علائم اعتیاد به ماریجوانا
نوشته شده توسط : ذهن نو

چقدر با علائم اعتیاد به ماریجوانا آشنایی دارید؟ با کمی دقت در آمار اعتیاد کشور متوجه این موضوع خواهید شد که میزان مصرف این ماده به‌خصوص در سنین نوجوانی و جوانی در حال افزایش است. به همین خاطر شناخت علائم اعتیاد به ماریجوانا یکی از اولین اقداماتی است که می‌توانید برای جلوگیری از اعتیاد فرزندان یا اطرافیانتان به کار ببرید. متأسفانه این باور اشتباه در میان بسیاری از جوانان وجود دارد که ماریجوانا باعث اعتیاد نمی‌شود.

همین تصور بسیاری از مواقع باعث می‌شود که فرد تا پیش از اینکه کاملاً درگیر اعتیاد به این ماده شود متوجه علائم اعتیاد به ماده مخدر گل نباشد. با توجه به تأثیرات منفی بسیاری که استفاده از ماریجوانا یا ماده مخدر گل روی سیستم اعصاب بیمار می‌گذارد بهتر است به‌محض اینکه با نشانه‌ها و علائم اعتیاد به این مواد در اطرافیان خود روبه‌رو می‌شوید با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

منبع: علائم اعتیاد به ماریجوانا

ماری‌جوانا، گل و قدرت اعتیادآوری آن‌ها | علائم اعتیاد به ماریجوانا

ماریجوانا و سایر مواد توهم زا و کانابیس ها معمولاً از اجزا مختلف گیاه شاهدانه به دست می‌آیند. ماریجوانا که با نام ماده مخدر گل نیز شناخته می شود دارای قدرت اعتیاد آوری و وابستگی روانی بسیار بالاست. البته باید بدانید که تا کنون هیچ تحقیق علمی ثابت نکرده است که ماریجوانا وابستگی جسمی به همراه داشته باشد.

این روز ها علائم اعتیاد به ماریجوانا بیشتر در جوانان دیده می شود. و اکثرا برای مصارف تفریحی مورد مصرف قرار می گیرد. علائم اعتیاد به ماریجوانا در کسانی که به طور طولانی مدت از آن استفاده می کنند، بسیار بیشتر است.

میل روانی که ماریجوان در فرد ایجاد می کند می‌تواند باعث شود که فرد به‌تدریج از تمامی جنبه‌های زندگی خود فاصله بگیرد؛ و تنها به دنبال راهی برای استفاده از این ماده باشد. به‌علاوه مصرف مواد اعتیاد آور به‌طورقطع عوارض جسمانی نیز خواهد داشت که در ادامه راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

علائم اعتیاد به ماریجوانا | نشانه‌های اعتیاد به ماده مخدر گل

اصلی‌ترین سؤالی که در زمینهٔ علائم اعتیاد به ماریجوانا پیش می‌آید این است که نشانه‌های اعتیاد به این ماده چیست؟ یا به‌عبارت‌دیگر از کجا بفهمیم که خودمان یا هریک از اطرافیان درگیر اعتیاد به این ماده شده است؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت علائم اعتیاد به ماریجوانا در رفتار و ظاهر شخص باقی نمایان است؛ با مشاهده آن‌ها می‌توان تا حدودی مطمئن شد که فرد از این مواد استفاده کرده است. با این‌حال به خاطر داشته باشید که این علائم اعتیاد به ماریجوانا ممکن است به هر دلیل دیگری نیز ایجاد شده باشد؛ و تشخیص قطعی اعتیاد تنها بر عهده متخصص می‌باشد.

علائم اعتیاد به ماریجوانا رفتاری

  • احساس سرخوشی و پرانرژی بودن که با خلق طبیعی فرد متفاوت است
  • خنده‌های بی‌دلیل
  • رفتارهای بدبینانه و پارانویا
  • توهم

علائم اعتیاد به ماریجوانا جسمی

  • ناتوانی در حفظ تعادل
  • ضعف حافظه
  • سرخی چشم‌ها
  • احساس خستگی
  • افزایش ضربان قلب و میزان تنفس

نحوه تشخیص علائم اعتیاد به ماریجوانا

شما می توانید با استفاده از علائم اعتیاد به ماریجوانا که در بالا ذکر شد به صحت اعتیاد فرد پی ببرید. ولی برای اطمینان کامل بهتر از از یک متخصص ترک اعتیاد کمک بگیرید. از دیگر روش هایی که به شما در تشخیص علائم اعتیاد به ماریجوانا کمک می کند می توان به استفاده از تست ها و کیت های ترک اعتیاد اشاره کرد.

بااین‌حال بازهم تکرار می‌کنیم که تشخیص اعتیاد به این مخدر تنها بر عهده متخصص است. درنتیجه اگر این علائم را در هر یک از اطرافیان احساس می‌کنید هرچه سریع‌تر راجع به این موضوع با یک متخصص مشورت کنید. در ادامه برخی از رفتارهایی که در بسیاری از افرادی که مصرف ماریجوانا دارند مشاهده شده است را مورد بررسی قرار می دهیم :

رفتارهای گوشه‌گیرانه

کسانی که درگیر اعتیاد به ماریجوانا یا هر مخدر دیگری می‌شوند معمولاً از محیط اطراف خود فاصله می‌گیرند. درواقع آن‌ها ترجیح می‌دهند که اکثر زمان خود را به‌تنهایی و برای استفاده از این ماده یا گشتن به دنبال آن صرف کنند. درنتیجه شرکت نکردن در جمع‌ها و گوشه‌گیری یکی از اولین نشانه‌های اعتیاد به این ماده است.

اختلال در زندگی روزمره

همان‌طور که گفتیم کسانی که از ماریجوانا استفاده می‌کنند از جامعه فاصله گرفته و بیشتر وقت خود را صرف پیدا کردن و استفاده از این ماده مخدر می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود که آن‌ها دچار افت عملکرد در بسیاری از بخش‌های زندگی روزمره مانند کار یا تحصیل بشوند. این شرایط حتی می‌تواند آن‌ها را در خطر اخراج قرار دهد. درواقع کاهش بهره‌وری را می‌توان اصلی‌ترین نشانه اعتیاد به ماریجوانا دانست.

بالا بردن میزان مصرف

مصرف‌کنندگان ماریجوانا پس از یک دوره مصرف احساس می‌کنند که دیگر لذت سابق را با استفاده از این ماده به دست نمی‌آورند. به همین خاطر برای دستیابی به احساس لذت سابق میزان مصرف را افزایش می‌دهند. اگر به حجم استفاده از مخدر در این افراد نگاه کنید متوجه می‌شوید که میزان استفاده آن‌ها از این ماده دائماً در حال افزایش است.

ناتوانی در ترک

کسانی که به ماریجوانا اعتیاد دارند بارها تصمیم گرفته‌اند که استفاده از این ماده را کنار بگذارند اما در تصمیم خود شکست خورده‌اند. شروع علائم منفی و نشانه‌های ناخوشایند به دنبال تلاش برای ترک اعتیاد باعث می‌شود که آن‌ها مجدداً به سمت استفاده از این مخدر کشیده شوند.

عوارض اعتیاد به ماریجونا

عوارض اعتیاد به ماریجوانا را می توان به دو دسته روانی و جسمی تقسیم بندی کرد. در ادامه به بررسی عوارض اعتیاد به ماریجوانا می پردازیم.

عوارض جسمی مصرف ماریجوانا

ماریجوانا نیز مانند سایر مواد مخدر عوارض و پیامدهایی به خود به همراه دارد، با وجود آن که این ماده در برخی کشورها آزادانه خرید و فروش و مصرف می‌شود، نمی‌توان آن را بی ضرر دانست. در صورت عدم مصرف علائم خماری نیز ظاهر می‌شود، برخی از عوارض جسمی آن به شرح زیر می‌باشد:

1. عوارض ماریجوانا | حملات قلبی

مصرف ماری جوانا با تاثیر بر روی فشار خون و سطح اکسیژن رسانی رگ‌ها، ضربان قلب را بالا برده و در بدن بعضی افراد به حملات قلبی منجر می‌شود. ریسک حملات قلبی در ساعات اولیه پس از مصرف بسیار بالاست.

2. تاثیرات منفی روی خون

ماری جوانا فشار خون را کم کرده، مقدار خون ریزی را افزایش می‌دهد و حتی باعث بر هم خوردن میزان قند خون می‌گردد.

3. اختلال در میل جنسی و باروری

مصرف ماری جوانا سطح تستسترون در مردان را پایین می‌آورد و به همین دلیل اسپرم‌ها بعد از مصرف ماریجوانا کاهش می‌یابند. این فرایند میل جنسی و احتمال باروری در جنس مذکر را نیز با کاهش روبه رو می‌کند. در زنان باردار نیز مصرف ماریجوانا باعث آسیب به ناحیه مغزی جنین شده و عملکرد ذهنی بچه را مختل می‌کند.

4. ضعیف شدن سیستم ایمنی

ماده THC در ماریجوانا با آسیب به سلول‌ها و بافت‌های محافظ بدن، سیستم ایمنی بدن فرد را در مقابل انواع بیماری‌ها و به خصوص عفونت‌ها و تومورهای مغزی تضعیف می‌کند.

5. عوارض ماریجوانا | سرطان

ماده مخدر ماریجوانا نسبت به مواد دیگر خاصیت سرطان زایی بیشتری دارد. میزان سرطان زایی پنج نخ سیگار ماریجوانا برابر با یک بسته سیگار معمولی است. آمارها نشان داده مصرف ماری جوانا ریسک سرطان را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد. از سرطان‌هایی که عمدتا در افراد مصرف کننده ماری جوانا دیده می‌شوند، می‌توان به سرطان ریه، سرطان گردن و سرطان سر اشاره کرد.

6. تاثیرات ماری جوانا بر سیستم عصبی

ماری جوانا با آسیب به بخش هیپوکامپ باعث ایجاد اختلال در حافظه کوتاه مدت می‌شود. به همین دلیل است که مصرف کنندگان این ماده اغلب اسم‌ها، آدرس‌ها و شماره‌ها را به یاد نمی‌آورند یا وسایل خود را جا می‌گذارند و قرارهایشان را فراموش می‌کنند. همچنین مصرف ماریجوانا با آسیب زدن به به نیمکره‌های چپ و راست مغز، سبب از دست دادن قدرت تعادل می‌شود. به همین دلیل معتادان به این ماده معمولا تلو تلو می‌خورند و نمی‌توانند خوب راه بروند.

از دیگر عوارض جسمی مصرف ماری جوانا می‌توان به برونشیت، ذات الریه، اختلال در عملکرد شش‌ها، سکته مغزی، شدیدتر شدن آسم و فیبروز کیستیک، اختلال در بینایی و شنوایی، حالت تهوع دائمی، مشکلات خواب و… اشاره کرد.

عوارض ماریجوانا | عوارض روحی روانی مصرف ماریجوانا

اعتیاد به ماریجوانا خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را حدودا پنج برابر افزایش می‌دهد. در بیماران مبتلا به افسردگی، پارانوئید، نقص تمرکز، اسکیزوفرنی و… مصرف ماریجوانا سبب تشدید علائم و عود بیماری می‌گردد. بنابراین در صورت مصرف و یا مشاهده عوارض آن حتما برای ترک اعتیاد اقدام کنید. همچنین مصرف این ماده سبب توهم و اقدام به خودکشی نیز می‌شود.

  • توهم: به ادراک چیزهایی که وجود خارجی ندارند، توهم گفته می‌شود. در حالت توهم احتمال انجام دادن اعمال پرخطر مثل پریدن از ارتفاع و رانندگی افزایش می‌یابد.
  • پارانویا: بیماری پارانویا یا پارانوئید، یک نوع بیماری رونشناختی است که باعث می‌شود فرد بدون هیچ دلیلی فکر کند دیگران قصد توطئه و آسیب رساندن به او را دارند.
  • علاوه بر همه این‌ها ماریجوانا باعث ترس شدید، از دست دادن قدرت حل مسئله و استدلال، نقص توجه، اختلال شخصیت، حس تحریف شده از زمان و تفکر تصادفی نیز خواهد شد.

تست اعتیاد به ماریجوانا | علائم اعتیاد به ماریجوانا

ماده مؤثر درون ماریجوانا تتراهیدروکانابینول است که به آن (THC) نیز گفته می‌شود. باوجوداینکه روش‌های مختلفی برای بررسی اعتیاد به ماریجوانا وجود دارد اما تمامی این روش‌ها در حال بررسی میزان (THC) در بدن فرد هستند.

به همین خاطر می‌توان گفت که مثبت شدن تست اعتیاد به ماریجوانا تا حد زیادی به میزان مصرف و همین‌طور مدتی که از زمان مصرف تا آزمایش می‌گذرد بستگی دارد. ازجمله روش‌های رایج در بررسی اعتیاد به ماریجوانا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نمونه ادرار

بررسی نمونه ادرار رایج‌ترین روش برای تشخیص علائم اعتیاد به ماریجوانا است. با توجه به اینکه (THC) برای مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند این آزمایش می‌تواند تا حدود یک یا دو ماه پس از مصرف مخدر نیز وجود آن را در بدن تشخیص دهد. اما اگر فرد برای اولین بار از این ماده استفاده کرده باشد با توجه به میزان مصرف ردیابی آن بین یک هفته یا یک ماه نیز ممکن خواهد بود.

نمونه خون

نمونه خون نیز مانند ادرار به دنبال بررسی میزان (THC) در خون است. این روش نسبت به آزمایش ادرار دقت بیشتری داشته و احتمال تقلب در آن کمتر است. اما به دلیل هزینه بالایی که دارد کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌علاوه نمونه خون تنها تا یک هفته پس از مصرف می‌تواند اعتیاد به این ماده مخدر را نشان دهد.

عوارض اعتیاد به ماریجوانا

بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از ماریجوانا می‌تواند عوارض سنگینی نیز به همراه داشته باشد. اگرچه تمامی این عوارض در یک نفر دیده نمی‌شود بااین‌حال با توجه به میزان و همین‌طور مدت‌زمان مصرف احتمال بروز این علائم در فرد وجود دارد:

  • اضطراب و نگرانی
  • بیماری‌های قلبی-عروقی
  • خشکی دهان
  • اختلال در میل جنسی
  • افزایش احتمال ناباروری
  • ضعف در تصمیم‌گیری و انجام فعالیت‌های روزمره

برای ترک اعتیاد به ماریجوانا چه باید کرد؟

بهترین راه برای ترک اعتیاد به هر نوع ماده اعتیاد آوری این است که این کار را زیر نظر یک متخصص انجام دهید. روش‌های سنتی و خانگی برای ترک اعتیاد می‌تواند مشکلات بسیاری را به دنبال داشته باشد. متخصصین با در نظر گرفتن شرایط جسمانی بیمار، مدت‌زمان مصرف و همین‌طور میزان سمی که داخل بدن وجود دارد روش‌های مناسبی را برای درمان شما در نظر می‌گیرند. به‌طورکلی روش‌های درمان اعتیاد به دو دسته درمان‌های جسمی یا سم‌زدایی و درمان‌های روانی تقسیم می‌شود.

سم‌زدایی ماریجوانا

همان‌طور که از نام آن پیداست در این مرحله متخصصین تلاش می‌کنند تا بدن فرد را از وجود ماده مخدر پاک کنند. کامل شدن این روش با توجه به مدت و میزان مصرف ماده مخدر ممکن است برای مدتی طول بکشد.

جلسات روان‌درمانی

بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر ماریجوانا تجربه این موضوع را دارند که مدتی پس از سم‌زدایی مجدداً به سراغ استفاده از مخدرها می‌روند. این وضعیت می‌تواند تا حد زیادی اعتمادبه‌نفس و باور فرد به تغییر را از بین ببرد. برای جلوگیری از این شرایط متخصصین توصیه می‌کنند که جلسات روان‌درمانی را جدی بگیرید. در این جلسات به بیمار آموزش داده می‌شود که چطور در مقابل وسوسه استفاده مجدد از مخدر ایستادگی کند.

خدمات ترک اعتیاد به ماریجوانا ذهن نو

اولین قدم برای ترک اعتیاد به ماریجوانا این است که یک مرکز تخصصی برای این کار پیدا کنید. مجموعه ذهن نو تمامی امکاناتی که شما برای مراحل مختلف ترک به آن نیاز دارید را یکجا جمع‌آوری کرده است و به همین خاطر شما از اینکه بخواهید برای رفع نیازهای مختلفتان بین مراکز در رفت‌وآمد باشید بی‌نیاز هستید. همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین بخش برای ترک اعتیاد به ماریجوانا استفاده از جلسات روان‌درمانی است.

این جلسات در مرکز مشاوره ذهن نو توسط متخصصین باتجربه برگزار می‌شود. و علاوه بر شما خانواده‌تان نیز برای برخورد با کسی که در حال ترک اعتیاد به ماریجوانا است آموزش داده می‌شوند. شما در هر جایی که هستید می توانید از خدمات مشاوره تلفنی ترک اعتیاد مرکز ذهن نو بهرمند شوید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

علائم اعتیاد به ماریجوانا کدامند ؟

احساس سرخوشی و نشاط بیش‌ازحد، سرخ شدن چشم‌ها، خنده‌های بی‌دلیل و همین‌طور بدبینی و توهم از نشانه‌های مصرف ماریجوانا هستند.

بهترین تست علائم اعتیاد به ماریجوانا کدام است ؟

نمونه ادرار رایج‌ترین تستی است که برای بررسی علائم اعتیاد به ماریجوانا از آن استفاده می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: علائم اعتیاد به ماریجوانا





:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد به ماریجوانا ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: