آدم های احساساتی چه خصوصیاتی دارند؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

آدم های احساساتی با نگاه متفاوتی به زندگی نگاه می‌کنند و ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارند سبب می‌گردد تا با دیگر افراد تفاوت‌هایی داشته باشند. اتفاقات مختلف در زندگی برای آدم‌های احساسی دارای احساسات بیشتری است و تفاوت‌های بیولوژیکی آن‌ها سبب شده تا در مواجه با این اتفاقات حساس‌تر باشند. آدم‌های احساسی به دلیل اینکه دلسوز و خلاق هستند، بیش از دیگران در معرض استرس و فشار روانی قرار می‌گیرند و به عبارتی آسیب‌پذیرتر هستند. برخلاف تصور بسیاری از مردم، درصد کمی از انسان‌ها احساساتی هستند. برای درک بیشتر این موضوع در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با خصوصیات و ویژگی‌های آدم های احساساتی بیشتر آشما شویم. اگر در این زمینه نیاز به تغییراتی دارید از مشاوره فردی استفاده نمایید.

منبع: آدم های احساساتی چه خصوصیاتی دارند؟

آدم های احساساتی

در علم روانشناسی به احساسات، هیجانات گفته می‌شود. هیجان در واقع به هر گونه واکنشی که در نتیجه اتفاقات محیط بیرون و یا تفکرات درونی در قالب شادی، غم، خشم، ترس و … بروز می‌دهد؛ گفته می‌شود. 

واقعیت این است که منشاء منطق و احساسات در انسان‌ها به صورت مستقل از یکدیگر هستند که افراد بالغ باید بتوانند میان آن‌ها تعادل ایجاد کنند. اما با این حال نیز برخی افراد به منطق و برخی دیگر به احساسات خود بهای بیشتری می‌دهند. 

در مورد آدم های احساساتی دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، به طوری که برخی بر این باورند که این دسته از افراد درک عمیق‌تری از احساسات خود دارند و مغز آن‌ها اطلاعات را به طور دیگری پردازش می‌کند و عده‌ای دیگر نیز معتقدند که آدم های احساساتی نمی‌توانند رفتارهای خود را کنترل کنند در نتیجه گرفتار هیجانات خود می‌شوند.

ویژگی آدم های احساساتی

در آدم‌های احساساتی ، احساسات بر منطق غالب است به همین دلیل آن‌ها ویژگی و خصوصیات متمایزی دارند. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های آدم‌های احساساتی اشاره کرده‌ایم. برای پی بردن به ویژگی های فردی خود بر روی تست شخصیت شناسی کلیک کنید.

1. تصمیم گیری‌های ناگهانی

افراد احساساتی، تصمیم گیری‌های ناگهانی دارند. این دسته از افراد در رویارویی با اتفاقات به صورت ناگهانی و براساس هیجانات خود، تصمیم‌گیری می‌کنند. در مقابل افراد منطقی زمان بیشتری را برای فکر کردن در مورد کاری که قصد انجام آن را دارند، اختصاص می‌دهند. 

2. آدم های احساساتی به دیگران بیشتر اهمیت می‌دهند

روحیه هم نوع دوستی در آدم های احساساتی بسیار پررنگ است. معمولا این دسته از افراد دیگران را ناراحت نمی‌کنند و در مقابل سعی دارند برای خوشحالی آن‌ها تلاش کنند. معمولا آدم های احساساتی در کارها و تصمیم‌گیری‌های خود، دیگران را مدنظر قرار می‌دهند.

3. درک دیگران

آدم های احساساتی به دلیل توجه بیشتر به مسائل عاطفی، از مهارت همدلی برخوردار هستند. احساس همدلی در آدم های احساسی سبب می‌شود که درک بهتری نسبت به دیگران داشته باشند. 

4. نوسانات خلقی آدم های احساساتی

کسانی که احساساتی هستند، نسبت به دیگر افراد بیشتر دچار تغییرات خلق و خو می‌شوند. به این معنی که آن‌ها اگر یک فیلم غم‌انگیزی را تماشا کنند، ممکن است سریع از آن فیلم تاثیر بگیرند. 

اگر دیگران تلاش کنند می‌توانند با تحریک آدم های احساسی موافقت آن‌ها را جذب کنند. بنابراین احتمال سوء استفاده از آدم های احساسی بسیار زیادتر است و همگی آن‌ها باید تلاش کنند که مهارت کنترل احساسات را به دست آورند.

5. احساس مسئولیت

آدم های احساسی نسبت به شرایط دیگران و انواع مسائلی که پیرامون آن‌ها رخ می‌دهد، احساس مسئولیت می‌کنند. احساس مسئولیت در برابر دیگران ناشی از این است که آن‌ها توانایی درک دیگران را دارند و نمی‌توانند نسبت به هیچ موردی بی‌تقاوت باشند.

6. آدم های احساساتی در تعامل با دیگران راحت تر هستند

افراد احساساتی راحت‌تر می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. هدف آن‌ها از تعامل با دیگران فقط صحبت کردن و درک شرایط آن‌ها است و کم‌تر به دنبال منافع و سود ناشی از آن رابطه هستند.

7. آدم های احساساتی ساده به نظر می‌رسند

آدم های احساساتی راحت‌تر از دیگر افراد، احساسات خود را بروز می‌دهند و همین سبب می‌شود که از نظر دیگر افراد ساده به نظر برسند؛ به عبارتی دارای پیچیدگی‌های روانی نیستند.

8. انجام رفتارهای کودکانه 

کودک درون آدم های احساسی بسیار فعال است؛ چراکه این دسته از افراد راحت‌تر از دیگران می‌توانند احساسات خود را رها کنند و رفتارهای کودکانه داشته باشند.

9. شدت بیشتر احساسات

اگر یک فرد احساسی با یک فرد منطقی در شرایط یکسان قرار بگیرند؛ آدم های احساسی در همان شرایط یکسان هیجانات خود را با شدت بیشتری بروز می‌دهند. به این معنی که اگر این افراد دارای هیجانات مختلفی شامل احساس عصبانیت، شادی، غم و … باشند؛ احساسات آن‌ها دارای شدت بیشتری است.

10. علاقه به هنر

افراد احساساتی معمولا علاقه‌مند به هنر هستند و سعی می‌‌کنند در یکی از رشته‌های هنری فعالیت کنند. علاقه به هنر سبب می‌شود که آدم های احساسی توانایی بیشتری در درک زیبایی‌ها داشته باشند. 

11. ناتوانی آدم های احساسی در در نه گفتن

افراد احساساتی برای دیگران احترام و ارزش زیادی قائل هستند و شرایط آن‌ها را مقدم بر شرایط خود می‌دانند؛ به همین دلیل آدم های احساسی نمی‌توانند با گفتن نه، دیگران را ناامید کنند. معمولا آن‌ها افرادی خودخواه نیستند و در تصمیم‌گیری‌هایی که دارند دیگران را در الویت قرار می‌دهند.

12. پویایی

پویایی از دیگر ویژگی‌های آدم های احساسی است. این افراد در ذهن‌شان پرسش‌های بسیاری است که تمایل دارند پاسخ آن‌ها را به دست آورند. 

این دسته از افراد معمولا علاقه‌مند به درک و کشف مفهوم عمیق رازهای جهان هستی هستند و تمایل دارند مفهوم هر چیزی را عمیقا کشف کنند.

13. ابتلا به افسردگی و اضطراب

آدم های احساسی نسبت به خوشان، توقع و انتظارات بالایی دارند. توقعات بالا سبب می‌شود که آن‌ها همیشه یک احساس اضطراب و استرسی داشته باشند. این احساس شکننده بودن می‌تواند سبب قرارگیری آن‌ها در معرض افسردگی و احساس اضطراب شود. برای آشنایی با راه های کنترل استرس کلیک کنید.

14. دوری از خشونت و بیرحمی

آدم های احساسی کم‌تر از دیگر افراد دچار خشم و یا بیرحمی می‌شوند. در واقع آن‌ها تمایلی به دیدن فیلم‌های خشن، جنایی و یا ترسناک ندارند. آدم های احساسی در برابر خشونت علیه حیوانات و یا کودکان نیز حساس هستند.

15. بی قراری در آدم های احساساتی

سیستم عصبی آدم های احساسی به شدت فعال است؛ به طوری که آن‌ها در برابر هرگونه هیجانات منفی و یا مثبت در زندگی‌شان بی‌قرار می‌شوند.

16. تحمل درد کم‌تر 

کسانی که احساساتی هستند در مقایسه با دیگران تحمل درد کم‌تری دارند. معمولا آدم های احساسی در برابر دردهایی همچون بدن درد، سر درد، آسیب دیدگی، مشکلات جسمی و … تحمل کم‌تری نسبت به دیگر افراد دارند.

17.حس ششم فعال

افراد احساساتی دارای حس ششم فعال‌تری هستند. به این معنی که آن‌ها قبل از اینکه اتفاقی بیافتد، می‌توانند واکنش دیگران را پیرامون آن اتفاق پیش بینی کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه آدم های احساسی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا آدم های احساسی راحت‌تر می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند ؟

بله، آدم های احساسی توانایی درک و تشخیص احساسات دیگران را دارند. همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها بتوانند دیگران را درک کنند و ارتباط بهتری را برقرار کنند.

چرا افراد احساساتی نوسانات خلقی بیشتری را نسبت به دیگر انسان‌ها تجربه می‌کنند ؟

افراد احساساتی به دلیل اینکه بیشتر از دیگران انسان‌ها تحت تاثیر محیط خود قرار می‌گیرند، نوسانات خلقی بیشتری را نیز تجربه می‌کنند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: آدم های احساساتی چه خصوصیاتی دارند؟





:: برچسب‌ها: آدم های احساساتی چه خصوصیاتی دارند؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: