ترس از تغییر شغل
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از تغییر شغل یکی از ترس‌های رایج در میان کارمندان است. شاید با خودتان فکر کنید که این شغل را با زحمت زیادی به دست آورده‌اید و نباید به‌راحتی آن را از دست بدهید. یا شاید به توانایی‌های خودتان شک داشته باشید. گاهی اوقات نیز صرفاً به محیطی که در آن کار کرده‌ایم عادت می‌کنیم. اما به یک مسئله توجه داشته باشید؛ آن هم اینکه تغییر شغل می‌تواند به معنای پیشرفت زندگی ما باشد. و متأسفانه ترس از تغییر شغل در حال خراب کردن آینده‌ای است که می‌توانیم داشته باشیم. پس برای ایجاد تغییر باید حرکت کنید و حتی از متخصصین کمک بگیرید. برای دریافت خدمات مشاوره شغلی کلیک کنید.

منبع: ترس از تغییر شغل

ترس از تغییر شغل

تغییر شغل برای هر کسی کار آسانی نیست و احتمال بروز ترس از این تغییر بسیار زیاد است. جالب آن که خود فرد چندان متوجه این ترس خود نشده و مدت زیادی در شغلی نافرجام می‌ماند. در حالی که فرصت های بهتری برای او وجود دارد و او تنها به خاطر ترس از دست دادن جایگاه اش در شغل فعلی خود می‌ماند. برای آشنایی با زمان مناسب برای تغییر شغل کلیک کنید.

علل ترس از تغییر شغل

هرکدام از ما باتوجه‌به شرایط، باورها و ویژگی‌های شخصیتی که داریم ممکن است از بودن در یک محیط کاری لذت ببریم یا به فکر تغییر شغل باشیم. اگر شما هم این روزها به تغییر محیط کارتان فکر می‌کنید اما از آن می‌ترسید در اولین قدم باید دلایل ترس خود را پیدا کنید. یافتن دلیل به شما کمک می‌کند تا راهکار مناسبی نیز پیدا کنید. از جمله دلایل مهم برای ترس از تغییر شغل به شرح زیر است.

1- پیدانکردن شغل جدید

حتی اگر در محیط کاری‌تان خسته و فرسوده شده باشید ترس از پیدانکردن شغل جدید، باعث می‌شود به فکر تغییر شرایط نباشید. پس با خود می‌گوییم “اگر کار خوبی پیدا نکنم چی؟”، در این صورت شما ممکن است کار و درآمد فعلیتان را از دست بدهید و شغل مناسبی نیز پیدا نکنید. این شرایط می‌تواند ادامه زندگی را برای ما سخت کند. به همین خاطر خیلی از ما، از تغییر دادن شغل مان می‌ترسیم.

2- ازدست‌دادن جایگاه و موقعیت

دومین دلیل ترس از تغییر شغل این است که موقعیت خود را از دست بدهید. پس با خود می‌گوییم “اگر کاری که پیدا می‌کنیم از شغل فعلی‌مان جایگاه پایین‌تری داشته باشد چه؟” این سؤال باعث می‌شود که خیلی از ما و به‌خصوص کسانی که جایگاه مهمی در محیط کارشان دارند حتی با وجود نارضایتی‌ها به کارشان در همان محیط ادامه بدهند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله فرسودگی شغلی را بخوانید.

3- قبول نشدن در مصاحبه‌های شغلی

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از قضاوت شدن می‌ترسند احتمالاً دوست ندارید محیط کاری‌تان را عوض کنید. ترس از مصاحبه و ارزیابی شدن یکی از دلایل مهم ترس از تغییر شغل است. معمولاً کسانی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند فکر می‌کنند که احتمالاً در مصاحبه‌های شغلی شکست می‌خورند. و به همین خاطر به‌طورکلی تمایلی برای امتحان کردن این موقعیت‌ها نخواهند داشت.

4- ترس از تغییر

بسیاری از ما از اینکه برنامه روزمره زندگی‌مان تغییر کند یا این که مجبور باشیم یک مهارت جدید یاد بگیریم می‌ترسیم. زیرا در چنین شرایطی ریتم زندگی شما تغییر خواهد کرد. این در حالی است که معمولا ترجیح می‌دهیم با الگوهای آشناتر زندگی کنیم. در حقیقت تغییر همیشه با مقداری استرس همراه است. و خیلی از ما دوست نداریم که خودمان را درگیر این استرس کنیم.

5- ترس از کامل نبودن

شاید شما هم از آن دسته کسانی باشید که دل‌شان می‌خواهد محیط کاری‌شان را تغییر بدهند، اما به توانایی‌های خود ایمان ندارند. این شخصیت‌ها فکر می‌کنند که قطعاً همه مهارت‌های لازم برای گرفتن شغل جدید را ندارند. و همین باعث می‌شود که برخلاف استعدادهای شان به سراغ تغییر شرایط نروند. برای انجام استعدادیابی شغلی کلیک کنید.

راه‌کارهایی برای غلبه بر ترس از تغییر شغل

بالابردن اعتمادبه‌نفس

یکی از دلایلی که باعث می‌شود شما به دنبال تغییر شغل‌تان نباشید بی‌اعتمادی به توانایی‌های‌تان است. پس اولین قدم برای مبارزه با ترس از تغییر شغل این است که از درون به خودتان کمک کنید. سعی کنید فهرستی از مهارت‌ها و توانایی‌های‌تان تهیه کنید. باور کنید که شما توانایی لازم برای انجام شغل مورد نظرتان را دارید.

یکی از موضوعاتی که می‌تواند اعتمادبه‌نفس شما را از بین ببرد این است که شرکت‌های مختلف به درخواست شما جوابی ندهند. بسیاری از ما در این موقعیت فکر می‌کنیم که شایستگی لازم را نداریم. اما این نکته را به‌خاطر داشته باشید که یک مجموعه می‌تواند دلایل مختلفی برای استخدام نکردن شما یا هرکس دیگر داشته باشد. و این همیشه به معنای ناتوان بودن شما نیست.

کمال‌گرا نباشید

نباید برای حضور در یک موقعیت شغلی جدید، کامل‌ترین و داناترین فرد باشید. بلکه باید بپذیرید که هر کس یک سری نقاط قوت و ضعف دارد. کمال‌گرایی باعث می‌شود که شما هیچ‌وقت خودتان را آماده یک موقعیت شغلی ندانید. زیرا همیشه احساس ناکافی بودن می‌کنید. در همین حال برخی افراد حتی اگر مهارت و توانمندی‌ پایین‌تری نسبت به شما داشته باشند، به دلیل شناخت واقعی از توانمندی‌های خود می‌توانند به همان موقعیت شغلی دست پیدا کنند.

یکی دیگر از مشکلات کمال‌گرایی این است که شما به دنبال بهترین موقعیت برای تغییر شغل‌تان باشید. این افراد به‌قدری دنبال بهترین شرایط می‌گردند که گزینه‌های موجود را نیز از دست می‌دهند. پس همان‌طور که گفتیم بهتر است بپذیرید که همه چیز در دنیا خوبی و بدی را در کنار هم دارد.

غلبه بر ترس از موفقیت

شاید دلیل شما برای ترس از تغییر شغل این است که فکر می‌کنید در این مسیر موفق نخواهید شد. ترس از موفقیت یکی از نگرانی‌های رایج در میان مردم است. بااین‌حال اگر به دنبال پیشرفت و شرایط بهتر هستید باید با این ترس کنار بیایید. برای این کار احتمال موفقیت و شکست خود را در دو ستون مختلف روی کاغذ بنویسید. و با خودتان بررسی کنید که آیا واقعاً قرار است در این مسیر شکست بخورید؟ با استفاده از این روش شما می‌توانید تصمیم واقع‌بینانه‌تری بگیرید.

غلبه بر ترس از حضور در مصاحبه شغلی

کسانی که ترس از حضور در مصاحبه‌های شغلی دارند بهتر است با ترسشان مواجه شوند و بر آن غلبه کنند. ممکن است در چند مصاحبه شغلی اول نتوانید بهترین عملکرد خودتان را نشان دهید، اما همین مواجه شدن با ترس به شما برای حل کردن این ترس کمک می‌کند. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام بدهید این است که در خانه شرایط مصاحبه را با خودتان تمرین کنید. بااین‌حال اگر فکر می‌کنید اضطراب شما قابل‌کنترل نیست بهتر است در این زمینه از یک مشاور متخصص کمک بگیرید.

نگران پیداکردن شغل جدید نباشید

برخی افراد به دلیل عدم اطمینان از یافتن شغل جدید، ترس از تغییر شغلشان دارند. اگر شما فردی باشید که حداقل مهارت‌های موردنیاز برای یک کسب‌وکار را داشته باشید، با کمی تلاش و پیگیری می‌توانید شغل جدیدی پیدا کنید. امروزه به‌شرط داشتن مهارت‌های موردنیاز به کمک بنگاه‌ها و وب‌سایت‌های کاریابی می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن شغل جدیدی پیدا کنید.

بدترین احتمال را در نظر بگیرید

یکی از تکنیک‌هایی که می‌توانید از آن استفاده کنید این است که در ذهن خود بدترین احتمال را در نظر بگیرید. بدترین اتفاقی که ممکن است بیفتد این است که در مصاحبه رد شوید. حال از خودتان بپرسید بعدازاین رد شدن چه اتفاقی برای من خواهد افتاد؟ قطعاً با این شکست زندگی شما به پایان نخواهد رسید. پس بهتر است به‌جای ترسیدن دست به عمل بزنید. زیرا همان‌طور که می‌بینید دلیل چندانی برای ترس وجود ندارد.

ترس از تغییر شغل و اهمیت مشاوره

تغییر شغل به همان اندازه که می‌تواند برای شما مفید باشد می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. در حقیقت این تغییر یکی از مهم‌ترین تصمیمات در زندگی ماست. به همین خاطر بهتر است برای تغییر شغلتان کمی سنجیده‌تر عمل کنید.

در چنین شرایطی بهتر است از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین با بررسی شرایط به شما کمک می‌کنند تا کم‌خطرترین تصمیم را بگیرید. به‌علاوه آن‌ها می‌توانند با بررسی ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های شما دقیقاً مشخص کنند که بهتر است به دنبال چه مشاغلی باشید. درمان اعتمادبه‌نفس پایین، ترس از مصاحبه و موفقیت از دیگر اقداماتی است که یک روان‌شناس انجام خواهد داد.

برای دریافت مشاوره در زمینه ایجاد تغییر در شغل می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره آنلاین با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

برای رهایی ترس از تغییر شغل چه کاری باید انجام دهیم؟

تغییر شغل به‌خودی‌خود یک امر چالش‌برانگیز است و اگر شرایط به‌صورت کامل مورد ارزیابی قرار نگیرد می‌تواند پیامدهای منفی با خود به همراه داشته باشد. برای اینکه بتوانید بر ترس از تغییر شغل خود غلبه کنید بهتر است آگاهی خود را از موقعیت شغلی جدیدی که می‌خواهد وارد آن شوید بالا ببرید، تمام جوانب آن را بسنجید و بعد تصمیم بگیرید. همچنین کمک‌گرفتن از یک روان‌شناس صنعتی و سازمانی و مشاور شغلی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از تغییر شغل





:: برچسب‌ها: ترس از تغییر شغل ,
:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: