زگیل تناسلی در مردان و زنان
نوشته شده توسط : ذهن نو

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های شایع و مسری است که از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابد. این بیماری توسط ویروس پاپیلومای انسانی بوجود می‌آید. این زگیل‌ها معمولا در نواحلی تناسلی به وجود می‌آیند و در صورتی که درمان نشوند، ممکن است باعث سرطان شده و به شریک جنسی نیز منتقل گردد. این عارضه می‌تواند هم در آقایان و هم در خانم‌ها رخ دهد. با آگاهی از دلایل و علائم زگیل تناسلی و کمک گرفتن از یک فرد متخصص، می‌توانید هرچه سریع‌تر آن را شناسایی کرده و چاره‌ای برای درمان بیندیشید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

منبع : زگیل تناسلی در مردان و زنان

زگیل تناسلی بیشتر برای چه کسانی اتفاق می‌افتد؟

1-افراد زیر سی سال
2- افرادی که از بدو تولد ناقل این بیماری‌اند (مادر زادی)
3- افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
4- افرادی که با تعداد زیادی پارتنر رابطه جنسی داشته‌اند.
5-افرادی که رابطه جنسی بدون استفاده از ابزار محافظتی مانند کاندوم دارند.
6- افرادی که رابطه جنسی با فرد آلوده یا مبتلا به زگیل تناسلی دارند.

عوامل موثر در افزایش خطر ابتلا به زگیل تناسلی

_استخر عمومی
_توالت فرنگی عمومی
_استفاده از لباس زیر دیگران
_استفاده از وسایل جنسی مشترک
_نزدیکی جنسی زن با زن
_چرک کلامیدیایی و انگلی به صورت همزمان
_استفاده از تیغ مشترک
_وضعیت نامطلوب اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی

زگیل تناسلی در خانم‌ها

در خانم‌ها زگیل‌های تناسلی در اطراف و داخل واژن و مقعد و یا بر روی دهانه رحم بوجود می‌آیند که به دو صورت بسیار کوچک و یا خوشه‌های بزرگ نمایان می‌شوند. رنگ این زگیل‌ها قرمز، سفید و یا خاکستری است. گاهی ممکن است فردی مبتلا به زگیل تناسلی باشد اما هیچ علائمی از خود نشان ندهد. امکان دارد این زگیل‌ها در داخل رحم بوجود بیایند که تشخیص آن سخت و دشوار است. همچنین احتمال دارد علائم زگیل تناسلی را داشته باشید اما پس از مراجعه به دکتر و معاینه، مشخص شود که علت دیگری دارد.

اغلب این زگیل‌ها بسیار ریزند بطوریکه با چشم نمی‌توان آن‌ها را دید و در حدی که خود شخص متوجه وجود آن‌ها نمی‌شود. اما اگر زگیل‌ها باقی بمانند و رشد کنند و تعدادشان بیشتر شود، باید از آن‌ها- نمونه برداری شود و مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که در دختران باکره این زگیل‌ها بسیار ریز باشند و سیستم ایمنی بدن فرد را دچار اختلال نکند، بدون نیاز به اقدام درمانی خاص بعد از مدتی خود به خود از بین می‌روند. امکان برگشت زگیل تناسلی در خانم‌ها بسیار زیاد است و اگر درمان آن به تعویق بیفتد امکان بروز سرطان رحم و دیواره رحم وجود دارد.

زگیل تناسلی در آقایان

در آقایان زگیل‌های تناسلی در اطراف مقعد، بر روی ران یا کشاله ران، اسکروتوم، آلت تناسلی و یا پوست بیضه ظاهر می‌شود. آزمایش قطعی برای تشخیص زگیل تناسلی در آقایان وجود ندارد.

نکته: هم در خانم‌ها و هم در آقایان ممکن است که زگیل تناسلی بر روی لب‌ها، دهان، زبان و گلو شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید : بیماری های مقاربتی | راه های پیشگیری انواع بیماری های مقاربتی

علائم ابتلا به زگیل تناسلی

1-مشاهده زگیل‌های مشخص و واضح بر روی آلت تناسلی یا اطراف آن
2- آلت یا واژن شما ترشحات غیر طبیعی دارد.
3- شریک جنسی‌تان به زگیل تناسلی مشکوک یا مبتلاست.
4- در حین ادرار یا رابطه جنسی دچار سوزش یا خونریزی می‌شوید.
5- در ناحیه تناسلی خود دچار درد و خارش شوید.

در صورت رؤیت هر کدام از علائم به پزشک متخصص مراجعه نمایید. پزشک پس از پرسش چند سوال، معاینه بالینی انجام می‌دهد و در صورت نیاز، بیوپسی یا نمونه برداری از زگیل را تجویز خواهد کرد.

درمان زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تماسلی، روش‌های متعددی وجود دارد که برخی از آ‌ن‌ها به شرح زیر هستند:

1. دارودرمانی

داروهای موضعی مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارند که از آن‌ها می‌توان به کوندیلوکس ( پودوفیلین و پودوفیلوکس)، ایمی کیمود (آلدرا، زیکلارا) و ورگن (سینکاتچینز) اشاره کرد. از آنجایی که این داروها می‌توانند به بافت سالم بدن آسیب بزنند، حتما باید تحت نظارت پزشک مصرف شوند.

2. جراحی

برخی از زگیل‌های تناسلی را باید با جراحی از پوست جدا کرد. پزشک ابتدا ناحیه‌ای که زگیل روی آن قرار دارد را بی‌حس کرده و سپس زگیل را برمی‌دارد. در مواردی که درمان‌های دیگر موفقیت آمیز نبوده یا دسترسی به زگیل دشوار باشد، جراحی با لیزر توصیه می‌شود.

3. الکتروتراپی

روش دیگری به نام الکتروسرجری یا الکتروکوتری وجود دارد که از جریان برق برای سوزاندن زگیل استفاده می‌شود. معمولا پزشکان از این راه برای از بین زگیل‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

4. سایر روش‌های درمانی

یکی از درمان‌های گیاهی، استفاده از عصاره گیاهی پودوفیلین است. این دارو همانند آنتی بیوتیک‌ها از تقسیمات سلولی جلوگیری مرده و تاثیر مستقیمی بر سلول‌های اپیتلیال دارد. یکی دیگر از راه‌های درمان این بیماری استفاده از نیتروژن مایع است. نیتروژن مایع به طور وسیع در کرایوتراپی یا سرما درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث مرگ سلولی، ایجاد کریستال‌های مایع در داخل سلول و آسیب به اجزای آن می‌شود. محصول پودوفیلین در درمان زگیل تناسلی موثر بوده و عوارض و احتمال عود کمتری نسبت به کرایوتراپی با نیتروژن مایع دارد. برای درمان خانگی نیز می‌توان به استفاده از سیر و چای سبز و مصرف سبزیجات و میوه جات اشاره نمود.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل جنسی می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره جنسی تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

بهترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی چیست؟بهترین راه پیشگیری در رابطه با تمام بیماری‌های عفونی و و یروسی که از طریق رابطه‌های جنسی منتقل می‌شوند، آگاهی دادن به مردم و به خصوص جوانان است. با آگاهی از راه‌های انتقال و علائم اولیه، می‌توان زگیل تناسلی را کنترل کرد و جلوی رشد و پیشرفت آن را گرفت.

 

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: زگیل تناسلی در مردان و زنان





:: برچسب‌ها: زگیل تناسلی در مردان و زنان ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: