افسردگی در مردان | علائم و عوارض افسردگی مردان | درمان افسردگی مرد ها
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی در مردان یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که باعث مراجعه آن‌ها به مراکز درمانی می‌شود. اما متأسفانه بسیاری از آقایان صحبت کردن از مشکلات یا تقاضای کمک را رفتاری نامناسب می‌دانند. پس بیشتر آن‌ها بیماری خود را انکار کرده و یا راه‌های دیگری برای برطرف کردن آن پیدا می‌کنند. فشارهای اقتصادی و مسئولیت‌های سنگین خانواده و شکست در محیط کاری ازجمله دلایلی هستند که می‌تواند باعث ایجاد افسردگی در مردان شود.

بروز افسردگی در مردان معمولاً با نشانه‌هایی نظیر دوری از اجتماع، پرخاشگری و لجبازی، اختلال در رابطه جنسی و رفتارهای پرخطری مثل رانندگی‌های پرشتاب مشخص می‌شود. برای دریافت مشاوره افسردگی کلیک کنید.

منبع: افسردگی در مردان | علائم و عوارض افسردگی مردان | درمان افسردگی مرد ها

افسردگی در مردان

افسردگی شایع‌ترین اختلال خلقی در سال‌های اخیر است که هم زنان و هم مردان در هر بازه سنی درگیر خود می‌کند. بااین‌حال معمولاً آمار ابتلای زنان به افسردگی بیش از مردان است. در کنار تمامی دلایلی که برای آسیب‌پذیری بیشتر زنان در ارتباط با افسردگی مطرح است. واقعیتی که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. این است که مردان کمتر از زنان راجع به مشکلات خود صحبت می‌کنند. به عبارتی می‌توان چنین فرض کرد که آمار کمتر ابتلای مردان می‌تواند به دلیل عدم مراجعه آن‌ها به مراکز درمانی باشد.

فشار روانی مدیریت خانواده یا سختی‌هایی که برای مستقل شدن از والدین وجود دارد. مشکلات اقتصادی و شکست در مسائل کاری و مالی ازجمله مهم‌ترین مسائلی هستند که باعث ابتلای مردان به افسردگی می‌شوند. همچنین بر اساس آمار افسردگی در مردان به درجات شدیدتری می‌رسد و با احتمال بیشتری به خودکشی دست می‌زنند. به همین خاطر برخلاف باورهای اشتباهی که راجع به افسردگی و احساس غم و ناراحتی مردان وجود دارد. بهتر است در شرایطی که این نشانه‌ها را در خود می‌بینید از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای آشنایی با نشانه های افسردگی بعد از زایمان مردان کلیک کنید.

نشانه های افسردگی در مردان

افسردگی در مردان با نشانه‌های مشابه در زنان دیده می‌شود. با این‌ حال به خاطر باورهای منفی که ابراز غم و ناراحتی در مردان را نشانه ضعف می‌دانند. شاید شما در مردان افسرده بیش از ناراحتی، شاهد رفتارهای پرخاشگرانه یا گوشه‌گیری باشید. علاوه بر نشانه‌های کلی افسردگی که در همه افراد و سنین مختلف مشترک هستند افسردگی در مردان می‌تواند با این نشانه‌های خاص همراه باشد:

1- پرخاشگری و لجبازی

یک باور اشتباه اما رایج عموم مردم این است. احساس غم یا گریه مردان نشانه ضعف آنهاست. یا به‌ عبارت‌ دیگر مردان همیشه باید قوی بوده و هرگز نگرانی‌هایشان را بر زبان نیاورند. این تصور اشتباه باعث می‌شود تا مردان افسرده به دنبال راهکاری دیگر برای بروز هیجانات و ناراحتی‌هایشان بگردند. متأسفانه در بسیاری از مواقع پرخاشگری و خشم اولین راهکاری است که به ذهن مردان با افسردگی می‌رسد. درنتیجه اگر در اطراف شما مردی نسبت به قبل پرخاشگر شده. یا میزان عصبانیت وی نسبت به گذشته شدت بیشتری پیدا کرده. بهتر است در این‌ باره از یک مشاور کمک بگیرید.

عصبانیت و خشم علاوه بر اینکه می‌تواند به‌صورت پرخاشگری خود را نشان دهد. شاید به‌صورت منفعلانه نیز دیده شود. در چنین شرایطی فرد به‌ صورت آشکار با دیگران درگیر نمی‌شود. اما با رفتارهایی مانند قهر، لجبازی یا کنایه سعی می‌کند تا ناراحتی خود را به دیگران منتقل نماید. افسردگی در مردان یک امر طبیعی است.

2- رفتارهای پرخطر از مهم ترین علائم افسردگی در مردان

ناتوانی در قضاوت صحیح و تصمیم‌گیری مناسب یکی از نشانه‌های بسیار رایج افسردگی در مردان است. این موضوع در کنار احساس خشم و هیجاناتی که بیماران افسرده تجربه می‌کنند. می‌تواند باعث بروز رفتارهای پرخطر مثل رانندگی‌های پرشتاب، مصرف مشروبات الکلی یا برقراری روابط جنسی متعدد شود.

3- گوشه‌گیری و انزوا

یکی دیگر از نشانه‌های افسردگی در مردان کاهش میل به شرکت در مناسبات اجتماعی و تمایل به تنهایی و گوشه‌نشینی است. مردان افسرده معمولاً تمایل خود را برای حضور در جمع‌های اجتماعی که تا پیش‌ازاین برای فرد خوشایند بوده از دست می‌دهند و تنهایی را به این شرایط ترجیح می‌دهند.

4- اعتیاد به مواد مخدر

احتمال استفاده از مخدرها در هنگام افسردگی افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. گاهی اوقات با هدف کاهش مشکلات و ناراحتی‌هایی که به دنبال افسردگی برایتان ایجادشده به سراغ استفاده از مخدرهایی نظیر تریاک یا حتی سیگار سوق پیدا می‌کنید و یا برعکس برای خروج از رخوت و ناراحتی ناشی از افسردگی محرک‌هایی مانند شیشه را امتحان می‌کند.

5- درد جسمانی

گاهی نشانه های افسردگی به صورت درد جسمانی مانند سردرد، کمردرد، ناتوانی جنسی، مشکلات خواب و تپش قلب نمایان می‌شود. با تکرار مکرر این دردها به روانشناس مراجعه کنید.

6- ناتوانی‌های جنسی به دلیل افسردگی در مردان

توانایی‌های جنسی و برقراری یک رابطه مناسب در هر دو جنس تا حد زیادی به سلامت روانی فرد بستگی دارد. به همین خاطر افسردگی را می‌توان یکی از نخستین و شایع‌ترین دلایل بروز اختلالات جنسی مانند ناتوانی در نعوظ یا زودانزالی دانست.

7- کاهش توانایی فعالیت

اصلی‌ترین نشانه افسردگی در تمامی گروه‌های سنی و هر دو جنس این است که توانایی برای فعالیت در محیط کاری یا تحصیلی کاهش پیدا می‌کند. ناتوانی در تمرکز و همین‌طور هیجانات منفی که به دنبال افسردگی برای فرد ایجاد می‌شود می‌تواند مشکلاتی را درزمینهٔ فعالیت‌های شغلی، تحصیلی یا روابط اجتماعی فرد ایجاد نماید. برای آشنایی با سابر نشانه های افسردگی شدید کلیک کنید.

دلایل افسردگی در مردان

افسردگی می‌تواند با توجه به شرایط زندگی و نظام باورهای هر فرد دلایل متفاوتی داشته باشد و به همین خاطر نمی‌توان برای ابتلای تمامی مردان به افسردگی دلایل یکسانی را در نظر گرفت. بااین‌حال برخی حوادث با احتمال بیشتری باعث بروز افسردگی می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مشکلات زیستی و ژنتیکی

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث بروز افسردگی شود، آمادگی‌های زیستی یا وجود ژن‌های افسردگی هستند. وجود سابقه ابتلا به افسردگی در خانواده، یا کمبود برخی مواد شیمیایی در مغز به‌ویژه سروتونین ازجمله دلایلی هستند که باعث ابتلا به افسردگی در مردان می‌شوند.

تحقیقات نشان‌دهنده این است که کاهش سروتونین در مغز مردان باعث بروز افسردگی‌های شدید شده و همین‌طور احتمال خودکشی با روش‌های خشن‌تر و همین‌طور خودکشی‌های موفق را افزایش می‌دهد. به همین خاطر بهتر است در شرایطی که سابقه این بیماری در خانواده وجود دارد به‌خصوص در هنگام مواجهه با بحران‌ها و مشکلات برای پیشگیری از ابتلای به افسردگی از یک روانشناس کمک بگیرید. برای جلوگیری بهتر است علائم خودکشی را بشناسید.

احساس ناتوانی

ناتوانی در انجام یک فعالیت خاص موضوعی است که می‌تواند برای هرکسی ناراحت‌کننده باشد، بااین‌حال باور ناتوانی در مردان با توجه به نقش‌های جنسیتی و همین‌طور تصوراتی که راجع به این جنس وجود دارد می‌تواند به‌مراتب آسیب‌زننده‌تر باشد. احساس ناتوانی ممکن است در زمینه‌های مختلفی نظیر کارایی و فعالیت یا ارتباط با جنس مخالف بروز پیدا کرده و فرد را دچار افسردگی نماید.

افسردگی در مردان و مشکلات خانواده

اختلاف در ارتباط میان زوجین، بارداری و زایمان همسر و همین‌طور طلاق یا بیماری یکی از اعضای خانواده ازجمله موضوعاتی هستند که باعث بروز افسردگی در فرد می‌شوند. زنان در این شرایط معمولاً به‌راحتی با یکدیگر صحبت کرده و همچنین توجه خوبی را از جانب اطرافیانشان دریافت می‌کنند، اما مردان معمولاً تقاضای کمک در این موقعیت‌ها را کاری اشتباه می‌دانند و به همین خاطر بیشتر احتمال دارد که درگیر افسردگی شوند.

فشار روانی

فشار روانی یا استرس یکی از مهم‌ترین عوامل بروز افسردگی در هر دو جنس و هر بازه سنی است. بااین‌حال می‌توان گفت به‌طور میانگین مردان بیش از زنان درگیر فشار روانی ناشی از کار و نگهداری خانواده هستند و این موضوع می‌تواند احتمال بروز افسردگی در آن‌ها را افزایش دهد.

تجاوز و آزار جنسی

هنگامی‌که دختربچه یا خانمی مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرد اطرافیان از وی حمایت می‌کنند و به او برای احساساتی که تجربه می‌کند حق می‌دهند. اما هنگامی‌که یک پسربچه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، معمولاً از جانب اطرافیان و گروه همسالان به‌عنوان شخصی ناتوان شناخته می‌شود که توانایی دفاع از خود را نداشته است. به همین خاطر وقوع چنین تجربیاتی در جریان زندگی آقایان می‌تواند یکی از دلایل بروز افسردگی باشد (مخصوصا این که بیشتر آن‌ها هیچ وقت چنین موضوعی را بازگو هم نمی‌کنند).

بیشتر بخوانید : پریود مردانه

راه های درمان و از بین بردن افسردگی در مردان

اگرچه نشانه‌های افسردگی پس از مدتی فروکش خواهد کرد و فرد به حالت طبیعی بازمی‌گردد، بااین‌حال بی‌توجهی به درمان افسردگی باعث خواهد شد دیر یا زود نشانه‌ها مجدداً بازگشته و دوره جدیدی از اختلال افسردگی تجربه شود. علاوه بر این افسردگی می‌تواند به‌صورت مزمن باقی‌مانده و مشکلات بسیاری را برای وی ایجاد کند. با توجه به مشکلاتی که بی‌توجهی به درمان افسردگی ایجاد می‌کند، بهتر است برای درمان این اختلال در خود یا هر یک از اطرافیانتان که نشانه‌های این بیماری را دارد اقدام نمایید.

قدم اول درمان

نخستین قدم برای درمان افسردگی در مردان این است که باور کنید تمامی انسان‌ها این حق را دارند که در مواقع خاصی از زندگی احساس ضعف و ناتوانی کرده و به کمک دیگران احتیاج داشته باشند و کمک گرفتن از متخصصین به‌هیچ‌عنوان به معنای ضعف و ناتوانی فرد نیست. بلکه این انکار مشکلات است که می‌تواند خبر از ترس و نبود اعتماد به نفس واقعی در فرد بدهد.

برای درمان افسردگی می‌بایست به متخصصین روانشناسی مراجعه کنید؛ اگر به هر دلیلی احساس می‌کنید امکان مراجعه حضوری برای شما وجود ندارد، می‌توانید از جلسات مشاوره تلفنی نیز استفاده نمایید. ازجمله اقدامات روانشناسان برای درمان افسردگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیدا کردن باورهای اشتباه

مهم‌ترین موضوعی که برای درمان افسردگی باید به آن توجه داشته باشید افکار و باورهای اشتباهی هستند که در ذهن ریشه دوانده و شما را در مقابل افسردگی آسیب‌پذیر می‌کنند. برای مثال در شرایطی که فرد احساس می‌کند هرگز نباید از مشکلات و ناراحتی‌های زندگی خود با دیگران صحبت کند و یا صرفاً در زمانی ارزشمند است که بتواند تمامی خواسته‌ها و نیازهای خانواده خود را به‌طور کامل برطرف کند، احتمال بروز افسردگی در وی افزایش پیدا می‌کند. روانشناسان به شما کمک خواهند کرد تا این افکار را شناسایی و آن‌ها را با باورهای سازنده‌تری جایگزین نماید.

تغییر رفتارهای اشتباه

علاوه بر افکار، رفتار نیز می‌تواند باعث بروز افسردگی شود. برای مثال افسرده‌ها معمولاً از شروع فعالیت‌های جدید اجتناب می‌کنند. در این شرایط درمانگر کمک خواهد کرد تا به‌تدریج رفتارهای اشتباه خود را اصلاح کرده و اگر در برخی زمینه‌ها مثل توانایی نه گفتن یا دوست‌یابی ضعیف بودید، رفتارهای مناسب و خاصی را جایگزین نمایید.

یکی از اصلی‌ترین فرضیه‌ها برای درمان افسردگی این است که بیماران افسرده معمولاً به دلیل بی‌انگیزگی دامنه فعالیت‌های خود را کاهش می‌دهند و این موضوع بیش‌ از پیش باعث شدت گرفتن افسردگی می‌شود. به همین خاطر ترغیب فرد برای شروع فعالیت در محیط می‌تواند به کاهش احساس افسردگی وی کمک کند.

دارو درمانی

درصورتی‌که درمانگر احساس کند شدت نشانه‌ها در بیمار به میزانی است که توانایی شروع درمان را ندارد؛ احتمالاً در کنار روان‌درمانی از یک متخصص برای تجویز داروهای ضدافسردگی کمک می‌گیرد و به‌تدریج با پیشرفت بیمار در مراحل روان‌درمانی میزان مصرف داروها برای وی کاهش پیدا خواهد کرد. برای آشنایی با جدیدترین روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

نقش مشاوران ذهن نو

با توجه به اینکه مردان بیشتر از زنان با افسردگی‌های شدید درگیر می‌شوند و همین‌طور آمار خودکشی‌های موفق در مردان افسرده به‌مراتب بیشتر از زنان است، در شرایطی که نشانه‌های افسردگی را در خود یا فردی دیگر مشاهده می‌کنید از یک روانشناس متخصص در این زمینه کمک بگیرید. مرکز مشاوره ذهن نو در زمینه افسردگی، اضطراب، استرس و تمامی حیطه های روانشناسی از متخصصان برتری برخوردار است. با مشاوره از متخصصان ذهن نو چگونگی رفع افسردگی در خود یا اطرافیان خود را آموزش ببینید. مرکز مشاوره ذهن نو با خدمات حضوری و تلفنی در خدمت شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه افسردگی در مردان می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سؤالات متداول

افسردگی در مردان چه نشانه‌هایی دارد؟

 

نشانه‌های افسردگی برای هردو جنس یکسان هستند اما گاهی اوقات ممکن است در کنار نشانه‌های عمومی افسردگی، پرخاشگری، رفتارهای پرخطر، ناتوانی‌های جنسی و همین‌طور گوشه‌گیری نیز در مردان دیده شود.

چه دلایلی برای بروز افسردگی در مردان وجود دارد؟

 

فشار روانی ناشی از مسئولیت‌های زندگی، احساس ناتوانی یا شکست و ناکامی و همین‌طور مشکلات زیستی ازجمله دلایلی هستند که باعث بروز افسردگی در فرد می‌شوند.

افسردگی در مردان چه نشانه‌هایی دارد؟

نشانه‌های افسردگی برای هردو جنس یکسان هستند اما گاهی اوقات ممکن است در کنار نشانه‌های عمومی افسردگی، پرخاشگری، رفتارهای پرخطر، ناتوانی‌های جنسی و همین‌طور گوشه‌گیری نیز در مردان دیده شود.

چه دلایلی برای بروز افسردگی در مردان وجود دارد؟

فشار روانی ناشی از مسئولیت‌های زندگی، احساس ناتوانی یا شکست و ناکامی و همین‌طور مشکلات زیستی ازجمله دلایلی هستند که باعث بروز افسردگی در فرد می‌شوند.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افسردگی در مردان | علائم و عوارض افسردگی مردان | درمان افسردگی مرد ها





:: برچسب‌ها: افسردگی در مردان | علائم و عوارض افسردگی مردان | درمان افسردگی مرد ها ,
:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: