ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت | شوهرم اختلال شخصیت داره چی کار کنم ؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

روان‌شناسان معتقدند ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت یکی از مشکل‌سازترین انواع ازدواج است. همه ما از ازدواج به دنبال رسیدن به عشق و آرامش بیشتر هستیم. بااین‌حال و متأسفانه شما در رابطه با بیماران اختلال شخصیت این عشق و آرامش را به دست نمی‌آورید. اختلالات شخصیت یکی از جدی‌ترین بیماری‌های روحی هستند که اغلب نیز به‌سختی درمان می‌شوند. همین مسئله می‌تواند ارتباط و زندگی با این بیماران را دچار مشکلات جدی کند. به همین خاطر است که معمولاً توصیه می‌شود از ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت خودداری کنید. ما در این مطلب سعی می‌کنیم مشکلات زندگی با این افراد را بیان کنیم. این را نیز به خاطر داشته باشید که کمک‌گرفتن از یک مشاور راجع به این موضوع می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. شما برای دریافت مشاوره ازدواج کلیک کنید.

 منبع: ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت | شوهرم اختلال شخصیت داره چی کار کنم ؟

اختلال شخصیت را از کجا بشناسیم

قبل از اینکه راجع به ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت صحبت کنیم باید به یک سؤال پاسخ دهیم: “بیماران دارای اختلال شخصیت چه نشانه‌هایی دارند؟” به‌عبارت‌دیگر سؤال این است که اصلاً از کجا بفهمیم یک نفر اختلال شخصیت دارد؟ یادتان باشد که شناخت و تشخیص گذاری راجع به این بیماری می‌بایست زیر نظر یک متخصص صورت بگیرد. به همین خاطر از برچسب زدن روی دیگران خودداری کنید. و اگر نشانه‌های عجیبی در رفتار طرف مقابل می‌بینید راجع به این موضوع با یک مشاور صحبت کنید. بااین‌حال بعضی از نشانه‌هایی که باید به آنها حساس باشید عبارتند از:

مسئولیت‌ناپذیری

بیمار دارای اختلال شخصیت هرگز نمی‌پذیرد که اشتباه کرده است! از نظر او همیشه دیگران یا شرایط مقصر هستند. در حقیقت می‌توانیم بگوییم که بیماران درگیر با این مشکل هیچ بینش و آگاهی نسبت به مشکل خود ندارند. آنها فکر می‌کنند خودشان بهترین هستند و این دیگران‌اند که مشکلات را به وجود می‌آورند. به همین خاطر شما هرگز نمی‌توانید از آنها بخواهید که مسئولیت کارشان را به عهده بگیرند.

کارهای ناگهانی | ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت

یکی از ویژگی‌های اکثر اختلالات شخصیت رفتارهای ناگهانی است. این بیماران ممکن است کارهایی انجام دهند که هیچ فکر و منطقی پشت آنها نباشد. در حقیقت آنها برخلاف سایرین برای کارهایشان فکر و برنامه‌ریزی نمی‌کنند. بلکه به سراغ رفتاری می‌روند که ناگهان به ذهنشان رسیده بهتر است آن را انجام دهند.

روابط عاطفی و جنسی متعدد

بعضی از بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مثل شخصیت‌ مرزی ترس بسیاری از تنهایی دارند. به همین خاطر همیشه به دنبال راهی هستند که از این تنهایی عبور کنند. و همین مسئله باعث می‌شود که آنها روابط عاطفی و جنسی بسیاری را تجربه کنند. پس اگر شریک احساسی شما از رابطه‌های متعدد صحبت می‌کند بهتر است این موضوع را به‌عنوان یک نشانه در نظر داشته باشید.

بی‌ثباتی در رفتار و احساس

آیا طرف مقابل شما یک روز دیدگاه خاصی دارد و روز دیگر کاملاً مخالف آن حرف می‌زند؟ آیا او از آن دسته افرادی است که اهداف خود را تا زمانی که به سرانجام برسند دنبال نمی‌کند؟ این ویژگی می‌تواند نشانه‌ای از اختلال شخصیت باشد. بیماران درگیر با این مشکل معمولاً خیلی سریع رنگ عوض می‌کنند. و اعتقادات آنها تغییر می‌کند. پس بهتر است حواستان را به این‌گونه رفتارها جمع کنید.

درگیری‌های قانونی

هیچ‌وقت فکر نکنید که درگیری با قانون از روی سادگی و اشتباه طرف مقابل شما بوده است. به‌خصوص اگر این درگیری‌ها بیشتر از یک‌بار اتفاق افتاده باشد باید به آنها شک کنید. یکی از ویژگی‌های شخصیت‌های ضداجتماعی این است که آنها معمولاً با قانون درگیر هستند. اختلالات شخصیت دیگر نیز ممکن است به دلیل رفتارهایی مثل بدبینی و تهمت زدن به دیگران یا رفتارهای مخالف با هنجارهای جامعه درگیر این مشکل شده باشند.

مشکلات ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت

چرا نباید با بیماران دچار اختلال شخصیت ازدواج کنیم؟ روان‌شناسان معتقدند که ازدواج با این بیماران می‌تواند مشکلات بسیاری را در زندگی شما به همراه داشته باشد. بعضی از این مشکلات عبارتند از:

ناسازگاری و انعطاف‌پذیری پایین

همان‌طور که گفتیم بیمار درگیر با اختلال شخصیت مسئولیت رفتارهایش را نمی‌پذیرد. همین مسئله باعث می‌شود مشکلات بسیاری در جریان زندگی شما پیش بیاید. که متأسفانه آنها برای هیچ یک از این مشکلات خودشان را مقصر نمی‌دانند. به‌علاوه شما هرگز نمی‌توانید از آنها بخواهید که کمی تغییر کنند یا انعطاف بیشتری داشته باشند. این درحالیست که زندگی مشترک نیاز به درک متقابل و تلاش هر دو نفر دارد. به همین خاطر زندگی با این افراد گاهی اوقات واقعاً سخت می‌شود.

تنهایی و مشکلات ارتباطی

افراد درگیر با اختلال شخصیت ویژگی‌هایی دارند که شاید برای دیگران خیلی قابل‌قبول نباشد. همین مسئله باعث می‌شود که اطرافیان ارتباط خود را با آنها کم کنند. و این موضوع باعث می‌شود تا شما دچار مشکلی به نام تنهایی شوید.

افزایش تنش در زندگی شما

گفتیم که درگیری‌های قانونی و همین‌طور رفتارهای ناگهانی از جمله مشکلات بیماران اختلال شخصیت است. همین مسئله باعث می‌شود که تنش و اضطراب در زندگی شما بیش از یک زندگی عادی وجود داشته باشد. این موضوع به‌تدریج باعث فرسوده و خسته شدن شما می‌شود.

بی‌ثباتی | ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت

بی‌ثباتی ویژگی بارز برخی از اختلالات شخصیت به‌خصوص شخصیت‌های مرزی است. آنها ممکن است یک روز عاشق محیط کاری‌شان باشند و فردا به دلیل نفرت از این شغل، استعفا بدهند. ممکن است یک روز به شما ابراز علاقه کنند و روز دیگر بگویند که واقعاً از شما بدشان می‌آید. همان‌طور که می‌دانید زندگی مشترک و پیشرفت کردن در آن نیاز دارد که طرفین ثبات داشته باشند و از تصمیم‌های هیجانی خودداری کنند. اما بیماران درگیر با اختلال شخصیت دقیقاً برعکس هستند. و همین موضوع می‌تواند مشکلات زندگی شما را دوبرابر کند.

بالارفتن احتمال خیانت

اگر با بیمار دارای اختلال شخصیت زندگی می‌کنید باید بدانید که احتمال خیانت در زندگی شما بالا است. آنها به دلیل تلاشی که برای دیده‌شدن و جلب‌توجه دارند و یا به خاطر میل به رفتارهای ممنوعه بسیاری از اوقات به سراغ رابطه‌های جدید می‌روند و دست به رفتارهای اغواگرایانه می‌زنند. همین موضوع می‌تواند مشکلات روحی و تنش‌های بسیاری را در زندگی شما به همراه داشته باشد. برای دریافت مشاوره خیانت کلیک کنید.

زندگی در کنار شوهر دارای اختلال شخصیت

به هر دلیلی ممکن است در کنار فردی زندگی کنید که درگیر اختلال شخصیت باشد. در چنین شرایطی بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید. این نکات می‌تواند آرامش را در زندگی شما بیشتر کند. یادتان باشد که طلاق همیشه بهترین راه برای مواجهه با اختلالات شخصیت نیست. بعضی از این بیماران قابل‌درمان هستند. و بهتر است به این نکته نیز توجه داشته باشید. اصولی که در زندگی با این افراد می‌بایست به خاطر داشته باشید عبارتند از:

هرگز دنبال تغییر آنها نباشید | ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت

اینکه بگوییم افراد درگیر با اختلال شخصیت هرگز و هیچ تغییری نمی‌کنند کمی بدبینانه است. این بیماران درصورتی‌که از مشکل خود اطلاع پیدا کرده و آن را بپذیرند و در صورت استفاده از جلسات روان درمانی و دارو بهتر خواهند شد. بااین‌حال واقعیت این است که بسیاری از آنها این موضوع را نمی‌پذیرند. و در مقابل استفاده از درمان به‌شدت مقاومت می‌کنند. به همین خاطر اولین نکته در ارتباط با این افراد این است که بدانید این بیماران خیلی کم و به‌سختی تغییر می‌کنند. پس باید آنها را همان‌طور که هستند بپذیرید. اگر به امید این هستید که پس از ازدواج و به‌تدریج آنها را تغییر می‌دهید و همان‌طور که دلتان می‌خواهد می‌سازید باید بدانید که سخت در اشتباه هستید.

اطلاعات خود را افزایش دهید

یکی از کارهایی که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد این است که اطلاعات خود را راجع به این بیماری بالا ببرید. هرچقدر شما آشنایی بیشتری با یک موضوع داشته باشید توانایی‌تان برای کنترل آن نیز بیشتر خواهد شد.

برچسب نزنید

یک رفتار اشتباه این است که از برچسب‌های منفی بر علیه همسرتان استفاده کنید. یادتان باشد که این افراد به انتخاب خودشان بیمار نشده‌اند. به‌علاوه بسیاری از آنها در پشت ظاهری که می‌بینید اعتمادبه‌نفس بسیار پایینی دارند؛ و این رفتار شما می‌تواند مشکلات روحی آنها را چندین برابر کند. به‌علاوه برچسب زدن شما به همسرتان چیزی را حل نمی‌کند؛ و شما تنها باعث بیشتر شدن مشکلات ارتباطی خواهید شد.

رفتارهای مناسب را تشویق کنید | ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت

قرار نیست افراد درگیر با اختلالات شخصیت همه رفتارهایشان بد و اشتباه باشد. آنها ویژگی‌های خوب و مناسب بسیاری هم دارند. سعی کنید روی این رفتارها تمرکز کنید. آنها را تشویق کنید و به همسرتان بگویید که چقدر این رفتارهایش برای شما دلنشین هستند. همین موضوع باعث می‌شود که او برای بهتر کردن رفتارهایش تلاش کند.

همسرتان را به دریافت مشاوره تشویق کنید

درمان و تغییر بیماران اختلال شخصیت تنها زمانی اتفاق می‌افتد که آنها راضی شوند از درمان‌های دارویی و روان‌شناسی استفاده کنند. پس سعی کنید همسرتان را به استفاده از این خدمات مشاوره فردی تشویق کنید. برای این کار مستقیم به او نگویید که بیمار است و می‌بایست از مشاوره استفاده کند. بلکه یک رفتار یا مشکل خاص را برایش مثال بزنید و بگویید بهتر است برای برطرف‌کردن آن از یک مشاور کمک بگیرید.

اهمیت مشاوره

تنها مرجعی که می‌تواند وجود اختلال شخصیت در یک نفر را تشخیص بدهد روان‌شناس است. پس بهتر است قبل از اینکه ازدواج کنید مشاوره‌های پیش از ازدواج را جدی بگیرید. این مشاوره‌ها به شما کمک می‌کند تا مشکلات شخصیتی طرف مقابل را بفهمید. به‌علاوه اگر شما با این شخصیت‌ها ازدواج کرده‌اید می‌توانید برای پیداکردن یک راهکار مناسب از مشاور کمک بگیرید. مشاورین باتوجه‌به تخصص و تجربه‌ای که دارند به‌خوبی می‌توانند در این شرایط شما را راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره تلفنی کنیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا ازدواج با بیماران اختلال شخصیت اشتباه است؟

ازدواج با این افراد مشکلات بسیاری را برای زندگی شما به همراه خواهد داشت. به همین خاطر بسیاری از مشاورین توصیه می‌کنند که این کار را انجام ندهید. یا حداقل تا قبل از زمانی که فرد برای درمان اقدام کند دست نگه دارید.

آیا اختلالات شخصیت شوهرم درمان می‌شود؟

این بیماران درصورتی‌که از خدمات مشاوره و دارودرمانی استفاده کنند تا حدودی بهتر خواهند شد.





:: برچسب‌ها: ازدواج با افراد دارای اختلال شخصیت | شوهرم اختلال شخصیت داره چی کار کنم ؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: