اختلالات مربوط به سانحه
نوشته شده توسط : ذهن نو

اختلالات مربوط به سانحه یکی از دسته‌بندی‌های بیماری‌های روانی است. اختلالاتی که در این گروه قرار می‌گیرند همگی بر اساس یک استرس و فشار روانی شدید یا ناگهانی ایجاد شده‌اند. در بسیاری از موارد این استرس به مقداری زیاد بوده که بیمار احساس کرده زندگی و بقای او به خطر افتاده است. در واقع فشارهای روانی که باعث به‌وجودآمدن این بیماری‌ها می‌شوند شدت بیشتر و توانایی آسیب‌رسانی بالاتری نسبت به استرس های روزمره دارند. بااین‌حال قرار نیست که استرس روی همه افراد تأثیر یکسانی بگذارد. اختلالات مربوط به سانحه همان‌طور که گفتیم مجموعه‌ای از اختلالات هستند؛ و هر فرد ممکن است درگیر یکی از انواع آن بشود. باتوجه‌به اینکه این دسته از بیماری‌های روحی می‌توانند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشند، بهتر است اطلاعات خود را راجع به آن‌ها بیشتر کرده و برای درمان نشانه‌ها از مشاور کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره استرس کلیک کنید.

منبع: اختلالات مربوط به سانحه

اختلالات مربوط به سانحه

بیماری‌های روحی دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. آن‌ها بر اساس اینکه چه نشانه‌هایی را به همراه دارند یا به چه دلیل ایجاد شده‌اند در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند. یکی از انواع دسته‌بندی بیماری‌های روانی اختلالات مربوط به سانحه و عوامل استرس‌زا هستند. این گروه همان‌طور که از نامشان مشخص است پس از یک استرس شدید ایجاد شده‌اند. بااین‌حال خود این دسته نیز از انواع بیماری‌هایی تشکیل می‌شود که گاهی نشانه‌هایی کاملاً متفاوت با یکدیگر دارند.

بااین‌حال همان‌طور که گفتیم علت مشترک یا استرس های شدید همه آن‌ها را در یک دسته‌بندی قرار می‌دهد. به‌طورکلی 5 نوع اختلال مربوط به سانحه و استرس وجود دارد؛ که در ادامه راجع به هرکدام از آن‌ها و نشانه‌هایی که به همراه دارند صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با عوامل استرس زا کلیک کنید.

انواع اختلالات مربوط به سانحه

تمامی اختلالات این دسته در واقع ریشه در استرس و اضطراب دارند. متخصصان با شناسایی نوع اختلال ابتدا از روشهای درمانی موثر در کاهش استرس به کار می‌برند. برای آشنایی با انواع اختلالات اضطرابی کلیک کنید.

اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD

احتمالاً شناخته‌شده‌ترین بیماری در این دسته اختلال استرس پس از سانحه است. این مشکل کسانی را درگیر می‌کند که یک استرس بسیار شدید را پشت سر گذاشته باشند. منظورمان از استرس شدید این است که فرد در طی یک جریان احساس کرده باشد که ممکن است جانش را از دست بدهد. یا شاهد این بوده باشد که جان دیگران به خطر افتاده باشد.

اتفاقات طبیعی مثل سیل و زلزله یا مشکلاتی مانند جنگ و تجاوز از مسائلی هستند که می‌توانند این بیماری را ایجاد نمایند. کسانی که دچار اختلال PTSD می‌شوند معمولاً اضطراب بسیاری را تجربه می‌کنند. آنها دائماً نگران این هستند که این اتفاق مجدداً در زندگی آن‌ها تکرار بشود. تکرار مدام جزئیات اتفاق در زمان‌های بیداری یا دیدن کابوس‌های مرتبط با این موضوع در زمان خواب از جمله دیگر نشانه‌های مربوط به این اختلال است. برای آشنایی بیشتر با اختلال استرس پس از سانحه کلیک کنید.

اختلال استرس حاد

استرس حاد یکی دیگر از بیماری‌ها در دسته اختلالات مربوط به سانحه است. اگر با بیماری PTSD آشنا باشید می‌توان گفت که استرس حاد را نیز می‌شناسید. این بیماری دقیقاً با همان علت اختلال استرس پس از سانحه شکل می‌گیرد. به‌علاوه نشانه‌های مشابهی نیز به همراه خواهد داشت. اما از دو جهت با استرس پس از سانحه تفاوت دارد. نخستین تفاوت این است که این بیماری معمولاً بیشتر از یک ماه ادامه پیدا نمی‌کند. این درحالیست که نشانه‌های PTSD می‌بایست حداقل شش ماه ادامه داشته باشد. به‌علاوه نشانه‌ها در استرس حاد معمولاً با فاصله کمی از اتفاق استرس‌زا ایجاد می‌شوند.

اختلالات مربوط به سانحه | اختلال دلبستگی واکنشی

دلبستگی واکنشی اختلالی است که در کودکی و از سنین 9 ماهگی به بعد قابل تشخیص است. بی‌توجهی والدین به نیازهای روحی کودک مهم‌ترین دلیلی است که باعث به‌وجودآمدن این بیماری می‌شود. کودکانی که اختلال دلبستگی واکنشی را تجربه می‌کنند معمولاً ارتباط نزدیکی با والدین خود برقرار نمی‌کنند. در حقیقت آن‌ها به‌طورکلی از روابط نزدیک با دیگران اجتناب می‌کنند. یکی دیگر از نشانه‌های این مشکل این است که کودکان درگیر با آن به تلاش‌های والدینشان برای آرام‌کردن آنها بی‌توجه هستند.

برای آشنایی با درمان و علت کابوس دیدن کلیک کنید.

اختلال روابط اجتماعی بیش از حد یا مهار گسیخته

اختلال مشغولیت اجتماعی مهار گسیخته یا روابط اجتماعی بیش از حد نیز در کودکی و از 9 ماهگی قابل تشخیص است. بااین‌حال باید برایتان جالب باشد اگر بگوییم رفتار این کودکان درست نقطه مقابل آنهایی است که دچار اختلال دلبستگی واکنشی می‌شوند. در این اختلال و همان‌طور که از نام آن پیداست کودک به‌راحتی و بدون هیچ خجالتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. آن‌ها برای ارتباط هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند؛ و حتی به‌خوبی با بزرگسالان نیز ارتباط برقرار می‌کنند. مهم‌ترین نشانه این اختلال این است که میزان صمیمیت و ارتباطی که آنها با دیگران برقرار می‌کنند از انتظارات رشدی مربوط به سن کودک بالاتر است.

اختلالات سازگاری

این بیماری معمولاً به دنبال یک رویداد استرس‌زا مثل طلاق، مشکلات مالی یا هر موضوع دیگری ایجاد می‌شود که می‌تواند در زندگی هرکدام از ما پیش بیاید. بااین‌حال واکنشی که در فرد به همراه می‌آورد با شدت رویدادی که او از سر گذرانده هماهنگی ندارد. در حقیقت نشانه‌ها به میزانی قدرت دارند که می‌توانند زندگی کاری، تحصیلی و شغلی فرد را تحت‌تأثیر خود قرار بدهند.

درمان اختلالات مربوط به سانحه و حوادث ناگوار

خوشبختانه روش‌های مختلفی برای درمان این بیماری‌ها وجود دارد. بااین‌حال حتماً باید به این موضوع توجه داشته باشید که درمان این بیماری خودبه‌خود اتفاق نمی‌افتد. و برای بهترشدن شرایط می‌بایست از یک روان‌شناس متخصص کمک بگیرید. از جمله مهم‌ترین روش‌های درمانی برای این بیماری‌ها به شرح زیر است.

دارودرمانی

باتوجه‌به اینکه اضطراب نشانه اصلی این بیماری است بعضی از متخصصین استفاده از داروهای ضداضطراب را برای درمان یا کنترل نشانه‌ها تجویز می‌کنند. اگرچه وقتی شدت نشانه‌ها به‌قدری باشد که زندگی فرد را تحت‌تأثیر قرار بدهد حتماً می‌بایست از داروها استفاده کرد بااین‌حال دقت داشته باشید که دارو فقط باعث ازبین‌رفتن نشانه‌ها می‌شود و کاری برای درمان اساسی بیماری شما انجام نمی‌دهد. برای آشنایی با داروهای ضد اضطراب کلیک کنید.

حساسیت‌زدایی

حساسیت‌زدایی نام یکی از روش‌های درمانی است که برای بسیاری از مشکلات اضطرابی استفاده می‌شود. در این روش به فرد کمک می‌کنند تا راه‌های آرام‌سازی و کنترل اضطراب را یاد بگیرد. سپس به‌تدریج او را با محرک‌های اضطراب‌زا مواجه می‌کنند و بیمار می‌بایست با استفاده از روش‌هایی که یاد گرفته شدت اضطراب خود را کنترل کند. برای آشنایی با سایر روش های درمان استرس کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس و اختلالات مرتبط می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سؤالات متداول

اختلالات مربوط به سانحه به چه دلیلی ایجاد می‌شوند؟

درگیرشدن با استرس‌هایی که برای فرد سخت هستند و به او آسیب می‌رسانند مهم‌ترین دلیل این دسته از بیماری‌ها است.

آیا دارویی برای درمان اختلالات مربوط به سانحه وجود دارد؟

بله؛ می‌توانیم از بعضی داروهای ضداضطرابی برای این بیماری استفاده کرد. بااین‌حال استفاده از داروها می‌بایست در کنار روان‌درمانی صورت بگیرد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: اختلالات مربوط به سانحه





:: برچسب‌ها: اختلالات مربوط به سانحه ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: