ازدواج با شخصیت وابسته
نوشته شده توسط : ذهن نو

ازدواج با شخصیت وابسته شاید به نظر شیرین بیاید و همان چیزی باشد که می‌خواهید؛ اما با اطلاع از عاقبت این ازدواج نظرتان کاملا عوض می‌شود. ناتوانی آن‌ها در تصمیم‌گیری و چسبنده بودن شان تنها مشکلات شما نخواهد بود. مشکل زمانی بغرنج می‌شود که بخواهید او را ترک کن، در این شرایط واکنش هایی خواهید دید که هرگز به فکرتان هم خطور نمی‌کرد. شما برای زندگی و ازدواج با شخصیت وابسته پیش از هر چیز نیاز دارید که علت رفتارهای او را بدانید و سپس با اطلاع از برخوردهای مناسب؛ به او و خودتان کمک کنید. اما اگر هنوز تصمیم‌تان برای ازدواج با شخصیت وابسته قطعی نشده حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

منبع: ازدواج با شخصیت وابسته

ازدواج با شخصیت وابسته

شخصیت وابسته یکی از انواع اختلالات شخصیت کلاستر C است. این شخصیت نیاز شدید به توجه و رسیدگی دیگران دارد. رفتار این دسته از افراد مطیعانه بوده، زیرا جدا شدن بزرگ‌ترین ترس آن‌هاست. ویژگی‌های اصلی این شخصیت قبل از رسیدن به سن بزرگسالی نمایان می‌شود. در ازدواج با شخصیت وابسته با رفتارهای متعددی به شرح زیر روبرو می‌شوید.

او نیاز وافری به تایید و دلگرمی دیگران در تصمیم گیری‌های روزمره‌اش دارد حتی اگر به عنوان همسر به او تایید بدهید، ممکن است نظر دوست یا مادر به راحتی انتخاب او را تغییر دهد. او از خود نظری ندارد و ممکن است به خاطر دریافت تایید شما با چیزی موافقت کند که کاملا در درون با آن مخالف است. با این حال برای تصمیم‌گیری حتما نظر شما یا دیگران را جویا شده و بر آن اساس انتخاب خواهد کرد.

او برای خرید کردن، انتخاب لباس، انجام امور خانه، انتخاب شغل و هر مسئولیت دیگری به دیگران نیاز دارد. انجام کاری با مسئولیت او تقریبا غیر ممکن است.

چون از طرد شدن می‌ترسد مخالفتی با دیگران نکرده و به راحتی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. پس تعجب نکنید که او برای تمیز کردن خانه آشنایی و یا بردن بچه دوستش به مدرسه روزی چند ساعت وقت بگذارد. برای آشنایی با نشانه های اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید.

زندگی زیر یک سقف با شخصیت وابسته

ازدواج و زندگی با شخصیت وابسته چندان کار آسانی نیست. شاید با خود بگویید “چه خوب او همه جوره شما را می‌خواهد و همیشه متعهد می‌ماند”. البته که هر کسی در ازدواج نیاز به تعهد و وفاداری طرف مقابل دارد، اما ضمن این تعهد نیاز به استقلال و حریم خصوصی نیز دارد.

او با گلایه‌هایش مبنی بر بی توجهی های شما کاری می‌کند که تمایلتان را به بودن در کنار او از دست بدهید، و به مرور واقعا فردی بی توجه بشوید. او چون با نظرات شما مخالفتی نمی‌کند و دائم به خواسته های شما جواب مثبت می‌دهد (البته که شما خبر ندارید او مخالف است)، در ذهن خود توقعاتی از شما کرده و در واقع او هم به نوعی انتظار دارد که نیازها و خواسته های او را بی چون و چرا برآورده بکنید. هرچند که ممکن است هرگز از آن‌ها خبری نداشته باشید.

شما در زندگی با شخصیت وابسته متوجه می‌شوید که مسئولیت هیچ کاری را نمی‌پذیرد و حالا دیگر مجبورید وظایف او را هم به عهده بگیرید. برای مثال همسر وابسته شما دائم تغییر شغل داده و یا اصلا به سرکار نرفته و پس مشکلات مالی زیادی خواهید داشت. یا برعکس همسرتان در انجام کارهای خانه و تصمیم گیری به خانواده اش وابسته است، و شما دائم متوجه دخالت های خانواده همسرتان و حضور وقف و بی وقف آن‌ها در زندگی تان می‌شوید.

چطور اوضاع را در ازدواج با شخصیت وابسته عادی کنیم؟

اگر می‌خواهید با شخصیت وابسته زندگی کنید، باید هر چه سریع‌تر اقدام به بهبود حال او کنید. او باید هر چه زودتر قوی‌تر و مستقل‌تر شود. چرا که در غیر این صورت سلامت روانی هر دو شما به خطر می‌افتد. به منظور کمک کردن به حال وی می‌توانید از مشاوران و روانشناسان کمک بگیرید. همچنین روانشناسان در حوزه ازدواج نیز می‌توانند به شما یاری برسانند. پس برای دریافت مشاوره ازدواج و خانواده کلیک کنید.

دو راهی ازدواج با شخصیت وابسته

اگر اهمیتی به درمان و بهبود شخصیت وابسته ندهید، دیر یا زود در چرخه‌ رفتاری ترک کردن یا سوء استفاده از او قرار می‌گیرید. بله شاید شما همچین آدمی نباشید، اما واکنش‌های او به نحوی است که به مرور زمان شما مجبور می‌شوید که یکی از این دو روش رفتاری را پیش بگیرید.

ترک کردن

وابستگی شخصیت وابسته به قدری می‌تواند آزاردهنده شود که شما را مجبور به ترک او کند. آن‌ها بیش از حد چسبنده هستند، نیاز دارند که دیگران به آن‌ها ترحم کنند، همیشه می‌خواهند که حضور داشته باشید و همه جوره دوست‌شان بدارید. خیلی از آدم‌ها نمی‌توانند این شرایط را تحمل کنند پس ترک‌شان می‌کنند، رها کردن شخصیت وابسته ضربه محکمی به آن‌ها می‌زند. ترس از رها شدن، ریشه در کودکی او و موقعیت هایی دارد که نیاز به دیگران داشته‌، اما رها شده و آسیب دیده‌اند. در نتیجه این ترس درون آن‌ها نهادینه شده و در بزرگسالی همراه‌شان می‌آید. البته همیشه این ضربه در کودکی شخصیت وابسته وجود ندارد و در جلسات روان درمانی ریشه های اصلی بروز این شخصیت در او یافته می‌شود.

سوء استفاده گر شدن

شخصیت های وابسته دائم با نظرات شما موافقت کرده و برای دریافت توجه و محبت شما ممکن است هر کاری بکنند. این شرایط برای بسیاری از ما دلبخواه بوده و میل قدرت مان را ممکن است به شدت ارضا کند. در چنین حالتی شما تبدیل به فردی می‌شوید که دائم از ترس های او سوء استفاده کرده و به واسطه آن به خواسته ها و نیازهای خودتان دست پیدا می‌کنید. معمولا شخصیت وابسته در ارتباط با شخصیت های خودشیفته و ضد اجتماعی در چنین موقعیتی قرار می‌گیرد.

چرا نباید با شخصیت وابسته ازدواج کنیم؟

بعضی از افراد گمان می‌کنند زندگی با شخصیت وابسته خوب است زیرا او به حرف‌های ما گوش می‌دهد. یا بعضی‌ها می‌گویند بعد از ازدواج او را تغییر خواهیم داد.

اما طبق تجربه اینکه طرف مقابل هیچ گاه از خود نظری نداشته باشد به شدت خسته کننده است. و ممکن است در دوره نامزدی رابطه خیلی خوب او با خانواده اش را ببینید. و گمان کنید که با این موضوع مشکلی ندارید. اما بعد از ازدواج ببینید او هر روز به خانه پدری‌‎اش می‌رود و درباره همه چیز از آن‌ها مشورت می‌خواهد و یا متوجه می‌شوید که خانواده‌اش از تمام جزئیات زندگی تان با خبر هستند.

و اگر بخواهید او را از خانواده‌اش جدا کنید مدتی افسرده و غمگین می‌شود. پس از آن کم‌کم این وابستگی را به شما انتقال می‌دهد. اگر در دسترس او نباشید مدام با شما تماس می‌گیرد و کلافه‌تان می‌کند. شما مجبور هستید نوع پوشش، غذایی که او می‌خورد، کاری که انجام می‌دهد و زندگی او را تحت کنترل بگیرید، در غیر این صورت او قادر به انجام این کارها نبوده و یا دائم دچار سردرگمی و ناراحتی می‌شود. بنابراین نشانه‌های این اختلال را قبل از ازدواج جدی بگیرید. در این باره می توانید با یک روانشناس یا مشاور خبره مشورت کنید. برای آشنایی با روش های درمان شخصیت وابسته کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

اگر با شخصیت وابسته ازدواج کردیم چطور با او رفتار کنیم؟

در اولین گام نوع وابستگی او را تشخیص دهید. در مرحله بعد، محیطی امن برای او ایجاد کنید. سعی کنید هنگامی که از شما نظر می خواهد او را به تصمیم گیری تشویق کنید. به هیچ عنوان برای شخصیت وابسته تصمیم نگیرید. هر چه زودتر برای مشاوره روانشناسی اقدام کنید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ازدواج با شخصیت وابسته





:: برچسب‌ها: ازدواج با شخصیت وابسته ,
:: بازدید از این مطلب : 31
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: