سختی های ازدواج
نوشته شده توسط : ذهن نو

سختی های زندگی مشترک یا سختی های ازدواج از جمله مسائلی است که باید به آن توجه کنید. بسیاری از ما ازدواج را موضوعی شیرین و رؤیایی در زندگی‌مان می‌دانیم. اما باید بگوییم که برخلاف تصور شما ازدواج و زندگی مشترک پر از چالش‌هایی است که احتمالاً تا قبل از این با آنها مواجه نشده باشید. به همین خاطر اگر حفظ و بهتر کردن زندگی مشترکتان برای شما اهمیت دارد، باید بتوانید راهی برای برطرف‌کردن این چالش‌ها پیدا کنید. برای این کار اول باید سختی های ازدواج را بشناسید. وقتی بدانیم که قرار است با چه چیزی مواجه بشویم بهتر می‌توانیم برای تغییر آن برنامه‌ریزی کنیم. پس در ادامه راجع به سختی‌های زندگی مشترک صحبت خواهیم کرد. اما در شرایطی که مساله سخت شده حتما مشاوره خانواده دریافت کنید.

منبع: سختی های ازدواج

سختی های ازدواج

همان‌طور که گفتیم زندگی مشترک در کنار تمامی شیرینی‌هایی که دارد مشکلات و چالش‌های بسیاری نیز برای‌تان خواهد داشت. این مشکلات و سختی‌ها با توجه به شخصیت شما و طرف مقابل، فرهنگی که در آن زندگی می‌کنید و شرایط زندگی‌تان متفاوت خواهد بود. اما بعضی از مشکلات با احتمال بیشتری در زندگی اکثر ما اتفاق می‌افتند. به همین خاطر لازم است که با این مشکلات آشنا شوید و برای برطرف‌کردن آن‌ها برنامه مشخصی داشته باشید. این مشکلات به شرح زیر است.

آشنا نبودن با نقش‌ها و وظایف جدید

اولین دلیلی که در زندگی مشترک باعث اختلاف‌نظر می‌شود این است که شما وظایف‌تان را نمی‌شناسید. وقتی شما به‌تازگی نقشی را برعهده گرفته باشید طبیعی است که خیلی با وظایف این نقش آشنا نباشید. همین موضوع گاهی اوقات باعث اختلاف بین شما و همسرتان خواهد شد. برای مثال او از اینکه شما کار خاصی را انجام نداده‌اید ناراحت است. درحالی‌که شما حتی فکرش را هم نمی‌کردید که این کار وظیفه تان باشد. این موضوع به‌خصوص زمانی که شما و همسرتان از فرهنگ‌های متفاوت‌تری باشید شدت بیشتری پیدا می‌کند.

فرض کنید در خانواده‌ای بزرگ شده‌اید که خریدکردن وظیفه مرد خانه بوده است. اما همسرتان درست برعکس شما این موضوع را یکی از وظایف خانم خانه بداند. در این شرایط هرکدام از شما دیگری را به انجام ندادن وظایفش یا تنبلی متهم خواهید کرد. و این می‌تواند دلیلی برای بروز اختلاف باشد.

در چنین شرایطی با صحبت‌کردن سعی کنید تا وظایف هرکس را مشخص کنید؛ و برای آن برنامه مشخصی داشته باشید. برای آشنایی با ویژگی های زندگی مشترک موفق کلیک کنید.

مشکلات ارتباطی از سختی های زندگی مشترک

ارتباط مهم‌ترین عنصر در یک زندگی مشترک است. باید بتوانید رابطه عاطفی مناسبی با یکدیگر برقرار کنید. به‌علاوه باید توانایی این را داشته باشید که وقتی دچار مشکل می‌شوید با یکدیگر صحبت کرده و به یک نتیجه منطقی برسید. اما بسیاری از خانم‌ها و آقایان و به‌خصوص در سال‌های اول زندگی این مهارت را ندارند.

بسیاری از ما سعی می‌کنیم از طریق رفتارهایی مانند قهر کردن یا لجبازی حرف خودمان را به کرسی بنشانیم. درصورتی‌که این رفتارها باعث می‌شوند شما و همسرتان روزبه‌روز بیشتر از هم دور بشوید. پس اگر به دنبال راهی برای برطرف‌کردن سختی های زندگی مشترک و ازدواج هستید بهتر است مهارت‌های ارتباطی خود را قوی کنید. نبود این مهارت‌ها می‌تواند مشکلات جدی مثل طلاق عاطفی را در زندگی شما به همراه داشته باشد.

مشکلات مرتبط با خانواده‌ها از سختی های ازدواج

یک پای اصلی سختی های زندگی مشترک مشکلاتی هستند که به هر شکلی به خانواده‌ها مربوط می‌شوند. ممکن است همسر شما بیش از حد به خانواده خود وابسته باشد؛ و حتی پس از ازدواج نیز بیشتر زمان خود را در کنار آن‌ها بگذراند. یا ممکن است هر موضوعی از زندگی مشترکتان را با خانواده در میان بگذارد. این شرایط بسیاری از مواقع باعث بروز اختلاف و دخالت‌هایی از سمت خانواده همسر می‌شود که می‌تواند مشکلات بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. اینکه تا چه حد با خانواده همسرتان در ارتباط باشید، چطور اختلاف‌هایتان با آنها را حل کنید و همین‌طور اینکه چطور این مسائل را با همسرتان را در میان بگذارید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در زندگی مشترک است.

یکی دیگر از سختی‌های زندگی مشترک که به خانواده‌ها مربوط می‌شود بحث مراقبت است. ممکن است پدر و مادر شما به هر دلیلی مثل پیری، بیماری و یا مشکلات مالی نیاز به حمایت داشته باشند. اگر همسرتان شرایط شما را درک نکند و در این موضوع همراهتان نباشد شما بر سر یک دوراهی قرار می‌گیرید که فشار روانی بسیاری را برایتان به همراه خواهد داشت.

انعطاف‌ناپذیری و افزایش سختی های زندگی مشترک

تقریباً همه ما قبل از ازدواج همسرمان را یک موجود بی‌نقص و تمام‌وکمال می‌دانیم. اما پس از مدتی که از زندگی مشترک بگذرد متوجه اشتباهات و ویژگی‌های منفی او نیز خواهید شد. در این شرایط انعطاف‌پذیری و قبول کردن همسرمان به همان شکلی که هست بسیار مهم است.

در واقع یکی دیگر از سختی‌های زندگی مشترک این است که گاهی اوقات خانم یا آقا تلاش می‌کند تا همسرش را مطابق میل خودش تغییر بدهد. یادتان باشد که چنین چیزی هرگز اتفاق نمی‌افتد. شما نمی‌توانید شخصیتی که همسرتان حداقل بیست سال با آن زندگی کرده را تغییر بدهید. به‌علاوه این کار فشار روانی و مشکلات ارتباطی بسیاری را برای هر دو طرف ایجاد می‌کند. پس بهتر است به‌جای این کار روی باورهای خودتان کار کنید؛ و سعی کنید همسرتان را همان‌طور که هست بپذیرید.

افزایش سختی های ازدواج به دلیل نداشتن مهارت‌های کافی

همان‌طور که گفتیم نبود مهارت‌های ارتباطی از جمله دلایلی است که ناراحتی‌هایی را در زندگی مشترک شما ایجاد می‌کند. اما این فقط اختلافات ارتباطی نیستند که باعث مشکل در زندگی مشترک شما می‌شوند. نداشتن مهارت‌هایی مثل حل مسئله، مدیریت بحران و به‌خصوص کنترل خشم نیز از جمله دیگر ضعف‌هایی هستند که باعث اختلاف در زندگی مشترک شما خواهند شد.

مسائل اقتصادی از سختی های زندگی مشترک

یکی از سختی‌های ازدواج و زندگی مشترک مشکلات مالی هستند. این روزها مدیریت مسائل مالی تبدیل به هنری شده که اگر آن را نداشته باشید در زندگی با مشکل مواجه خواهید شد. اما علاوه بر مدیریت مالی، دیدگاه‌های اقتصادی هم اهمیت بسیاری دارند. برای مثال اگر شما معتقدید که باید هر ماه مبلغی را به تفریح یا خرید اختصاص دهید اما همسرتان به پس‌انداز بیشتر اعتقاد دارد با یکدیگر دچار مشکل خواهید شد.

اختلاف در مسائل جنسی

رابطه جنسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی مشترک است. یک رابطه جنسی خوب می‌تواند به بهترشدن زندگی عاطفی شما کمک کند. درعین‌حال مشکلات مربوط به رابطه جنسی باعث بروز اختلاف در زندگی مشترک می‌شوند. بااین‌حال به دلیل مسائلی مثل اعتقادات فرهنگی، ما معمولاً از نیازها یا مشکلات جنسی صحبت نمی‌کنیم. و این می‌تواند زندگی مشترک شما را در معرض خطرات بسیاری قرار بدهد.

با توجه به اینکه مسائل جنسی از آن دسته موضوعاتی نیستند که به‌راحتی بتوانیم راجع به آن‌ها با دیگران صحبت کنیم، اگر شما هم احساس می‌کنید که در این زمینه دچار مشکل هستید بهتر است از مشاور متخصص کمک بگیرید.

تولد فرزندان و مشکلات مربوط به تربیت آن‌ها

وقتی فرزند شما متولد می‌شود سختی های زندگی مشترک تان چندین برابر خواهد شد. تأمین مالی فرزندان، نگهداری از آنها و به‌خصوص تربیت‌شان از سخت‌ترین و البته مهم‌ترین وظایفی هستند که پدر و مادر برعهده دارند. این مسئله به‌ویژه زمانی تبدیل به یک بحران می‌شود که شما و همسرتان بر سر مسائل تربیتی با یکدیگر اختلاف‌نظر داشته باشید. این اختلاف‌نظرها می‌تواند درگیری‌های بسیاری را در رابطه شما و همسرتان ایجاد کند. پس بهتر است پیش از تولد فرزند راجع به تربیت کودک و وظایفی که هرکدام از شما می‌بایست برعهده بگیرید با همسرتان صحبت کرده و به یک نتیجه منطقی برسید.

سختی های زندگی مشترک و اهمیت مشاوره

بسیاری از دختران و پسران به‌خصوص در سال‌های اول زندگی تصور می‌کنند که بهترین راه مبارزه با هر مشکلی این است که آن را با خانواده یا دوستان در میان بگذارند. آن‌ها سعی می‌کنند راجع به تمام اتفاقات زندگی با اطرافیان مشورت کرده و نظر آن‌ها را بپرسند.

این کار حداقل دو مشکل اساسی دارد. نخستین موضوع این است که شما حریم شخصی زندگی‌تان را برای دیگران باز کرده‌اید. و در ادامه مشکلات بسیاری را به همراه دارد. برای مثال نمی‌توانید به طور صددرصد از رازداری طرف مقابل مطمئن باشید. مشکل دوم این است که دوستان و خانواده مان معمولاً با سوگیری به سؤالات ما جواب می‌دهند. آن‌ها به دلیل علاقه‌ای که به شما دارند معمولاً واقعیت و حقوق طرف مقابل را نادیده می‌گیرند؛ یا به‌عبارت‌دیگر حق به جانب صحبت می‌کنند. همین موضوع می‌تواند ناراحتی‌ها و اختلاف نظرهایی را در رابطه شما و همسرتان ایجاد کند.

این مسائل و همین‌طور بسیاری از موضوعات دیگر دلایلی هستند که ثابت می‌کنند بهتر است برای برطرف‌کردن مشکلات زندگی مشترک از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین بی‌طرفانه و با توجه به تخصص و تجربه‌ای که دارند بهترین راهکار را به شما ارائه خواهند کرد. برای کمک‌گرفتن از مشاورین می‌توانید پیش از اینکه این مشکلات در زندگی‌تان اتفاق بیفتند و برای پیشگیری از آن‌ها به مراکز مشاوره مراجعه کنید. برای دریافت خدمات زوج درمانی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه همسر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چطور می‌توانم از بروز مشکلات در زندگی مشترک جلوگیری کنم؟

شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مشکلی در زندگی مشترکتان پیش نیاید. اما برای اینکه زندگی شیرین و با آرامشی داشته باشید باید بتوانید این مشکلات را از طریق صحبت‌کردن با همسر و یا کمک‌گرفتن از مشاور برطرف کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: سختی های ازدواج





:: برچسب‌ها: سختی های ازدواج ,
:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: