افزایش انگیزه در افراد افسرده
نوشته شده توسط : ذهن نو

افزایش انگیزه در افراد افسرده از دو طریق درونی و بیرونی می‌تواند انجام شود، اما به دلیل شرایط و ویژگی های بیماران افسرده، ایجاد انگیزه معمولا از جانب دوستان و نزدیکان می‌تواند در روند درمان بسیار موثر باشد. بنابراین اگر یکی از عزیزان‌تان دچار افسردگی شده، بهتر است او را به حال خود رها نکنید و با روش‌های مختلف برای بالا بردن انگیزه و بازسازی اهداف اش به او کمک کنید. ولی این را هم بدانید که درمان‌افسردگی به عهده شما نیست و برای درمان حتما باید به متخصصین روانشناسی مراجعه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مشاوره افسردگی دریافت نمایید.

منبع: افزایش انگیزه در افراد افسرده

اهمیت افزایش انگیزه در افراد افسرده

از دست رفتن علائق و انگیزه‌ها یکی از علائم اصلی اختلال افسردگی اساسی است. به همین خاطر افراد مبتلا به این مشکل اغلب در انجام کارهای روزمره خود با مشکل مواجه می‌شوند و به عبارت دیگر برای گذراندن امورات خود از حال و حوصله کافی برخوردار نیستند.

این مسئله باعث می‌شود که در جنبه‌های مختلف زندگی نظیر کار، روابط بین فردی، تحصیل و … عملکرد خود را از دست بدهند و دچار افت بشوند. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که برای درمان‌افسردگی و اثرات منفی ناشی از آن اقدامات لازم انجام بگیرد. برای اطلاع از روش‌ها و درمان افسردگی کلیک کنید.

راهکارهایی برای افزایش انگیزه در افراد افسرده

برای آنکه بتوانید به یک بیمار افسرده کمک کنید تا انگیزه های خود را به دست بیاورد راهکارهای مختلفی وجود دارد. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با علائم افسردگی کلیک کنید.

1- به بیمار افسرده کمک کنید تا سطح فعالیت های خود را افزایش دهد

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می شود انگیزه در بیمار افسرده بهبود پیدا کند افزایش سطح فعالیت های بدنی است. در نتیجه فرد را همراهی کنید تا در طول روز از یک جا نشستن یا ماندن در رخت خواب بپرهیزد چرا که این کار باعث می‌شود که او روز به روز سطح انرژی‌اش را از دست بدهد و خلق پایین‌تری پیدا کند. پیشنهاد یک پیاده روی روزانه، انجام ورزش‌های هوازی و ورزش‌های آرام بخش نظیر یوگا با یکدیگر تا حد زیادی می‌تواند در افزایش انگیزه تاثیرگذار باشد.

2- به بیمار افسرده یادآوری کنید که این وضعیت گذراست

یکی از عواملی که باعث می‌شود افراد بی‌انگیزه بمانند این است که احساس می‌کنند هرگز تغییری در زندگی آن‌ها پدید نمی‌آید و همواره اوضاع بر یک منوال خواهد ماند. با این تفکر طبیعی است که حوصله انجام هیچ کاری را نداشته باشند و نخواهند دست به انجام فعالیتی بزنند. در این شرایط به عنوان یک دوست یا اعضای خانواده می‌توانید به عزیزی که درگیر اختلال افسردگی شده یادآوری کنید احساسات ناخوشایند او هرگز پایدار نمی‌مانند. در حقیقت همه چیز این جهان گذراست و عواطف منفی او نیز به مرور تغییر خواهند کرد.

3- افزایش انگیزه در افراد افسرده | تشویق به صحبت کردن

یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در شدت گرفتن افسردگی نداشتن حمایت اجتماعی و ناتوانی در ابراز هیجانات و افکار منفی است. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که افراد هنگامی که مبتلا به افسردگی هستند فردی مطمئن را بیابند و گاهی آنچه در درون‌شان می‌گذرد را با او در میان بگذارند.

در همین راستا تلاش کنید گوش شنوایی داشته باشید و بدون قضاوت گری اجازه دهید، بیمار افسرده ناراحتی‌های خود را با شما در میان بگذارد. در این شرایط لازم نیست لزوما راهکار خاصی را ارائه دهید همین که فرد احساس کند او را درک می‌کند احساس بهتری یافته و انگیزه‌هایش برای ادامه دادن بیشتر خواهد شد.

4- بر توانمندی ها و نقاط مثبت فرد افسرده تاکید کنید

افرادی که دچار اختلال افسردگی اساسی هستند اغلب دچار نگرش بسیار منفی در مورد خود می‌شوند. به این معنی که همواره توانمندی‌های خود را کمتر از آنچه که هست برداشت می‌کنند. این امر به عزت نفس آن‌ها آسیب رسانده و باعث می‌شود به مرور انگیزه خود را برای انجام فعالیت‌های مختلف از دست بدهند. در این شرایط به عنوان یک همراه سعی کنید نقاط قوت فرد را بیابید و در مورد آن‌ها به او بازخورد بدهید. در واقع بسیار اهمیت دارد که بتوانید به فرد کمک نمایید برداشت یکپارچه‌ای از خود داشته باشد و نقاط مثبت و منفی را در کنار هم ببیند.

5- او را تشویق کنید تا به یک درمانگر مراجعه کند

توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که شما به عنوان یک همراه نمی‌توانید به طور کل نقش یک درمانگر را ایفا کنید. در واقع شما تنها می‌توانید نقش یک حمایتگر و تسهیل کننده را در بهبود حال فرد داشته باشید. برای اینکه عزیزتان بتواند دوره افسردگی خود را به سلامت پشت سر بگذارد باید پیش از هر چیز او را تشویق کنید از یک متخصص در حوزه سلامت روان کمک بگیرد. بازخورد دادن به فرد در مورد مشاهده علائم افسردگی و در میان گذاشتن نگرانی‌هایتان در مورد او از جمله عواملی است که می‌تواند او را برای مراجعه نزد درمانگر تشویق نماید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

آیا درمان های دارویی به افزایش انگیزه نیز کمک می کند؟

در اکثر موارد درمانگر در قدم اول درمان های غیر دارویی را برای بهبود افسردگی پیشنهاد می‌دهند. با این حال در شرایطی که افسردگی بسیار شدید باشد و روان درمانی نتیجه بخش نباشد درمان های دارویی می توانند به کمک فرد بیایند و به بهبود انگیزه و سایر علائم افسردگی در او کمک کنند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افزایش انگیزه در افراد افسرده





:: برچسب‌ها: افزایش انگیزه در افراد افسرده ,
:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 18 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: