لباس پوشاندن نوزاد در هوای گرم و سرد
نوشته شده توسط : ذهن نو

طریقه لباس پوشاندن نوزاد و انتخاب جنس و نوع لباس از جمله مواردی است در حفظ سلامت فرزندتان حائز اهمیت است. انتخاب پوشش نوزاد براساس اینکه خودتان چقدر احساس سرما یا گرما کنید، روش درستی نیست؛ چرا که ادراک انسان‌ها از دما با هم تفاوت دارد و علاوه بر این بدن نوزادان با بدن بزرگسالان متفاوت است. برخی از مادران گمان می‌کنند که هرچقدر بیشتر به نوزادشان لباس بپوشانند بهتر است. اما همانقدر که سرما برای نوزادان خطرناک است، گرما نیز برای نوزاد خطر دارد. حفظ تعادل در لباس پوشاندن به نوزاد بسیار مهم است یعنی در این کار نباید افراط و تفریط به خرج دهید. در ادامه توضیحاتی برای نحوه لباس پوشاندن نوزاد ارائه شده تا بتوانید آگاهانه‌تر از فرزند خود مراقبت کنید. در صورت نیاز به مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: لباس پوشاندن نوزاد در هوای گرم و سرد

لباس پوشاندن به نوزاد در تابستان

همان طور که گفتیم برخی مادران گمان می‌کنند در فصول گرم سال نیز باید به نوزاد لباس گرم پوشاند و با پتو دورتادور بچه را احاطه کنند. اما در حقیقت گرمای زیاد هم مانند سرما برای نوزادان خطرناک است. گرمای زیاد می‌تواند برای نوزادان مشکلات تنفسی ایجاد کند، سبب خفگی آن‌ها شود و حتی به سندروم مرگ ناگهانی نوزاد بیانجامد.

از طرف دیگر وقتی نوزاد گرمش می‌شود شروع به عرق کردن می‌کند و آب بدن خود را از این طریق از دست می‌دهد. کمبود آب در بدن نوزاد می‌تواند اثرات خطرناکی برجا بگذارد. پس مهم‌ترین اصل در لباس پوشاندن به نوزاد به هنگام فصول گرم این است که لباس‌های خنک و راحت به بچه بپوشانید تا دمای بدن او حفظ شود. در ادامه به برخی نکات کلیدی در خصوص پوشاندن لباس تابستانی به نوزاد می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با نکات مراقبت از نوزاد کلیک کنید.

1.پوشاندن یک لایه لباس با جنس مناسب برای نوزاد

وقتی دمای محیط بالاتر از 25 درجه سانتی گراد است دیگر لازم نیست چند لایه لباس به کودک خود بپوشانید. در هوای گرم پوشاندن یک لایه لباس به نوزاد کافی است. در فصول گرم لباس‌هایی را برای کودکتان انتخاب کنید که جنس آن‌ها از الیاف طبیعی، پنبه و نخ باشد. این نوع لباس‌ها اگر با سایز مناسب انتخاب شوند از عرق سوز شدن و بالا رفتن دمای بدن نوزاد جلوگیری می‌کنند.

2.استفاده کردن از کلاه، دستکش و جوراب

نه تنها در پاییز و زمستان بلکه حتی در فصول گرم سال هم بهتر است از کلاه، دستکش و جوراب برای نوزادان استفاده کنید تا پوست آن‌ها در برابر نیش حشرات سالم بماند و به خودشان چنگ نزنند. البته در فصول گرم از کلاه، دستکش و جوراب نازک و پنبه‌ای استفاده کنید تا دمای بدن نوزاد خیلی بالا نرود.

3.نوزاد را در برابر آفتاب قرار ندهید

قرار دادن نوزاد در برابر آفتاب سوزان و داغ تابستان خطرناک است. اما اگر مجبور شدید نوزاد خود را در هوای آفتابی تابستان بیرون ببرید بهتر است این نکات را رعایت نمایید: برای کودکان زیر 6 ماه از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید، عینک آفتابی مناسبی برای کودک خود تهیه کنید تا چشم‌هایش آسیب نبیند، هرگز نگذارید آفتاب مستقیما به سر نوزاد بخورد و از یک کلاه مناسب و نخی بهره بگیرید.

علائمی که نشان می دهند نوزاد شما گرمش شده

این علائم نشان می دهند دمای بدن نوزاد بالا رفته و دچار گرما زدگی شده است:

-سرخ شدن پوشت

-تعریق

-نفس نفس زدن

-بی قراری

در صورت مشاهده این علائم به شکل خفیف کلاه و جوراب نوزاد را در بیاورید و سر و پای او را خنک کنید چون دمای بدن نوزاد از این دو نقطه تغییر می‌کند. در صورت مشاهده این علائم به شکل شدید و بهبود نیافتنی فورا به پزشک مراجعه نمایید.

 

لباس پوشاندن به نوزاد در زمستان

پایین آمدن دمای بدن نوزاد سبب سرمازدگی یا هیپوتر می‌شود. این عارضه خطرناک است و باعث اختلال در عملکرد تمام اندام‌های بدن می‌شود. پس در زمستان پوشاندن لباس گرم به نوزادان ضروری است. در زمستان باید از سرتا پای کودک خود را بپوشانید و از چند لایه لباس برای بچه استفاده کنید. اما لازم به ذکر است که افراط در این کار هم می‌تواند خطرناک باشد.

گفتیم که بالا رفتن دمای بدن نوزاد می‌تواند مشکلات تنفسی، سندروم مرگ ناگهانی و کمبود آب ایجاد کند. پوشاندن لباس اضافی و خیلی گرم در فصل زمستان علاوه بر ایجاد مشکلات ذکر شده، سبب می‌شود تا نوزاد مقاومت بدن خود را در برابر سرما از دست بدهد و در آینده به راحتی دچار سرماخوردگی شود. در ادامه چند نکته کلیدی درباره لباس پوشاندن به نوزاد در فصول سرد را برای‌تان شرح می‌دهیم.

1.استفاده از چند لایه لباس

به جای استفاده از لباس های کلفت و ضخیم که برای تنفس نوزاد خطرناک است، از چند لایه لباس راحت استفاده کنید. ابتدا یک سرهمی پنبه ای به نوزاد بپوشانید و سپس یک لباس گرم‌تر مانند یک پلیور تن او کنید. از شلوارهای پشمی نیز برای پایین تنه استفاده کنید. کلاه، دستکش و جوراب را هم فراموش نکنید. برخی طبق قاعده‌ای می‌گوید به بچه ها فقط باید یک لایه بیشتر از خودتان لباس یپوشانید. 

2.استفاده از پتو

اگر کودک در فضای باز قرار گرفته می‌توانید یک لایه پتو دورش بپیچید تا سرما نخورد. اما اگر کودک خواب است و درون تخت یا کالسکه اش قرار دارد از پتوی سنگین برای او استفاده نکنید. چرا که ممکن است به هنگام خواب سبب خفگی و مرگ نوزاد شود. کیسه خواب به هنگام زمستان می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد.

3. پوشش نوزاد در ماشین

وقتی که از هوای سرد نوزاد را به داخل ماشین که محفظه بسته‌ای است می آورید بهتر است کاپشن او را از تنش دربیاورید و اگر پتویی دورش پیچیده بودید آن را کنار بگذارید. استفاده از پتو و کاپشن درون ماشین می‌تواند دمای بدن نوزاد را بسیار بالا ببرد و در زمان پیاده شدن اختلاف دمای ناگهانی باعث سرماخوردگی شود.

علائمی که نشان می دهند نوزاد سردش شده

این علائم نشان می دهند دمای بدن نوزاد شما پایین آمده و نوزاد دچار هیپوترمی یا همان سرمازدگی شده:

-رنگ پریدگی

-سفید شدن لب ها

-کاهش پاسخ های حسی

مراحل لباس پوشاندن نوزاد

بیشتر مادران برای درآوردن لباس نوزاد سختی ندارند، اما برای لباس پوشاندن هم نگران آسیب به نوزاد کوچک شان هستند و هم به خاطر بی قراری نوزاد نمی‌توانند آرامش خود را به طور کامل حفظ کنند. برای اینکه اینکار راحت تر انجام بشه به مراحلی که در ادامه گفتیم توجه کنید. برای اشنای با نحوه نگهداری از نوزاد تازه متولد شده کلیک کنید.

1- انتخاب لباس مناسب

بر اساس دمای هوا ابتدا لباسی مناسب انتخاب کنید. لباس نوزاد بهتر است از جنس پنبه و راحت باشد. لباس هایی بخرید که دوختشان طوری باشد که بتوانید راحت تن نوزاد کنید. مثل سرهمی هایی که از جلو تا تا قسمت بین پاهای نوزاد دکمه های قابلمه ای دوخته شده.

2- نوزاد را روی سطحی صاف بگذارید

برای اینکه تسلط بیشتری داشته باشید نوزاد را روی سطحی صاف و نرم قرار دهید. اگر چنین شرایطی محیا نبود بر روی یک صندلی بنشینید و نوزاد را روی ران پایتان قرار دهید.

3- ترتیب لباس پوشاندن نوزاد

اگر لباسی که انتخاب کرده‌ید جلو بسته است، ابتدا از قسمت یقه (یقه را شل کنید) سر نوزاد را رد کنید. سپس با جمع کردن آستین انگشتانتان را از قسمت بیرونی آستین وارد کنید و با دست دیگرتان مچ نوزاد را به طرف آستین ببرید، حال با دستی که از آستین رد کرده بودید مچ دست نوزاد را بگیرید و وارد آستین لباس بکنید.

اگر لباس سرهمی است، ابتدا دکمه های لباس را باز کنید و روس سطح صاف قرار دهید، نوزاد را روی لباس بگذارید و ابتدا پاهایش را با احتیاط بپوشانید سپس مانند قسمت قبل دستان نوزاد را از آستین ها رد کنید و در آخر دکمه های لباس را ببندید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

دمای طبیعی بدن نوزاد چقدر است؟

دمای طبیعی بدن نوزادان بین 36 تا 37 درجه سانتی گراد است. البته گاهی نیم درجه بالاتر از این محدوده هم جزو دمای طبیعی بدن بچه محسوب می‌شود.

دمای مناسب برای اتاق نوزاد چقدر است؟

دمای مناسب اتاق نوزاد 20 تا 22 درجه است. متخصصان کودک توصیه می‌کنند در اتاق نوزاد خود یک دماسنج دقیق قرار دهید تا بتوانید دمای مناسب را در اتاق دلبندتان حفظ نمایید.

منبع: لباس پوشاندن نوزاد در هوای گرم و سرد





:: برچسب‌ها: لباس پوشاندن نوزاد در هوای گرم و سرد ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: