تغییر رفتار
نوشته شده توسط : ذهن نو

مدل تغییر رفتار به ندرت یک فرآیند ساده است. معمولا شامل تعهدات قابل توجهی از جمله زمان، تلاش و احساسات است. ممکن است مجبور شوید چندین تکنیک مختلف را، از طریق آزمون و خطا برای رسیدن به هدف خود امتحان کنید. در این دوره است که بسیاری از افراد دلسرد می‌شوند و از اهداف تغییررفتار خود دست می‌کشند. کلید دستیابی و حفظ اهداف‌تان این است که تکنیک‌های جدید را امتحان کنید و راه‌هایی برای با انگیزه ماندن پیدا کنید. تغییر ممکن است به راحتی اتفاق نیفتد، اما روانشناسان راه‌های موثری را برای کمک به افراد در تغییر مدل رفتار خود ایجاد کرده‌اند. محققان همچنین تئوری‌هایی را برای توضیح نحوه وقوع تغییر ارائه کرده‌اند. درک عناصر تغییر، مراحل تغییر و روش‌های کار در هر مرحله می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف‌تان کمک کند.

منبع: تغییر رفتار

مدل تغییر رفتار

برای تغییر یک عادت بهترین راه این است که رفتار مناسب دیگری را جایگزین کنید. سخت‌ترین مرحله در تغییررفتار، آن‌هایی هستند که تبدیل به یک عادت در زنگی شده‌اند. رفتار انسان‌ها تا حدودی در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیردُ به همین دلیل است که ترک عادات گذشته کمی دشوار به نظر می‌رسد. اما با دانستن روش‌های مناسبی برای تغییر رفتار می‌توانید در بزرگسالی هم رفتارهایی که نمی‌خواهید و جزئی از معضلات زندگی شما شده اند را تغییر دهید. برای به کاربردن این روش های می‌توانید خدمات مشاوره فردی دریافت کنید.

3عنصر مهم در روند تغییر رفتار

شما باید به درک کاملی از عناصری برای تغییررفتار برسید. در ادامه به سه نمونه از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

1_ آمادگی برای تغییر. به این معنا که باید دانش لازم برای ایجاد یک تغییر پایدار و موفق را داشته باشید.

2_ موانع تغییر. اگر در طی این روند چیزی مانع تغییر شما می‌شود باید آن را بیابید و مشکل را برطرف کنید.

3_ احتمال عودت. باید به این فکر کنید چه چیزی ممکن است باعث بازگشت شما به رفتار قبلی شود.

این سه عنصر یکی از شناخته شده‌ترین رویکرد‌ها برای تغییر است که توسط محققینی ازجمله جیمز پروچاسکا و کارلو دی کلمنته معرفی شد. آن‌ها کشف کرده‌اند که افراد معمولا در مراحل اولیه نسبت به تغییر تمایلی ندارند یا مقاومت می‌کنند. اما در نهایت رویکردی متعهد برای تغییر رفتارشان ایجاد خواهند کرد.

مراحل تغییر رفتار

روش‌های مختلفی برای تغییر یک رفتار وجود دارد که در این مقاله 6 مرحله برای مدل تغییررفتار را به شما معرفی و هرکدام را توضیح داده‌ایم.

مرحله 1(پیش فکری)

افراد در اولین مرحله از روند تغییر رفتار خود که پیش فکری نامیده می‌شود، رفتار نادرست خود را انکار می‌کنند و معتقدند هیچ مشکلی در رفتارشان وجود ندارد. اغلب آن‌ها نمی‌دانند که رفتار مخرب‌شان آسیب زیادی به خود و اطرافیان وارد می‌کند.

برای آشنایی با روش های رسیدن به خودشناسی کلیک کنید.

مرحله 2(تفکر)

بسیاری از افرادی که به این مرحله می‌رسند ممکن است به راحتی از آن عبور نکنند و ماه‌ها یا حتی سال‌ها در این مرحله بمانند. در این مرحله باید به این فکر کنید که دلیل اصلی تغییر شما چیست و به عواملی که به رشد شما در این مسیر کمک خواهد کرد فکر کنید.

مرحله 3( آماده سازی)

در مرحله آماده سازی، با تغییرات کوچک خود را برای تغییرات بزرگ آماده می‌کنید. این مرحله کمک می‌کند تا کم کم به یک تغییر پایدار برسید. تا جایی که می‌توانید اطلاعات بیشتری در خصوص روش‌های تغییر رفتار خود جمع آوری کنید.

مرحله 4(اقدام)

در این مرحله باید قبل از هر قدم جدیدی که برای تغییر رفتار برمی‌دارید، به قدم قبلی زمان کافی داده باشید و تلاش‌هایتان را بعد از مدتی کنار نگذارید. بعد از کوچکترین پیشرفتی خود را به گونه‌ای تشویق کنید تا دلسرد نشوید.

مرحله 5(نگهداری)

در این مرحله شما باید رفتارهای جدید را جایگزین رفتارهای قدیم‌تان بکنید. کم کم سعی کنید عادات قدیمی را کنار بگذارید. در این مرحله ممکن است بارها شکست خورده و از خود ناامید بشوید. اما اگر بتوانید به خود یادآوری کنید که این تنها یک شکست جزئی است، آن وقت مطمئن باشید که می‌توانید رفتار خود را تغییر دهید.

مرحله 6 (بازگشت)

در هر تغییر رفتاری بازگشت یک اتفاق رایج و بخشی از فرآیند هستند. اگر احساس شکست می‌کنید موانع موفقیت در تغییررفتار را شناسایی کنید و آن را تغییر دهید. نباید بگذارید که شکست اعتماد به نفس‌تان را تعریف کند. اگر به رفتار قدیمی خود بازگشتید به دلیل آن توجه کنید واز خود بپرسید چه چیزی باعث بازگشت شد و در ادامه چگونه می‌توانید مانع رخ دادن این اتفاق بشوید. در این مرحله می‌توانید مراحل تغییر رفتار، منابع و تکنیک های خود را ارزیابی کنید و با برنامه ریزی درست احتمال موفقیت خود را افزایش دهید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تغییر خود می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تغییر رفتار





:: برچسب‌ها: تغییر رفتار ,
:: بازدید از این مطلب : 24
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: