کنترل بچه های بیش فعال با چند راه ساده
نوشته شده توسط : ذهن نو

کنترل بچه های بیش فعال از دغدغه‌های والدینی است که کودک مبتلا به اختلال نقص توجه یا بیش فعالی (ADHD ) دارند. کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی، باهوش و دلسوز هستند، اما توانایی کنترل رفتارهای خود را ندارند و بسیار خود جوش بوده و انرژی فراوانی دارند. این دسته از کودکان دارای مشکلات رفتاری، فراموشی انجام کار، نافرمانی، عزت نفس پایین، فراز و نشیب‌های عاطفی و … هستند. به همین دلیل نگهداری از آن‌ها برای پدر و مادر به یک چالش تبدیل می‌شود و گاهی برای‌شان ناراحت کننده و حتی ناامید کننده است. در ادامه راهکارهایی را برای کنترل بچه های بیش فعال ارائه کرده‌ایم. برای دریافت مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: کنترل بچه های بیش فعال با چند راه ساده

قدم اول در کنترل بچه های بیش فعال

قبل از هر اقدامی باید آگاهی لازم درباره بیش فعالی کودکان را داشته باشید. در واقع این اختلال نوعی اختلال در رشد عصبی است. این اختلال معمولا در کودکان زیر هفت سال، دیده می‌شود. با وجود این اختلال در واقع کودک نمی‌تواند واکنش‌های خود به خودی را کنترل کند. واکنش‌هایی که تمامی جنبه‌ها شامل حرکت، گفتار و گوش دادن را شامل می‌شود.

این دسته از کودکان به دلیل داشتن انرژی بسیار زیاد، معمولا به طور دائم در جنب و جوش هستند. جنب و جوش زیاد، آن‌ها را از یادگیری، انجام تکالیف مدرسه و … بازمی دارد؛ به همین دلیل کودکان دارای بیش فعالی، دچار نقص توجه نیز می‌باشند و بایستی برای جلوگیری از ایجاد مشکل درمان شوند.

در نظر داشته باشید که حتی بدون دارو نیز با انجام بازی‌هایی همچون پازل، شطرنج، معما، بازی‌های ساختنی و … می‌توان مغز این کودکان را بر روی موضوعی متمرکز کرد و آن‌ها را در یک جا بدون فعالیت زیاد نشاند. برای آشنایی بیشتر با نشانه های بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

کنترل بر اساس خصوصیات بچه های بیش فعال

به طور کلی اگر کودکی دارید که دائما در جنب و جوش است و نسبت به حرف‌های شما بی توجهی می‌کند، چنانچه علائم زیر را هم دارد، مبتلا به اختلال بیش فعالی است: 

  • بچه‌هایی که مبتلا به بیش فعالی هستند، در گوش دادن به صحبت‌های دیگران و یا گوش دادن مشکل دارند.
  • به اصطلاح یکجا بند نمی‌شوند و دائما در حرکت و جنب و جوش هستند.
  • صحبت‌های زیاد و پریدن در میان صحبت‌های دیگران نیز نشان از صبر نداشتن آن‌ها دارد.
  • به هیچ وجه پایبند دستورالعمل‌ها و صحبت‌های پدر و مادر خود نیستند.
  • انرژی بسیاری دارند و در نتیجه دارای تحرک زیادی هستند.
  • می‌توانند به راحتی ناامید و نگران و یا غمگین و عصبانی شوند.
  • و …

بهترین راه ها برای کنترل بچه های بیش فعال

اختلال نقص توجه و یا بیش فعالی اختلالی است که به عملکرد مغز مربوط می‌شود، بنابراین تحرک زیاد این دسته از کودکان و حرف گوش ندادن آن‌ها اختیاری نیست. بهترین راهکار فقط این است که به این دسته از کودکان آرامش داده شود، که در ادامه به راهکارهای موثر برای کنترل کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی اشاره کرده‌ایم. برای آشنایی با جدیدترین روش‌های درمان بیش فعالی کودکان کلیک کنید.

تخیله انرژی کودک بیش فعال

کودکان بیش فعال دارای انرژی بسیار زیادی هستند که قادرند تا این حد جنب و جوش داشته باشند. برای تخلیه انرژی کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی، انجام ورزش‌هایی مثل کاراته، شنا، ژیمناستیک، جودو، فوتبال و … بسیار کمک کننده است. 

انجام این دسته از ورزش‌ها، دویدن و … ضمن تخلیه انرژی این دسته از کودکان، باعث انجام فعالیت بدنی و آرامش ذهن آن‌ها نیز خواهد شد. در خانه نیز می‌توانید همراه‌ کودک خود شوید و سعی کنید با او فعالیت‌هایی را همچون آشپزی کردن، تماشای تلویزیون، نظافت خانه و انجام بازی‌های فکری مثل پازل، جورچین و… را انجام دهید تا ذهن کودک را درگیر کنید.

برای ایجاد انگیزه در کودک خود می‌توانید این بازی‌ها و فعالیت‌ها را در قالب یک مسابقه برگزار کنید، تا ضمن انجام فعالیت، مهارت‌های حافظه و تمرکز او نیز تقویت شود.

کنترل بچه های بیش فعال | با فرزند خود به روشی ساده صحبت کنید

برای کنترل بچه های بیش فعال توجه کامل خود را به فرزندتان اختصاص دهید و سعی کنید متوجه شوید نگرانی‌ها و علاقه مندی‌های آن‌ها چیست، بهتر است با آن‌ها شمرده شمرده صحبت کنید.

توجه به رژیم غذایی

مصرف برخی مواد غذایی باعث تشدید علائم بیش فعالی می‌شود. برای کنترل بچه های بیش فعال والدین بایستی در وعده‌های غذایی کودک خود، تعادل را رعایت کنند. بهتر است در وعده‌های غذایی کودکان بیش فعال بیشتر از غذاهای سالم شامل سبزی جات، میوه، پسته، گردو، فندق و غذاهای کم نمک و کم روغن استفاده شود و برخی دیگر از مواد غذایی شامل چیپس، فست فودها، تنقلات و نوشیدنی‌های گاز دار از رژیم غذایی آن‌ها حذف شود.

کنترل بچه های بیش فعال | مصرف منظم داروها

دارو‌های بیش فعالی ممکن است در کنار فواید بسیاری که دارد، دارای برخی عوارض جانبی نیز باشد که توصیه می‌شود حتما در صورتی که پزشک مصرف این داروها را برای کودک شما تجویز کرده، مصرف نماید.

کمک به کنار آمدن با احساسات

کودکی که دارای اختلال نقص توجه و یا بیش فعالی است، کنترلی بر روی احساسات خود نیز ندارد. این بدین معنی است که می‌تواند به راحتی عصبانی شود و یا با غم و نگرانی خود نمی‌تواند مقابله کند و به عبارتی سریع بهم می‌ریزد. 

پدر و مادر بایستی به فرزند خود کمک کنند که با احساسات‌شان کنار بیاید و سعی کنند با رفتاری ملایم کودک خود را آرام کنند و به او بفهمانند که رفتار و واکنش سریع در لحظه‌های مختلف چگونه است. به مرور این حرف‌ها برای کودک قابل درک خواهد بود.

کنترل بچه های بیش فعال | تشویق کودک بیش فعال

اگر کودک شما دارای بیش فعالی است و در مواقعی به حرف شما گوش می‌دهد و آنطور که شما می‌خواهید رفتار می‌کند، بهتر است برای اینکه این رفتار مثبت و خوب او، در خاطرش بماند، او را تشویق کنید و جایزه‌ای برای او بخرید.

برای ایجاد انگیزه جهت انجام کارهای خودش، می‌توانید لیستی تهیه کنید و به ازای هر مثلا ده کار خوبی که در طول روز انجام داده، برای او یک هدیه بخرید. بدین ترتیب کارهای مختلف برای کودک تبدیل به وظیفه‌اش خواهد شد.

خود مربی گری

از کودک خود بخواهید در زمانی که بازی می کند، خود مربیگری کند. یعنی با خودش صحبت کند و در واقع بازیگرِ بازی خود باشد. چراکه این کار باعث می‌شود او داستانی را که ساخته، ادامه دهد و در واقع بر روی کاری که انجام می‌دهد، تمرکز داشته باشد.

بازی و فعالیت مناسب برای کنترل کودکان بیش فعال

به طور کلی انجام بازی و فعالیت‌های مناسب، یکی از ابزارهای درمان کودکان بیش فعال است. مهم‌ترین بازی‌هایی که روانشناسان و متخصصان برای درمان و کنترل انرژی در بچه های بیش فعال توصیه می‌کنند را در ادامه توضیح داده‌ایم.

کاراته مناسب برای تخلیه انرژی

ورزش کاراته به دلیل حرکت‌های مختلفی که دارد، باعث کنترل و تخلیه انرژی بچه های بیش فعال می‌گردد. به طور کلی ورزش کاراته باعث آزاد شدن هورمون آرام بخش و نشاط آور (اندروفین) نیز می‌شود که برای آرامش ذهن و فکر کودکان موثر است.

از دیگر مزایای ورزش کاراته می‌توان به افزایش اعتمادبه‌نفس، یادگیری تمرکز و ایجاد هماهنگی پیشرفته و … اشاره کرد.

ورزش در فضای باز

برخی از ورزش‌ها در فضای باز و به صورت تیمی انجام می‌شود. ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، بیس بال، بدمینتون و … می‌تواند از ورزش‌های مناسب برای کودکان بیش فعال باشد. از مزیت‌های این ورزش‌ها این است که کودکان بایستی بدون توقف به بازی ادامه دهند که ضمن تخلیه انرژی، تمرکز آن‌ها را نیز افزایش دهد.

موسیقی

به طور کلی موسیقی باعث آرامش ذهن می‌شود و با به کارگیری هر دو طرف مغز نیز برای کودکان مبتلا به بیش فعالی مناسب است.

به طور کلی روانشناسان و محققان عقیده دارند، موسیقی می‌تواند ذهن و مغز کودکان بیش فعال را آرام کند. با امتحان موسیقی‌های مختلف، موسیقی که دارای تاثیر بیشتری بر روی کودک شماست را انتخاب کنید.

ورزش شنا

ورزش شنا باعث باز شدن ذهن، تقویت عضلات، افزایش اعتماد به نفس و … می‌شود که از بهترین گزینه‌ها برای کودکان مبتلا به بیش فعالی است.

ورزش شنا نیز همچون کارانه باعث ترشح هورمون اندروفین می‌گردد که در نهایت آرامش بخش و نشاط آور است.

کوهنوردی

ورزش کوهنوردی نیازمند تحرک بسیار است. دقیقا چیزی که کودکان بیش فعال دوست دارند. اما کوهنوری به عنوان یک تحرک کنترل و هدایت شده برای کودکان بیش فعال بسیار مناسب است.

بازی‌های فکری

انجام بازی‌های فکری ذهن کودکان مبتلا به بیش فعالی را به چالش می‌کشد و آن ها را برای مدتی به صورت نشسته در گوشه‌ای نگه می‌دارد. 

می‌توانید برای بازی با این دسته از کودکان، بازی‌های پازل، شطرنج، معما، بازی‌های ساختنی و … را انتخاب کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نوزاد و کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان کلینیک تخصصی نی نی مایند تماس حاصل نمایید.

منبع: کنترل بچه های بیش فعال با چند راه ساده





:: برچسب‌ها: کنترل بچه های بیش فعال با چند راه ساده ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: