ترس از ازدواج
نوشته شده توسط : ذهن نو

در کنار سختی‌ها و توقعات بالای ازدواج، جوانان با مساله ترس از ازدواج هم روبرو هستند. البته که این ترس تا حدی طبیعی است، اما اگر مانعی بر ازدواج باشد، آن وقت باید موضوع را به کمک یک متخصص بررسی کرد. این ترس معمولا خود را با بهانه گیری‌های مبهم در مورد نبود شرایط لازم برای ازدواج نشان می‌دهد. در ادامه با ما باشید تا با نشانه ها، علل و درمان ترس از ازدواج آشنا شوید.

منبع: ترس از ازدواج

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

ترس از ازدواج

طبق آمارهای ثبت شده، ازدواج یکی از استرس آورترین موضوعات در دنیا است. تغییر محل زندگی، تغییر هم خانه ها، ایجاد خانواده جدید، مسئولیت های جدید، هزینه های ازدواج، دور شدن از پدر و مادر، تغییر نقش ها، عضویت در خانواده جدید و... از جمله مسائلی است که هر عروس و دامادی با آن مواجه می‌شود. مواجهه با این مسائل کار آسانی نیست و شما باید پیش از هر چیز مهارت تاب آوری تان را بالا ببرید.

از طرفی نادیده گرفتن این مسائل نیز احتمال شکست و پشیمانی از ازدواج را بالا می‌برد. بنابراین به جای انکار ترس از ازدواج بهتر است علت آن را پیدا کرده و نقاط ضعف خود را تبدیل به نقطه قوت کنید. در این صورت می‌توانید از جنبه های مثبت ازدواج لذت برده و زندگی سعادت مندی را شروع کنید. پیشنهاد می‌شود در صورت بالا بودن شدت این ترس حتما برای دریافت مشاور روانشناسی اقدام نمایید. شما می‌توانید خدمات روان درمانی را از برترین متخصصان کشور در مجموعه ذهن نو دریافت کنید. برای رزرو وقت مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

نشانه های ترس از ازدواج

این ترس به اشکال مختلف ممکن است خود را بروز دهد. برای مثال در موارد شدید حتی صحبت درباره ازدواج هم فرد را مضطرب و آشفته می‌کند. اما در برخی دیگر باید کمی عمیق‌تر بررسی کرد. شما با مشاهده رفتارهای زیر می‌توانید پی به ترس از ازدواج ببرید.

  • به بهانه های مختلف ازدواج نمی کند.
  • با وجود دارا بودن شرایط لازم برای ازدواج هیچ اقدامی برای همسریابی نمی‌کند.
  • از صحبت های مربوط به ازدواج فراری است و یا موضوع بحث را عوض می کند.
  • به اصرار خانواده با کسی آشنا شده و با ایرادگیری های ریز و درشت رابطه را تمام می کند.
  • تنها وارد روابط دوستانه شده و هیچ گام جدی در جهت ازدواج بر نمی دارد.
  • ازدواج را غیرضروری و بی اهمیت جلوه می دهد.

اگر فرزند یا یکی از عزیزان‌تان دچار چنین ترسی است، حتما باید از خدمات درمانی استفاده کرده و برای حل این موضوع اقدامی صورت بگیرد. شما با استفاده از خدمات مشاوره تلفنی خانواده ذهن نو می‌توانید این موضوع را ساماندهی نمایید.

دلایل به وجود آمدن ترس از ازدواج

هر کس بنابر تجربیاتی که در زندگی به دست آورده، ممکن است دلایل به خصوص خودش را داشته باشد. اما ترس از ازدواج معمولا با 3 دلیلی که در ادامه شرح داده‌ایم، ایجاد می‌شود.

1 . دلایل شخصی و فردی

دلایل فردی اصلی ترین عوامل برای ممانعت از ازدواج خانم/آقا هستند. فقدان اعتماد به نفس، عدم باور به خود، کمال گرایی، داشتن اختلالاتی مثل وسواس فکری، افسردگی، اختلال شخصیت وابسته یا اجتنابی و... از جمله این عوامل به شمار می‌آیند.

مسلما در ازدواج بیش از هر رابطه ای دیگری تمامی ابعاد شخصیتی‌تان درگیر شده و احتمال روبرو شدن با این عوامل بیشتر می‌شود. بنابراین فرد برای جلوگیری از این موضوع کلا از ازدواج دست می‌کشد.

2. ریشه های خانوادگی

کسانی که در دوران کودکی شاهد طلاق والدین شان بوده‌اند و یا در نوجوانی دائم در بین بحث های نافرجام پدر و مادرشان قرار گرفته‌اند، دیدگاه مثبتی به ازدواج ندارند. در واقع ما آدم‌ها از دوران کودکی پدر و مادر را الگوی خود قرار داده و به صورت ناخودآگاه دنباله رو آن‌ها هستیم. تغییر این الگوها کار آسانی نیست. پس در خانواده هایی که کودکان شاهد تعارضات شدید والدینشان هستند، الگوی خوبی از ازدواج به آن‌ها ارائه نشده. این افراد در ناخودآگاه شان ازدواج را مامنی امن نمی‌دانند و از تکرار خاطرات تلخ کودکی گریزانند. بنابراین احتمال داشتن ازدواجی موفق را برای خود ناممکن می‌دانند.

3 . تشریفات سخت ازدواج

فرهنگ و جامعه تاثیر زیادی در روند و چگونگی ازدواج زوج‌های جوان دارند. رسم و رسومات برخی مناطق و کشورها آنقدر پیچیده و دشوار است که جوانان را از درگیر شدن با این رسومات می‌ترساند. علاوه بر رسومات، وضعیت اقتصادی نیز از مهم‌ترین پارامترها به شمار می‌آید. تهیه ملزومات اولیه زندگی و مسکن برای برخی از جوانان به قدری دشوار است که فکر کردن به ازدواج را برای آن‌ها غیر ممکن می‌کند.

غلبه و درمان ترس از ازدواج

کمتر کسی با موضوع ترس از ازدواج به درمانگر مراجعه می‌کند، اغلب این افراد و یا خانواده‌های آن‌ها با موضوعات دیگری وارد جلسه مشاوره می‌شود و پس از ارزیابی های به عمل آمده ریشه مشکل آن‌ها پیدا شده و راهکار ارائه می‌شود. برای درمان ترس از ازدواج و مسائل پیرامون دریافت خدمات مشاوره ازدواج ضروری است. برای رزرو وقت از برترین مجموعه روانشناسی، بر مشاوره تلفنی کلیک کنید.

برای غلبه بر ترس از ازدواج می‌توانید راهکارهای زیر را نیز به کار بگیرید.

_ معیارهای ازدواج خودتان را مشخص کنید.

_ برای آینده برنامه ریزی کنید

_ برای خودشناسی مطالعه کرده و یا در جلسات مشاوره حضور یابید

_ تمرینات ذهن آگاهی و ریلکسیشن انجام دهید

_ مهارت های ارتباطی خود را ارتقا دهید

_ علت های ازدواج نکردن تان را لیست کنید

_ حداقل به یک فعالیت مورد علاقه تان بپردازید

سخن آخر

فراموش نکنید که ازدواج به طور طبیعی امری استرس آور است و هر کسی ممکن است در طی فرایند ازدواج دچار تشویش شود. شما با ارتقای مهارت های زندگی خود می‌توانید این استرس را شکست دهید. اما گاهی شک و تردیدهای ازدواج و مشکلات واقعی دلیل استرس تان هستند که باید صبورانه برای آن ها راه حلی مناسب پیدا نمایید. با دریافت خدمات مشاوره می‌توانید به راحتی مشکلات ازدواج را کنار زده و با استفاده از متدهای کنترل استرس شرایط را مدیریت نمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

منبع: ترس از ازدواج





:: برچسب‌ها: ترس از ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 مرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: