مصرف تفریحی مواد | 5 قدم تا تبدیل شدن مصرف تفننی به اعتیاد
نوشته شده توسط : ذهن نو

مصرف تفریحی مواد را افراد از روی کنجکاوی و کسب تجربه انجام می‌دهند. گاهی افراد برای کاهش افسردگی، اضطراب، استرس و اختلالات روانی به‌مصرف‌تفریحی مواد روی می‌آورند. و منظور از مواد تفریحی یعنی مصرف در شرایط خاص، مهمانی ها، مراسمات و زمان امتحانات برای حفظ تمرکز استفاده می‌شود. در این شرایط افراد احساس می‌کنند که هر زمان اراده کنند ماده مخدر را کنار خواهند گذاشت.

اما به هیچ وجه همچین اتفاقی نمی‌افتاد. بسته به ویژگی های جسمانی و روانی افراد، مدت زمان اعتیاد به ماده تفننی در هر شخص متفاوت است. زمانی که شخص معتادی به فکر رهایی از دام اعتیاد هست. حتما باید برای ترک از روانشناسان و مشاورین کمک بگیرید. پس برای دریافت مشاوره تلفنی ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: مصرف تفریحی مواد | 5 قدم تا تبدیل شدن مصرف تفننی به اعتیاد

مصرف تفریحی مواد

مصرف تفریحی مواد به هیچ وجه تفننی باقی نخواهد ماند. مصرف‌تفننی به مرور باعث اعتیاد و سوء مصرف‌خواهد شد. ماده مخدر با خاصیت شیمیایی که دارد بر مغز تاثیر می‌گذارد. به مرور مغز به مواد وابسته می‌شود و مغز به فرد دستور مصرف بیشتر و کسب احساس سرخوشی را می‌دهد. زمانی که مصرف افزایش نیابد، حال فرد خوش نیست. و علائمی مانند: تهوع، افسردگی، لرزش، اضطراب و … را از خود نشان می‌دهد.

به مرور برای رفع این علائم مواد را همه جا با خود حمل می‌کند و در تمامی موقعیت ها از آن استفاده می‌کند. در این شرایط افراد قادر به ترک نیستند و با مشکلات ترک دست و پنجه نرم می‌کنند. برای اقدام به ترک ماده مخدر از روانشناسان و مشاورین ترک اعتیاد کمک بگیرید. برای دریافت مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

مراحل تبدیل مصرف تفریحی مواد به مصرف دائمی

مصرف تفننی یا تفریحی مواد مخدر افراد را به تدریج به اعتیاد و مصرف دائمی تبدیل می‌کند. در ادامه مراحل تبدیل‌مصرف‌تفریحی مواد به مصرف دائمی راشرح داده ایم.

1. امتحان

در مرحله اول مصرف تفریحی مواد، افراد به دلیل کنجکاوی، امتحان و کسب تجربه جدید به مصرف مواد رو می‌آورد. گاهی افراد با خود قرار می‌گذارند که فقط زمانی که غم و ناراحتی دارند مصرف کنند. و به قول خودشان برای کسب تجربه شروع به امتحان ماده مخدر یا الکل می‌کنند.

2. مصرف بیشتر

مرحله دوم مصرف تفریحی مواد مخدر، به مصرف هر چه بیشتر تبدیل می‌شود. معمولا زمانی که فرد به صورت تفریحی شروع به مصرف می‌کند، در مهمانی ها و مراسمات مواد مصرف می‌کند. در اوایل و این مرحله افراد متوجه عواقب مصرف مواد نیستند و اطرافیان نیز متوجه علائم و نشانه هایی در وی نخواهند شد.

3. مصرف دائمی

مرحله سوم مصرف تفریحی مواد، سوء مصرف و مصرف دائمی است. فرد به مرور عادت به مواد کرده و خطر سوء مصرف زندگی فرد را مختل خواهد کرد. در این مرحله اصولا رانندگی پر خطر، نئشگی، مستی و تغییرات روحی اتفاق می‌افتد و اطرافیان نیز متوجه رفتار تعجب بر انگیز فرد خواهند شد.

4. مصرف پر خطر

در مرحله چهار مصرف تفریحی مواد مخدر، فرد به مصرف پر خطر روی می‌آورد. حتی زمانی که متوجه مضرات و صدمات ناشی از مصرف مواد می‌شوند، مواد مخدر را ترک نمی‌کنند. در این مرحله روابط خانوادگی و اجتماعی فرد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

5. وابسته به مواد مصرفی

در مرحله پنجم مصرف تفریحی مواد مخدر، فرد وابسته ماده مصرفی می‌شود و همیشه به دنبال تهیه ماده مخدر است. عملکرهای شغلی، اجتماعی، تحصیلی و خانوادگی فرد مختل می‌شود. و با افرادی در تعامل است که مانند خودش مواد مصرف می‌کند.

6. اعتیاد

مرحله ششم مصرف تفریحی مواد، اعتیاد است. در این مرحله فرد به اختلال مصرف مواد مبتلا شده است و گرفتار ماده مخدر شده است. در این مرحله فرد به دنبال ماده مخدر به هر قیمتی است. مصرف بسیار بیشتر از قبل می‌شود.

با چند بار مصرف تفریحی مواد فرد معتاد می شود ؟

هیچ فردی زمان دقیق اعتیاد با چند بار مصرف تفریحی مواد را نمی‌داند. اعتیاد به ماده مخدر بستگی به نوع مواد، مقدار مواد مصرفی به صورت تفننی، بدن فرد و عوامل جسمانی و روانی دارد. تشخیص زمان مناسب را هیچ فردی نمی‌داند و آگاهی کاملی از آن ندارد. برخی افراد از لحاظ جسمانی به مواد مخدر اعتیاد پیدا می‌کنند و برخی از لحاظ روانی.

افرادی که از لحاظ روانی درگیر مصرف‌تفریحی مواد مخدر می‌شوند به دنبال کسب احساس شادابی و حال خوش هستند. اما برخی از افراد نیز به دلایل جسمانی به مصرف‌تفریحی مواد روی می‌آورند. گاهی افراد به دلیل کاهش دردهای جسمانی به دنبال مسکنی قوی هستند تا درد را تجربه نکنند، بنابراین با مصرف به عنوان مسکن درگیر و معتاد می‌شوند.

تا به حال با هیچ آزمایش و امتحانی مشخص نشده است که افراد در چه بازه زمانی به مواد معتاد می‌شوند. تمامی مواد مخدر اعم از مواد افیونی، متامفامین و … حتی اگر تفریحی مصرف شود، باعث سوء مصرف خواهد شد. مصرف تفریحی مواد یا الکل بسته به توان و قدرت افراد دارد. برخی از افراد با یک بار مصرف به قدری درگیر می‌شوند که دوز مصرفی خود را به سرعت بالا می‌برند. و عده ای نیز ماه‌ها زمان می‌برد تا به ماده ای معتاد شوند. همه این مدت ها بستگی به عواملی دارد که اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

نکات در رابطه با گرفتاری مواد مخدر تفننی

نکات زیر شما را آگاه می‌کند تا از اعتیاد جلوگیری کنید. اگر هنوز فکر می‌کنید که مصرف تفریحی مواد موجب اعتیاد نمی‌شود سخت در اشتباه هستید. با اخطارهای زیر به سرعت به فکر ترک باشید تا در دام اعتیاد نیافتید.

  • احساس نیاز به مصرف بیشتر برای تجربه حس بهتر
  • احساس نیاز به مصرف منظم
  • احساس نیاز به مصرف روزانه یا چند روی یک بار
  • عدم علاقه به فعالیت های مورد علاقه گذشته
  • میل بسیار به مصرف مواد
  • هزینه های زیاد برای مصرف مواد
  • بی مسئولیتی نسبت به خانواده، شغل، تحصیل و فرزندان
  • میل به دروغگویی، سرقت و دزدی
  • علاقه به مصرف مواد در تمام شرایط خوشحال کننده و ناراحت کننده
  • تجربه علائمی مانند: بی خوابی، لرزش، اضطراب، بی قراری، بی خوابی، تهوع، تعریق و افسردگی در صورتی که به مواد دسترسی ندارند
  • رانندگی های پر خطر و حادثه ساز
  • عدم تمرکز در حالات عادی و افزایش تمرکز در زمان مصرف

کلام آخر

مصرف تفننی یا تفریحی مواد مخدر به مرور زمان و به تدریج باعث اعتیاد می‌شود. بسیاری از افرادی که در دام اعتیاد افتاده‌اند از مصرف تفریحی مواد را آغاز کرده اند. اما زمانی به خود آمده اند که در دام اعتیاد گرفتار شده اند و چاره ای جز ترک ندارند. ترک تمامی مواد مخدر سخت و دشوار است. و زمانی کارساز خواهد شد که فرد با خواسته قلبی خود اقدام به ترک کند. برای ترک ماده مخدر نیاز به روانشناس و مشاورین ترم اعتیاد است.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما عزیزان خدمات ارائه می‎‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افسردگی بعد از طلاق با شماره درج شده تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مصرف تفریحی مواد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: مصرف تفریحی مواد | 5 قدم تا تبدیل شدن مصرف تفننی به اعتیاد





:: برچسب‌ها: مصرف تفریحی مواد | 5 قدم تا تبدیل شدن مصرف تفننی به اعتیاد ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: