آشتی با همسر بعد از قهر و دعوا چگونه امکان پذیر است؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

دعوا و قهر با همسر یکی از پرتنش‌ترین رویدادهای زندگی می‌باشد که همه افراد آن را تجربه می‌کنند و امری گریزناپذیر است. با این حال آشتی کردن بعد از یک دعوای سخت و طولانی نیز با مشکلاتی همراه است چراکه بسیاری از افراد پیش قدم شدن برای آشتی را نشانه ضعف می‌دانند و در عین حال از قهر و دوری نیز عذاب می‌کشند. این باورهای غلط باعث می‌شود تا مشکلات میان زوجین بیش از قبل شده و حتی به طلاق نیز منجر گردد. از همین رو در بسیاری از مواقع زوجین از مشاورین در این زمینه سوال می‌پرسند و به دنبال راهکاری برای حل این مشکل هستند. در همین راستا، ما نیز به نوبه خود در ادامه تلاش کرده‌ایم تا موانع پیش رو را شناسایی کرده و راهکارهایی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. برای پیشگیری از بروز دعوای زن و شوهر کلیک کنید.

منبع: آشتی با همسر بعد از قهر و دعوا چگونه امکان پذیر است؟

آشتی با همسر بعد قهر و دعوا

شروع کننده دعوا هر کسی که بوده باشد، شما نیز یک طرف این رابطه هستید و باید راهی برای آشتی ایجاد یا فراهم کنید. بله شاید همسر شما مقصر بوده و انتظار دارید که از شما طلب بخشش کند، اما شما نیز باید راهی پیش روی او بگذارید تا بتواند پیش قدم شود. در مقابل هم اگر شما مقصر هستید باید بدانید که بخشش و آشتی با همسر بعد از دعوا هایی که کردید کار آسانی نیست و بهتر است که صبور باشید. پیشنهاد می‌کنیم که حتما در مواقع صلح در باره چنین شرایطی با هم صحبت کنید. در ادامه به راه‌هایی موثر برای آشتی با همسر بعد از دعوا و قهر صحبت کرده‌ایم.

اما اگر می گویید زنم قهر کرده رفته حتما مقاله مربوطه را بخوانید.

عقاید غلط پیرامون آشتی با همسر

شاید این موضوع برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که باوجود تمایل به آشتی بعد از قهر احساس کنید که نمی‌توانید این کار را انجام دهید یا دائماً منتظر باشید که همسرتان برای ترمیم ارتباط پیش قدم شود. باورهای غلطی در مورد آشتی کردن وجود دارند که باعث می‌شوند شما نتوانید ارتباط خود را از سر بگیرید و هر روز فاصله بیشتری را میان خود و همسرتان احساس نمایید. ما در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

پیش قدم شدن برای آشتی وظیفه من نیست!

بسیاری از زوجین فکر می‌کنند در زندگی مشترک تنها مرد یا تنها زن باید برای آشتی کردن پیش قدم شود. همین مسئله باعث می‌شود که حتی وقتی مطمئن هستند اشتباهی انجام داده‌اند منتظر بمانند تا فرد مقابل برای گفت‌وگو پیش قدم شود. همواره این نکته را به خاطر بسپارید که آشتی کردن رفتاری مرتبط با جنسیت نیست. در واقع اینکه بگوییم مرد معذرت خواهی نمی‌کند یا زن منت کشی نمی‌کند نشان دهنده این است که درک درستی از آشتی کردن نداریم. آشتی کردن آغاز راهی است که نشان می‌دهد شما برای ارتباط میان خود ارزش قائلید و حاضرید برای بهبود آن کاری انجام دهید. برای آشنایی با نحوه و اهمیت پیش قدم شدن برای آشتی با همسر کلیک کنید.

آشتی کردن با همسر مهر تأییدی بر رفتار غلط فرد مقابل است!

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد برای آشتی کردن اقدام نکنند این است که فکر می‌کنند با آشتی مهر تأییدی بر رفتارهای غلط فرد مقابل خود می‌زنند. این در حالی است که آشتی یعنی باز کردن باب گفت‌وگو و تلاش برای حل مشکلات پیشین. اگر آشتی کردن به شیوه درستی انجام شود این پیغام را به فرد مقابل می‌رساند که شما با وجود همه مشکلات تمایل به ادامه ارتباط دارید و درعین‌حال رفتارهای غلط را نیز تأیید نمی‌کنید.

مشکلات با آشتی حل نمی‌شوند

برخی افراد انتظار دارند همین که برای آشتی اقدام کردند همه مشکلات به دست فراموشی سپرده شوند و زندگی به بهترین حالت خود بازگردد. درحالی‌که در واقعیت اغلب چنین اتفاقی نمی‌افتد چراکه آشتی کردن ابتدایی‌ترین گامی است که شما برای حل مشکلات برمی‌دارید و این هرگز به‌تنهایی کافی نیست. تجربه بحران‌هایی نظیر خیانت زناشویی باوجود آشتی کردن همچنان می‌توانند به دو طرف ضربه بزنند و کیفیت زندگی زناشویی را تحت تأثیر قرار دهند. برای آشنایی با روش‌های حل اختلافات زن و شوهر کلیک کنید.

در این شرایط بسیار اهمیت دارد که بتوانید از متخصص برای بهبود اوضاع خود کمک بگیرید و رابطه خود را التیام ببخشید. زوج درمانگران ازجمله متخصصینی هستند که می‌توانند تا حد زیادی در رفع این مشکلات به شما کمک کنند.

برای اطلاع بیشتر درباره زوج درمانی کلیک کنید.

آشتی کردن با همسرم غرور مرا جریحه دار می‌کند

بسیاری از افراد به‌خصوص مردان احساس می‌کنند آشتی کردن به معنای ضعف است و این مسئله غرور آن‌ها را جریحه دار می‌کند؛ اما لازم است بدانید آشتی کردن یا حتی تلاش برای عذرخواهی نشان‌دهنده پختگی فرد است که به او کمک می‌کند برای رابطه اولویت و ارزش قائل شده و برای حل آن از احساسات شخصی نظیر غرور عبور نماید. بااین‌حال برای اینکه ازنظر روانی تحت فشار کمتری قرار بگیرید لازم است روش‌های درست آشتی کردن را بشناسید و در موقعیت و زمان مناسب برای آن اقدام کنید. پیشنهاد می‌شود حتما مقاله معذرت خواهی از همسر را بخوانید.

 

راهکارهای مناسب برای آشتی با همسر

کنار گذاشتن عقاید غلط تنها پیش درآمدی برای آشتی کردن است؛ اما در ادامه لازم است مهارت‌های لازم برای ترمیم مجدد ارتباط را نیز بیاموزیم و با روش‌های صحیح آشتی کردن آشنا باشیم. ما در ادامه به چند راهکار و اصل مهم اشاره کرده‌ایم که به شما کمک می‌کنند رفتار موفق‌تری داشته باشید و نتایج مناسب‌تری نیز از رفتارهای خود بگیرید.

1- زمان مناسبی را برای آشتی کردن با همسر خود انتخاب کنید

این مسئله بسیار اهمیت دارد که چه زمانی برای آشتی پیشقدم می‌شوید. در شرایطی که هیجانات شدید مثل خشم یا غم بر ما مسلط هستند ذهن کارایی شناختی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهد و از همین رو کیفیت تصمیم‌گیری‌هایمان کاهش می‌یابند. در نتیجه برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است کمی صبر کنید، به خود و همسرتان اجازه دهید تا کمی آرام شوید و سپس زمانی که هیجانات شدید در هردوی شما فروکش کرده برای آشتی کردن اقدام کنید.

2- به همسرتان اجازه حرف زدن بدهید

وقتی برای آشتی کردن اقدام می‌کنید لازم است مهارت گفت‌وگوی مؤثر را بلد باشید. در یک گفت‌وگوی مؤثر شما باید بتوانید در مورد احساسات خود صحبت کرده و به فرد مقابل نیز اجازه دهید در این باره حرف بزند. در طول زمانی که همسرتان صحبت می‌کند تلاش کنید با حرکات ساده‌ای نظیر تکان دادن سر، برقراری ارتباط چشمی مناسب یا رفتارهای ساده‌ای مثل گرفتن دست او نشان دهید که در کنارش هستید، او را درک می‌کنید و برای شنیدن حرف‌هایش اشتیاق دارید.

3- برای آشتی با همسر بعد از قهر و دعوا از منابع مناسب کمک بگیرید

مشورت گرفتن از دیگران برای حل مشکلات خانوادگی به نوبه خود امری منفی تلقی نمی‌شود اما تا جایی که این مشورت گرفتن به حریم خصوصی شما آسیب نزند و موجب تشدید اختلافات نشود. معمولاً کشیده شدن دعوای زوجین به خانواده‌ها بیش از اینکه سازنده باشد اغلب به دخالت و تشدید اوضاع منجر می‌شود. هم‌چنین توجه داشته باشید که به اشتراک گذاشتن دعواها در فضای مجازی هرگز روش مناسبی برای حل مشکل و آشتی کردن نیستند و تنها به اختلافات شما و دخالت دیگران دامن می‌زنند. در این شرایط بهتر است از یک فرد بی‌طرف نظیر مشاور خانواده یا یک روانشناس متخصص در حیطه زوج درمانی کمک بگیرید تا در عین حال که به راه‌حل‌ها می‌اندیشید آرامش روانی خود و همسرتان را نیز حفظ کنید.

برای اطلاع از روند دریافت مشاوره خانواده کلیک کنید.

4- برای او یادداشت‌های کوچک بگذارید

اگر برای پیش قدم شدن در آشتی احساس خجالت‌زدگی می‌کنید یا اینکه غرورتان به شما اجازه این کار را نمی‌دهد، می‌توانید از روش‌های ساده دیگری کمک بگیرید که فضا را برای آشتی تسهیل نمایند. برای مثال می‌توانید برای همسرتان یادداشت‌های کوچکی بگذارید و به او یادآور شوید که باوجود همه مشکلات و سختی‌ها دوستش دارید. انجام این کارها کمک می‌کند تا همسرتان نیز برای آشتی متمایل شده و فرصت‌های گفت‌وگوی بیشتری در اختیار هردوتان قرار بگیرد.

5- به جای تمرکز بر پیامدها بر راه‌حل‌ها تمرکز کنید

هر قهری در پی یک مشکل بروز پیدا می‌کند که مسلما برای یک یا هردوی زوجین از اهمیت بسزایی برخوردار است. هر مشکل نیز پیامدهای مختلفی دارد که می‌تواند موجب رنجش و آزار دو طرف شود. هنگام آشتی کردن به‌جای تمرکز بر این پیامدها سعی کنید راه‌حل‌های پیش رو را با یکدیگر مرور کنید. از یکدیگر بپرسید که چه‌کارهایی برای رفع مشکل خود می‌توانید انجام دهید و از چه توانایی‌هایی برای حل موضوع برخوردار هستید. اگر فکر می‌کنید مشکلتان آن‌قدر عمیق شده که هیچ راه‌حلی برای آن نیست کمک گرفتن از یک روانشناس می‌تواند به آرامش ذهن شما و تصمیم‌گیری بهتر کمک نماید.

6- برای آشتی با همسر بخشش را تمرین کنید

توانایی آشتی کردن پس از بروز موضوعی که موجب رنجش شما شده تا حد زیادی نیازمند توانایی بخشش است. بخشش به این معنا نیست که رفتارهای فرد مقابل را می‌پذیرید یا آن را توجیه می‌کنید بلکه بخشش به معنای توانایی رها کردن احساسات منفی کینه و خصومت با وجود همه مشکلات است. این کار بیش از هر کس به خود شما کمک می‌کند و آرامش درونی بیشتری را برایتان به ارمغان می‌آورد. این مسئله در نهایت کیفیت ارتباط شما را نیز بهبود می‌بخشد. برای اطلاع بیشتر درباره نحوه بخشیدن همسر کلیک کنید.

7- از پیشقدم شدن برای آشتی، بهره‌وری منفی نکنید

برخی افراد وقتی برای آشتی پیش‌قدم می‌شوند دائماً از این موضوع سوءاستفاده کرده و خواسته یا ناخواسته بابت آن به دیگری سرکوفت می‌زنند. فراموش نکنید که آشتی کردن باید مجرایی برای احساس امنیت و انگیزه‌ای برای شروع دوباره باشد درنتیجه این انگیزه را با رفتارهای غلط از بین نبرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آشتی با همسر بعد از دعوا و قهر می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی خانواده با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

 

سؤالات متداول

با همسری که دائماً قهر می‌کند چه‌کار کنم؟

قهر کردن یکی از روش‌های ناسازگار برای حل مشکل است که متأسفانه در برخی افراد به‌صورت عادت درمی‌آید. ناتوانی در ابراز مناسب خشم یا بیان مشکلات خود باعث می‌شوند که فرد بیش از پیش به قهر کردن روی بیاورد. هم‌چنین مشکلات کهنه‌ای که مدت‌ها حل‌نشده باقی‌مانده‌اند نیز می‌توانند در این موضوع مؤثر باشند. در این شرایط بهتر است از یک مشاور و روانشناس متخصص کمک بگیرید تا ریشه مشکلات را شناسایی کرده و به شما و همسرتان کمک کند الگوهای رفتاری تازه‌ای را جایگزین الگوهای مخرب قبلی نمایید.





:: برچسب‌ها: آشتی با همسر بعد از قهر و دعوا چگونه امکان پذیر است؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: