایی در تلفظ برخی حروف باشد.

راه های کاهش مکیدن انگشت در نوزاد

مکیدن انگشت عوارض نامطلوبی خواهد داشت که نهایتا باید تا شش سالگی از بین برود. در ادامه به شرح برخی از راهکارها در این زمینه خواهیم پرداخت.

تذکر دادن

تذکر به‌کودک و آگاهی دادن به او می‌تواند اولین گام برای ترک این عادت باشد. توضیح دلایل ترک باید به زبان ساده و در حد فهم‌کودک باشد.

پرت کردن حواس نوزاد

در مواقعی که‌کودک مشغول مکیدن انگشت است و یا قصد انجام این کار را دارد با پرت کردن حواس او به موضوعات دیگر می‌توان باعث شد تا این عمل را فراموش کند.

شناسایی نشانه ها

بررسی دقیق رفتار نوزاد در شبانه روز در شناسایی عامل مکیدن انگشت موثر است. به طور مثال شاید کودکی در هنگام خواب و به دلیل ترس این رفتار را انجام می‌دهد، بنابراین باید برای بهبود این رفتار، ابتدا عامل استرس زا را از بین برد.

وضع سیستم پاداش

وقتی کودک‌تان مکیدن انگشت را کنار گذاشته و یا کمتر انجام می‌دهد برای او پاداش در نظر بگیرید. تعیین پاداش موجب ایجاد انگیزه در ترک این رفتار خواهد شد. به طور مثال استفاده از روش اقتصاد ژتونی بسیار موثر است. روش اقتصاد ژتونی به این معناست که با هر رفتار مثبت به کودک‌خود یک امتیاز بدهید و در صورت انجام عمل مکیدن یک امتیاز از او کسر کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و رشد او می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

 

منبع : مکیدن انگشت نوزاد

 

 





:: برچسب‌ها: مکیدن انگشت نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: