نحوه برخورد صحیح با روابط عاطفی و تجربه‌های عشقی فرزندان نوجوان
نوشته شده توسط : ذهن نو

طبیعی است که داشتن روابط عاطفی و تجربه‌های عشقی فرزندان، در برهه‌ای از زندگی آنان رخ می‌دهد و یکی از دغدغه‌های اصلی والدین است. اما بیشتر والدین نگران این قضیه هستند و قرار گرفتن فرزندشان در رابطه‌های عاشقانه را به شدت کنترل می‌کنند. آنها نگرانند که فرزندانشان  شکست عشقی بخورند و یا درگیر روابط بی‌سرانجام شوند. وقتی فرزند شما عاشق می‌شود یا رابطه‌ای را شروع می‌کند، در واقع درگیر روابط عاطفی پیچیده‌ای است که تاکنون تجربه نکرده است.

به ویژه عشق اول در آنان ممکن است موجب نگرانی بیشتر والدین شود، زیرا کم پیش می‌آید که به احساسات جاودانه ختم شود. والدین نگران مسائلی چون تطابق اجتماعی، ملاحظات عاطفی، کشش جسمی، علایق دو نفره، درک عاطفی و… در روابط فرزندشان هستند. از این رو بسیاری از والدین در جلسات مشاوره خانواده سوالاتی در مورد چگونگی برخورد با این مسائل دارند. اگر درگیر چنین مسئله ای هستید توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه نماید یا از خدمات مشاوره تلفنی روانشناسی ذهن نو بهرمند شوید.

منبع: نحوه برخورد صحیح با روابط عاطفی و تجربه‌های عشقی فرزندان نوجوان

در مواجهه با روابط عاطفی و تجربه عشقی فرزند چه کنیم

فراموش نکنید که شکست و ضربه خوردن، و نرسیدن قسمتی از مسیر زندگی عاشقانه و واقعیت زندگی هر فردی در جوانی و نوجوانیست. بهتر است به جای سرزنش و ترساندن، کنترل بیش از حد، مچ‌گیری و برداشت منفی راجب روابط عاطفی و تجربه‌های عاشقانه فرزندتان، رفتاری بی‌غرضانه در پیش گیرید. او را از تمام جوانب این روابط، از شیرینی‌ها تا تلخی‌هایش آگاه کنید و با فرزندانتان از تجربیات خودتان حرف بزنید. شما باید در رابطه عاطفی و عاشقانه فرزندتان از او حمایت کنید، طوری رفتار کنید که فرزندتان به شما اعتماد کند و روابطش را پنهان نکند؛ به او اطمینان دهید حتی اگر در رابطه‌ عشقی‌اش شکست بخورد در کنارش هستید. احتمال پیش آمدن مشکلات را به او گوشزد کنید و فضایی فراهم کنید که به‌ راحتی غم‌ها و دردهایش را با شما در میان بگذارد و از شما کمک بگیرد. هرگز جمله مخرب ‌«دیدی گفتم!» را بکار نبرید. توصیه می کنیم مقالات دختر نوجوان و پسر نوجوان را مطالعه نمایید.

برخورد اشتباه والدین در روابط عاطفی و تجربه‌های عشقی فرزندان

مهمترین مشکلی که موجب شکاف بین والدین و فرزندان می‌شود، برخوردهای نادرست والدین با اطلاع از داشتن روابط عاطفی و عشقی فرزندانشان است. اغلب والدین در لحظه باخبر شدن از رابطه فرزندشان قادر به کنترل هیجانات منفی و نگرانی و خشم خود نیستند و در نتیجه رفتارهایی مثل سرزنش کردن و پرخاشگری از خود نشان می‌دهند. این برخوردهای خشن و منفی موجب تشدید اختلافات و مشکلات خانوادگی خواهند شد و موجبات بی‌اعتمادی فرزندتان به شما را فراهم می‌کند. ممکن است فرزندتان لج کند و بیشتر به سمت روابط با جنس مخالف برود و آسیب‌‌های روحی و روانی بیشتری ببیند.

نکات مهم در مورد روابط عاطفی و تجربه‌های عشقی فرزندان

یکی از اشتباهات رایج تربیتی والدین این باور غلط است که می‌گویند نمی‌خواهیم غم فرزندمان را ببینیم. خب طبیعی است که دیدن شکست و زمین خوردن فرزندان تلخ و ناراحت‌کننده است؛ اما زندگی در تمام زمینه‌ها فراز و نشیب دارد، تجربه‌های عشقی فرزندان هم همینطور است. اگر با هدف اینکه نمی‌خواهم غم و شکست فرزندم را ببینم، او را به شدت کنترل کنید و مانع روابط او شوید، فرزندتان هم روابطش را از شما مخفی خواهد کرد و در این صورت ممکن است بیشتر ضرر ببیند. و یا به دور از روابط، فردی ترسو و منفعل بار خواهد آمد. شما باید به او یاد دهید که با کم ‌آوردن در زندگی و تجربه شکست، راه‌های بهتری بیابند و ادامه ‌دهند. در اینجا چند نکته در مورد این موضوع بیان می‌کنیم.

رابطه عاشقانه فرزند خود را عاقلانه زیر نظر بگیرید

شما می‌توانید رابطه دوستانه با فرزندتان برقرار کنید، عشق فرزندتان را در حضور خودتان به خانه دعوت کنید، به احساس و سخنان ان دو گوش دهید و همدلانه نظر دهید. این روش تاثیر بهتری در این رابطه دارد. زیرا شما دارید با این کار، علاقه، توجه و حمایت خودتان را به او نشان می‌دهید؛ در نتیجه فرزندتان هم مسائل مربوط به روابطش را راحت‌تر مطرح خواهد کرد و کمتر آسیب خواهد دید.

گفتگو کنید | تجربه‌های عشقی فرزندان

اگر که می‌خواهید روی فرزندتان نفوذ مثبتی داشته باشید، همانطور که گفتیم ابتدا باید یک رابطه مثبت، دوستانه و فعال با او برقرار کنید. پیوسته با او در تماس و گفتگو باشید. ولی در گفتگو هرگز از موضع برتر وارد بحث نشوید. مثلا به جای جمله «تو نمی فهمی» بگویید: «شاید من اشتباه کردم، کمک کن که متوجه بشوم.» بپذیرید که گاهی شما هم اشتباه می‌کنید و در مواقع تردید، راجب تصمیمتان بیشتر فکر کنید. اینگونه گفتگو باعث می‌شود که رابطه بادوام و مثبتی با فرزندتان تجربه کنید.

آگاهی بدهید

اینکه فرزندان شما درگیر یک رابطه عاطفی شوند، یک اتفاق حتمی است. پس قبل از اینکه وارد چنین اتفاقی شود، او را درباره روابط دختر و پسر و بایدها و نبایدهایش آگاه کنید. بگویید که این روابط کاملا طبیعیه و در این مورد می‌تواند از شما کمک بخواهد.

اگر شکست عشقی خورد چه کنیم

ممکن است شما روابط فرزندتان را سطحی و بی اهمیت ببینید، ولی این دلیل نمی‌شود که نگاه فرزندتان هم چنین باشد. احساسات خودتان را قاطی ماجرا نکنید. شاید عصبانی، دستپاچه یا نگرانید که او آسیب ببیند؛ یا شاید هم کل ماجرا را بی‌اهمیت و یک شکست عاطفی سطحی در نظر بگیرید. همیشه یادتان باشد شما با احساسات یک جوان یا نوجوان طرف هستید که خیلی واقعی و مهم می‌باشند. با او همدردی و همدلی کنید. بگویید: « می‌دانم من هم اگر جای تو بودم، اینقدر ناراحت می‌شدم.» و یا «هرقدر هم تلاش کنم قادر به درک عمق ناراحتی تو نیستم عزیزم».

سرزنش نکنید

هیچ موقع از موقعیت بدی که برای فرزندتان پیش آمده به نفع مواضع خود استفاده کنید. هرگز جملاتی مثل «می‌دانستم آخرش اینطور می‌شود»، «دیدی گفته بودم» یا «کاملا برایم روشن بود» را به کار نبرید. حتی فرزنداتن را زیر سوال هم نبرید. به هر دویتان فرصت دهید که کمی زمان بگذرد؛ در آینده حرف‌های عاقلانه‌تری برای گفتن خواهید داشت.

سین جیم نکنید | تجربه‌های عشقی فرزندان

خودتان را جای او بگذارید و دوره نوجوانی خود را به یاد آورید. تصور کنید اگر جای او بودید چه احساسی داشتید و دوست داشتید چه رفتاری با شما شود. قطعا او در این شرایط نیازمند حمایت شماست. کاملا محتاطانه و طوری رفتار کنید که شما را بپذیرد و به خلوتش راه دهد، به زور وارد خلوت او نشوید و یا کلا تنهایش نگذارید. بگویید اگر دوست داشتی حرف بزنی، من هستم. اگر صحبت کرد، فقط فعالانه گوش بدهید و همدردی کنید (نصیحت، سرزنش یا آموزشی اگر داشتید، بعدا فرصت بسیار است) اگر خواست تنها باشد، این اجازه را به او بدهید. ولی از دور مراقبش باشید زیرا ممکن است در این شرایط با تصمیم نامعقول کار اشتباهی انجام دهد. یادتان باشد شکست عشقی برای یک نوجوان مانند شکست یک بزرگسال واقعی و مهم است.

تحمل کنید

غالبا نوجوانان در مواجهه با شکست یک دوره چهار مرحله‌ای را طی می‌کنند؛ انکار، خشم، غم و در نهایت پذیرش. کمکش کنید این مراحل را به سلامتی بگذراند. او ممکن است در هر مرحله رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهد. شما باید به عنوان حامیان او، این احساسات و هیجاناتش را تحمل کنید؛ چه خشم باشد و عصبانیت و چه غم و ناراحتی زیاد.

برنامه ریزی کنید | روابط عاطفی و تجربه‌های عشقی فرزندان

زمانی که دوران خشم و ناراحتی او گذشت، با یک برنامه‌ریزی درست کمکش کنید تا تمرکزش را از روی آن موضوع بردارد و به زندگی عادی برگردد. البته این برنامه‌ها را با مشورت و هماهنگی خود او تهیه کنید؛ اگر دوست داشت حال و هوایش عوض شود اما در خلوت خود، حمایت و کمک کنید. با همه این کارها اگر دیدید دوره ناراحتی‌اش برای شکستش طولانی شد، بهتر است با یک مشاور مشورت کنید. معمولا خارج شدن کامل از یک تجربه عاطفی با توجه به سابقه آن شش ماه زمان می‌برد.

کلام پایانی

حتما اکنون متوجه اهمیت این موضوع شده‌اید که حمایت و همدلی دوستانه شما، موجب کاهش مشکلات بین شما و فرزندتان در رابطه با تجربه‌های عشقی آنها می‌شود. شما باید از قبل آماده چنین مسائلی باشید و هوشمندانه رفتار کنید. مشورت با مشاوران و روانشناسان نیز کمک زیادی در جهت شناخت روحیات و تفکرات فرزندان خواهد کرد.

برای دریافت مشاوره روانشناسی می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: نحوه برخورد صحیح با روابط عاطفی و تجربه‌های عشقی فرزندان نوجوان ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: