ترک اعتیاد به متادون در خانه چقدر طول می‌کشد؟
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترک اعتیاد به متادون در خانه چه معایبی دارد؟ متادون دارویی است که برای ترک مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برخی مواقّع و در اثر مصرف خودسرانه، خود متادون باعث اعتیاد و وابستگی در فرد مصرف کننده می‌شود. ترک متادون علائم متعددی همچون سردرد و سرگیجه، بی قراری، افسردگی و غیره دارد.

منبع: ترک اعتیاد به متادون در خانه چقدر طول می‌کشد؟

ترک متادون در خانه و به روش غیر اصولی این علائم را افزایش می‎‌دهد و حتی ممکن است خطر ایست قلبی را به همراه داشته باشد. در صورتی که متادون در خانه ترک شود، احتمال بازگشت اعتیاد نیز در فرد افزایش می‌یابد. بهترین راه این است که ترک اعتیاد به متادون در خانه تحت نظر پزشک و به روش اصولی انجام شود. در ادامه مقاله به بررسی کامل ترک اعتیاد به متادون در خانه و معایب ترک متادون می‌پردازیم.

متادون چیست؟

متادون یک داروی رایج برای ترک اعتیاد است. متادون نسبت به مخدرهایی همچون هروئین، مدت زمان تاثیر بیشتری دارد و به همین دلیل معمولا برای ترک اعتیاد به هروئین و مورفین مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف خودسرانه و غیر اصولی این دارو باعث اعتیاد جدیدی در فرد می‌شود.

برای موثر واقع شدن متادون، باید با دوز مشخص و تحت نظر پزشک مصرف شود. متادون به صورت پودر کریستالی سفید رنگ یا قرص و شربت وجود دارد و معمولا به ‌صورت پودر در نوشیدنی با طعم میوه حل می‌شود و روزی یک‌بار به صورت خوراکی مصرف می‌شود، همچنین به ندرت بصورت عضلانی یا وریدی تزریق می‌شود.

عوارض ترک اعتیاد به متادون در خانه

افرادی که متادون مصرف می‌کنند نسبت به برخی از اثرات آن تحمل پیدا می‌کنند و در صورتی که دارو را به طور منظم مصرف نکنند دچار علائم ترک متادون می‌شوند. برخی از این عوارض ترک اعتیاد به متادون شامل موارد زیر است که به دو بخش عوارض جسمانی و روانی ترک اعتیاد به متادون تقسیم می‌شود.

عوارض جسمی ترک اعتیاد به متادون در خانه

  • سردرد و سرگیجه ناشی از ترک اعتیاد به متادون در خانه
  • آبریزش چشم و بینی
  • تهوع و استفراغ
  • عرق زیاد و لرزش بدن
  • افزایش ضربان قلب و فشار خون
  • درد مفاصل و عضلات ناشی از ترک اعتیاد به متادون در خانه

عوارض روانی ترک اعتیاد به متادون

مصرف متادون علاوه بر عوارض جسمانی، برای افراد عوارض روانی نیز به دنبال دارد. مهم ترین عوارض روانی متادون شامل اضطراب و افسردگی و حالات هیجانی، بیش فعالی، توهم‌های بینایی و شنوایی، افکار خودکشی، پرخاشگری، کاهش انگیزه و نداشتن ثبات شخصیت است.

ترک اعتیاد به متادون در خانه

بسیاری از افرادی که قصد ترک متادون را دارند، در خانه و به طور ناگهانی دارو را قطع می‌کنند و یا با استفاده از داروهای جایگزین دیگر سعی در ترک آن دارند. برخی از داروها در ترک متادون موثر هستند اما لازم است که با دوز مشخص و متناسب با شرایط جسمی فرد استفاده شوند. قطع ناگهانی دارو منجر به سندروم ترک اعتیاد به متادون می‌شود و جایگزینی خودسرانه دارو نیز می‌تواند باعث اعتیاد به داروهای جایگزین گردد.

ترک متادون در خانه با بوپرنورفین

باید توجه داشته باشید که ترک اعتیاد حتما باید تحت نظر یک متخصص صورت گیرد. با توجه به تجویز پزشک می توان برای کاهش علائم اولیه ترک متادون و کاهش درد ترک اعتیاد از داروی خوراکی بوپرنورفین استفاده کرد.

دوز های اولیه و کاهش آن باید توسط پزشک و متخصص ترک اعتیاد تعیین شود، مصرف بوپرنورفین باید به عنوان یک داروی درمانی دراز مدت ادامه یابد. ترک متادون بدون درد حتما باید تحت نظر متخصص ترک اعتیاد و پزشک صورت گیرد، تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

معایب ترک اعتیاد به متادون در منزل

ترک متادون به صورت ناگهانی و در خانه یک روش غیر اصولی است. ترک باید تحت نظر پزشک متخصص باشد چرا که فرآیند جایگزینی و کاهش دوز داروها روند پیچیده‌ای دارد. در صورتی که ترک متادون غیر اصولی باشد، علائم ترک افزایش پیدا می‌کنند و حتی امکان ایست قلبی در فرد وجود دارد. علاوه بر این هنگامی که ترک متادون در خانه انجام شود، جسم و روان به طور کامل پاکسازی نمی‌شوند و امکان بازگشت به سمت اعتیاد افزایش پیدا می‌کند. به همین منظور حضور پزشک و مشاور در هنگام ترک متادون اهمیت و ضرورت بسیار زیادی دارد.

ترک متادون در خانه چقدر طول می کشد؟

مدت زمان ترک متادون با توجه به ویژگی‌های فردی و دوز مصرف دارو متفاوت است. به طور معمول افرادی که دوز مصرف زیادی دارند و مدت زمان طولانی است که مصرف می‌کنند در حدود یک تا دو سال زمان برای ترک نیاز دارند. افرادی که تازه شروع به مصرف کرده‌اند و دوز مصرف کمی دارند، در مدت یک تا دو ماه نیز ترک اعتیاد به متادون می‌کنند. توجه داشته باشید که اکثر افرادی که در خانه و غیر اصولی اقدام به ترک متادون کرده‌اند، بعد از مدت کوتاهی دوباره شروع به مصرف می‌کنند.

مراحل ترک اعتیاد به متادون در خانه

ترک اعتیاد به متادون در خانه مراحلی دارد و برای این که ترک متادون موثر واقع شود لازم است که این مراحل به خوبی طی شوند. این مراحل شامل موارد زیر است.

– تصمیم قاطع برای ترک متادون و ایجاد انگیزه در خود

– مشورت با پزشک متخصص و تعیین روش ترک متادون

– آگاهی از مشکلات حین ترک اعتیاد به متادون و آماده بودن برای آن‌ها

– داشتن یک برنامه درمانی صحیح برای عدم انجام ترک اعتیاد به متادون در خانه

– کمک گرفتن از روانشناس برای از بین بردن علائم روانی ترک متادون

– شرکت در برنامه‌های پیشگیری از بازگشت به اعتیاد و ترک اعتیاد به متادون

توجه داشته باشید که ترک اعتیاد به متادون باید تحت نظر پزشک باشد و ترک آن در خانه توصیه نمی‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با روانشناس مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد و ترک اعتیاد به متادون کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک متادون و ترک اعتیاد به متادون می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سوالات متداول در زمینه ترک اعتیاد به متادون در خانه

آیا متادون بر عملکرد جنسی افراد نیز تاثیر می‌گذارد؟

بله. مصرف متادون باعث کاهش میل جنسی در افراد می‌شود. در مردان باعث اختلال در نعوظ و انزال و در خانم‌ها نیز باعث می‌شود که عادت ماهیانه به عقب بیافتد و یا رخ ندهد. بنابراین توصیه می‌شود حتما برای ترک اعتیاد به متادون از متخصص کمک بگیرید، برای شروع ترک اعتیاد کلیک کنید.

علائم ترک متادون در خانه چه زمانی شروع می‌شود؟

علائم ترک متادون حدودا ۳ الی ۴ روز بعد از قطع مصرف شروع می‌شود و در روز ششم به اوج خود می‌رسد و بعد از ۲ الی ۳ هفته به تدریج علائم ترک اعتیاد به متادون کاهش پیدا می‌کند و فرد به زندگی نرمال خود بازمی‌گردد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترک اعتیاد به متادون در خانه چقدر طول می‌کشد؟





:: برچسب‌ها: ترک اعتیاد به متادون در خانه چقدر طول می‌کشد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: