افسردگی مهاجرت | نشانه ها ، علل و جلوگیری از افسردگی مهاجرت
نوشته شده توسط : ذهن نو

افسردگی مهاجرت یکی از شایع‌ترین مشکلات روحی است که پس از مهاجرت برای فرد پیش خواهد آمد. دور شدن از دوستان و محیط آشنای زندگی، مواجه‌شدن با فرهنگ جدید و همین‌طور تغییرات جدی که در زندگی فرد ایجاد شده. ازجمله دلایلی هستند که می‌تواند باعث افسردگی مهاجرت در فرد شود. ادامه این شرایط باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزانه شما خواهد شد. و با توجه به اینکه احتمالاً شما وارد محیط کاری یا تحصیلی جدیدی شده‌اید این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری را برایتان به همراه داشته باشد. درنتیجه اگر به مهاجرت فکر می‌کنید یا درگیر افسردگی مهاجرت شده‌اید، حتما برای درمان اقدام نمایید. برای دریافت مشاوره خارج از کشور کلیک کنید.

منبع: افسردگی مهاجرت | نشانه ها ، علل و جلوگیری از افسردگی مهاجرت

افسردگی مهاجرت

مهاجرت می‌تواند از شهری به شهر دیگر و یا از کشوری به کشور دیگر صورت بگیرد. اما درهرصورت به معنای این است که شما از محیطی آشنا، وارد فضای جدیدی می‌شوید که چیز زیادی از آن نمی‌دانید. دور شدن از خانواده و افرادی که شما نسبت به آن‌ها احساس تعلق‌خاطر داشته‌اید. قرار گرفتن در محیطی که چیز زیادی از آن نمی‌دانید باعث افزایش فشار روانی و بروز افسردگی برای شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: نارضایتی از زندگی

افسردگی در برخی افراد پیش از مهاجرت و در برخی مواقع پس از مهاجرت شروع می‌شود. اما این به معنای آن نیست که الزاماً همه کسانی که مهاجرت می‌کنند قرار است بیماری‌های روحی را تجربه کنند. حتی در میان افرادی که دچار افسردگی مهاجرت می‌شوند نیز به لحاظ زمان شروع و همین‌طور مدتی که نشانه‌ها ادامه پیدا کند، تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. اما به‌طورکلی به میزانی که شما در محیط جدید دوستانی داشته باشید که تنهایتان نگذارند. و همین‌طور با فرهنگ محیط جدید آشنایی داشته باشید، احتمال بروز یا شدت افسردگی کاهش پیدا می‌کند. برای جلوگیری و یا درمان می‌توانید مشاوره افسردگی دریافت نمایید.

نشانه های افسردگی مهاجرت

افسردگی به هر دلیلی حتی مهاجرت که ایجاد شده باشد، نشانه‌های مشخصی دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • احساس غمگینی و ناراحتی
  • لذت نبردن از فعالیت‌هایی که در گذشته برای فرد جالب بوده؛ به‌نوعی فرد نسبت به هیچ‌چیز احساس چندانی نشان نمی‌دهد
  • تغییر در الگوی خواب و خوراک، به‌صورت افزایش یا کاهش
  • احساس بی‌ارزشی، ناامیدی و ناتوانی
  • ناتوانی در تصمیم‌گیری و نداشتن تمرکز در مسائل مختلف
  • وجود فکر یا اعمال آسیب زنی به خود و یا خودکشی
  • از دست دادن علاقه
  • سراسیمگی
  • سردرگمی
  • گریه زیاد
  • احساس یاس
  • ناتوانی
  • نبود انگیزه
  • استرس وضعیت مالی
  • احساس عدم امنیت
  • فقدان انرژی
  • احساس گناه
  • فقدان عدم تمرکز

اگرچه این نشانه‌ها رایج‌ترین علائمی هستند که با افسردگی برای فرد ایجاد می‌شود. اما این بیماری می‌تواند نشانه‌های دیگری نیز داشته باشد که شاید سخت‌تر بتوانید آن‌ها را به افسردگی ربط بدهید. ابتلا به بیماری‌های جسمی و دردهای عصبی، پرخاشگری، استفاده از مخدرها یا مشروبات الکلی، احساس ضرر و پشیمانی از مهاجرت و همین‌طور بی‌توجهی به فعالیت‌های کاری، تحصیلی یا حتی برنامه‌های روزمره می‌توانند از نشانه‌های ابتلا به افسردگی مهاجرت باشند. برای آشنایی دقیق تر با نشانه های افسردگی کلیک کنید.

دلایل افسردگی مهاجرت

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علت افسردگی کلیک کنید.

احساس تنهایی

تنهایی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند باعث احساس افسردگی در فرد شود. به همین خاطر مهاجرت و دور شدن از خانواده و دوستان یا افرادی که شما احساس می‌کنید به آن‌ها تعلق‌خاطر دارید می‌تواند باعث بروز افسردگی مهاجرت باشد.

ناآشنایی با محیط جدید

همه ما در طول زندگی و به‌تدریج با قواعد محیطی که در آن زندگی می‌کنیم آشنا می‌شویم. اما زمانی که شما از محل زندگی خود مهاجرت می‌کنید وارد دنیای جدیدی می‌شوید که چیز زیادی از آن نمی‌دانید. ناآشنا بودن با فرهنگ و قوانین محیط جدید باعث بروز میزانی از فشار روانی و نگرانی در شما می‌شود که می‌تواند به افسردگی مهاجرت منجر شود.

احساس ناتوانی

هنگامی‌که وارد محیط جدیدی می‌شوید می‌بایست برای ساده‌ترین مسائل مثل زبان یا رانندگی مجدداً آموزش ببینید و تا زمانی که با آداب و قواعد جدید کاملاً آشنا نشده باشید، ممکن است احساس محدودیت و ناتوانی کنید. علاوه بر این بسیاری از مواقع مهاجرت به این معناست که شما اعتبار و جایگاه خود در محلی که هستید را ترک کرده و برای ساخت زندگی باید از کمترین امکانات تلاش شروع کنید. این موضوع می‌تواند گاهی اوقات باعث اضطراب یا پشیمانی شده و مشکلاتی را برای‌تان به همراه داشته باشد.

جدایی زوجین

در مهاجرت همسر شما همسایه، دوست، آشنا، غریبه و فامیل می‌شود. کسی جزء همسرتان نیست که با او صحبت کنید و مشکلاتتان را با او در میان بگذارید. به همین دلیل تمام دلتنگی، حال بد، حال خوب و خلق خود را بر سر همسرتان خالی کنید. همین دلیل افسردگی مهاجرت و جدایی زوجین خواهد شد.

راه‌های کنار آمدن با افسردگی مهاجرت

افسردگی مهاجرت می‌تواند انگیزه و توانایی شما برای فعالیت را کاهش دهد. و در شرایطی که به‌تازگی وارد محیط کار یا تحصیل شده باشید، این موضوع تأثیرات منفی در دیدگاه دیگران نسبت به شما ایجاد خواهد کرد. اما صرف‌نظر از کار یا تحصیل افسردگی باعث می‌شود. شما توانایی لذت بردن از اوقات زندگی را از دست بدهید. به همین خاطر باید برای درمان یا کاهش آن اقداماتی را انجام دهید.

1- اطلاعات خود را افزایش دهید

اگر پیش از مهاجرت بتوانید آگاهی خود را راجع به محیط مقصد، زبان و فرهنگ آن منطقه افزایش دهید. و همین‌طور با کمک از مشاورین و مطالعه مقالات اطلاعات خود را راجع به افسردگی، عوامل زمینه‌ساز و همین‌طور راهکارهایی که برای پیشگیری از آن دارید افزایش دهید. می‌توانید احتمال بروز افسردگی مهاجرت را کاهش داده. و یا در صورت ابتلا به آن بهتر این شرایط را مدیریت کنید.

2- اهداف مشخص داشته باشید

سرگردانی و بی‌هدفی یکی از مشکلاتی است که پس از مهاجرت برای بسیاری از افراد پیش خواهد آمد. و معمولا از خود سؤال می‌کنند که چرا حاضر به مهاجرت شدند یا واقعاً دلایل آن‌ها ارزش دور شدن از محیط زندگی‌شان را داشته یا خیر؟ به همین خاطر به میزانی که شما اهداف مشخص‌تر و واضح‌تری برای زندگی خود داشته باشید، احتمالاً کمتر دچار افسردگی و سرگردانی می‌شوید. داشتن اهداف مشخص کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی مناسبی برای دستیابی به آن‌ها داشته باشید و این شما را از درگیری با بی‌انگیزگی و مشکلاتی ازاین‌دست در امان نگه می‌دارد.

3- با خانواده و دوستان در ارتباط باشید

دوستان و اعضای خانواده برای همه ما سپر دفاعی محکمی هستند که می‌توانیم در شرایط سخت زندگی از آن‌ها کمک بگیریم و حمایت آن‌ها تحمل شرایط دشوار را برای ما ساده‌تر می‌کند. در سال‌های اخیر نیز با پیشرفت تکنولوژی امکان ارتباط از طریق اینترنت گسترش بسیاری پیدا کرده است. یکی از راهکارهایی که تا حد زیادی به شما برای پیشگیری از افسردگی مهاجرت کمک می‌کند این است که سعی کنید تا جای ممکن ارتباط خود را با اعضای خانواده و دوستانتان نگه دارید.

4- دوستان جدید پیدا کنید

علاوه بر اینکه رابطه خود را با خانواده و دوستان سابقتان حفظ می‌کنید بهتر است تلاش کنید تا در محیط جدید نیز دوستانی برای خود پیدا کنید. این دوستان علاوه بر پر کردن اوقات فراغت به شما در آشنایی با شرایط محیط جدید کمک می‌کنند و همین‌طور می‌توانید از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

5- سبک زندگی سالم را جدی بگیرید

یکی از راهکارها برای پیشگیری از افسردگی مهاجرت این است که سبک زندگی خود را سالم کنید. داشتن خواب کافی و منظم و همین‌طور ورزش روزانه به شما در داشتن ذهنی سالم کمک می‌کند. سعی کنید در طول روز حداقل 20 دقیقه تا نیم ساعت از زمان خود را به ورزش اختصاص دهید. علاوه بر این استفاده از تمرینات ریلکسیشن و یوگا نیز می‌تواند باعث افزایش مقاومت ذهنی شما در برابر تنش‌هایی باشد که در محیط جدید تجربه می‌کنید.

6- به خاطر افسردگی مهاجرت به خودتان حق بدهید

مهاجرت و انطباق پیدا کردن با شرایط جدید یکی از دشوارترین کارهایی است که در طول زندگی ممکن است با آن مواجه شوید. هماهنگی با فرهنگ و دنیای جدیدی که وارد آن شده‌اید سخت خواهد بود. و به میزانی که از محیطی متفاوت‌تر به این محیط آمده باشید، این دشواری بیشتر خواهد شد. به همین خاطر بهتر است به خودتان بابت تجربه احساس دل‌تنگی و یا ناتوانی در انجام برخی کارها حق بدهید. خود انتقادگری یکی از رفتارهایی است که در این دوره آسیب بسیاری را برایتان ایجاد خواهد کرد. سعی کنید برای مدتی به خودتان بابت آنچه احساس می‌کنید حق بدهید و با محبت بیشتری با خود رفتار کنید.

7- از مشاورین کمک بگیرید

اگر احساس می‌کنید شرایط شما به‌گونه‌ای است که تحمل آن برایتان سخت شده. و یا برای مدت طولانی درگیر احساسات منفی هستید. بهتر است از یک مشاور برای درمان کمک بگیرید. برای آشنایی با روش های درمان افسردگی کلیک کنید.

کلام آخر‌

افسردگی مهاجرت تقریبا برای همه کسانی که مهاجرت کرده اند اتفاق می‌افتد. دوری از خانواده، جدایی از دوستان و دل کندن از محلی که سال‌ها در آن زندگی کرده اید دلایلی برای افسردگی مهاجرت هستند. اما اگر در این زمینه روانشناسی را داشته باشید که همراه شما باشد، بهترین راه حل ها را به شما برای جلوگیری از افسردگی ارائه خواهد داد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی به مراجعان خدمات ارائه می‎دهد. برای‌کسب اطلاعات بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه‌های افسردگی مهاجرت می‌توانید در هر ساعت از روز از طریق شماره 02191002360 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

افسردگی مهاجرت چه دلایلی دارد؟

احساس تنهایی و دل‌تنگی برای عزیزان، قرار گرفتن در یک محیط ناشناخته و احساس ناتوانی از انجام فعالیت‌های ساده‌ای مثل صحبت کردن ازجمله دلایلی هستند که باعث بروز افسردگی مهاجرت می‌شوند.

چطور با افسردگی مهاجرت کنار بیاییم؟

سعی کنید رابطه خود را با خانواده و دوستانتان همچنان حفظ کنید و درعین‌حال در محیط جدید دوستانی جدید پیدا کنید، داشتن اهداف و برنامه‌ریزی‌های مشخص و همین‌طور توجه به سبک زندگی سالم می‌تواند تا حد زیادی کمک‌کننده باشد.

برای عضویت در اینستاگرام (ذهن نو) کلیک کنید

آخرین تحقیقات علمی روانشناسی

 

ورود به صفحه

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

 

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: افسردگی مهاجرت | نشانه ها ، علل و جلوگیری از افسردگی مهاجرت





:: برچسب‌ها: افسردگی مهاجرت | نشانه ها ، علل و جلوگیری از افسردگی مهاجرت ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: