جوش صورت نوزاد
نوشته شده توسط : ذهن نو

جوش صورت نوزاد از جمله مشکلات دوران نوزادی است که والدین را نگران می‌کند. هرچند جوش صورت نوزاد در اغلب موارد نگران‌کننده نیست و حتی نیاز به درمان اختصاصی ندارد. ماهیت و نوع جوش نوزادان با جوش‌های دوران بزرگ‌سالی متفاوت است. این جوش‌ها نباید موجب نگرانی شما شوند و معمولا تا ۶ ماهگی از بین خواهند رفت. در ادامه به بررسی علل جوش صورت نوزاد و راه‌های درمان آن پرداخته ایم و برای دریافت خدمات مشاوره کودک کلیک کنید.

منبع: جوش صورت نوزاد

جوش صورت نوزاد

نوزادان توانایی ابراز ناراحتی و درد را ندارند. بنابراین شما به عنوان مراقب باید به برون ریزی های بدن او توجه کنید. آرام نشدن نوزاد و بی قراری او در کنار ظاهر شدن جوش یا لک هایی در بدن او باید حتما مورد بررسی قرار بگیرد. توصیه می کنیم اگر با علائمی از این دست مواجه شده‌اید حتما موضوع را با متخصصین کودک درمیان بگذارید.

علت جوش صورت نوزاد چیست؟

علت‌های متفاوتی در بروز جوش‌صورت نوزاد نقش دارند. برخلاف افراد بالغ که چربی پوست آن‌ها منجر به جوش می‌شود؛ در خصوص نوزادان این‌طور نیست و علل دیگری نقش دارند که در ادامه شرح داده ایم.

حساسیت به دارو یا غذا

در این وضعیت جوش‌ها علاوه بر صورت، در دیگر نقاط بدن نیز دیده می‌شوند. خارش ناشی از این جوش‌ها برای کودک ممکن است آزاردهنده باشد.

شکل ظاهری جوش‌های ناشی از حساسیت غذایی و دارویی نوزاد به صورت جوش چرکی با مرکز کم‌رنگ است.

اگر همراه جوش صورت نوزاد، متوجه اشکال در قدرت بلع و اختلالات تنفسی در او شدید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هورمون‌های دوران بارداری مادر

راه یافتن هورمون‌های مادر در دوران بارداری به گردش خون جنین موجب تحریک غدد چربی و بروز جوش‌صورت نوزاد بر گونه، پیشانی و چانه خواهد شد.

عفونت ناشی از قارچ‌ها

بیشتر روی بینی و گونه نوزاد به شکل جوش سر سفید دیده می‌شود. معمولا نیاز به درمان و استفاده از لوسیون نیست و طی دو تا سه هفته از بین می‌روند. ممکن است مصرف آنتی‌بیوتیک باعث ایجاد عفونت قارچی شوند.

بوسیدن صورت نوزاد

قطعا بوسیدن صورت نوزاد یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهاست. هم‌چنین بوسیدن وی به تقویت ارتباط عاطفی نوزاد با والدین و رشد قوه هیجان کودک موثر است.

توصیه می‌کنیم هنگام بوسیدن نوزاد از بوسه طولانی، بوسه زدن به لب‌های نوزاد خودداری کنید. نکات بهداشتی را پیش از بوسیدن نوزاد رعایت فرمایید.

ریسک ابتلا به برخی بیماری‌ها و پیدایش جوش بر صورت نوزاد با بوسیدن او بالا می‌رود.

آفتاب‌سوختگی، هوای سرد یا گرم

در معرض هوا سرد یا گرم قرار گرفتن و آفتاب‌سوختگی ممکن است موجب بروز جوش صورت نوزاد شوند.

استفاده از ضد آفتاب‌ها مناسب سن کودک، قرار ندادن کودک در برابر آفتاب به صورت مستقیم از جوش زدن صورت نوزاد جلوگیری می‌کند.

هم‌چنین اگر نوزاد شما دچار آفتاب‌سوختگی خفیف شده، می‌توانید یک پارچه مرطوب را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت او قرار دهید.

شیوه‌های درمان جوش صورت نوزاد

تمیز کردن پوست صورت کودک و جلوگیری از خشک شدن آن، دست کاری نکردن جوش‌های نوزاد و خالی نکردن آن‌ها از جمله راه‌ها درمان هستند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از ویتامین E بوده و می‌تواند از عفونت‌های قارچی و رشد باکتری در پوست جلوگیری کند.

یک پنبه را به روغن نارگیل آغشته کنید و آن را به نقاطی که جوش دارد، بمالید. پس از ۲۰ دقیقه با استفاده از یک دستمال مرطوب، صورت نوزاد را پاک کنید.

شیر مادر

چند قطره از شیر مادر را روی صورت نوزاد بریزید و شیر مادر را با یک پنبه روی جوش‌های نوزاد پخش کنید. این روش را سه بار در روز انجام دهید تا نتیجه دلخواه حاصل گردد.

سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یک ماده از بین برنده باکتری و چربی شناخته شده است.

هم‌چنین استفاده از سرکه سیب به عنوان یکی از روش‌ها رایج درمان خانگی جوش صورت نوزادان به شمار می‌رود. به نصف پیمانه حاوی آب مقطر، حدود یک تا دو قاشق سرکه سیب اضافه کنید. سپس گلوله‌های پنبه‌ای آغشته به این مواد را به جوش صورت نوزاد بزنید. پس از گذشت ۲۰ دقیقه، صورت نوزاد را با پارچه مرطوب پاک نمایید.

از دستمال های مرطوب برای پاک کردن صورت نوزاد استفاده نکنید، چرا که این دستمال ها حاوی مواد مضر برای پوست نوزاد می باشد و می تواند منجر به حساسیت های پوستی در فرزندتان بشود.

نکات احتیاطی

مواد شوینده و محصولات مراقبتی مخصوص افراد بزرگ‌سال را برای کودکان به کار نبرید. از محلول‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی بنزوئیل پراکساید و اسید سالیسیک استفاده نکنید.

فشار وارد کردن به جوش‌های صورت نوزاد ممنوع است و از دست زدن به آن‌ها خودداری کنید. توصیه می‌کنیم پس از حمام بردن نوزاد، از مرطوب‌کننده‌ها بدون روغن برای از بین بردن جوش‌ها استفاده کنید.

جوش صورت نوزادان و مراجعه به متخصص

معمولا جوش صورت نوزاد از جمله مشکلات رایج مربوط به این دوره بوده که تا ۶ ماهگی از بین می‌روند. اگر این جوش‌ها پس از ۶ ماهگی هم‌چنان باقی ماند و دچار خارش، تورم، قرمزی یا تبدیل به اگزما شدند؛ حتما به متخصص کودک مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودکان می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در کلینیک تخصصی نی نی مایند از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: جوش صورت نوزاد





:: برچسب‌ها: جوش صورت نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: