درمان کم حرفی برای چه کسانی ضروری است؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان کم حرفی چگونه امکان پذیر است؟ کم حرف بودن به این معناست که افراد از صحبت کردن در موقعیت‌هایی که باید اجتناب می‌کنند و تمایل دارند حتی اگر از آن‌ها سوالی شود، ساکت باشند و پاسخی ندهند. به همین دلیل درمان کم حرفی در مورد این افراد بسیار ضرورت است. بسیاری از افراد کم حرف در عین تلاش برای مقابله با کم حرفی، نمی‌توانند ارتباط موثری را با دیگران برقرار نمایند و به خوبی صحبت کنند. گاهی نیاز است انسان‌ها از طریق صحبت کردن از حق و حقوق خود دفاع کنند، اما به دلیل کم حرفی و ناتوانی در صحبت کردن، موقعیت‌های زندگی خود را از دست می‌دهند. زبان و صحبت کردن با تمرین و تکرار تقویت می‌شود؛ بنابراین کم حرفی درمان دارد که برای اطلاع از آن تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. برای شروع درمان می‌توانید مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: درمان کم حرفی برای چه کسانی ضروری است؟

چرا بعضی ها کم حرف هستند؟

کم حرفی دارای علل مختلفی است که می‌تواند به مرور در رابطه‌های فرد تاثیر منفی خود را بگذارد. به عنوان مثال کم حرفی می‌تواند سبب ایجاد مشکل در رابطه زناشویی شود چراکه یکی از زوجین تمایلی به صحبت کردن ندارد و دیگری از این شرایط ناراضی است. برای آشنایی بیشتر با علت کم حرفی مرضی کلیک کنید.

همینطور می‌تواند در محیط کار مشکل ساز شود و به بیکاری یا کار کردن در شرایط سخت منجر گردد. از دلایل اصلی کم حرفی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درونگرایی
  • کم رویی و خجالت کشیدن
  • نداشتن مهارت فن بیان
  • کمبود اعتماد به نفس
  • ابتلا به برخی بیماری‌های جسمانی و روانی

راهکارهای موثر در درمان کم حرفی

کم حرفی موضوعی نگران کننده نیست و قابل درمان می‌باشد. افرادی که کم حرف هستند برای اینکه بتوانند در جمع‌های دوستانه و یا خانوادگی به راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنند، می‌توانند از راهکارهای موثر در این زمینه استفاده کنند و در مسیر درمان کم حرفی خود قدم بردارند.

1.آماده کردن جملاتی قبل از حاضر شدن در جمع

اگر قصد دارید در یک مهمانی خانوادگی و یا دورهمی دوستانه شرکت کنید، می‌توانید از قبل حرف‌های خود را آماده کنید و در مقابل آینه با خودتان تمرین کنید که قرار است در مورد چه چیزهایی در آنجا صحبت کنید. مثلا می‌توانید حرف‌های خود را با تعریف کردن در مورد لباس فرد مقابل آغاز کنید.

2.ابتدا خودتان را مخاطب قرار دهید

تمرین کردن می‌تواند به شما کمک کند طرز صحبت کردن و زبان گفتاری‌تان را تقویت کنید. بنابراین ابتدا مقابل آینه بایستید و با مخاطب قرار دادن خودتان شروع به صحبت کردن بکنید.

لزومی ندارد در موقع حرف زدن شخصیت و یا لحن خود را تغییر دهید؛ فقط کافی است خودتان باشید اما به مرور از فنون صحبت کردن در میان حرف‌های خود استفاده کنید.

در ادامه وقتی به جای خودتان افراد واقعی را مخاطب قرار می‌دهید، استرس و اضطراب خود را کنترل کنید. با یک نفس عمیق حرف‌های خود را شروع کنید و آرامش خود را حفظ نمایید؛ چراکه قرار نیست اتفاقی بیافتد. این کار در ابتدا دشوار به نظر می‌رسد اما مطمئنا با کمی تلاش به مرور برای‌تان راحت خواهد شد.

3.استفاده فعالانه از ذهن برای درمان کم حرفی

لازم است در نظر داشته باشید برای اینکه بتوانید به خوبی صحبت کنید باید از ذهن خود استفاده کنید و در زمینه‌های مختلف مطالعه داشته باشید.

مطالعه کتاب، فیلم دیدن، شرکت در سخنرانی‌ها، حاضر شدن در کارگاه‌های آموزشی و … سبب می‌شود که دایره لغات و واژگان شما افزایش پیدا کند. همینطور هرچه آگاهی شما بیشتر شود، بدیهی است که راحت‌تر می‌توانید در زمینه‌های مختلف اظهار نظر کنید.

4.تقویت مهارت‌های فن‌بیان

برخی از افراد به دلیل عدم برخورداری از مهارت‌های فن بیان از صحبت کردن اجتناب می‌کنند و ترجیح می‌دهند سکوت کنند. در صورتی که احساس می‌کنید که از مهارت‌های ارتباطی برخوردار نیستید و همین موضوع دلیل کم‌حرفی شماست، توصیه می‌شود در دوره‌های فن بیان شرکت کنید.

با شرکت در این دوره‌ها متوجه خواهید شد چه زمانی باید تن صدای خود را تغییر دهید و یا از چه واژگانی برای برقراری ارتباط موثر بهره ببرید. همینطور در این کلاس‌ها پیرامون زبان بدن و برقراری رابطه چشمی نیز به شما آموزش‌های موثری داده می‌شود.

5.صحبت کردن در جمع‌های گروهی

برای افراد کم‌حرف صحبت کردن در جمع‌های غریبه کاری سخت به نظر می‌رسد، اما توصیه می‌شود برای درمان کم حرفی سعی کنید در این جمع‌ها صحبت کنید. هر چند عبارت‌های خیلی کوتاه مثل “بله شما درست می‌فرمایید” و یا “من با نظر شما موافق هستم” می‌تواند گام موثری در این زمینه باشد. کم‌کم می‌توانید عبارت‌های خود را بلندتر کنید و پیرامون مسائلی که مطرح می‌شود نظر خود را اعلام کنید.

در نظر داشته باشید برای آغاز صحبت در یک جمع نیازی نیست از همان ابتدا به صورت رسمی بحث را در دست بگیرید، همین که سوالی مطرح کنید و یا نظر مختصری بدهید برای شروع خیلی خوب است. جهت آشنایی و آموزش مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

6.کنترل اضطراب و استرس

استرس و اضطراب سبب می‌شود حتی اگر مایل به صحبت کردن هم باشید، حرف‌هایتان را فراموش کنید. بنابراین اگر با قرار گرفتن در مقابل دیگر افراد به دلیل استرس و اضطراب نمی‌توانید صحبت کنید، حتما باید در جهت درمان آن اقدام کنید.

برای اطلاع از راهکارهای کنترل استرس و اضطراب می‌توانید با یک متخصص مشورت کنید. کم شدن استرس می‌تواند سبب افزایش مهارت‌های اجتماعی شما شود و میزان آمادگی‌تان را برای صحبت کردن در جمع افزایش دهد.

7. افزایش اعتماد به نفس

از اصلی‌ترین دلایل کم حرفی، اعتماد به نفس پایین می‌باشد. اعتماد به نفس یک مهارت است و به راحتی می‌توان با تمرین کردن آن را تقویت کرد و افزایش داد. برای این کار می‌توانید به جنبه‌های مثبت عملکردتان در زندگی توجه داشته باشید و با الگو قرار دادن افراد موفق در زندگی‌تان، کارهای مثبت خود را بیشتر کنید.

8. شناسایی تفکرات منفی

الگوهای فکری منفی و غلط می‌تواند سبب پریشانی در موقعیت‌های اجتماعی شود. در حالی که این افکار ممکن است واقعی نباشند و سبب ایجاد احساس ناامنی و عدم اعتماد به نفس در هر فردی شوند.

به عنوان مثال برخی از افراد کم حرف به دلیل اینکه فکر می‌کنند انسان‌های عجیبی هستند و حرف‌های آن ها برای دیگران چندان جالب نیست و یا دیگر انسان‌ها آن‌ها را مورد قضاوت قرار می‌دهند یا در صورت مرتکب اشتباه شدن دیگران آن ها را ترک می‌کنند، تمایلی به حرف زدن ندارند و می‌خواهند سکوت کنند. برای درمان کم حرفی باید از این افکار و باورهای غلط عبور کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه کم حرفی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درمان کم حرفی برای چه کسانی ضروری است؟





:: برچسب‌ها: درمان کم حرفی برای چه کسانی ضروری است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: