شوخی بیش از حد
نوشته شده توسط : ذهن نو

شوخی بیش از حد دیگران هر کدام از ما را می‌تواند آزار دهد. یا شاید خود شما ناخواسته با شوخی هایتان کسی را رنجانده باشید. شوخی‌ کردن اگرچه بسیار خوب است و باعث شادی و نشاط در یک جمع می‌شود اما مانند هر موضوع دیگری وقتی از حالت تعادل خارج شود مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. خیلی وقت‌ها شوخی بیش از حد باعث می‌شود شأن و شخصیت شما در یک جمع پایین بیاید. یا ممکن است شوخی‌ها باعث ناراحتی دیگران و پیش‌آمدن سوءتفاهم باشند. به همین خاطر بهتر است در روابط اجتماعی از شوخی بیش از حد خودداری کنید. در ادامه حد و مرز شوخی را مشخص کرده‌ایم. به‌علاوه اگر این موضوع باعث پیش آمدن مشکلاتی در روابط اجتماعی شما شده حتما مشاوره فردی دریافت کنید.

منبع: شوخی بیش از حد

شوخی بیش از حد

یکی از عناصر رابطه‌های اجتماعی شوخی‌کردن است. این روش رفتاری فایده‌های بسیاری دارد. برای مثال باعث می‌شود تا جمع شما صمیمی تر باشد؛ و احساس خوشی و نشاط بیشتری از کنار هم بودن داشته باشید. بااین‌حال مانند هر موضوع دیگری شوخی هم می‌بایست حد تعادل خودش را داشته باشد. اما وقتی از حد تعادل صحبت می‌کنیم برای بعضی‌ها این سؤال پیش می‌آید که نقطه تعادل کجاست؟

در جواب این سؤال باید گفت که حد مشخصی برای شوخی‌کردن وجود ندارد. این معیار با توجه به نوع جمعی که در آن هستید و میزان صمیمیتی که با یکدیگر دارید متفاوت خواهد بود. به‌علاوه میزان شوخی شما با یک جمع در مسافرت یا قرار دوستانه متفاوت از شوخی شما با همان جمع در یک قرار رسمی خواهد بود. پس می‌توان نتیجه گرفت که شوخی‌کردن به شرایط و محیطی که در آن قرار گرفته‌اید نیز بستگی دارد.

علت شوخی های بیش از حد

هر آدمی نیاز به پذیرفته شدن دارد، اینکه دوست داشتنی باشد و دیگران تمایل به حضور او داشته باشند. شوخی یکی از راه های رسیدن به این نیاز درونی است. اما زمانی که فردی با شوخی های بیش از دیگران را آزار بدهد، در واقع نشان دهنده این است که او راهی به غیر مزاح برای ارتباط با شما نمی داند. او تلاش دارد نقص ها و اعتماد به نفس کم خود را با شوخی هایش بپوشاند. برای مثال می توانید ببینید که وقتی شما صحبتی جدی و پر اهمیت می کنید، او سکوت کرده و یا موضوع را سخره می‌گیرند. اگر شما نیز دچار این مساله هستید، حتما برای آشنایی با راه های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

پیامدهای شوخی بیش از حد

پایین آمدن جایگاه

اولین ضرر شوخی بیش از حد ، به خود شما برمی‌گردد. رفتار هرکدام از ما نمودی از شخصیت‌مان است. به‌علاوه شما با رفتارتان تعیین می‌کنید که دیگران چه فکری راجع به شما داشته باشند؟ و یا چطور با شما رفتار کنند. شوخی‌کردن بیش از حد از جمله رفتارهایی است که شأن اجتماعی شما را از بین می‌برد. شما با این رفتار به دیگران اجازه می‌دهید که راجع به شما قضاوت نه چندان خوبی داشته باشند. برای مثال ممکن است آن‌ها در موقعیت‌های جدی و رسمی زندگی روی شما حساب نکنند. یا حتی ممکن است شوخی‌های متقابل آنها در جمع باعث آسیب‌دیدن شخصیت‌تان بشود.

ایجاد سوءتفاهم

ممکن است دیگران متوجه این موضوع نباشند که شما از حرف‌های‌تان منظور خاصی ندارید. یا شاید آن‌ها دوست نداشته باشند که راجع به برخی چیزها مدام با آن‌ها شوخی کنید. این موضوع می‌تواند دیر یا زود باعث بروز مشکلاتی در رابطه شما باشد. به همین خاطر می‌توان گفت ممکن است رابطه شما به‌طورکلی بر سر یک شوخی از بین برود.

رفتار متقابل دیگران

وقتی شما با یک نفر دائماً شوخی می‌کنید باید انتظار داشته باشید که او هم همین رفتار را با شما داشته باشد. این در حالی است که شاید خودتان از این موضوع خیلی خوش‌تان نیاید. همین موضوع می‌تواند تبدیل به دلیلی شود که رابطه شما را از بین می‌برد.

ازبین‌رفتن حرمت‌ها

یکی از مشکلات بسیار شایع شوخی‌های بیش از حد، ازبین‌رفتن حرمت‌ها است. وقتی شما بیش از اندازه شوخی می‌کنید احتمالا به سراغ مسائلی می‌روید که بهتر است راجع به آنها صحبت نشود. در واقع شوخی بیش از حد، مرزها را از بین می‌برد. و این می‌تواند باعث ازبین‌رفتن حرمت‌ها در رابطه شما شود.

حد و مرز شوخی

همان‌طور که گفتیم باید در شوخی‌کردن با دیگران حد و مرزهایی را نگه دارید. این کار باعث می‌شود خودتان نزد دیگران جایگاه بالاتری داشته باشید. البته منظورمان اصلاً این نیست که از این به بعد شوخی‌کردن را کنار بگذارید. شوخی می‌تواند فواید بسیاری برای یک جمع دوستانه داشته باشد. به‌علاوه کسانی که به‌اندازه شوخی می‌کنند بسیار هم محبوب هستند. اما صحبت بر سر این است که اندازه رفتارهای‌تان را در نظر بگیرید. برای این کار بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید

رفتارتان را بررسی کنید

همیشه مثل یک نفر دوم و از بیرون به رفتارتان نگاه کنید. به‌خوبی خودتان را ارزیابی و قضاوت کنید. آیا همه چیز همان‌طور است که باید باشد؟ آیا به‌اندازه شوخی کرده‌اید یا دارید از حدومرز خارج می‌شوید؟ وقتی بتوانید خودتان را به‌خوبی بررسی کنید می‌توانید حد و مرزهای رابطه را نیز نگه دارید.

شرایط جمع را در نظر بگیرید

خیلی‌ها وقتی رفتارشان را بررسی می‌کنند از نظر خودشان ایرادی نداشته‌اند. به همین خاطر به شوخی‌کردن ادامه می‌دهند. اما این کار شما ممکن است از نظر دیگران شوخی بیش از حد باشد. به همین خاطر یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نظر بگیرید دیدگاه دیگران است. سعی کنید دنیا را از دریچه دید طرف مقابل نگاه کنید. به‌علاوه همان‌طور که گفتیم شرایط و موقعیت جمعی که در آن هستید را نیز در نظر بگیرید. با خودتان به این سؤال پاسخ بدهید که اکثر مردم در این شرایط چطور رفتار می‌کنند؟

به زبان بدن دیگران توجه داشته باشید

یکی از نکاتی که خیلی خوب نشان می‌دهد شما بیش از حد یا به‌اندازه شوخی می‌کنید زبان بدن است. رفتارهایی مثل دست‌به‌سینه نشستن، اخم کردن یا بی‌توجهی به صحبت‌های شما نشان‌دهنده این است که طرف مقابل دوست ندارد شوخی‌های‌تان را ادامه بدهید. پس اگر این نشانه‌ها را در کسی می‌بینید بهتر است رفتارتان را تغییر بدهید.

برخورد با شوخی بیش از حد

یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از ما پیش می‌آید این است که وقتی یک نفر بیش از حد شوخی می‌کند چه کار کنیم؟ خجالت کشیدن از اینکه نشان بدهید ناراحت شده‌اید، ترس از ناراحت کردن دیگران و نگرانی از برخورد طرف مقابل از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شود شما هر شوخی و رفتاری را تحمل کنید اما از آن صحبت نکنید. در چنین شرایطی مشاورین توصیه می‌کنند که بهتر است حرف دلتان را به طرف مقابل بزنید. اما برای این کار می‌بایست به چند نکته توجه داشته باشید.

اولین اصل این است که آرامش خودتان را حفظ کنید و از رفتار متقابل خودداری کنید. یادتان باشد همان‌طور که گفتیم شوخی بیش از حد و رفتار متقابل شما می‌تواند باعث ازبین‌رفتن بسیاری از حرمت‌ها بشود. سپس در یک شرایط مناسب و ترجیحاً زمانی که فقط خودتان حضور دارید احساس خود را دوستانه و با لحنی آرام به طرف مقابل بگویید. اما اگر احساس می‌کنید برخلاف همه این کارها طرف مقابل دست از شوخی‌کردن بیش از حد برنمی‌دارد بهتر است که رابطه خود را با او مدیریت کنید.

کمک مشاور به شوخی‌های بیش از حد

همان‌طور که گفتیم وقتی صحبت‌های شما با کسی که شوخی زیاد از حد دارد نمی‌تواند تأثیری روی او داشته باشد؛ باید رابطه با این فرد را مدیریت کنید. این مدیریت‌کردن گاهی اوقات برای ما بسیار سخت خواهد بود. به همین خاطر شاید بهتر باشد راجع به این موضوع از یک مشاور کمک بگیرید. مشاورین با توجه به تخصص و تجربه‌ای که در این زمینه دارند به‌خوبی می‌توانند به شما کمک کنند.

بسیاری از کسانی که شوخی‌های بیش از حد می‌کنند مهارت اجتماعی ندارند. آن‌ها یا راهکار دیگری برای صحبت‌کردن در جمع بلد نیستند و یا می‌خواهند از این طریق اضطراب‌ها و اعتمادبه‌نفس پایین خود را پوشش دهند. پس اگر شما یا هریک از اطرافیان‌تان چنین رفتاری دارید شاید بهتر باشد برای یادگیری مهارت‌های صحبت‌کردن در جمع از یک مشاور کمک بگیرید. برای آشنایی با مهارت های ارتباطی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه فردی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

چطور به همسرم بگویم شوخی‌های او با دیگران باعث ناراحتی اطرافیان شده است؟

در یک شرایط مناسب و فضایی که فقط خودتان دو نفر حضور داشته باشید با همسرتان صحبت کنید. واقعیت احساس و بازخورد دیگران را به او بگویید. و با هم راه حلی برای شرایط پیش‌آمده پیدا کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: شوخی بیش از حد





:: برچسب‌ها: شوخی بیش از حد ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: