درمان شناختی رفتاری افسردگی
نوشته شده توسط : ذهن نو

درمان شناختی رفتاری برای اختلال افسردگی یکی از متدهای رایج و موثر در بهبود این دست اختلالات خلقی است. بسیاری از بیماران افسرده به دلیل باورهای معیوب نمی‌توانند وضعیت زندگی شان را تغییر دهند. متخصصین روانشناسی با تکنیک های به خصوص به این بیماران کمک می‌کنند تا باورهای موثر را جایگزین کنند نگرش‌های خشک و ناامیدانه معمولا موانعی هستند که درمانگر باید از سر راه بردارد. بنابراین خیلی اوقات زمان نمی‌تواند برای این بیماران مفید باشد و برعکس موجب عمیق‌تر شدن مشکل‌شان خواهد شد. برای آشنایی با سایر روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

منبع: درمان شناختی رفتاری افسردگی

چرا تکنیک درمان شناختی رفتاری برای افسردگی مناسب است؟

یکی از داغ‌ترین درمان‌های روان‌شناختی عصر حاضر، روش درمانی CBT یا درمان شناختی رفتاری است. این روش با کمک به بیمار در تغییر دادن سبک باور و عقیده خود نسبت به اتفاقات مختلف باعث بهبود نشانه‌های اختلالات می‌گردد. این موضوع سبب می‌شود تا فرد بتواند وقایع را از زوایای مختلف بنگرد و به این طریق با سبک سالم‌تر و سازگارانه تری نسبت به آن‌ها برخورد کند.

درمانگر طی درمان شناختی رفتاری علاوه بر تلاش در جهت عوض کردن نگرش و افکار اشخاص، سعی می‌کند به شناختی از علت مشکلات مراجع برسد. با این حال میزان و عمق پرداختن به این مسئله به‌اندازه درمان‌های روان تحلیلی نیست. بیشترین تمرکز این نوع از درمان بر زمان حال و مسائل دردسرساز فعلی مراجع است. شاید به همین علت مراجعان توانسته‌اند از آن سود ببرند. برای آشنایی با سایر روش های درمان افسردگی بدون دارو کلیک کنید.

افسردگی و درمان با روش شناختی رفتاری

درصورتی‌که افسردگی بیماران در حد شدیدی قرار نداشته باشد، روش درمان شناختی رفتاری می‌تواند به‌خوبی باعث بهبود علائم این بیماری گردد. در این حالت سعی بر این است تا ذهنیت و باور فرد را در مورد خودش، دنیا و انتظاراتش تغییر دهند. اگر این هدف محقق شود، به‌تدریج این تغییر روی هیجانات و رفتار شخص نیز تأثیرات خود را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که برای کسانی که دچار درجات شدید افسردگی هستند، اغلب استفاده همزمان از دارودرمانی و روان‌درمانی شناختی رفتاری توصیه می‌گردد.

چگونگی درمان شناختی رفتاری برای بهبود افسردگی

همان‌طور که گفته شد، مهم‌ترین نکته در استفاده از روش CBT آن است که باورهای غلط و مخرب فرد را تغییر داد. این نوع باورها ناشی از تحریف‌هایی ذهنی هستند که تأثیرات چشمگیری روی نحوه درک هر انسان از دنیا و پدیده‌های آن می‌گذارد. ازجمله مهم‌ترین تحریف‌های شناختی عبارت‌اند از:

  • باورهای سفید و سیاه: تمام وقایع یا کاملاً خوب هستند و یا کاملاً بد و آسیب‌رسان
  • توجه نکردن به رویدادهای خوشایند و بی ارزش دانستن آن‌ها
  • باور تعمیم دادن افراطی: برای مثال کسی که در یک حوزه درسی ضعیف عمل کرده، تمام جنبه‌های هوشی خود را زیر سؤال می‌برد و خود را کودن می‌داند.
  • مرتبط دانستن تمام اتفاقات رخ‌داده به خود
  • دیدگاه منفی داشتن نسبت به خود، دنیا و آینده

بنابراین یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان شناختی رفتاری، کمک و راهنمایی بیمار برای تغییر دادن این‌گونه افکار است. به همین منظور، روانشناسان این حوزه درمانی از دو شیوه عمل می‌کنند:

تغییر دادن خود افکار

غالباً افراد افسرده دیدگاه بسیار بدبینانه‌ای به توانایی‌ها و استعدادهای‌شان دارند. آن‌ها معمولاً موفقیت‌های خود را کم‌اهمیت دانسته و آن را حاصل شانس و تصادف در نظر می‌گیرند. از سوی دیگر، شکست در برخی موقعیت‌های دشوار زندگی را به علت ضعف‌های خود در نظر می‌گیرند.

نتیجه آن می‌شود که اعتمادبه‌نفس افراد مبتلابه افسردگی در سطح بسیار پایینی قرار می‌گیرد. به همین دلیل آنان اغلب هرگونه تلاش برای تغییر این وضعیت را از همان ابتدا شکست‌خورده می‌پندارند.

وظیفه درمانگر در اینجا، تلاش برای کمک به بازسازی شناختی این اشخاص است. روان‌شناس سعی می‌کند تا اتفاقات و حوادثی که برای فرد رخ‌داده را از زاویه دیگری به او نشان دهد. بدین نحو، فرد می‌توان به‌تدریج آن دسته از افکاری را که تنها برایش ناراحتی به همراه داشته را با باورهایی واقع نگرانه تر جایگزین کند.

جایگزین کردن برخی رفتارها

تغییر دادن باورهای قدیمی نیازمند صرف زمان و انرژی بسیار زیاد است. برای همین، درمانگران شناختی رفتاری اغلب همزمان با کار بر روی این حوزه، برای تغییراتی در نحوه برخوردها و به‌طورکلی عملکرد فرد زمینه‌های لازم را ایجاد می‌کنند.

در افسردگی، بیماران معمولاً دچار کندی روانی حرکتی شده‌اند. درنتیجه بسیاری از کارکردهای روزانه آن‌ها با مشکل مواجه شده است. روانشناس با کمک ترفندهای فعال‌سازی رفتاری سعی می‌کند تا فرد به‌مرور در طی گام‌هایی مشخص، فعالیت‌های روزمره خود را با همان کیفیت و کمیت سابق در دست بگیرد. این‌گونه از راهکارها نیازمند تنظیم یک برنامه منسجم و درعین‌حال منعطف است. نحوه طرح‌ریزی این درمان به توافق دو طرف، یعنی مراجعه و درمانگر بستگی دارد.

طبیعتاً هر چه بیمار به درمان خود و وظایف تعیین‌شده از جانب درمانگرش متعهدتر باشد، روند بهبودی او نیز با سرعت بیشتری سپری خواهد شد.

برخی نکات برای آشنایی بیشتر با درمان شناختی رفتاری افسردگی

تعداد جلسات درمانی

روش شناختی رفتاری یکی از کوتاه‌ترین درمان روان‌شناختی مشکلات ذهنی به شمار می‌رود. تعداد جلسات این شیوه درمانی برای بهبود بیماری افسردگی حدود 10 جلسه است. البته این تعداد بسته به نیاز مراجع می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.

میل به خودکشی افراد افسرده

بزرگ‌ترین مشکل بیماران مبتلابه افسردگی این است که شناخت‌های تحریف‌شده و انعطاف‌ناپذیری دارند. درنتیجه بسیاری از آن‌ها امیدی به بهبودی وضع خود احساس نمی‌کنند. این موضوع سبب می‌شود تا عده زیادی از آن‌ها افکار خودکشی داشته و یا اقدام به از بین بردن خود کنند. لذا مهم‌ترین کار برای یاری‌رساندن به این اشخاص، تشویق هر چه سریع‌تر آن‌ها به شروع جلسات درمانی خود است. برای آشنایی بیشتر با سایر علائم و نشانه های افسردگی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: درمان شناختی رفتاری افسردگی





:: برچسب‌ها: درمان شناختی رفتاری افسردگی ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: