کنار آمدن با بازنشستگی | 13 راهکار عملی
نوشته شده توسط : ذهن نو

کنار آمدن با بازنشستگی یکی از چالش های افرادی است که از کار کناره گیری می‌کنند. در این دوران احتمال بروز افسردگی، اضطراب، استرس و … افزایش می‌یابد. عادت به کار تقریبا در تمام افراد مشاهده می‌شود. کسانی که در زمینه های مختلف زندگی فعالیتی نداشته اند و تنها سرگرمی آنها شغل‌شان بوده؛ در بازنشستگی با چالش های زیادی از جمله از دست‌دادن هویت، نگرانی بابت بیکاری، حفظ استقلال فردی و … روبرو خواهند شد. برای کنار‌ آمدن با بازنشستگی ابتدا از روانشناس کمک بگیرید، ورزش کنید، پذیرایی احساسات خود باشید و قدردان لحظات خود باشید. برای دریافت مشاوره فردی کلیک کنید.

منبع: کنار آمدن با بازنشستگی | 13 راهکار عملی

کنار آمدن با بازنشستگی

بازنشستگی ابتدا افراد را خوشحال می‌کند. اما به تدریج با خانه ماندن و استراحت های طولانی فرد خسته و کلافه می‌شود. خوشحالی بازنشستگی به آرامش کار، نبود چالش با ارباب رجوع، عدم استرس کاری و … بر می‌گردد. پس از چندین روز و ماه دلتان برای روزهای کاری، همکاران، محیط کاری و … تنگ می‌شود. و به تدریج احساس پوچی و مریضی خواهید کرد. با گذشت زمان استرس به زندگی وارد می‌شود و در نهایت اضطراب ها تبدیل به افسردگی می‌شود.

کسانی که سال اول بازنشستگی را آغاز می‌کنند، 40 درصد بیشتر از شاغلان به سکته قلبی دچار می‌شوند. کنار آمدن با بازنشستگی، کنترل استرس، تغییر نگرش و … شما را در این دوران با چالش های کمتری روبرو می‌کند.

مسائل دوران بازنشستگی

اگر به شغل خود علاقه ای نداشته اید حتما در زمان بازنشستگی احساس آرامش خواهید کرد. اما اگر عاشق شغل خود بوده‌اید و حال در شرف بازنشستگی هستید، به مرور زمان با چالش هایی روبرو خواهید‌شد که در ادامه به این چالش ها اشاره کرده‌ایم.

  • نگرانی بابت بیکاری
  • چگونه گذراندن زمان بیکاری
  • تغییر حالت کاری به بیکاری
  • از دست‌دادن بخشی از هویت (شغل بخشی از هویت افراد به شمار می‌آید)
  • احساس انزوا
  • کاهش اعتماد به نفس
  • تغییر برنامه روزمره
  • حفظ استقلال فردی
  • حس عذاب وجدان به دلیل دریافتی حقوق بدون کار

چگونه کنار آمدن با بازنشستگی

کنار آمدن با بازنشستگی کار راحتی نیست و همانطور که گفته شد با چالش هایی روبرو خواهید شد. با گذشت از دوران بازنشستگی می‌توان زندگی با آرامش و بدون استرسی داشت. در ادامه چگونگی کنار‌ آمدن با بازنشستگی را شرح داده‌ایم.

1. دیدگاه خود را تغییر دهید

برای کنار آمدن با بازنشستگی آن را مانند مسیر ببینید. بازنشستگی مقصد نیست که به انتها برسد. به خودتان در رابطه با پذیرش بازنشستگی زمان دهید. دیدگاه خود را تغییر دهید و به جای استرس و افسردگی به زندگی خود، به موقعیت های روبرو بنگرید.

2. برای کنار آمدن با بازنشستگی منعطف باشید

انعطاف پذیری یکی از راه های کنار آمدن با بازنشستگی است. هرچقدر با نگرش بیشتری به بازنشستگی نگاه کنید، راحت تر آن را می‌پذیرید. آگاهی و انعطاف پذیری باعث آرامش و پذیرش مسائل روبرو می‌شود.

3. با مسائلی که توانایی تغییر ندارید، کنار بیایید

گاهی برخی از مسائل را نمی‌توان تغییر داد. کنار آمدن با بازنشستگی نیز جزئی از مسائلی است که نمی‌توانید تغییر دهید. بنابراین باید سعی کنید تا بازنشستگی را بپذیرید و بر احساسات خود تمرکز کنید. در این باره بهتر است با متخصصین روانشناسی صحبت نمایید.

4. پذیرای احساسات خود باشید

کنار آمدن با بازنشستگی دشواری های خودش را دارد. تا زمانی که به پذیرش احساس خود نپردازید نمی‌توانید بر مسائل دیگر تمرکز کنید. احساساتی مانند عصبانیت، استرس، نگرانی، ناراحتی و … احساساتی هستند که پس از بازنشستگی رخ می‌دهد و باید پذیرای این احساسات باشید. احساسات خود را داخل دفترچه ای یادداشت کنید یا درباره آن با همسالان خود صحبت کنید. استفاده از راهکارهای همسالان بسیار کمک کننده است.

5. هویت خود را تغییر دهید | کنار آمدن با بازنشستگی

تقریبا تمامی افراد شغل خود را هویتشان می‌دانند. برای کنار آمدن با بازنشستگی باید هویت خود را در مسیرهای دیگر تعریف کنید. برای مثال می‌توانید به شغل های دیگری رو آورید، برای نوه های خود پدربزرگ شوید، مربی شوید یا هنری را در دست بگیرید.

6. با هم دوره ای های خود بیشتر تعامل داشته باشید

برای درک بهتر وکنار آمدن با بازنشستگی با هم دوره ای های خود تعامل برقرار کنید. شرکت در کلاس های بازنشستگی و مکالمه با افرادی که در راستای بازنشستگی قرار دارند باعث کاهش استرس شما می‌شود. شرکت در کارهای گروهی یا فعالیت با هم دوره ای های خود شما را با چالش های کمتری روبرو خواهد کرد.

7. روابط اجتماعی خود را گسترش دهید

با افزایش سن و رهایی از بند کار افراد در روابط اجتماعی حضور کم رنگی پیدا می‌کنند. برای کنار آمدن با بازنشستگی باید روابط اجتماعی خود را گسترش دهید.

8. به صورت تدریجی بازنشسته شوید

برخی از شرکت ها به افرادی که در راستای بازنشستگی قرار دارند این فرصت را فراهم می‌کنند تا افراد برای درک بازنشستگی ساعت های کمتری را در محل کار حضور پیدا کنند. اگر چنین فرصتی دارید حتما استقبال کنید. روش های کارآمد شرکت ها برای راحت کنار آمدن با بازنشستگی را قبول کنید. این روش ها استرس شما را کاهش می‌دهند و شما را با چالش های کمتری روبرو می‌کنند.

9. شغل پاره وقت برای خود پیدا کنید

بهترین روش کنار آمدن با بازنشستگی، پیدا کردن شغل پاره وقت است. برای اینکه هم خودتان استراحت کنید و هم مشغول به کاری باشید انتخاب شغل پاره وقت بهترین گزینه است. بهتر است در راستای شغل قبلی خود کار پیدا کنید. اما اگر به دنبال شغل جدید بودید از سرمایه گذاری های کم استفاده کنید. دوران بازنشستگی یکی از بهترین دوران برای راه اندازی شغل مورد علاقه جوانی تان است.

10. در جستجوی سرگرمی و علایق خود باشید | کنار آمدن با بازنشستگی

اکثر افراد زمانی که مشغول به کار هستند از سرگرمی ها و علایق خود فاصله می‌گیرند. برای کنار آمدن با بازنشستگی و گذر از این دوران در جستجوی سرگرمی و علایق باشید. با پروش علایق به آرامش خود کمک خواهید کرد. ورزش، قدم زدن در طبیعت، حضور در فعالیت های هنری از جمله سرگرمی هایی است که به کسب آرامش کمک می‌کنند.

11. در فعالیت ها داوطلب شوید

افراد بازنشسته سرشار از تجربه و دانش هستند. برای کنار آمدن با بازنشستگی و انتقال تجربه ها به جوان ها برای قدم برداشتن در راه درست سعی کنید تا در فعالیت ها به صورت داوطلبانه شرکت کنید. با شرکت در این فعالیت ها علاوه بر اینکه احساس ارزشمندی به شما دست می‌دهد، به رشد یادگیری و کسب مهارت های بیشتر شما نیز کمک می‌کند.

12. کنار آمدن با بازنشستگی | حیوان خانگی به خانه بیاورید

اگر به حیوانات علاقه دارید آنها را به سرپرستی بگیرید. یکی از روش های کنار آمدن با بازنشستگی که توصیه می‌شود، سرپرستی از حیوانات خانگی است. گاهی خرید آکواریوم و استفاده از ماهی های رنگی در آن به شما روحیه می‌دهد. همچنین بازی با حیوانات خانگی به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کنند.

13. به دنبال کسب تجربه های جدید باشید

یکی از راه هایی که به کنار آمدن با بازنشستگی کمک می‌کند، کسب تجربه های جدید است. اگر به موسیقی علاقه دارید به دنبال یادگیری ساز باشید. در کلاس های بزرگسالان شرکت کنید و اگر علاقه به پیشرفت تحصیلی دارید دیر نشده؛ یادگیری همیشه به سرگرم شدن تان کمک می‌کند.

راهکارهای کنار آمدن با استرس بازنشستگی

برای کنار آمدن با بازنشستگی باید به نکات و راهکارهایی توجه کنید. بیکاری در ساعت های طولانی و ابهام در آینده عوامل استرس زا هستند. در ادامه راهکارهای کنار‌آمدن با بازنشستگی و استرس ناشی از آن را ارائه داده‌ایم.

1. ورزش را فراموش نکنید

ورزش وفعالیت های بدنی در هر سنی موجب کاهش فشارهای عصبی و استرس می‌شود. اگر از محدودیت های جسمانی برای ورزش برخوردار هستید، با کمک و راهنمایی های مربی ورزش کنید. برای کنار آمدن با بازنشستگی و استرس ناشی از آن روزانه نیم ساعت ورزش را فراموش نکنید.

2. قدردان موقعیت خود باشید | کنار آمدن با بازنشستگی

قدردانی از موقعیت های موجود به کاهش استرس و شکرگزاری از تمام دارایی ها می‌شود. قدردان این موضوع باشید که فراز و نشیب های زندگی را به خوبی گذرانده‌اید. و وارد دوره جدیدی از زندگی شده‌اید. یکی از روش های اصلی کنار آمدن با بازنشستگی قدردانی از داشته ها است.

3. طبیعت گردی را از یاد نبرید

یکی از روش های کنترل استرس و کنار آمدن با بازنشستگی طبیعت گردی است. حضور در طبیعت باعث کاهش استرس می‌شود. طبیعت گردی طی کردن مسافت های طولانی نیست و می‌توانید از پارک های جنگلی داخل شهر استفاده کنید.

4. روش های کنترل استرس را یاد بگیرید

مهم ترین و بهترین روش برای کنار آمدن با بازنشستگی و استرس های بازنشستگی، باید روش های کنترل استرس را آموزش ببینید. یوگا، تای چی، مراقبه و تمرینات هوازی روش هایی برای کاهش فشار خون هستند که به کنترل استرس کمک می‌کند.

5. نگرانی ها را به فراموشی بسپارید | کنار آمدن با بازنشستگی

نگرانی های مداوم شما را در زمینه کنار آمدن با بازنشستگی باز می‌دارد. افکار منفی و عادت غلط نشخوار فکری باعث بروز آسیب‌های روانی می‌شود. سعی کنید تمام احساسات خود را بپذیرید و برای نگرانی های خود زیاد فکر نکنید.

کلام آخر

با کمک از روانشناس روش های کنار آمدن با بازنشستگی را آموزش می‌بینید. روانشناسان با ارائه خدمات به کاهش استرس و فشار خون کمک می‌کنند و علاوه بر این روش های کارآمدی را برای کنار‌آمدن با بازنشستگی ارائه می‌دهند. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت حضوری و تلفنی خدمات روانشناسی به مراجعان ارائه می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره روانشناسی در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: کنار آمدن با بازنشستگی | 13 راهکار عملی





:: برچسب‌ها: کنار آمدن با بازنشستگی | 13 راهکار عملی ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: