قرص فلووکسامین چیست
نوشته شده توسط : ذهن نو

قرص فلووکسامین به عنوان یکی از مؤثرترین داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای که بیشتر در درمان وسواس به کار برده می‌شود، شناخته شده است. این دارو که به عنوان داروی مهار کننده بازجذب سروتونین شناخته می‌شود، به کاهش افکار تکراری و ناخواسته وسواس می‌انجامد و بروز رفتارهای وسواسی را در فرد مبتلا کم می‌کند. فلووکسامین نیز مانند اغلب داروهای اعصاب و روان کوتاه اثر است و عوارضی را برای فرد به دنبال دارد به همین دلیل توصیه می‌کنیم از روش‌های روان درمانی و مشاوره وسواس و افسردگی کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: قرص فلووکسامین چیست

قرص فلووکسامین

فلووکسامین یکی از انواع داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای است که بیشتر در درمان اختلالات افسردگی و وسواس، توسط پزشک تجویز می‌شود. قبل از مصرف این دارو لازم است از نحوه‌ی مصرف و عوارض آن آگاهی کاملی به دست آورید. مصرف فلووکسامین به صورت منظم و طبق دستور پزشک، به میزان زیادی علائم وسواس و افسردگی را کاهش می‌دهد و افکار وسواسی را از بین می‌برد. ممکن است در هفته‌های اول مصرف احساس بهبودی نداشته‌باشید اما با این حال مصرف خود را به صورت ناگهانی قطع نکنید و طبق دستور پزشک عمل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

 

بیشتر بخوانید : داروهای اعصاب و روان

 

نکات مهم در مورد نحوه مصرف قرص فلووکسامین

اغلب روانپزشک متخصص تجویز دارو را با دوز پایین آغاز می‌کند تا بدن فرد به آن عادت کند؛ چرا که ممکن است فرد در دو هفته نخست مصرف با افزایش اضطراب مواجه شود که امری طبیعی است. پس از آن پزشک مقدار دارو را افزایش می‌دهد. از قطع ناگهانی مصرف دارو بپرهیزید چرا که عوارضی همچون تشنج را برای فرد به دنبال دارد. قطع مصرف دارو باید به صورت تدریجی و با نظر پزشک انجام شود.

دوز مصرفی دارو با توجه به شرایط پزشکی، میزان پاسخ به درمان، سن و سایر داروهای مصرفی، توسط روانپزشک تعیین می‌شود. قرص فلووکسامین در دوزهای پنجاه و صد میلی گرمی در دسترس است. در صورتی که یک بار در روز دارو را مصرف می‌کنید، بهتر است هنگام عصر باشد. همچنین زمان مشخصی را برای مصرف در نظر بگیرید. فلووکسامین با غذا تداخل ندارد و می‌توانید از آن قبل یا بعد از غذا استفاده کنید. اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید سریعا آن را مصرف کنید اما از دو برابر کردن دوز مصرفی در یک نوبت بپرهیزید. برای آشنایی بیشتر با سایر داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای کلیک کنید.

 

عوارض قرص فلووکسامین

اکثر داروهای اعصاب و روان با عوارض جانبی برای فرد همراه هستند که آگاهی از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. پیشنهاد می‌کنیم در کنار مصرف داروها از روش‌های روان درمانی و مشاوره جهت درمان افسردگی و وسواس کمک بگیرید تا به تدریج از مصرف داروهای پرعوارض شیمیایی بی‌نیاز شوید.

1. عوارض شایع

برخی از علائم گوارشی مانند اسهال، تهوع، یبوست و سوءهاضمه به خصوص در ابتدای مصرف دارو شایع هستند و به احتمال زیادی بروز پیدا می‌کنند اما جای نگرانی نیست و می‌توان با مصرف غذاهای ساده و سبک و نوشیدن آب به مقدار کافی آن‌ها را رفع کرد. در صورتی که بعد از مصرف دارو دچار حالت خواب‌آلودگی، ضعف یا خستگی شدید از کارهایی که نیاز به تمرکز دارند مانند رانندگی بپرهیزید.

سردرد، خشکی دهان، تغییرات خلق و خو، احساس اضطراب،‌ فراموشی، پریشانی و احساس لرز از دیگر عوارضی هستند که به خصوص در روزهای اولیه مصرف بروز پیدا می‌کنند. این علائم بعد از چند روز برطرف می‌شوند اما در صورت تداوم پزشک خود را در جریان بگذارید. اختلال خواب، مشکلات جنسی، زنگ زدن گوش، گزگز کردن انگشتان، تغییر وزن ناگهانی، آبریزش بینی، خارش و ضربان قلب نامنظم عوارضی هستند که کمتر از قبلی‌ها احتمال بروز دارند اما در صورت ادامه‌دار بودن به پزشک مراجعه کنید.

2. عوارض نادر و خطرناک

یکی از عوارض نادر اما خطرناک داروهایی مانند فلووکسامین که بر سطح سروتونین مغز تأثیر می‌گذارند، مسمومیت با سروتونین یا سندروم سروتونین است. این عارضه هر چند کم اتفاق می‌افتد اما در صورتی که مورد درمان قرار نگیرد منجر به مرگ می‌شود. این عارضه در واقع به علت فعالیت بیش از اندازه‌ی سروتونین در بدن اتفاق می‌افتد و علائمی همچون احساس برافروختگی، تعریق، بی خوابی و بی قراری، سفت شدن یا گرفتگی عضلات، پریشانی و تغییرات خلق و خو را به دنبال دارد. در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

حساسیت دارویی و علائمی مانند بروز ضایعات قرمز و خارش، ورم صورت یا لب‌ها و تنگی نفس نیز از جمله عوارض نادری هستند که پس از مشاهده‌ی آن‌ها لازم است مصرف دارو را قطع کرده و به مراکز درمانی مراجعه کنید. برای آشنایی با سایر داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

 

توصیه های دارویی فلووکسامین

1. در ابتدای شروع درمان با استفاده از فلووکسامین ممکن است افکار منفی افزایش یابند و فرد اضطراب بیشتری را تجربه کند؛ این امر کاملا طبیعی است و نشان از شروع اثربخشی دارو دارد. این علائم به مرور برطرف می‌شوند. در این شرایط بهتر است افکار منفی خود را با یک مشاور در میان بگذارید و از روش‌های روانشناختی بهره‌مند شوید تا آگاهانه با آن‌ها مبارزه کنید. برای کسب اطلاعات در زمینه درمان افسردگی کلیک کنید.

2. داروهای ضد افسردگی اثرات و تنوع زیادی دارند، در صورتی که احساس می‌کنید فلووکسامین اثر بخشی لازم را ندارد با پزشک خود مشورت کنید تا داروی شما و یا میزان دوز را تغییر دهد اما از قطع خودسرانه‌ی آن و یا متوقف کردن فرآیند درمان بپرهیزید.

3. در صورت ابتلا به دیابت لازم است بیش از قبل به چک کردن قند خون روزانه‌ی خود توجه داشته‌باشید؛ چرا که فلووکسامین سطح قند خون را تغییر می‌دهد.

4. برای جلوگیری از تداخلات دارویی با هر داروی دیگر یا فرآورده گیاهی، پزشک یا داروساز را در جریان مصرف فلووکسامین قرار دهید.

5. مصرف الکل در دورانی که دارو مصرف می‌کنید، احتمال بروز عوارض جانبی و شدت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا فلووکسامین باعث چاقی یا لاغری می‌شود؟

به طور کلی داروهای ضدافسردگی مثل فلووکسامین ممکن است باعث تغییراتی در اشتها و وزن بشوند. برخی افراد این تغییرات را با چاقی و برخی دیگر با لاغری تجربه می‌کنند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: قرص فلووکسامین چیست





:: برچسب‌ها: قرص فلووکسامین چیست ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: