مصرف متادون با الکل
نوشته شده توسط : ذهن نو

مصرف متادون با الکل چه عوارضی را در پی خواهد داشت؟ متادون نوعی داروی شبه افیونی است که در درمان اعتیاد به مواد مخدر افیونی نظیر تریاک و هروئین به کار می‌رود. این دارو با چسبیدن به گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز از بروز علائم شدید سندروم محرومیت از مواد پیشگیری می‌کند. با این حال این دارو خود نیز قابلیت اعتیادآوری دارد و حتما باید زیر نظر متخصص مصرف شود. علاوه بر این متادون با بسیاری از مواد از جمله نوشیدنی‌های الکلی تداخل دارد و می‌تواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد مصرف همزمان متادون با الکل پرداخته‌ایم پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مصرف متادون با الکل | آشنایی با متادون و الکل

متادون نوعی داروی نگهدارنده شبه افیونی است که امروزه در ترک اعتیاد به مواد مخدر افیونی نظیر تریاک، شیره و هروئین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو با چسبیدن به گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز باعث می‌شود که سم زدایی با سهولت بیشتری اتفاق بیافتد و علائم ناشی از سندروم محرومیت از مواد به میزان بسیار کمتری رخ دهد. با این حال نکته حائز اهمیت اینجاست که متادون خود نیز قابلیت اعتیادآوری دارد و حتما باید زیر نظر یک متخصص و در دوزهای بسیار کنترل شده مورد استفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید : بهترین روش ترک الکل

در مقابل، الکل از منظر داروشناسی نوعی خواب آور انتخابی است که مصرف آن با علائمی نظیر کاهش بازداری، مهار گسیختگی، اختلال در تکلم، بروز مشکلاتی در تعادل حرکتی و مختل شدن قضاوت همراه خواهد بود. مصرف متادون با بسیاری از مواد از جمله نوشیدنی‌های الکلی تداخل دارد و در نتیجه استفاده همزمان آن‌ها می‌تواند خطرات جدی برای فرد به همراه داشته باشد. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که هرگز متادون و الکل را با یکدیگر مخلوط نکنید و به طور همزمان این دو را مورد استفاده قرار ندهید. برای آگاهی بیشتر درباره اعتیاد به الکل و اعتیاد به متادون کلیک کنید. 

بیشتر بخوانید : بهترین روش ترک متادون

 

عوارض مصرف متادون با الکل

مصرف متادون با الکل تداخل دارد و در نتیجه می‌تواند منجر به عوارض ناخوشایند و جبران ناپذیری برای فرد شود. ما در ادامه به مهم‌‌ترین عوارضی که ممکن است در پی مصرف این دو ماده با یکدیگر اتفاق بیافتند اشاره کرده‌ایم.

1- افزایش خطر مسمویت با الکل

متادون باعث تشدید اثرات الکل در بدن می‌شود. در این شرایط شما با خوردن مقادیر کمی از الکل ممکن است عوارض بسیار شدیدی را تجربه کنید و در نتیجه در معرض خطر مسمومیت با الکل قرار بگیرید. از جمله علائمی که در پی مسمومیت با الکل اتفاق می‌افتند باید به بروز مشکلات قلبی–عروقی، مشکلات تنفسی و از دست رفتن هشیاری اشاره کرد. در صورتی که فرد به موقع به اورژانس منتقل نشود مسمومیت با الکل می‌تواند به مرگ منجر شود.

2- تضعیف مضاعف سیستم عصبی مرکزی

متادون و الکل هردو از جمله موادی هستند که سیستم عصبی مرکزی را سرکوب می‌کنند. از همین رو مصرف همزمان آن‌ها می‌تواند به تضعیف مضاعف این سیستم بیانجامد. در این شرایط ممکن است علائمی نظیر کاهش ضربان قلب، افت فشار خون، کاهش ریتم تنفس، کاهش هشیاری و اغما را تجربه کنید. برای پیشگیری از خطر مرگ لازم است به محض مشاهده هریک از علائم مذکور فورا به اورژانس مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید. 

3- تشدید عوارض جانبی هنگام مصرف متادون با الکل

متادون و الکل هرکدام عوارض جانبی مخصوص به خود را دارند. مصرف همزمان آن‌ها با یکدیگر نه تنها این عوارض را کاهش نمی‌دهد بلکه می‌تواند منجر به بروز علائم ناخوشایند دیگری نیز بشود. از جمله عوارضی که در این شرایط اکثر افراد تجربه می‌کنند باید به احساس ضعف، افزایش تعریق، حالت تهوع، استفراغ، خواب آلودگی، بی خوابی، اضطراب و بی قراری شدید اشاره کرد. 

4- بروز اعتیاد چندگانه

مصرف همزمان متادون با الکل می‌تواند باعث بروز اعتیاد همزمان به دو ماده شود. افرادی که در کنار اعتیاد به متادون به الکل نیز وابسته هستند برای ترک اعتیاد با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهند شد چرا که در پی قطع هریک از این مواد علائم ناخوشایندی بروز می‌یابند که به عنوان مانعی برای کنار گذاشتن اعتیاد عمل می‌کنند. در این شرایط برای رهایی از سوءمصرف مواد لازم است که حتما با یک متخصص در ارتباط بوده و مشاوره ترک اعتیاد دریافت نمایید.

بیشتر بخوانید : علائم اعتیاد به متادون 

سخن آخر

همانطور که گفته شد متادون نوعی داروی نگهدارنده است که در درمان اعتیاد به موادی نظیر هروئین و تریاک تجویز می‌شود. متاسفانه برخی افراد از سر ناآگاهی این دارو را به طور سرخود مصرف می‌کنند. در حالی که متادون خود نیز قابلیت اعتیادآوری دارد و تعیین دوز استفاده از آن حتما باید با نظارت یک متخصص صورت بگیرد. همچنین در نظر داشته باشید که متادون به عنوان یک داروی شبه افیونی با بسیاری از مواد و داروها تداخل دارد. برای مثال مصرف همزمان متادون با الکل ، مخدرها و داروهای مسکن عوارض جانبی پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که اطلاعات خود را از این دارو افزایش داده و برای شروع درمان اعتیاد از طریق متادون تراپی پیش از هرچیز با یک متخصص در حیطه ترک اعتیاد مشورت نمایید. برای کسب اطلاعات در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف متادون با الکل می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سوالات متداول

آیا مصرف متادون با الکل کشنده است؟

مصرف متادون با الکل از طریق افزایش اثرات الکل و تضعیف مضاعف سیستم عصبی مرکزی می‌تواند به مرگ منجر شود. از همین رو لازم است که در صورت تجربه هرگونه علائم ناخوشایند سریعا به اورژانس مراجعه نمایید.





:: برچسب‌ها: مصرف متادون با الکل ,
:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 2 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: