درمان شخصیت وابسته
نوشته شده توسط : ذهن نو

آیا درمان شخصیت وابسته امکان پذیر است؟ شخصیت‌های وابسته از عزت نفس بسیار پایینی برخوردارند و همواره خود را مورد انتقاد و سرزنش قرار می‌دهند. این گونه از افراد معمولا بر اساس نظر و سنجش دیگران، خوبی و بدی عملکرد خود را تعیین می‌کنند. افرادی که به این وضعیت دچار هستند، در وهله اول باید توسط مشاورین متخصص مورد ارزیابی و درمان قرار گیرند. چرا که بسیاری از افراد جامعه به دلیل عدم آگاهی کافی، ممکن است با این گونه بیماران رفتارنادرستی داشته باشند که این کار باعث شدت یافتن علائم اختلال در آن‌ها می گردد. روش‌های درمانی متعددی برای درمان شخصیت وابسته وجود دارد که پزشک مشاور با توجه به شرایط افراد، درمان متناسب با آن را پیشنهاد می‌دهد. با درمان و اختلالات شخصیت می‌توانید کیفیت زندگی خود و اطرافیانتان را تا حد زیادی ارتقا دهید. 

بیشتر بخوانید : اختلالات شخصیت دسته c 

منبع: درمان شخصیت وابسته

علائم افراد دارای شخصیت وابسته

شخصیت‌های وابسته از همه لحاظ به افراد دیگر وابسته بوده و همواره در تلاش هستند تا دیگران را از خود راضی نگه دارند. افراد مبتلا به این اختلال شخصیت معمولا از جدایی می‌ترسند و تصور می‌کنند تمام اعمال و رفتار آن‌ها اشتباه بوده و باید طبق نظر دیگران رفتار کنند. این عارضه به طور معمول در سن کودکی شروع به شکل گیری کرده و همزمان با رشد و پیشرفت خود در اوایل جوانی شدت می‌یابد. علائم این بیماری در افراد مختلف، متفاوت است. از جمله نشانه‌های بارز افراد مبتلا به شخصیت وابسته عبارتند از:

1. عدم توانایی در تصمیم گیری فردی و اجتماعی (چنین فردی معمولا در ساده‌ترین امور مانند انتخاب لباس وابسته به نظر دیگران است)

2. احساس درماندگی و عدم توانایی در انجام دادن امور شخصی

3. ترس و فوبیای شدید از مواردی چون جدایی و طرد شدن و فرار از تنهایی (از ضرورت‌های درمان شخصیت وابسته)

4. حساس بودن به نظرات و انتقادات دیگران و اهمیت دادن به آن‌ها

5. اعتماد به نفس بسیار پایین همراه با بدبینی

6. چنین فردی معمولا به دلیل ترس از عدم تایید و حمایت دیگران، از بیان نظر مخالف خود اجتناب می‌کند.

7. شخصیت وابسته حتی ممکن است به دلیل ترس از عدم حمایت دیگران، سوءاستفاده‌ها و رفتارهای بد آنان را تحمل کند.

8. معمولا برطرف کردن نیازها و احساسات دیگران را در اولویت قرار می‌دهد.

9. این گونه افراد دوست دارند خود را فردی ساده لوح و خیال پرداز جلوه دهند.

برای کسب اطلاع در زمینه اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید. 

 

میزان درمان پذیری اختلال شخصیت وابسته

درمان این اختلال شخصیت علاوه بر پیگیری‌های مستمر پزشکی، به اراده خود فرد مبنی بر تغییر کردن نیز بستگی دارد. مراجعه به روانشناس، شرکت در جلسات روان درمانی و همچنین پیگیری روند درمان می‌تواند راهکارهای استقلال شخصیتی را به فرد آموزش دهد. همچنین فرد می‌تواند با استفاده از اداره قوی خود این راهکارها را فرا گرفته و در زندگی  شخصی و اجتماعی خود از آن استفاده کند.

 

اهمیت درمان شخصیت وابسته

 متأسفانه در کشور ما افراد هنوز در مورد اختلال شخصیت وابسته آگاهی کافی ندارند و مبتلایان به این اختلال معمولا مورد بی توجهی و طرد شدن قرار می‌گیرند. به همین دلیل درمان آنان به تاخیر افتاده و فرد معمولا بعد از ظاهر شدن علائم پیشرفته مورد درمان قرار می‌گیرد. در حالی که اگر این اختلال به موقع درمان شود، می‌تواند درمان موفقیت آمیزتری را رقم بزند. عدم درمان به موقع علاوه بر مشکلات ذکر شده، ممکن است عوارض دیگری نظیر افسردگی و اضطراب را نیز برای فرد به همراه داشته باشد. 

 

روش‌های درمان اختلال شخصیت وابسته

روان درمانی از جمله موثرترین روش‌های درمان این نوع اختلال محسوب می‌شود. در این روش راهکارهای مناسبی جهت استقلال شخصیتی و همچنین تشکیل روابط اجتماعی سالم به فرد ارائه می‌شود. در طی دوره درمانی، باید فرد بیمار و درمانگر از روند درمان آگاهی کافی داشته باشند تا بیمار دچار وابستگی منفعلانه نسبت به درمانگر خود نشود. مشاوره‌های روان درمانی به فرد کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را تقویت نماید.

همچنین فرد به وسیله درمان شناختی-رفتاری، به رویکردهای جدید در مورد رفتار خود نسبت به دیگران دست پیدا می‌کند. ایجاد تغییرات بلند مدت در ساختار شخصیتی فرد، معمولا نیازمند دوره‌های بلند مدت روانکاوی است. در روانکاوی بلند مدت، درمانگر تمام اتفاقات و حوادث دوران کودکی فرد را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داده تا به علل و ریشه اصلی مشکل مورد نظر دست یابد. چرا که بسیاری از رفتارها و مشکلات روحی و روانی افراد از جمله اختلال شخصیتی، ریشه در تجارب و وقایع دوران اولیه زندگی دارد.

درمانگر با توجه به میزان پیشرفت بیماری روش‌های خاصی را به کار می‌گیرد. برای افرادی که در اثر عدم درمان شخصیت وابسته به بیماری‌های دیگری مانند افسردگی و اضطراب دچار شده‌اند، درمان دارویی تجویز می‌شود. اما در واقع درمان دارویی به تنهایی نمی‌تواند علائم اختلال شخصیتی را برطرف کند و برای رفع این عارضه باید از دارو درمانی و روان درمانی به صورت ترکیبی استفاده شود.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا اختلال شخصیت وابسته قابل پیشگیری است؟

در واقع این نوع اختلال چندان قابل پیشگیری نیست. اما افرادی که مستعد هستند یا نشانه‌های ضعیف این بیماری در آن‌ها مشاهده می‌شود، می‌توانند با مراجعه روانشناس و به کار گرفتن راهکارهای مناسب، تا حدی از پیشرفت این اختلال جلوگیری کنند.

آیا درمان شخصیت وابسته امکانپذیر است؟

شکل گیری شخصیت انسان از همان دوران اولیه زندگی و از سنین بسیار پایین شروع شده و در واقع فرآیند بسیار پیچیده‌ای دارد. کمک گرفتن از روانشناس و شرکت در جلسات روان درمانی، زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که خود فرد از اراده قوی برخوردار بوده و تمایل زیادی به تغییر کردن داشته باشد. روان درمانی به منظور اصلاح و تغییر شخصیت فردی انجام می‌شود. بنابراین فرد بیمار نیز برای کسب موفقیت در نتیجه نهایی، باید ارتباط موثری با درمانگر خود داشته باشد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درمان شخصیت وابسته





:: برچسب‌ها: درمان شخصیت وابسته ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: