غذاهای مفید برای ترک اعتیاد
نوشته شده توسط : ذهن نو

مصرف غذاهای مفید برای ترک اعتیاد از مسائل مهمی هستند که معمولاً توجه کمتری به آن‌ها می‌شود. در واقع اهمیت تغذیه در سلامت جسم و روان موضوعی است که بر هیچ‌کس پوشیده نیست. تغذیه سالم در ترک اعتیاد نیز مانند هر نقاهت و بیماری دیگر مهم است. استفاده از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد باعث خواهد شد تا فرد بتواند با سلامت بیشتری این مرحله را طی کند و مشکلات گوارشی نظیر یبوست و یا ضعیف بودن معده که در طول مدت ترک اعتیاد مشاهده می‌شوند با استفاده از مواد غذایی مناسب تا حدودی کاهش یابد. به همین خاطر ما نیز در این مطلب راجع به اهمیت تغذیه و غذاهای مفید برای ترک اعتیاد صحبت خواهیم کرد.

 

منبع : غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

 

9 نکته قابل توجه در غذاهای مفید برای ترک اعتیاد

استفاده از برخی مواد غذایی و مکمل‌های دارویی باعث خواهد شد تا فرد نقاهت‌های دوره ترک اعتیاد را با وضعیت مطلوب‌تری پشت سر بگذارد. به‌طورکلی در این دوران می‌بایست از مواد غذایی سالم و تازه استفاده شود و از برخی مواد غذایی نیز باید پرهیز کرد. داشتن یک برنامه منظم برای تغذیه ازجمله مسائلی است که می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

1- حجم کمتر، وعده‌های بیشتر

اعتیاد باعث تضعیف قدرت جسمانی در تمامی اندام‌های بدن و همین‌طور معده می‌شود. این موضوع باعث خواهد شد که بدن فرد توانایی کافی برای جذب حجم زیادی از مواد غذایی را نداشته باشد. به‌ویژه با توجه به اینکه در رژیم غذایی افراد در حال ترک می‌بایست از پروتئین استفاده شود و پروتئین ازجمله موادی است که هضم آن سنگین خواهد بود؛ در این شرایط بهتر است برنامه غذایی فرد در طول دوران ترک اعتیاد به‌صورت حجم کمتر در وعده‌های غذایی مختلف باشد.

2- غذاهای مفید برای ترک اعتیاد | استفاده از پروتئین

پروتئین‌ها ازجمله اصلی‌ترین مواد غذایی مفید برای ترک اعتیاد هستند. با توجه به اینکه عضلات بدن به دلیل اعتیاد تحلیل می‌روند، استفاده از این ماده غذایی باعث عضله سازی و افزایش توانایی جسمی فرد می‌شود. البته می‌بایست در استفاده از پروتئین‌ها به اصل حجم کمتر در وعده‌های غذایی بیشتر توجه داشته باشید. پروتئین ازجمله موادی است که در گوشت قرمز و سفید، حبوبات و لبنیات یافت می‌شود.

3- استفاده از فیبرها

فیبر ازجمله مواد غذایی است که در سبزیجات، غلات و برخی میوه‌ها وجود دارد. استفاده از این ماده غذایی می‌بایست در برنامه روزانه فرد قرار داده شود. فیبرها به‌عنوان یکی از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد باعث خواهند شد تا فرد در طول روز چندان احساس گرسنگی نداشته باشد و همین‌طور به تنظیم سطح قند خون و کلسترول نیز کمک خواهند کرد. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که در طول دوره ترک اعتیاد برای فرد پیش می‌آید یبوست و اختلال در سیستم گوارشی فرد است. استفاده از فیبرها باعث می‌شود تا شرایط گوارشی فرد نیز بهبود پیدا کند.

4- امگا 3

امگا 3 و سایر روغن‌های طبیعی ازجمله مواد غذایی هستند که می‌بایست در طول دوره ترک اعتیاد به آن‌ها توجه داشته باشید. این ماده غذایی مفید را می‌توان در موادی مانند ماهی، میگو، تخم‌مرغ و زیتون پیدا کرد. سعی کنید تا جای ممکن استفاده از چربی‌های مضر را کاهش دهید.

5- نوشیدن مایعات

استفاده کافی از آب و مایعات دیگر مانند آبمیوه‌های طبیعی ازجمله مواد غذایی مفید در ترک اعتیاد هستند. فرد می‌بایست در طول روز حداقل 8 تا 10 لیوان آب مصرف کند. استفاده از آب تأثیر مطلوبی در بهبود سیستم گوارش و کلیه‌ها دارد. سعی کنید تا حد ممکن استفاده از قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین دار، نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های غیرطبیعی را کاهش دهید.

6- غذاهای مفید برای ترک اعتیاد | استفاده از مکمل‌ها

در کنار استفاده از مواد غذایی مناسب در دوران ترک اعتیاد، متخصصین معمولاً توصیه می‌کنند که از مکمل‌های غذایی نیز استفاده شود. این مکمل‌ها با تأمین مواد موردنیاز بدن می‌توانند تأثیر مطلوبی در کاهش نشانه‌های دوران نقاهت داشته باشند.

7- ویتامین‌های گروه B

استفاده از ویتامین‌های گروه B تأثیر بسیاری در بهبود عملکرد سیستم اعصاب دارد. همچنین این گروه از ویتامین‌ها باعث بهبود عملکرد گوارش و کاهش احساس درد می‌شوند. به همین خاطر متخصصین معمولاً استفاده از ویتامین‌های گروه B را در برنامه غذایی افراد در حال ترک ضروری می‌دانند.

8- N استیل سیستئین (NAC)

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این مکمل تأثیر بسیاری در کاهش وسوسه ذهنی برای استفاده از مواد مخدر یا وسواس‌هایی نظیر جویدن ناخن دارد و به همین خاطر از آن به‌عنوان یکی از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد نام برده می‌شود. علاوه بر این، این مکمل حاوی آنتی‌اکسیدان است و آنتی‌اکسیدان‌ها تأثیر بسیار مطلوبی در بهبود وضعیت سلامت جسمی دارند.

9- غذاهای مفید برای ترک اعتیاد | ویتامین C

ویتامین C یکی از مواد غذایی مهمی است که باعث کاهش میل به استفاده از انواع مواد مخدر می‌شود و همین‌طور از مغز در برابر مواد سمی موجود در انواع داروهای اعتیادآور محافظت می‌کند. به همین خاطر بهتر است با توصیه پزشک استفاده از این ویتامین را در برنامه روزانه فرد قرار دهید.

غذاهای ممنوعه

برخی از مواد غذایی نظیر مواد قندی یا پرچرب به‌طورکلی برای سلامت تمامی افراد مضر هستند. استفاده از این مواد در زمانی که فرد در حال ترک اعتیاد است می‌بایست به‌طورکلی کنار گذاشته شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مواد غذایی که می‌بایست از آن‌ها اجتناب شود اشاره خواهیم کرد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

  • برخلاف باور عموم استفاده از مواد قندی باعث بروز مشکلات جسمی و همین‌طور تشدید حالت‌های خماری می‌شود. بهتر است استفاده از قندهای طبیعی را جایگزین این مواد کنید.
  • استفاده از قهوه یا سایر نوشیدنی‌ها و مواد غذایی محرک می‌تواند باعث تشدید حالت‌های بی‌قراری در فرد بشود و بهتر است استفاده از آن‌ها را کنار بگذارید.
  • استفاده از غذاهای پرچرب و همین‌طور فست فودها و سایر مواد غذایی فرآوری شده می‌بایست در این دوران قطع شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

1. چرا استفاده از مواد قندی در دوره ترک اعتیاد اشتباه است؟

یک تصور اشتباه این است که بدن فرد در طول دوران ترک اعتیاد به مواد قندی بیشتری نیاز دارد اما تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از این مواد باعث تشدید حالت خماری می‌شود و بهتر است استفاده از قندهای طبیعی را جایگزین نمایید.

2. بهترین مواد غذایی برای فردی که در حال ترک اعتیاد است چیست؟

استفاده از پروتئین یکی از غذاهای مفید برای ترک اعتیاد است که می‌بایست در برنامه روزانه فرد وجود داشته باشد. در کنار استفاده از پروتئین بهتر است از میوه و سبزیجات تازه و لبنیات نیز استفاده کنید.

3. استفاده از ویتامین B چه تأثیری برای ترک اعتیاد دارد؟

این گروه از ویتامین‌ها باعث کاهش درد و بهبود عملکرد دستگاه عصبی مرکزی می‌شوند.





:: برچسب‌ها: غذاهای مفید برای ترک اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 398
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: