زردی نوزاد چقدر طول می کشد ؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

زردی نوزاد یکی از شایع‌ترین عارضه‌هایی است که در زمان تولد رخ می‌دهد و باعث نگرانی خانواده‌ها می‌شود. این بیماری در اکثر نوزادان و به خصوص نوزادان نارس اتفاق م‌ی‌افتد. این عارضه در مراحل اولیه کم خطر و حتی بدون نیاز به پزشک در منزل نیز قابل درمان است. خوشبختانه امروزه در بیمارستان و به هنگام زایمان تدابیر مراقبتی به والدین آموزش داده می‌شود و تمامی چکاپ‌ها به طور معمول انجام می‌شود. به این ترتیب زردی نوزاد تقریبا در تمامی موارد شناسایی و درمان می‌شود. در ادامه به نشانه‌ها، درمان و خطرات این بیماری پرداخته‌ایم. در صورت وجود هر نوع پرسش می‌توانید مشاوره کودک دریافت نمایید.

 

منبع : زردی نوزاد چقدر طول می کشد ؟

 

نشانه های زردی در نوزاد

سطح بالای رنگدانه بیلی روبین در خون باعث ایجاد زردی می‌شود. بیلی روبین یکی از موادی است که از شکستن گلبول‌های قرمز حاصل می‌شود و کبد به طور طبیعی بیلی روبین را پردازش کرده و پس از خارج کردن از خون از طریق مدفوع دفع می‌کند. همچنین در مدت زمان بارداری، کبد مادر بیلی روبین بدن جنین را دفع می‌کند. پس از تولد تا مدتی به دلیل عدم توانایی کبد نوزادان در پردازش بیلی روبین موجود در خون، این رنگدانه دفع نشده و در زیر پوست تجمع پیدا کرده و در نتیجه باعث زردی در پوست صورت و بدن و سفیدی چشم می‌شود. این نوع زردی که زردی فیزیولوژیک نام دارد در روز دوم یا سوم پس از تولد نوزاد در روی پوست ظاهر شده و در مدت زمان دو هفته هم از بین خواهد رفت.

ولی در نوزادان زودرس، زردی در روزهای پنجم تا هفتم به اوج رسیده و برطرف شدن آن حتی دوماه نیز طول خواهد کشید. در این حالت زردی ابتدا در چهره نوزاد پدید می‌آید و به سمت پایین حرکت کرده و به گردن و قفسه سینه هم می‌رسد. حتی در مواردی نیز تا انگشتان پا ادامه پیدا کرده است.

ارتباط شیردهی با زردی در نوزاد

کم آبی بدن و نبود مایع کافی باعث بالارفتن غلظت بیلی روبین در خون شده و اگر نوزاد شیر کافی و مناسبی دریافت نکند، احتمالا ابتلا به زردی بالاتر می‌رود. به عقیده کارشناسان تغذیه در هفته اول نوزاد حداقل به 8 تا 12 نوبت شیردهی در شبانه روز نیازمند است. برخی از نوزادان نیز دچار عارضه زردی ناشی از شیر مادر شده که به طور معمول در 7 تا 11 روزگی رخ داده و اگر در کنار زردی فیزیولوژیک ایجاد شود ممکن است تا مدت‌ها ادامه پیدا کند. ولی به طور کلی زردی ناشی از شیر مادر معمولا بی خطر بوده و نگران کننده نیست و تنها در صورتی که سطح بیلی روبین به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند می‌تواند باعث آسیب دائمی به سیستم عصبی شود.

عوامل افزایش دهنده زردی در نوزادان

به طور معمول برخی از نوزادان استعداد بیشتری برای ابتلا به زردی دارند ولی دلایل زیر نیز در افزایش ابتلا به این عارضه دخیل هستند:

  • زودرس بودن نوزاد که به دلیل کبد نابالغ قادر به کنترل سطج بیلی روبین نیست
  • کبودی نوزاد در زمان تولد
  • خواهر و برادر نوزاد با سابقه زردی
  • نوزاد مبتلا به اختلال ژنتیکی خاص باشد
  • ناسازگاری RH خون جنین و مادر
  • تشخیص زردی در نوزادان

معمولا پزشک در روز زایمان نوزاد را برای تشخیص وجود زردی معاینه خواهد کرد. پس از تولد در صورت نگرانی پزشک در مورد ناسازگاری گروه خونی، نمونه خون نوزاد گرفته خواهد شد. همچنین در اولین مراقبت نوزاد در بین روزهای سوم تا پنجم یعنی زمانی که بیلی روبین به بالاترین میزان خود در خون می‌رسد؛ پزشک نوزاد را معاینه خواهد کرد و در صورت نیاز آزمایش‌هایی انجام خواهد شد. اگر در خانه به دنبال تشخیص زردی نوزاد خود هستید می‌توانید نوزاد را به اتاقی با نورطبیعی ببرید و انگشت خود را با فشار بسیار کم به پیشامی یا بینی نوزاد فشار دهید و با برداشتن انگشت اگر ته رنگ زرد روی پوست ظاهر شود نشانه زردی است. اگر پوست نوزاد تیره است با بررسی لثه‌ها و یا سفیدی چشم می‌توان زردی را تشخیص داد.

درمان زردی نوزاد

پیچیدن نوزاد در یک پتوی فیبر نوری به نام بیلی بلنکت (بیلی پد) یکی از راه‌های درمان است. همچنین با نظر پزشک می‌توان نوزاد را به صورت برهنه و با چشمان بسته در زیر نور آبی بیلی لایت قرار داد که در این روش اشعه فرابنفش موجود در این نور، باعث تغییر شکل بیلی روبین و دفع آن از طریق مدفوع می‌شود. در صورتی که زردی شدید باشد با نظر پزشک متخصص می‌توان برای تعویض خون اقدام کرد که در این روش خون دارای سطح بیلی روبین بالا را با خون نرمال اهدایی تعویض می‌کنند. هم‌چنین در مواردی نیز افزایش دفعات شیردهی نیز موثر خواهد بود.

در چه مواردی زردی نیاز به تماس فوری با پزشک دارد؟

اگر زردی پوست صورت نوزاد ادامه پیدا کند و سفیدی چشم‌ها و پوست شکم و دست و پاها نیز زرد شود.

نوزاد به سختی از خواب بلند شود.

نوزاد بهانه گیر است و در مقابل شیر خوردن مقاومت می‌کند.

جمع بندی

زردی در حالت طبیعی عارضه‌ای است که خطر چندانی نداشته و درمانی ساده حتی در منزل خواهد داشت. البته اگر زردی وارد مراحل پیشرفته شده و درمان نشود می‌تواند عارضه هایی مانند اختلالات کبد روده و مثانه، عفونت، ترومای شدید، ناشنوایی، فلج مغزی و برخی بیماری‌های خاص را ایجاد کند. انجام معاینات و آزمایشات اولیه و مشورت با پزشک متخصص کمک شایانی به درمان عارضه زردی نوزادان خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

 

منبع : زردی نوزاد چقدر طول می کشد ؟





:: برچسب‌ها: زردی نوزاد چقدر طول می کشد ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 464
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: