عقب افتادن قاعدگی
نوشته شده توسط : ذهن نو

تاخیر در پریود یکی از چالش‌هایی است که تقریباً تمام خانم‌ها در طول زندگی به دلایل جسمانی و روانی مختلفی با آن مواجه می‌شوند. چرخش عادت ماهیانه در بانوان به طور طبیعی هر 4 هفته یک بار یا 28 روز انجام می‌شود و تاخیر در قاعدگی معمولا نشان دهنده یک مشکل و یا علامتی از بارداری می‌باشد. در برخی از خانم‌ها این مسئله می‌تواند به نگرانی‌ گسترده‌ای برای آن‌ها تبدیل شود با این حال در مواردی این مسئله یک اتفاق رایج در زندگی محسوب می‌‌گردد. در ادامه این مقاله به بررسی عوامل متعدد تاخیر در پریود پرداخته خواهد شد. بهره بردن از مشاوره روانشناسی کمک می‌کند تا با شناسایی و کاهش عوامل موثر بر تاخیر افتادن پریود سلامت روانی بیشتری را تجربه کنید و مدام دغدغه باردار شدن را نداشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر مشاوره جنسی دریافت کنید.

منبع: عقب افتادن قاعدگی

تاخیر در پریود یا عقب افتادن پریود

همه خانم‌ها مگر آن‌هایی که تصمیم به باردار شدن داشته باشند از عقب افتادن عادت ماهانه یا پریود خود دچار استرس و اضطراب می‌شوند. اولین چیزی که به ذهن خانم‌ها در هنگام تاخیر در پریود شدن خطور می‌کند این است که باردار هستند اما باردار بودن فقط یک احتمال و عامل برای تاخیر در عادت ماهانه محسوب می‌شود. برای آشنایی با بدن زن کلیک کنید.

تاخیر در پریود همیشه نشان دهنده یک مشکل نیست

به طور طبیعی هر خانمی هر 4 هفته یک بار یا در 28 روز این چرخه عادت ماهانه را تجربه می‌کند. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که بدن انسان مانند یک ساعت دقیق و منظم عمل نمی‌کند در نتیجه بسیاری از زنان همیشه دیرتر یا زودتر از موعد خود دچار عادت ماهانه می‌شوند. عوامل متعددی در عملکرد این مسئله نقش دارند که می‌توان به سیستم ایمنی بدن فرد، سیستم سوخت و ساز، گرش خون، وضعیت هورمون‌ها و غدد درون ریز اشاره کرد. هر یک از این موارد به تنهایی یا در کنار یکدیگر می‌تواند در بهم خوردن تنظیم و زمان دقیق چرخه عادت ماهانه موثر واقع شود.

علت و عوامل موثر بر تاخیر افتادن پریود

1. استرس و اضطراب

تاثیرات منفی و آسیب‌زننده استرس و اضطراب بر سلامت جسم و روان بر هیچ‌کس پوشیده نیست، همه افراد کم و بیش با آن آشنا هستند. از این نظر یکی از مسائلی که ممکن است به دنبال استرس و اضطراب برای خانم‌ها پیش بیاید تاخیر در زمان پریود است. فشار‌های روانی، فشارهای اجتماعی در محیط کار و تنش‌های خانوادگی و… می‌توانند بر سلامت جسم بانوان و چرخه عادت ماهانه آن‌ها تاثیر گذار باشند.

به طور کلی شایع‌ترین عواملی که می‌تواند منجر به تاخیر در پریود شود شامل اضطراب قبل از مراسم عروسی، امتحانات دانشگاهی، مسافرت، استرس‌های شغلی و… باشد. به یاد داشته باشید که تاخیر در پریود به دلیل اضطراب نشان دهنده یک مشکل جدی نیست و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد اما توجه کنید که این مسئله در آینده برایتان زیاد تکرار نشود.

 

بیشتر بخوانید : سیکل قاعدگی

 

2. مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری

از جمله رایج‌ترین علل‌ موثر بر تاخیر در پریود مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری است. مصرف این دسته از قرص‌ها چرخه منظم عادت ماهانه را برهم می‌زند. ممکن است فرد با مصرف قرص جلوگیری از بارداری، یک دوره از چرخه عادت ماهانه را از دست بدهد. اما اگر این تاخیر به دوماه یا بیشتر طول کشید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

3. عفونت‌ها و بیماری

همانطور که عوامل روانی مانند استرس و اضطراب در بهم خوردن زمان پریود نقش دارند، عوامل دیگری مانند بیماری‌های جسمی و عفونت‌های مختلف هم می‌توانند این چرخه را تحت تاثیر قرار دهد. بیماری‌ها و عفونت‌هایی مانند آنفولانزا، تورم لوزه و سینوزیت می‌توانند چرخه منظم قاعدگی را مختل کنند. همچنین مشکلاتی نظیر تیروئید، سندرم تخمدان پلی کیستیک از جمله شایع‌ترین عوامل جسمانی هستند که بر تاخیر پریود نقش دارند.

4. تغییر در وزن

بدن خانم‌ها با چاق و لاغر شدن ممکن است باعث تاخیر پریود شدن شود زیرا با چاق و لاغر شدن میزان هورمون‌های بدن فرد تغییر می‌کند و میزان هورمون‌ها با چرخه قاعدگی ارتباط مستقیم دارد. به عنوان مثال سلول‌های چربی در تولید هورمون‌‌هایی مانند استروژن نقش دارند، در نتیجه خانم‌های چاق به نسبت خانم‌های لاغر و یا عادی استروژن بیشتری تولید می‌کنند.

درمان‌های خانگی تاخیر در پریود

اگر به هر دلیلی غیر از بارداری دچار تاخیر در پریود شدید بهتر است به متخصص مراجعه کنید اما برخی ترجیح می‌دهند که از درمان‌های خانگی و سنتی استفاده کنند. به طور کلی مصرف زنجبیل، دارچین، کنجد و زردچوبه می‌تواند موارد خوراکی مناسبی برای رفع مشکل تاخیر در پریود در نظر گرفته شوند. اما با این حال توصیه ما به شما این است که به متخصص مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

در حالت طبیعی هر خانمی هر 4 هفته یک بار یا هر 28 روز یک بار چرخه عادت ماهانه را تجربه می‌کند. اما برخی افراد از ابتدا چرخه عادت ماهانه طولانی تری دارند و فاصله بین پریودشان 30 تا 35 روز متغیر است. این مسئله نشان دهنده آن است که تاخیر در پریود در حالت عادی تا 4 یا 5 روز طبیعی است. اگر این زمان بیش از این طول بکشد بهتر است به متخصص مراجعه کنید و با انجام‌ آزمایشهای دقیق علت این مسئله را متوجه شوید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

 ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

 شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: عقب افتادن قاعدگی





:: برچسب‌ها: عقب افتادن قاعدگی ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: