روابط اجتماعی | راه‌های بهبود و تقویت ارتباط اجتماعی
نوشته شده توسط : ذهن نو

روابط اجتماعی یکی از مهم‌ترین نیازهای هرکدام از ما است. ما ذاتاً موجوداتی اجتماعی هستیم. و بسیاری از کارهایمان با کمک‌گرفتن از دیگران انجام می‌شود. به‌علاوه احساس تنهایی می‌تواند آسیب‌های بسیاری برای سلامت روحی ما داشته باشد. با همه این‌ها بعضی از ما آداب برقراری روابط اجتماعی با دیگران را نمی‌دانیم؛ یا ضعف‌هایی در این موضوع داریم. همین مسئله می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی روزمره شما ایجاد کند. به همین خاطر بسیار مهم است که راه‌های بهبود و تقویت روابط اجتماعی را بشناسیم. ما در این مطلب سعی می‌کنیم این موضوع را بررسی کرده و راهکارهایی برای آن ارائه کنیم. این نکته را نیز به‌خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور متخصص می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشد. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

اهمیت تقویت روابط اجتماعی

قبل از اینکه بخواهیم راه‌های تقویت روابط اجتماعی را بررسی کنیم باید به یک سؤال پاسخ دهیم. آن هم اینکه اصلاً چرا باید روابط اجتماعی‌مان را تقویت کنیم؟ خیلی از ما بدون داشتن این روابط مشغول زندگی خود هستیم و با احساس تنهایی مشکلی نداریم. پس چرا باید برای تغییر این وضعیت تلاش کنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که تقویت روابط اجتماعی فواید بسیاری دارد. از جمله این فواید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای ارتقای مهارت های آداب و معاشرت در زندگی کلیک کنید.

جلوگیری از تنهایی

اولین فایده روابط اجتماعی این است که شما را از تنهایی درمی‌آورد. تنهایی شاید برای بعضی از ما خوب و دوست‌داشتنی به نظر برسد اما تحقیقات نشان داده است که مشکلات بسیاری از افسردگی گرفته تا دمانس و زوال عقل رابطه مستقیمی با احساس تنهایی دارند. به همین خاطر بسیار مهم است که برای خروج از تنهایی برنامه‌ریزی کنید.

دریافت کمک و حمایت دیگران

انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است. این یعنی شما به‌تنهایی نمی‌توانید همه کارهایتان را انجام بدهید. وقتی با دیگران ارتباط داشته باشید می‌توانید در بعضی از کارها روی کمک آنها حساب کنید. به‌علاوه ارتباط با دیگران فقط به معنای کمک‌کردن در کارها نیست. شما از این راه حمایت روحی و معنوی دیگران را نیز به دست می‌آورید. حمایت دیگران در روزهای سختی و مشکلات می‌تواند به کم‌شدن بار روانی مشکلات بسیار کمک کند.

افزایش اعتمادبه‌نفس در روابط اجتماعی

یکی از خوبی‌های برقراری روابط اجتماعی این است که اعتمادبه‌نفس شما را بالاتر می‌برد. کسانی که نمی‌توانند به‌خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند معمولاً خودشان را ضعیف می‌دانند. اما اینکه بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید مهارتی است که حتماً روی باور شما نسبت به خودتان نیز تأثیر خواهد گذاشت.

آشنا شدن با تجربه‌های تازه

هیچ‌کس از تنهایی چیزی یاد نمی‌گیرد! شما از راه برقراری ارتباط با دیگران است که پخته‌تر می‌شوید. هر فردی که با او ارتباط برقرار می‌کنید دنیایی از تجربه‌ها است که از این طریق با آن آشنا می‌شوید. در حقیقت از طریق روابط اجتماعی شما چیزهایی را یاد می‌گیرید که شاید هرگز خودتان تجربه نکرده باشید. و همین موضوع باعث رشد و پختگی شما خواهد شد.

راه‌های بهبود و تقویت ارتباط ها و روابط اجتماعی

1- از صحبت‌کردن نترسید

بسیاری از کسانی که در روابط اجتماعی ضعیف هستند از این شکایت می‌کنند که توانایی شروع صحبت با دیگران را ندارند. آنها تصور می‌کنند حرف‌هایشان برای دیگران غیر جالب و خسته‌کننده خواهد بود. به همین خاطر ترجیح می‌دهند سکوت کنند. همین سکوت تبدیل به دلیلی می‌شود برای اینکه شما بیش از قبل در تنهایی خود فرو بروید. پس اگر به دنبال راهی برای تقویت روابط اجتماعی‌تان هستید اولین قدم این است که از حرف‌زدن نترسید. با دیگران صحبت کنید؛ و راجع به هر موضوعی نظرات خود را بیان کنید.

2- روابط اجتماعی | از موضوعات ساده شروع کنید

خیلی‌ها می‌گویند دلشان می‌خواهد با دیگران صحبت کنند اما نمی‌دانند چه‌طور باید سر صحبت را باز کنند. در جواب این افراد باید بگوییم که بهترین راه این است که از موضوعات ساده شروع کنید. گفت‌وگو راجع به آب‌وهوا، ترافیک یا مسائلی ازاین‌دست همیشه می‌توانند شروع خوبی برای یک صحبت باشند. لازم نیست که صحبت‌کردن را از موضوعات بسیار جدی و فلسفی شروع کنید. از چیزهایی صحبت کنید که همه انسان‌ها وقتی به هم می‌رسند مطرح می‌کنند.

3- ساده و روان صحبت کنید

یکی از نکاتی که در صحبت‌کردن باید به آن توجه کنید این است که ساده و به زبان خودمانی حرف بزنید. شما در یک کنفرانس بین‌المللی سخنرانی نمی‌کنید. تنها قرار است با یک نفر ارتباط برقرار کنید. پس بهتر است این کار را به زبان خودتان انجام بدهید. صحبت‌کردن با کلمات سخت باعث می‌شود طرف مقابل هم احساس کند که باید همین‌طور با شما صحبت کند. و این باعث می‌شود که بسیاری از آنها از برقراری ارتباط با شما منصرف شوند.

4- از سؤال‌های باز پاسخ استفاده کنید

اینکه بتوانید در طول صحبت‌هایتان سؤال‌هایی هم بپرسید بسیار مفید است. با استفاده از این راهکار شما دیگران را در صحبت‌های خودتان شریک می‌کنید. بااین‌حال موضوعی که بسیار مهم است این است که ترجیحاً از سؤال‌های بسته پاسخ استفاده نکنید. سؤال‌های بسته پاسخ آنهایی هستند که جواب‌های یک‌کلمه‌ای مانند بله و خیر دارند. این موضوع باعث می‌شود گفت‌وگوی شما و طرف مقابل خیلی زود تمام شود. تا جایی که می‌توانید از سؤال‌هایی استفاده کنید که طرف مقابل را به صحبت‌کردن و بیان نظراتش جلب کند.

5- گوش‌دادن فعال و همدلی کردن

برقراری روابط اجتماعی فقط به این معنی نیست که شما بتوانید با دیگران صحبت کنید. گوش‌کردن به صحبت‌های دیگران نیز بخش مهمی از ارتباط با آنهاست. راجع به هر موضوعی که صحبت می‌کنید بهتر است زمانی را هم سکوت کنید و اجازه دهید دیگران نظرشان را بیان کنند. سعی کنید نظر و احساس آنها را متوجه شوید و به‌خوبی به آن واکنش نشان دهید. اینکه طرف مقابل احساس کند شما نظرش را فهمیده‌اید می‌تواند در رابطه شما بسیار تأثیرگذار باشد.

6- روابط اجتماعی | به زبان بدنتان توجه داشته باشید

بخشی از صحبت‌های شما حالت‌های بدن و صورتتان است. همین حالت‌ها هستند که بیان می‌کنند شما راجع به یک مسئله، جدی هستید یا شوخی می‌کنید. به‌علاوه زبان بدنتان به‌خصوص زمانی که به صحبت‌های دیگران گوش می‌دهید می‌تواند کمک‌کننده باشد. پس روی این موضوع تمرین کنید.

7- ارتباطات جدید ایجاد کنید

اگر می‌خواهید روابط اجتماعی‌تان را بهبود ببخشید یک راه‌حل این است که ارتباطات جدید ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود شما با مجموعه‌ای از روابط و شرایط جدید آشنا شوید؛ و بتوانید دوستان جدیدی برای خودتان پیدا کنید. پس هرگز از اینکه خود را در معرض روابط جدید قرار دهید خودداری نکنید.

8- از دوستان خود خبر بگیرید

اینکه شما در یک جمع خوب صحبت کنید فقط قسمت اول برقراری روابط اجتماعی است. برای داشتن یک رابطه جدی و قوی شما باید بتوانید ارتباطات خود را حفظ کنید. بهترین راه برای این کار این است که از دوستان خود خبر بگیرید. با یک پیامک، تماس تلفنی یا حتی قرار گذاشتن برای یک دیدار جدید می‌توانید این کار را بکنید. این رفتار باعث می‌شود شما تبدیل به یکی از دوستان طرف مقابل بشوید.

9- روابط اجتماعی | صبور باشید

اگر می‌خواهید روابط اجتماعی خود را گسترش بدهید باید این کار را با اهداف کوچک شروع کنید. برای مثال ابتدا با خودتان قرار بگذارید که در یک قرار دونفره یا سه‌نفره شرکت کنید. سپس این برنامه را به‌تدریج گسترش دهید. یادتان باشد هیچ‌کس نمی‌تواند از روز اول به آخرین پله از موفقیت برسد.

اهمیت مشاوره

برقراری روابط اجتماعی همیشه هم کار ساده‌ای نیست. گاهی اوقات شما درگیر باورهای منفی هستید که نمی‌گذارند به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار کنید. یا شاید مشکلاتی مثل نداشتن اعتمادبه‌نفس، یا ترس از طردشدن را داشته باشید. در این شرایط بهترین کار این است که از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد تا دلایل مشکل خود را پیدا کنید؛ و سپس راه‌هایی را برای برطرف‌کردن آن به شما آموزش می‌دهند. تغییر باورها، کمک برای بالابردن اعتمادبه‌نفس و همین‌طور آموزش مهارت‌های صحبت‌کردن با دیگران از جمله برنامه‌هایی هستند که یک مشاور متخصص برای شما خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهارت های اتباطی می‌توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

بهترین راه برای تقویت روابط اجتماعی چیست؟

بهتر است با گروه‌های جدید ارتباط برقرار کنید. و همچنین از دوستان قدیم خود خبر بگیرید. هرچقدر شما بیشتر درگیر روابط اجتماعی بشوید این مهارت را بهتر یاد خواهید گرفت.





:: برچسب‌ها: روابط اجتماعی | راه‌های بهبود و تقویت ارتباط اجتماعی ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: