تحقیر شدن در رابطه | طرز برخورد با کسی که شما را تحقیر می کند
نوشته شده توسط : ذهن نو

احساس تحقیر شدن در رابطه را می‌توان یکی از بدترین تجربیات در یک رابطه عاطفی دانست. دریافت احترام و احساس عزت‌نفس ازجمله نیازهای طبیعی همه ما است و هیچ‌کس دوست ندارد از جانب دیگران مورد تحقیر یا بی‌احترامی قرار بگیرد. بااین‌حال گاهی اوقات این مشکل در روابط ما پیش خواهد آمد و می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. علاوه بر اینکه مشکلات شخصیتی یا تصورات اشتباه دیگران می‌تواند دلیلی برای تحقیر کردن طرف مقابل در رابطه باشد برخی نقاط ضعف مانند نداشتن عزت‌نفس یا وابستگی بیش‌ازحد به دیگران نیز ممکن است در خود شخص وجود داشته و باعث شود تا وی در بسیاری از روابط مورد بی‌توجهی یا تحقیر شدن از جانب دیگران قرار بگیرد. در ادامه مطلب راهکارهای مواجهه و جلوگیری از این موضوع شرح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید : مرور رابطه با چند سوال

منبع: تحقیر شدن در رابطه | طرز برخورد با کسی که شما را تحقیر می کند

تحقیر شدن در رابطه

برخی افراد در روابطشان این اجازه را به خود می‌دهند که دست به تحقیر یا بی‌احترامی به دیگران بزنند. این موضوع می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. برای مثال بالاتر بودن وضعیت اقتصادی یا موقعیت اجتماعی می‌تواند یکی از دلایلی باشد که فرد خود را برتر از دیگران احساس کرده و به همین خاطر به خود اجازه دهد دیگران را تحقیر کند.

البته ضعف شخصیتی را می‌توان دلیل مهم‌تری برای این قبیل رفتارها دانست. کسانی که احساس اعتمادبه‌نفس یا عزت‌نفس حقیقی نداشته باشند، معمولاً سعی می‌کنند با تکیه بیش‌ازحد بر توانایی‌ها و همین‌طور کوچک شمردن دیگران برتری خود را به آن‌ها ثابت کنند. برخی افراد دچار اختلال شخصیتی نظیر شخصیت‌های خودشیفته نیز درست به همین خاطر دست به تحقیر دیگران می‌زنند. این افراد از مواجهه با این واقعیت که ممکن است دیگران در برخی مسائل بهتر از آن‌ها باشند به‌شدت اضطراب دارند. و به همین خاطر سعی‌می‌کنند با تحقیر احساس بهتربودن کاذب را در خود ایجاد کنند.

برای آشنایی با پیامدهای مقابله به مثل کردن کلیک کنید.

 

علل و دلایل تحقیر شدن در رابطه

گاه تحقیر شدن به ویژگی‌های خود شخص بازمی‌گردد. بعضی‌ها در بسیاری از روابط خود از موضع پایین‌تر با دیگران تعامل می‌کنند. و این باعث خواهدشد که آن‌ها در بیشتر ارتباطات‌شان احساس تحقیر شدن یا مورد سوءاستفاده قرار گرفتن در رابطه را تجربه کنند. این موضوع می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. اگر هر یک از این مشکلات را در خود احساس می‌کنید و یا به هر دلیل دیگری در روابط خود دچار احساس حقارت یا بی‌توجهی می‌شوید بهتر است برای برطرف کردن این مشکلات از یک مشاور کمک بگیرید. برای مشاوره رابطه دختر و پسر کلیک کنید.

1- ضعف اعتمادبه‌نفس

تحقیر شدن در رابطه را می‌توان بیش از هر چیز با ضعف اعتمادبه‌نفس همراه دانست. کسانی که به توانایی‌های خود باور ندارند و همواره احساس می‌کنند دیگران بهتر یا توانمندتر از آن‌ها هستند، خواسته یا ناخواسته این احساس را در اطرافیان خود نیز ایجاد می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت آن‌ها با رفتارهایشان این باور را در دیگران ایجادمی‌کنند که به‌واقع از وی بهترهستند و می‌توانند او را به خاطر ضعف‌هایش شماتت کنند. برای آشنایی با جدیدترین روش های افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

2- تحقیر شدن در رابطه | ترس از تنهایی یا وابستگی

ترس از تنهایی در برخی افراد به حدی شدید است که آن‌ها حاضرند برای رهایی از آن هر نوع ارتباطی را تحمل کنند. این موضوع باعث‌می‌شود تا فرد برای کسب رضایت دیگران همواره به شکل اغراق‌آمیزی از خوبی‌ها و توانایی‌های آن‌ها صحبت کند. و یا برخلاف برخوردهای نامناسبی که با وی می‌شود سکوت‌کرده و به رابطه ادامه دهد.

3- بی‌برنامگی

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود دیگران در یک رابطه دست به تحقیر بزنند این است که وی هیچ برنامه یا هدف مشخصی برای زندگی خود نداشته باشد. چنین افرادی معمولاً به‌عنوان شخصیت‌های بی‌انگیزه یا بی‌ثبات شناخته می‌شوند و این موضوع دیر یا زود طرف مقابل شما را خسته خواهد کرد. به همین خاطر اگر می‌خواهید دیگران اجازه تحقیر کردن شما را نداشته باشند، بهتر است برای خود ارزش‌ها و اهداف مشخصی بیافرینید. اگر احساس‌می‌کنید بی‌انگیزگی یا افسردگی باعث‌شده تمایلی به فعالیت در زندگی خود نداشته باشید بهتراست در این زمینه از یک مشاور کمک بگیرید.

4- تحقیر شدن در رابطه | باورهای اشتباه

تربیت نامناسب والدین یا تجربیات دوره کودکی ممکن است باعث شکل‌گیری باورهای منفی شود. برای مثال شاید فکر کنید به‌اندازه دیگران باارزش نیستید و یا ارزش خود را در برطرف کردن نیازهای دیگران می‌بینید و بر اساس این باور رفتار می‌کنید. اما ممکن است از جانب دیگران مورد تحقیر یا بدرفتاری قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید : دوستی دختر و پسر

راهکارهایی برای جلوگیری از تحقیر شدن در رابطه

تحقیر شدن در یک رابطه می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری را برای شرایط روحی فرد به همراه داشته باشد. احساس افسردگی، ناامید شدن از تلاش و یا اضطراب ناشی از قضاوت‌های دیگران ازجمله مهم‌ترین مشکلاتی هستند که در این شرایط برای فرد پیش خواهد آمد. به همین خاطر شما می‌بایست این موضوع را در روابط خود برطرف کنید و یا به یک رابطه پایان دهید. ازجمله راهکارهایی که می‌بایست به آن‌ها توجه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قدم اول : برای جلوگیری از تحقیر شدن خودتان را ارزیابی کنید

همان‌طور که گفته شد برخی مواقع رفتار یا نقاط ضعف شخصیتی خود فرد است که باعث می‌شود دیگران با او رفتار مناسبی نداشته باشند. به همین خاطر پیش از آنکه در این زمینه با دیگران برخورد کنید، ابتدا رفتارها و افکار خودتان را به‌دقت بررسی کنید.

آیا رفتارهای شما به‌گونه‌ای است که به دیگران اجازه می‌دهد با شما این‌گونه برخورد کنند؟ اگر فکر می‌کنید وجود چنین مشکلاتی در شخصیت شما باعث بدرفتاری دیگران شده بهتر است پیش از هر چیز برای تغییر نقاط ضعف خود برنامه‌ریزی داشته باشید. با توجه به اینکه این نقاط ضعف معمولاً ویژگی‌های ریشه‌‌ای در شخصیت شما هستند که به‌سادگی نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید بهتر است برای بهبود آن‌ها از یک مشاور کمک بگیرید.

قدم دوم : از احساسات‌تان صحبت کنید

احساس تحقیر شدن در رابطه معمولاً باعث ایجاد دو نوع واکنش متفاوت می‌شود. برخی افراد به‌طورکلی سکوت کرده و راجع به ناراحتی‌های خود صحبت نمی‌کنند که این موضوع باعث میشه تا طرف مقابل شما متوجه ناراحتی‌تان نشده و حتی احساس کند شما بابت رفتارهایش به وی حق می‌دهید.

برخی افراد نیز در مقابل این شرایط دست به واکنش‌های منفی نظیر قهر و دعوا یا مقابله‌به‌مثل می‌زنند. این شکل از رفتار شاید بتواند برای مدت کوتاهی احساسات منفی شما را کاهش دهد، بااین‌حال پیام درستی به طرف مقابل انتقال نمی‌دهد و شاید او متوجه این موضوع نشود که چه چیزی شما را ناراحت کرده است. به همین خاطر بهتر است صراحتاً و با شفافیت با طرف مقابلتان صحبت کرده و او را در جریان احساسات خود قرار دهید.

قدم سوم: بررسی روانی از خودتان بکنید

شما با استفاده از تست های مختلف می‌توانید میزان سلامت روان خود را بررسی کنید. البته با مطالعه کتب مختلف روانی نیز قادر به ارتقای دانش خود در این زمینه نیز هستید. همچنین اگر فشار روحی و روانی زیادی در زندگی دارید و یا مسائل حل نشده ای در زندگی خانوادگی شما وجود دارد؛ پس احتمال بروز آسیب های روانی بالا خواهد بود. در چنین شرایطی بیشتر در معرض تحقیر شدن در رابطه خواهید بود.

قدم چهارم: کمک بگیرید

گاهی اوقات مشکلات ما مثل تحقیر شدن در رابطه سخت‌تر از آن است که به‌تنهایی بتوانیم آن‌ها را حل کنیم. ممکن است علی‌رغم تلاشی که برای تغییر رفتار یا افکار منفی خود می‌کنید در شرایط بحرانی مجدداً مانند گذشته رفتار کنید و یا برخلاف تلاش‌هایی که می‌کنید طرف مقابل هیچ تمایلی به صحبت یا تغییر رفتارهایش نداشته باشد. در چنین شرایطی بهتر است برای تغییر شرایط از یک مشاور متخصص کمک بگیرید. مشاورین به شما کمک خواهند کرد با الگوهای شخصیتی خود و طرف مقابل آشنا شده و راهکارهای کنار آمدن با هر سبک شخصیتی را یاد بگیرید.

خدمات مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو

افراد زیادی روزانه با موضوعات مختلف جهت حل مساله و مشکلاتشان به مجموعه ذهن نو مراجعه می‌کنند. هر کدام داستان به خصوص خودشان را دارند. اما وجه مشترک همه آن‌ها آشفتگی است. اغلب مراجعان روانشناسان با کوهی از دردهای روانی و جسمی به دنبال درمانی سریع هستند. حضور در جلسات برایشان دشوار و بازگوکردن رخدادها دشوارتر است. متخصصین ذهن نو با پذیرش کامل مراجع پی به علت اصلی مشکلات خواهد برد. او با متدهای به خصوص خودش به شما در حل مسائل کمک می‌کند. تحقیر شدن در رابطه نیز از جمله مشکلاتی است که مراجعین را به درمان می‌کشاند. البته در بیشتر موارد فرد آگاهی نسبت به این مشکل ندارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تحقیر شدن در رابطه می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

چرا برخی افراد در روابط خود دائماً تحقیر می‌شوند؟

مشکلات شخصیتی و نقاط ضعفی مانند اعتمادبه‌نفس پایین، ترس از تنهایی و وابستگی بیش‌ازحد به دیگران یا باورهای منفی مانند اینکه فرد خود را ضعیف‌تر از دیگران می‌داند ازجمله مسائلی است که باعث تحقیر شدن در روابط می‌شود.

چطور با فردی که ما را تحقیر می‌کند برخورد کنیم؟

در نخستین قدم می‌بایست از سکوت کردن اجتناب کنید. بهتر است ناراحتی خود از برخورد طرف مقابل را به وی نشان دهید. بااین‌حال توجه داشته باشید که ناراحتی خود را به شکل نامناسب و با پرخاش نشان ندهید. این کار صرفاً باعث آسیب دیدن بیشتر رابطه می‌شود.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: تحقیر شدن در رابطه | طرز برخورد با کسی که شما را تحقیر می کند





:: برچسب‌ها: تحقیر شدن در رابطه | طرز برخورد با کسی که شما را تحقیر می کند ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: