تاثیر فرزندآوری بر خانواده
نوشته شده توسط : ذهن نو

تاثیر فرزندآوری بر خانواده از دوران قدیم بسیار مشهود بود، خانواده هایی که فرزند دارند از سلامت روان، موقعیت اجتماعی، طول عمر بیشتر و تعاملات بیشتری برخوردارند. امید به زندگی در خانواده‌های دارای فرزند چندین برابر بیشتر از خانواده‌هایی‌است که فرزندی ندارند. فرزندان به والدین خود اعتبار، نشاط و هیجان می‌بخشند. اثرات فرزندآوری به صورت روانی، جسمانی و خانوادگی بر والدین تاثیرگذار است. در ادامه در رابطه با فواید فرزندآوری بر خانواده اشاره کرده ایم. اگر در این زمینه با همسرتان اختلاف نظر دارید، حتما از خدمات مشاوره خانواده استفاده نمایید.

منبع: تاثیر فرزندآوری بر خانواده

تاثیر فرزندآوری بر خانواده

فرزندآوری و تشکیل خانواده از جنبه های مهم زندگی به شمار می‌آیند. فرزند در خانواده ایرانی از اهمیت زیادی برخوردار است. اصولا در خانواده های ایرانی قبل از ازدواج در رابطه با تعداد فرزندان و شرط و شروط های بچه دار شدن صحبت می‌کنند. تاثیر فرزندآوری در روابط خانوادگی بسیار مشهود است. فرزندآوری پدیده فردی نیست که انتخاب شخصی زوجین باشد. بلکه یک رویداد و اتفاق اجتماعی است که عوامل متعددی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عوامل شامل: مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی است. مهم‌ترین و عمده ترین تاثیر فرزندآوری، داشتن جامعه ای جوان و پویا برای کشور است.

فواید سلامت روانی فرزندآوری بر خانواده

فرزندآوری بر اساس بررسی هایی که انجام شده است، به گونه ای سلامت روان و سلامت روحی والدین را تضمین می‌کند. در ادامه فواید اثبات‌شده فرزندآوری را شرح داده ایم.

1. نشاط الدین

فرزندآوری سبب نشاط و سلامت روانی والدین می‌شود. فرزندان با رفتار و شوری که دارند به خانه و والدین خود شادی می‌بخشند. یکی از عوامل مهم فرزندآوری، کاهش افسردگی و استرس در زندگی است. همانگونه که به دنیا آمدن فرزند سبب شادی والدین می‌شود، انگیزه و شور بزرگ کردن و حضور بچه ها همیشه همراه والدین خواهد بود. والدین نشاط و شور خود را حتی با کوچک‌ترین چیزها مانند خرید لباس نشان می‌دهند.

2. امید به زندگی | تاثیر فرزندآوری بر خانواده

ورود فرزند به خانواده، گرما را وارد خانه می‌کند. با به دنیا آمدن فرزندان، امید و آرزو در والدین افزایش می‌یابد. والدین هر کاری برای برآورده کردن نیازهای فرزندشان می‌کنند. آن ها هر فعالیتی را به امید فرزندان و فراهم کردن آینده‌ای بدون نقص انجام می‌دهند. آنها امید به زندگی و آینده دارند تا رشد و پیشرفت فرزندان خود را ببینند. کسانی که امید به زندگی بالایی دارند بیشتر از بقیه افراد عمر می‌کنند.

3. احساس علاقه مندی

احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن در والدین رشد خواهد کرد. با آغاز زندگی مشترک وابستگی و علاقه هر دو طرف بیشتر می‌شود. اما وقتی بچه دار می شوند، احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن در آنها با معنای متفاوتی شکل خواهد گرفت. زن و مرد بعد از بچه دار شدن، احساسات جدیدی تجربه می کنند.. ابراز علاقه دیگر هیچ قید و شرطی ندارد و شما خالصانه تیرن شکل محبت تان را ابراز می‌کنید. احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن در فرزندآوری به سبک کامل‌تری تظاهر می‌یابد. شما در هر جایی که هستید می توانید برای

4. احساس ارزشمندی

با تولد فرزندان، احساس مفید و موثری به والدین القا می‌شود. اینکه والدین برای فرزندان خود کارهایی انجام می‌دهند تا نیازهایشان برطرف شود، احساس قدرت، ارزشمندی و مفید بودن به آنها دست خواهد داد.

5. رشد شخصیت | تاثیر فرزندآوری بر خانواده

وجود فرزند و تربیت آنها در شخصیت والدین اثر گذار است. خصوصا والدینی که با مطالعه و آموزش به تربیت فرزندان خود می‌پردازند. آنها با کسب اطلاعات بیشتر و درک موقعیت های متفاوت علاوه بر اینکه فرزندان خود را به درستی تربیت می‌کنند، شخصیت و افکار خودشان نیز تغییر می‌کند.

فواید خانوادگی فرزندآوری چیست؟

فرزندآوری در رشد خانواده و پایداری آن نیز موثر است. در ادامه چگونگی این ارتباط را از 3 جنبه بررسی کرده ایم.

1. پایداری خانواده

والدین با تولد فرزندان، تجربه های جدیدی بدست خواهند آورد. هر فرزند شخصیت و خصوصیات اخلاقی مخصوص به خود را دارد. وجود فرزندان فعالیت های گروهی والدین را افزایش می‌دهد. رشد و تربیت فرزندان نیاز به کمک والدین دارد و به تنهایی امکان پذیر نیست. اما نبود فرزند باعث تزلزل و ناپایداری در خانواده می‌شود. عدم فعالیت‌های گروهی، ناهماهنگی والدین و سر سختی های افراطی کانون خانواده را برهم می‌زند. بسیاری از اختلاف ها بر سر اینکه فرزند دارند حل می‌شود. اما در زندگی که فرزندی وجود ندارد، مشکلات سبب طلاق خواهند شد.

2. گسترس ارتباطات | تاثیر فرزندآوری بر خانواده

خانواده ابتدا متشکل از زن و شوهر است. و روابط زوجین در محدوده خاصی قرار دارد. با تولد اولین فرزند، روابط از روابط زن و شوهر گسترده تر می‌شود. و رابطه بین مادر، فرزند و پدر شکل می‌گیرد. علاوه بر تغییر ارتباطات، روند زندگی نیز تغییر می‌یابد. مواردی از این تغییرات را طبق تحقیقات هافمن بر خانواده های دارای فرزند آورده ایم.

  • فرزندان با حضور خود، به والدین مخصوصا مادران، هویت می‌دهند.
  • فرزندان به پدر و مادر خود اعتبار می‌بخشند و آنها را از تنهایی نجات می‌دهند.
  • والدین خود را از طریق مهد کودک، مدرسه، مراکز تفریحی سالم و محیط همسایگی آشنا می‌کنند.
  • فرزندان با اصول اجتماعی شدن، شایستگی و صلاحیت والدین را افزایش و آنها را به خودکفایی می‌رسانند.
  • به والدین شخصیت می‌دهند و بر اعمال نفوذ والدین نیز می‌افزایند.
  • به طور کل فرزندآوری سبب اجتماعی شدن والدین می‌شود.

3. تنوع در خانواده

یکی از مهمترین عوامل پایداری خانواده ها، تنوع است. در خانه‌هایی که تنوع وجود ندارد و همه چیز تکراری است، مشکلات بیشتری مانند: یکنواختی، ملال، تضعیف روابط و سرخوردگی نیز مشاهده می‌شود. فرزند جدید در خانواده فرصتی بیشتری برای تعامل و نزدیکی می‌دهد. رشد کودکان، نحوه صحبت آنها و مدل رفتارشان، به خانواده شور و شوق می‎دهد. والدین با مشاهده هر فرزندشان خود تجربه های جدیدی کسب خواهند کرد که به زندگی آنها تنوع خواهد بخشید.

برای از زوجین در ابتدای ازدواج اعلام به عدم تمایل به فرزند آوری کرده اند. اما با گذر زمان یکی از طرفین علاقه مند به فررند آوری شده است. در چنین موارد اختلافات زیادی احتمالا شکل خواهد گرفت. به همین دلیل توافق بر سر بچه دار شدن جزو ملاک انتخاب همسر محسوب می شود. شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات مشاوره ازدواج موسسه ذهن نو بهرمند شوید.

فواید جسمانی فرزندآوری بر خانواده

فرزندآوری تاثیرات جسمانی مفیدی برای پدر و مادر دارد. خانواده هایی که فرزند دارند نسبت به خانواده هایی که از نعمت فرزند محروم هستند، از زندگی بیشتر لذت می‌برند، احساس خوشبختی و خوشحالی دارند. بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگران آمریکایی انجام دادند، متوجه شدند که فرزندآوری فوایدی دارد که عبارت است از.

  • کاهش فشار خون والدین
  • افزایش تمایل به یادگیری
  • استفاده از قدرت تعقل
  • افزایش اعتماد به نفس
  • درک بهتر محیط
  • افزایش دقت در کارها
  • افزایش شادی
  • به حداقل رسیدن بیماری ها
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی
  • کاهش بروز سرطان
  • کاهش بروز سرطان سینه
  • حافظه بصری قوی تر در مادران
  • بهبود حافظه مادران

فرزندآوری برای والدین از اهمیت بسیاری برخوردارند. حتی برخی فرزند را برای خانم ها لازمه سلامت روان و جسم آن‌ها می‌دانند.

کلام آخر

تاثیر فرزندآوری بر خانواده اینگونه است که خانواده هایی که صاحب فرزند هستند، بیش از خانواده های بدون فرزند از زندگی لذت می‌برند. احساس خوشبختی و امید به زندگی در خانواده های فرزند دار بیشتر است. برای اطلاع بیشتر در رابطه با نیاز و تاثیر فرزندآوری بر خانواده با روانشناسان و مشاوران مشورت کنید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک مشاوره کودک کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر فرزندآوری بر خانواده می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی کودک از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: تاثیر فرزندآوری بر خانواده





:: برچسب‌ها: تاثیر فرزندآوری بر خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: