شخصیت افراد مغرور و خودخواه
نوشته شده توسط : ذهن نو

شخصیت افراد مغرور و خودخواه، جزو شخصیت هایی است که افراد زیادی آن را نمی‌پسندند. معمولا افرادی هستند که به احساسات دیگران بی توجه و بی تفاوت هستند و فقط خواسته های خود را الویت قرار می‌دهند. این افراد برای اطرافیان ارزش قائل نیستند و خود را فرا انسان می‌دانند. از دیگران توقع و انتظارات بیجا دارند اما خودشان نیازهای اطرافیان را بر طرف نمی‌کنند. در ادامه در رابطه با این شخصیت، نشانه ها و طرز برخورد با آنها توضیح داده ایم.

منبع: شخصیت افراد مغرور و خودخواه

شخصیت افراد مغرور و خودخواه

اگر با شخصیت افراد مغرور و خودخواه در طولانی مدت ارتباط داشته باشید کلافه و سردرگم خواهید شد. رابطه با این افراد تعادل ندارد و نسبت به احساسات شما بی توجهی نشان می‌دهند. افراد مغرور و خودخواه همه چیز را به نفع خود می‌خواهند و در صورتی که شرایط باب میلشان نباشد به شدت عصبی و ناراحت خواهند شد. این افراد به دلیل اینکه خود را فرا زمینی و پر از ویژگی های عالی و بدون نقص می‌بیند از انتقاد بیزار است. اما علاقه دارد دیگران را تحقیر و توهین کند، چوت کسی را به اندازه خودش خوب نمی‌بیند.

شخصیت افراد مغرور و خودخواه روابط اجتماعی محدودی دارند. این افراد غرور و خودخواهی خود را با اعتماد به نفس اشتباه می‌گیرند و ویژگی های آزار دهنده خود را بسیار مثبت می‌بینند. ویژگی های شخصیتی این افراد برای اطرافیان و همسر بسیار ناراحت کننده است. برای راهکار و طرز برخورد با این شخصیت کمک از روانشناس را پیشنهاد می‌کنیم. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

نشانه های شخصیت افراد مغرور و خودخواه

شخصیت افراد مغرور و خودخواه به راحتی قابل تشخیص است. اما برخی از افراد ویژگی های شخصیت غرور را با عزت نفس اشتباه می‌گیرند. برای اینکه با نشانه های افراد مغرور و خودخواه بیشتر آشنا شوید همراه ما باشید. نشانه های شخصیت افراد مغرور وو خودخواه به شرح زیر است.

  • بیشتر از هر چیزی و هر کسی به خودشان اهمیت می‌دهند.
  • افراد پرتوقع و پر از انتظار هستند.
  • به احساسات افراد اهمیتی نمی‌دهند.
  • به اطرافیان کمک و همدلی نمی‌کنند.
  • در رابطه تعادل ندارند.
  • حالت تدافعی دارند.
  • از افرادی که آنها را دوست ندارند متنفر هستند.
  • اگر از آنها انتقاد بشود به شدت عصبی می‌شوند.
  • خود را بدون خطا و اشتباه می‌دانند.
  • اشتباهات خود را تشخیص نمی‌دهد.
  • اگر اشتباهی انجام دهند، معذرت خواهی نمی‌کنند.
  • ترس ها و نگرانی های خودشان را پنهان می‌کنند.
  • به دلیل ناامنی که در وجود خود دارند توانایی در میان گذاشتن نیازهایشان را ندارند.
  • انتظار دارند که اطرافیان از نیازهای او با خبر باشند و آنها را برطرف کنند.
  • با بی توجهی در صورت بیان احساسات روبرو خواهید شد.
  • خشم خود را به راحتی بروز می‌دهند و به راحتی دعوا راه می‌اندازند.
  • افراد خودخواه در تست های شخصیت نمره پایینی در خصلت “دوست داشتنی بودن” می‌گیرند. اما در زمینه “حس برتر بودن” و “تسلط اجتماعی” نمره بالایی کسب می‌کنند.
  • در مقابل پیشنهادات دیگران مقاومت می‌کنند.
  • در نظر افراد جنس مخالف جذاب تر هستند.

علل بروز شخصیت افراد مغرور و خودخواه

هیچ انسانی از بدو تولد خودخواه و مغرور نیست. دلایل زیادی می‌تواند در بروز خودخواهی و غرور نقش داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

1. عزت نفس پایین

شاید با مشاهده شخصیت مغرور و خودخواه احساس کنید که این افراد بسیار با اعتماد به نفس هستند، اما این فقط ظاهر ماجرا است. زیرا این افراد هنوز به استعداد و ارزش های خود پی نبرده اند. برای اینکه خود را از دیگران برتر و بالاتر ببیند اینگونه رفتار می‌کند. این افراد خودخواهانه می‌خواهند که دیگران را منجی و هدایت کننده خود کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عزت نفس پایین کلیک کنید.

2. احساس ناامنی

شخصیت افراد مغرور و خودخواه نشان دهنده ترس و ناایمنی است که در درون خود دارند. کسی که به ظاهر مغرور است و هیچ اهمیتی به کسی نمی‌دهد و نسبت به احساسات دیگران بی تفاوت است، در دورنش از احساسات، افکار، ترس ها و ناایمنی که دارد رنج می‌برد.

3. اتفاقات گذشته

اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است و رفتاری که والدین با او داشته اند در شخصیت افراد مغرور و خودخواه نقش دارد. برخی والدین با بی توجهی به فرزند و تربیت نادرست، حس ترس و ناامنی را در کودک بوجود می‌آورند. و این رفتار نادرست سبب می‌شود که کودک احساس سرخوردگی و نالایقی پیدا کنند. بنابراین در دوران بزرگسالی نیز این افکار در شخصیت و رفتار خود را نشان خواهد داد. و سبب غرور و خودخواهی در فرد می‌شود. معمولا افراد از غرور و خودخواهی خود آگاه نیستند و همیشه حق را به خود می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اشتباهات تربیتی والدین کلیک کنید.

4. دست آوردهای بزرگ

یکی از علل های ظهور شخصیت مغرور و خودخواه، دست یابی های بزرگ است. در این موارد فرد مغرور می‌شود و دیگران را کم اهمیت می‌داند. به این دلیل که با برنامه ریزی و توانایی خود توانسته به دست یابی های بزرگی برسد که کسی قادر به رسیدن نیست.

روش برخورد با شخصیت افراد مغرور و خودخواه

شخصیت افراد مغرور و خودخواه، رابطه ناسالمی را تشکیل خواهد داد. اگر شما فردی هستید که با مغرور و خودخواه در ارتباط هستید، به راهکارهای زیر عمل کنید.

1. سعی در تغییر نکنید

اگر با فردی هستید که خودخواه و مغرور است، تلاشی برای تغییر او نکنید. تا زمانی که خود فرد علاقه نداشته باشد نمی‌تواند تغییر کند. هرگونه تلاش برای تغییر شخصیت این افراد را متوقف کنید و به خود او بسپارید. اگر در رابطه با این افراد به مشکل برخورده اید و او تلاشی برای تغییر نمی‌کند، خودتان را اذیت نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغییر رفتار کلیک کنید.

2. علل رفتار او را ریشه یابی کنید

اگر یکی از عزیزان شما مغرور و خودخواه است، بهترین راه ارتباط و درک این افراد ریشه یابی علل این رفتار است. آگاهی از اطلاعات و موضوعاتی که در گذشته رخ داده است می‌تواند به شما برای درک بهتر این فرد کمک کند. با این بینش و آگاهی که بدست می‌آورید، همدلی، صبر و کمک بیشتری به شخصیت این فرد کرده اید. برای ریشه یابی از روانشناسان کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره تلفتی روانشناسی کلیک کنید.

3. قوانین مشخص کنید

مهمترین نوع برخورد با افراد خودخواه و مغرور مشخص کردن قوانین و حد و مرز است. از این افراد توقع همدلی و دلسوزی نداشته باشید. زیرا او نسبت به رفتار و احساس های شما بی اهمیت است. باید توجه داشته باشید که این افراد با توجه به شخصیتی که دارند ارتباط سالمی نخواهند داشت. بنابراین برای اینکه خودتان آرامش داشته باشید و بیشتر از حد در این رابطه سمی قرار نگیرید، حد و مرزی را تعیین کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه رابطه سمی کلیک کنید.

4. بیش از حد لطف نکنید

افراد مغرور و خودخواه همیشه به دنبال تائید از سمت دیگران هستند. اما زمانی که شما به آنها نیاز دارید بی توجه می‌شوند. لطف بیش از اندازه این افراد را به این رفتار عادت می‌دهد و پر توقع می‌شوند. و این رفتار شما باعث شدت گرفتن رفتار مغرور و خودخواهانه این افراد می‌شود. فضای شخصی خود را داشته باشید و اجازه ندهید که به شما بی احترامی شود.

5. از خود گذشتگی نکنید

نادیده گرفتن و از خود گذشتگی تمام آسیب های روانی را به تدریج بر شما وارد می‌کند. با توجه و دریافت بی توجهی، با ابراز علاقه و دریافت بی احساسی و … به خودتان لطمه وارد می‌کنید.

تفاوت عزت نفس با غرور

مرز باریکی بین غرور و خودخواهی با عزت نفس وجود دارد. تعریف عزت نفس اینگونه است: معیاری برای دوست داشتن، ارزش و احترام به خود است. عزت نفس یک مفهوم شخصی است که هیچ ارتباطی با دستاورد فرد و توانایی های او ندارد. این افراد ارزش و حترام زیادی برای خود قائل هستند و دیگران را نیز شایسته احترام می‌دانند. این افراد از زندگی خود راضی هستند اما می‌دانند که شاید دیگران از آنها بهتر عمل کنند. افرادی که از عزت نفس بالایی برخوردارند خود را با دیگران مقایسه نمی‌کنند. و در صورت خطا به دنبال جبران هستند. اما افراد مغرور عزت نفس کاذبی دارند و دیگران را تحقیر می‌کنند. هیچوقت احساس نمی‌کنند که خطا دارند و خود را موجود برتر می‌دانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افزایش اعتماد به نفس کلیک کنید.

کلام آخر

ارتباط با شخصیت افراد مغرور و خودخواه دشوار و طاقت فرساست. اما زمانی که به فکر تغییر خود هستند به آنها کمک کنید. مشورت با روانشناس و دریافت مشاوره کمک به ریشه یابی و حل میشکل خواهد کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه شخصیت افراد مغرور و خودخواه می‌توانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: شخصیت افراد مغرور و خودخواه





:: برچسب‌ها: شخصیت افراد مغرور و خودخواه ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: