شخصیت وابسته | سبب شناسی و ویژگی های اختلال شخصیت وابسته در رابطه
نوشته شده توسط : ذهن نو

 

اختلال شخصیت وابسته یکی از انواع اختلالات شخصیت دسته C است. این افراد وابستگی بسیار زیادی به اطرافیان خود دارند و در صورت عدم وجود حامی، بسیار ناتوان شده و اضطراب شدیدی به سراغشان می‌آید. در واقع فرد مبتلا از طریق این وابستگی عمیق، نیاز روحی و روانی خود را برطرف می‌سازد. این افراد معمولا هم خودشان و هم اطرافیان را به شدت آزرده می‌کنند؛ به همین دلیل لزوم پیگیری و درمان افزایش می‌یابد. با آگاهی از نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته و روش‌ درمان آن می‌توانید هرچه سریع‌ترین این اختلال را در خود یا اطرافیان‌تان شناسایی کرده و گامی برای درمان بردارید.

 

 

مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو خدمات 

 

مرکز مشاوره ذهن نو برترین مرکز مشاوره روانشناسی در زمینه های مختلف روانشناسی از جمله مشاوره خانواده، ازدواج، کودک، طلاق، خیانت، نوجوان، بلوغ، جنسی و سکس تراپی ، ترک اعتیاد، اختلات روانی و شخصیت و ... می باشد.

 

مشاوره تلفنی - مشاوره تلفنی خانواده - مشاوره تلفنی ازدواج - مشاوره تلفنی خیانت - مشاوره تلفنی کودک - مشاوره تلفنی جنسی - مشاوره تلفنی ترک اعتیاد - مشاوره شغلی تلفنی - مشاوره تلفنی تحصیلی - مشاوره حضوری - مشاوره خانواده - مشاوره ازدواج - مشاوره خیانت - مشاوره کودک - مشاوره جنسی - مشاوره ترک اعتیاد - مشاوره شغلیمشاوره تحصیلی

از جمله مهمترین موضوعاتی که شما باید بر روی آن ها 

ترک تریاک - ترک متادون - ماده مخدر گل - ترک ترامادول - تربیت کودک - تست اعتیاد - ترک اعتیاد - درمان استرس - درمان اضطراب - درمان افسردگی - علائم افسردگی - روانشناسی کودک - ملاک انتخاب همسر 

 

 

 

 

 

 

 

منبع:

شخصیت وابسته

 سبب شناسی و ویژگی های اختلال شخصیت وابسته در رابطه

 

اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته یکی از انواع اختلالات شخصیت دسته C است. این اختلال شخصیت در رفتار فرد تأثیر می‌گذارد به گونه‌ای که او در رفتار خود استقلال ندارد و خود را به شدت وابسته به دیگران می‌داند تا دیگران نیازهای او را چه روحی و چه جسمی تکمیل کنند. در واقع این افراد خودشان برای برآوردن نیازهای خود کاری انجام نمی‌دهند و همیشه خود را محتاج دیگران می‌بینند. هر کاری که دیگران می‌گویند انجام می‌دهد حتی اگر نادرست باشد. این افراد از تنهایی و جدا بودن از دیگران می‌ترسند و همواره تلاش می‌کنند دیگران را راضی نگه دارند حتی به بهای ناراضی بودن خودشان تخت کنترل دیگران هستند. 

 

بیشتر بخوانید : اختلالات شخصیت دسته c | ویژگی های کلاستر c یا ج چیست؟

 

شیوع اختلال ‌شخصیت‌ وابسته

این اختلال 5 درصد از کل اختلالات شخصیتی را شامل می‌شود و این میزان شیوع در بین خانم‌ها، فرزند آخر خانواده و کسانی که در زمان کودکی‌شان بیماری جسمی داشتند، بیشتر اتفاق می‌افتد. این افراد خود را به شدت ضعیف و وابسته به دیگران می‌پندارند حتی اگر در واقعیت چنین نباشد.

تماس با مشاور

 

نشانه های اختلال شخصیت وابسته

برای تشخیص اختلال شخصیت وابسته باید ابتدا از نشانه‌های آن آگاهی داشت. این نشانه‌ها در زمان جوانی شخص و در مراحل گوناگون زندگی‌اش خود را نمایش می‌دهد. در ادامه به این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم:

این افراد مستقل نیستند و به شدت وابسته دیگران هستند.

از تنهایی و جدا بودن از دیگران واهمه و ترس دارند و دوست دارند در کنار دیگران باشند.

به شدت نیاز دارند که دیگران مراقبشان باشند و از آنها مواظبت کنند.

در کارها و تصمیم های کوچکشان نیاز دارند که دیگران آنها را راهنمایی کنند و در تصمیم گیری شان به تصمیم گیری دیگران اهمیت می دهند و آن را به جای تصمیم خود قبول می کنند.

_به قضاوت کردن و توانایی‌های خود اعتماد ندارند. انتقادپذیر نیستند و به شدت واکنش نشان می‌دهند.

_در تنهایی احساس ناراحتی می‌کنند و دوست ندارند در انزوا باشند.

سایر نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته

  • واقعیت‌گرا نیستند و بیشتر دوست دارند خیال بافی و رویا پردازی کنند.
  • همیشه از این می‌ترسند که روزی دیگران آن‌ها را تنها بگذراند. زمانی که رابطه‌شان با یک نفر تمام شد فورا با شخص دیگر رابطه برقرار می‌کنند زیرا دوست دارند حامی داشته باشند.
  • سعی می‌کنند با دیگران مخالفت نکنند زیرا احساس می‌کنند که در صورت مخالفت دیگر مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.
  • رابطه اجتماعی این افراد محدود است و فقط شامل افرادی که به آن‌ها وابسته هستند می‌شود.
  • به خاطر اینکه قدرت و توانایی دفاع کردن از خود را ندارند ممکن است مورد سواستفاده‌های روانی و جسمی دیگران قرار بگیرند.
  • برای اینکه بتوانند دیگران را به خود جلب کنند و آن‌ها را حامی خود قرار دهند، حاضرند دست به کارهایی بزنند که ممکن است خود نیز از کارشان راضی نباشند.
  • فرد حمایتگر همیشه باید در کنارشان باشد، اگر در زمان طولانی حامی نداشته باشند دچار افسردگی و ترس می‌شود.
  • اینگونه افراد مسئولیت پذیر نیستند و همیشه سعی می‌کنند مسئولیت کارهای خودشان را بر گردن دیگران بیاندازند و آن‌ها را مقصر بدانند تا شانه خود را از زیر بار مسئولیت خالی کنند. برای کسب اطلاع در زمینه ازدواج با شخصیت وابسته کلیک کنید. 

 

مشکلات ناشی از اختلال شخصیت وابسته

افراد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته، کم کم دچار بیماری‌های مانند افسردگی (گوشه گیر و در انزوا بودن)، اختلال ترس و اضطراب و فوبیا می‌شوند که هرکدام از این بیماری‌ها با توجه به شدت اختلال شخصیت وابسته در اشخاص متفاوت است. اینگونه افراد به خاطر عدم مستقل بودن و احساس وابستگی به دیگران هرکاری که دیگران می‌گویند انجام می‌دهند و با اینکار روح و جسم خود را به خطر می‌اندازند مانند اعتیاد، استفاده از داروهای روانگردان و… این افراد باید تحت درمان قرار بگیرند تا به مرور بهبود یافته و استقلال شخصیتی پیدا کنند. برای کسب اطلاع در زمینه برخورد با شخصیت وابسته کلیک کنید. 

 

درمان شخص مبتلا به اختلال شخصیت وابسته

پزشک یا روانشناس برای تشخیص اختلال شخصیت وابسته، ابتدا به بررسی نشانه‌های ذکر شده در فرد می‌پردازد. اگر حداقل 5 نشانه در فرد مشاهده کند، اختلال شخصیت وابسته را تشخیص می‌دهد. گاهی وقت‌ها از نظر جسمی نشانه‌ها در فرد وجود ندارد ولی ممکن است از نظر اعصاب و روان مشکل وجود داشته باشد که خانواده‌ها باید برای درمان فرد با یک روانشناس مشورت نمایند.

در واقع برای تشخیص این بیماری آزمایشی وجود ندارد. بنابراین روانشناس با وقت گذاشتن و صحبت کردن با شخص و دقت به رفتار وگفتارش متوجه می‌شود که او به اختلال شخصیت وابسته مبتلا است و در صورت تشخیص، فرایند درمان شورع می‌شود. برای کسب اطلاعات از درمان اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید. 

 

سوالات متداول

_اختلال شخصیت وابسته چیست؟

 یک اختلال روانی است که طی آن فرد در زندگی هیچ گونه استقلالی ندارد و خود را به طور کامل ابسته به دیگران می‌داند. در صورت عدم درمان قدرت تصمیم گیری در کوچک‌ترین موارد را نیز از دست می‌دهد.

_آیا اختلال شخصیت وابسته قابل درمان است؟

بله این اختلال در صورت تشخیص توسط روانشناس ماهر و با تجربه قابل درمان بوده و امکان بهبود کامل فرد تحت درمانهای روانشناختی وجود دارد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت ها می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شماره تماس ذهن نومنبع:

شخصیت وابسته

 سبب شناسی و ویژگی های اختلال شخصیت وابسته در رابطه





:: برچسب‌ها: شخصیت وابسته | سبب شناسی و ویژگی های اختلال شخصیت وابسته در رابطه ,
:: بازدید از این مطلب : 373
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: