درمان ویار بارداری
نوشته شده توسط : ذهن نو

کدام خانم ها نیاز به درمان ویار در بارداری دارند؟ دوران بارداری با تغییرات گسترده‌ای برای زنان باردار همراه است. گستره این تغییرات از تغییرات ایجادشده در ظاهر آغاز و تا تغییر در ذائقه غذایی متغیر است. ویار بارداری یا هوس بارداری از جمله تغییرات ایجاد‌شده در زنان باردار بوده که تقریبا ۵۰ تا ۷۰٪ زنان آن را تجربه می‌کنند. گاهی علاوه بر ویار بارداری که خانم هوس غذایی خاص دارد، تنفر غذایی نیز دیده می‌شود. برای مثال خانم بارداری که ویار بارداری دارد، ممکن است هوس غذاهایی را کند که قبل از بارداری علاقه‌ای به آن‌ها نداشته است. در تنفر غذایی که برخی زنان باردار آن را تجربه می‌کنند، در واقع بیزاری از برخی غذاها اتفاق می‌افتد. برای آشنایی بیشتر با دوران بارداری کلیک کنید.

منبع: درمان ویار بارداری

ویار بارداری چیست؟

اگر به زنان باردار اطراف‌تان دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید گاهی هوس غذا یا خوراکی خاصی به مقدار فراوان می‌کنند.

خانم باردار پس از فراهم کردن آن ماده غذایی یا خوراکی هوس‌شده، مقدار کمی از آن ماده را مصرف می‌کند. به این حالت ویار بارداری یا هوس بارداری گفته می‌شود.

گاهی ویار بارداری خود را به شکل تنفر غذایی نشان می‌دهد. این حالت معمولا با حالت تهوع همراه است.

زمان شروع ویار بارداری

معمولا پس از هفته ۵ بارداری و طی سه ماهه اول ویار بارداری به صورت خفیف شروع می‌شود. شدت ویار بارداری طی سه ماهه دوم افزایش یافته و اوج می‌گیرد.

کاهش شدت ویار بارداری را طی سه ماهه سوم مشاهده می‌کنیم. ممکن است تعداد اندکی از ویارها بارداری پس از زایمان و طی دوران شیردهی نیز ادامه داشته باشند.

عوامل موثر در بروز ویاربارداری

علت اصلی بروز ویار بارداری تاکنون شناخته نشده است. گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با چگونگی بروز از سمت برخی پزشکان و متخصصان ارائه شده است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بارداری با تغییرات هورمونی همراه است. یکی از نظریه‌ها مطرح‌شده تغییرات هورمون‌ها به خصوص افزایش استروژن و هورمون حاملگی است. نظریه تغییرات هورمونی معمولا طی سه ماهه اول مطرح است.

دیگر تئوری مطرح‌شده در خصوص علت بروز ویار بارداری، “تئوری تغییر نیاز تغذیه‌ای و کمبود مواد مغذی” است. البته شواهد علمی ارتباطی بین ویار بارداری و کمبود مواد مغذی را نشان نمی‌دهند.

این تئوری بیان می‌کند که به دلیل تغییرات تغذیه‌ای ایجاد شده در این دوران، بدن خانم باردار جهت جایگزینی کمبود ماده مغذی مورد نظر، آن را به صورت ویار و هوس بارداری نشان می‌دهد.

شواهد نشان می‌دهد اگر هوس ترشی و پنیر ایجاد شود، بدن به میزان سدیم بالاتری نیاز دارد. هوس سیب‌زمینی و همبرگر نشان‌دهنده نیاز بدن به پروتئین، سدیم و پتاسیم است. نیاز به کلسیم و چربی با میل زیاد به شکلات جبران می‌شود.

درمان ویار بارداری

جهت درمان ویار بارداری راه‌ها متنوعی وجود دارد. راه‌کار‌های درمان ویار بارداری شامل استفاده از داروها گیاهی، طب سنتی و …. است.

خواب کافی در جلوگیری از مصرف غذاها با ارزش پایین و ویارها ناسالم موثر است.

سعی کنید هوس‌ها خود را با سرعت برطرف نکنید. تلاش کنید میل و هوس ناسالم خود را به غذا سالم تبدیل کنید. برای مثال اگر ویار کمپوت میوه دارید، آن را با میوه تازه جایگزین کنید.

داروهای گیاهی مانند دمنوش زنجبیل، دمنوش به، دمنوش نعنا، دمنوش تمشک قرمز و دمنوش پونه برای تخفیف علائم ویار بارداری و حالت تهوع همراه آن مفید است.

طب سنتی نیز روش‌هایی برای درمان ویار بارداری ارائه داده است. مصرف مایعات فراوان، استفاده از انار ملس به خصوص در ماه‌ها ابتدایی بارداری، انجیر، استشمام بو لیموترش، استفاده از سنجد و خرما به صورت ناشتا از راه‌ها ارائه شده توسط طب سنتی است.

حجم غذای خود را کاهش داده و تعداد وعده‌ها غذایی خود را افزایش دهید. اجتناب از غذاهایی که بو محرک دارند را از یاد نبرید.

ویتامین B6 و زنجبیل نیز از جمله راه‌ها درمان ویار بارداری است.

غذا و مایعات را همزمان با هم مصرف نکنید. به آهستگی غذا بخورید. از سنگین و پر کردن معده به صورت ناگهانی بپرهیزید.

تنفس صحیح را تمرین کنید. تنفس کردن آرام و عمیق در درمان ویار بارداری کمک‌کننده خواهد بود. هوا را از طریق بینی وارد کرده و سپس هوا بازدمی را از طریق دهان خارج کنید.

چه زمانی باید بابت ویار به پزشک مراجعه کرد؟

با بروز علائمی مانند تپش قلب، دردها شکمی یا لگنی، کاهش ناگهانی وزن، حالت تهوع شدید، سرگیجه هنگام برخواستن جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

نگران علائم ویار بارداری نباشید. اکثر آن‌ها بدون مراجعه به پزشک و خودبه‌خود از بین می‌روند. برای دریافت مشاوره بارداری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره بارداری می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان کلینیک تخصصی کودک نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: درمان ویار بارداری





:: برچسب‌ها: درمان ویار بارداری ,
:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: