علائم اعتیاد به هروئین
نوشته شده توسط : ذهن نو

آشنایی با علائم اعتیاد به هروئین یکی از مسائلی است که برای بسیاری از خانواده‌ها اهمیت بسیاری دارد. هروئین به‌عنوان دارویی که از مورفین یا کدئین تهیه می‌شود در ابتدا به‌عنوان یک مسکن در زمینه‌های پزشکی مورداستفاده قرار گرفت اما پس از مدتی و با توجه به خاصیت اعتیادآوری بالایی که داشت استفاده از آن ممنوع اعلام شد.

منبع: علائم اعتیاد به هروئین

بااین‌حال مصرف غیرقانونی آن تا کنون ادامه پیدا کرده و به‌عنوان یکی از قوی‌ترین انواع مخدرها شناخته می‌شود و سالانه افراد بسیار زیادی را درگیر می‌کند. درصورت آشنایی با علائم سوءمصرف این ماده مخدر می‌توانید اعتیاد به آن را در نزدیکان خود تشخیص داده و برای بهبود شرایط آن‌ها اقدام نمایید. درصورتی‌که این نشانه‌ها را در خود یا هریک از نزدیکان مشاهده می‌کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان از یک متخصص کمک بگیرید.

هروئین چیست

هروئین، ماده مخدری است که به دیامورفین معروف بوده و به دلیل اثرات سرخوشی آن استفاده می‌گردد. هروئین ترکیباتی شبیه به مورفین داشته و فرد را به اعتیاد سوق می‌دهد. اثرات هروئین سریع بوده و مصرف ­کنندگان برای اثر بخشی سریع‌تر، آن را تزریق و یا استنشاق می­‌کنند. مصرف هروئین دارای عوارض جانبی بسیاری از جمله یبوست و گرفتگی دستگاه گوارش، بیماری‌های کلیوی و کبدی، کاهش تنفس، تنگی نفس، خشکی دهان، خواب آلودگی، اختلال در عملکرد ذهنی و افزایش خطر ابتلا به هپاتیت و اچ آی وی از طریق تزریقات وریدی می­‌باشد.

مصرف هروئین منجر به آسیب‌های شدید جسمانی و ضررهای ناشی از ترک آن می‌­شود. درمان اعتیاد به هروئین اغلب شامل رفتار درمانی و دارو درمانی است. داروهایی مانند بوپرنورفین، متادون یا نالترکسون نیز می‌توانند اثرات را کاهش داده و به بیمار کمک‌های شایانی کنند.

هروئین چه شکلی است ؟

اگر به یکی از نزدیکان خود شک دارید که هروئین مصرف می کند و می خواهید بدانید هروئین چه شکلی است باید هروئین در خالص ترین شکل خود به صورت پودر سفید رنگ است. اما به رنگ های دیگری نیز همانند قهوه ای، خاکستری و حتی سیاه نیز دیده شده است.

نحوه و طریقه مصرف هروئین

افراد مصرف کننده ماده مخدر هروئین از روش های مختلفی برای مصرف آن استفاده می کنند از جمله این روش ها می توان به تزریق وریدی، دود کردن و استنشاق اشاره کرد.

  • مصرف تدخینی یا کشیدن هروئین

در این روش مقداری هروئین را روی زرورق ریخته و سپس توسط یک لوله مقاویی باریک یا دستمال کاغذی آن را حرارت می دهند. سپس دود حاصل از آن را توسط یک لوله باریک از طریق دهان وارد ریه خود می کنند.

  • استنشاق هروئین

در این روش هروئین را روی یک کاغذ ریخته و سپس با استفاده از یکی اسکناس لوله شده آن را از طریق دماغ استنشاق می کنند.

  • تزریق هروئین

در این روش هروئین را با جوهر لیمو یا قرص ویتامین ث در قاشق حل می کنند و سپس کمی حرارت می دهند. سپس محلول بدست آمده را توسط سورنگ به عضلات یا داخل رگ وریدی تزریق می کنند.

مصرف هروئین بر گیرنده های اپیوئیدی تاثیر می گذارد و سبب می شود تا فرد مصرف کننده در زمان کوتاهی به آن اعتیاد پیدا کند. فرد بعد از مدت کوتاهی بعد از مصرف هروئین احساس سرخوشی و لذت می کند که این لذت بعد از مدت کمی از بین می رود.

به مرور بدن فرد نسبت به این ماده مقاوم می شود و برای رسیدن به همان حالت مصرف کننده مجبور است مقدار بیشتری مصرف کند. پس از گذشت حالت سرخوشی فرد مدت زیادی دچار خواب آلودگی می شود.

بوی هروئین شبیه به چیست ؟

به طور کلی هروئین ماده مخدری است که بویی ندارد اما زمانی که روی ورق ریخته و زیر آن آتش گرفته می شود دود حاصل از آن بوی شبیه به سرکه می دهد. اینکه چرا هروئین بوی سرکه می دهد به فرایندشیمیایی تولید آن بستگی دارد. هرچه هروئین خالص تر باشد بوی سرکه آن کمتر است.

علائم اعتیاد به هروئین | هروئین چیست؟

هروئین یا (دی استیل مورفین) یکی از انواع مواد مخدر است که از مورفین تهیه‌شده و قدرت اثرگذاری آن چندین برابر بیش از مورفین است. به‌طورکلی به تریاک و مواد مخدری نظیر مورفین و هروئین که از آن تهیه می‌شوند اوپیوم یا افیون گفته می‌شود. اصلی‌ترین مکانیسم عمل این دسته از مواد مخدر، کند کردن فعالیت دستگاه عصبی مرکزی است. به عبارتی این مواد با اتصال به گیرنده‌های درد در مغز باعث افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی شده و از این طریق باعث ایجاد یک احساس آرامش و سرخوشی کاذب در فرد می‌شود.

نشانه‌های استفاده از هروئین

استفاده از هروئین مانند هر ماده مخدر دیگر باعث بروز نشانه‌های جسمی و روانی خاصی می‌شود که نشان‌دهنده استفاده از این ماده مخدر است. البته این نشانه‌ها با توجه به سن، جنس، وزن و همین‌طور سابقه مصرف متفاوت خواهد بود. بااین‌حال برخی از شایع‌ترین نشانه‌ها استفاده از هروئین عبارتند از:

_احساس آرامش و سرخوشی کاذب که با خلق معمول فرد متفاوت است

_احساس خواب‌آلودگی

_کاهش اشتها

_خشکی دهان

_گیجی و سردرگمی

_کاهش تنفس

_کاهش میل جنسی

علائم اعتیاد به هروئین

علاوه بر نشانه‌هایی که در ارتباط با استفاده از هروئین بیان شد، اعتیاد به این ماده مخدر علائمی را به همراه خواهد داشت که خبر از وابستگی جسمی و روانی به آن می‌دهند. البته به خاطر داشته باشید که تشخیص قطعی ابتلای فرد به اعتیاد و همین‌طور نوع ماده مصرفی مباید حتماً زیر نظر متخصصین این حیطه صورت بگیرد. در ادامه به علائم اعتیاد به هروئین اشاره خواهیم کرد. برای اشنایی با سایر انواع مواد اعتیاد آور کلیک کنید.

1. ایجاد تحمل دارویی

تحمل دارویی به این معناست که پس از مدتی فرد متوجه می‌شود استفاده از ماده مخدر دیگر به‌اندازه سابق باعث بروز احساس لذت در وی نمی‌شود و برای دستیابی به لذت پیشین باید مقدار مصرف را افزایش دهد. این پدیده معمولاً باعث خواهد شد که فرد به ‌مرور زمان بیش‌ازپیش دچار وابستگی به ماده مخدر شده تا جایی که بدون استفاده از آن امکان تجربه شرایط نرمال را نخواهد داشت.

2. علائم اعتیاد به هروئین | بروز نشانه‌های ترک

افرادی که به استفاده از هروئین اعتیاد دارند پس از مدتی وابستگی جسمی و روحی به این ماده را تجربه خواهند کرد. این موضوع به معنای آن است که در صورت عدم استفاده از این ماده مخدر فرد علائم ناخوشایند جسمی و روانی نظیر بی‌قراری و درد عضلانی را تجربه خواهد کرد.

3. رفتارهای دارو جویی

به دنبال اعتیاد به هروئین، فرد زمان زیادی از روز را صرف استفاده از این ماده مخدر، تلاش برای تهیه آن یا برنامه‌ریزی برای استفاده از آن خواهد کرد. درنتیجه بهره‌وری وی در سایر زمینه‌ها کاهش پیداکرده و مشکلاتی درزمینهٔ مسائل تحصیلی، شغلی و به‌خصوص خانوادگی فرد اتفاق خواهد افتاد.

نشانه‌های قطع مصرف هروئین

علائم ترک یا همان نشانه‌های وابستگی به هروئین عبارتند از:

  • بی‌قراری
  • تحریک‌پذیری
  • تعریق بیش‌ازحد
  • افسردگی
  • درد عضلانی
  • دردهای شکمی، اسهال، تهوع و استفراغ

درصورتی‌که فرد مصرف ماده مخدر را به‌یک‌باره قطع کند و یا نسبت به قبل مقدار کمتری از این ماده را استفاده کند، این نشانه‌ها ظرف حداکثر 12 ساعت بروز پیداکرده و شدت آن‌ها به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند.

علائم اعتیاد به هروئین | علائم مسمومیت با هروئین

به دنبال اعتیاد به هروئین، مسمومیت یا اوردوز یکی از مشکلاتی است که احتمال می‌رود برای فرد پیش بیاید. مسمومیت می‌تواند به دنبال بالا رفتن تحمل دارویی و یا استفاده همزمان از انواع مواد مخدر ایجاد شود. در ادامه مهم‌ترین نشانه‌های اعتیاد به هروئین را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. درصورتی‌که با هریک از این نشانه‌ها مواجه شدید هرچه سریع‌تر فرد را به مراکز درمانی انتقال دهید.

_احساس گیجی بیش‌ازحد

_کاهش ضربان قلب و فشارخون

_تنفس کند یا ایست تنفسی از علائم اعتیاد به هروئین

_تیرگی و کبودشدن لب‌ها

_صدای خرخر و حالتی شبیه خفگی

_بیهوشی و اغما

عوارض اعتیاد به هروئین

مصرف هروئین دارای عوراض و پیامد های زیادی بر روی زندگی فرد مصرف کننده می باش. از جمله پیامده ها و عوارض اعتیاد به هروئین می توان به موارد زیر اشاره کرد

عوارض کوتاه مدت اعتیاد به هروئین

  • آبریزش بینی و چشم
  • درد در عضلات
  • بزرگ شدن مردمک چشم‌
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اضطراب و بی قراری
  • خارش شدید بدن
  • تنگی و کندی تنفس
  • خواب آلودگی
  • فراموشی

عوارض بلند مدت اعتیاد به هروئین

عوارض هروئین در بلند مدت می تواند پیامد های جبران ناپذیری را بر روی مغز و بدن فرد ایجاد نماید و حتی احتمال فرد به بیماری های مختلف را افزایش می دهد از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • انواع بیماری های کبدی
  • بیماریهای قلبی
  • بیماری های کلیوی
  • ایدز و هپاتیت

از طرف دیگر مصرف استنشاقی آن در طولانی مدت می تواند موجب انواع بیماری های ریوی و تنفسی در افراد شود. ابتلا به بیماری های عفونی دیگر از جمله آبسه، یبوست و ذات الریه از جمله دیگر عوارض طولانی مدت هروئین می باشد.

راه های پایان دادن اعتیاد به هروئین

بر اساس تحقیقات انجام شده اعتیاد به هروئین در درازمدت می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. ابتلا به بیماری‌های روانی نظیر افسردگی یا اختلالات زوال عقل، ناباروری و کاهش میل جنسی و همچنین افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر ایدز یا هپاتیت ازجمله بیماری‌هایی هستند که به دلیل استفاده از سرنگ‌های مشترک آلوده بروز پیدا خواهد کرد.

علاوه بر این اعتیاد باعث بروز مشکلات جدی در زندگی خانوادگی و موقعیت شغلی و تحصیلی فرد خواهد شد و به همین خاطر باید نسبت به درمان این اختلال توجه ویژه‌ای شود. یکی از مشکلاتی که بسیاری از معتادین به هروئین و خانواده‌های آن‌ها تجربه می‌کنند، شروع مصرف مجدد ماده مخدر پس از یک دوره ترک است. به همین خاطر معمولاً توصیه می‌شود که در کنار مراحل سم‌زدایی و درمان‌های فیزیولوژیک که برای ترک اعتیاد به هروئین مورداستفاده قرار می‌گیرد، از جلسات بازپروری و روان‌درمانی نیز برای این بیماران استفاده شود.

ازجمله مسائلی که در جلسات بازپروری موردتوجه قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. آگاهی بخشی به فرد در ارتباط با میل به مصرف مجدد، نشانه‌های این تمایل و همین‌طور راه‌های مبارزه با آن

2. کمک به فرد برای بهبود بیماری‌های روحی و مشکلاتی نظیر اضطراب و افسردگی

3. شناسایی مشکلات زیر بنایی که باعث گرایش فرد به اعتیاد شده و تلاش برای برطرف کردن آن‌ها

4. کمک به فرد برای بهبود روابط خانوادگی و دوستانه و به دست آوردن موقعیت اجتماعی ازدست‌رفته

برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره ترک اعتیاد تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

هروئین چیست؟

هروئین نام یک ماده مخدر سفیدرنگ است که از مورفین تهیه می‌شود و به همین خاطر در خانواده مواد افیونی یا اوپیوئیدها قرار می‌گیرد که مکانیسم اصلی فعالیت آن‌ها کند کردن فعالیت دستگاه عصبی و ایجاد احساس آرامش در فرد است.

علائم اعتیاد به هروئین | از کجا بفهمیم فردی هروئین مصرف کرده است؟

استفاده از هروئین باعث بروز نشانه‌هایی در شرایط جسمی و روحی فرد می‌شود که از آن جمله می‌توان به احساس آرامش و سرخوشی، خواب‌آلودگی و گیجی و کاهش اشتها اشاره کرد.

بهترین روش برای ترک اعتیاد به هروئین کدام است؟

برای ترک اعتیاد به هروئین روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به مدت مصرف، شرایط جسمی فرد و سایر عوامل متخصص از یکی از آن‌ها استفاده می‌کند بااین‌حال درصورتی‌که از جلسات بازپروری و مشاوره روانی در کنار مراحل درمان فیزیولوژیک استفاده شود احتمال اثرگذاری آن به‌مراتب افزایش پیدا می‌کند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: علائم اعتیاد به هروئین





:: برچسب‌ها: علائم اعتیاد به هروئین ,
:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: