خودشناسی در ازدواج | قبل ازدواج اول خودت را بشناس
نوشته شده توسط : ذهن نو

خودشناسی در ازدواج چه تاثیری دارد؟ خود شناسی میزان شناخت شما از خودتان است. این نوع شناخت بر همه جوانب زندگی تاثیر دارد هر چه خود را بیشتر بشناسید موفق‌تر خواهید بود و بیشترین تاثیر خودشناسی در ازدواج و انتخاب یک همسر مناسب است.

درواقع برای یک ازدواج موفق علاوه بر شناخت طرف مقابل لازم است ابتدا خود را به خوبی بشناسید ودرک صحیحی از خواسته ها و تمایلات خود داشته باشید. حال چگونه می توانید خود را بشناسید؟ در این زمینه مشاوره های قبل ازدواج به طرز قابل توجهی به شما کمک خواهند کرد در ادامه به اهمیت خودشناسی در ازدواج اشاره می کنیم.

منبع: خودشناسی در ازدواج | قبل ازدواج اول خودت را بشناس

تاثیر خودشناسی در ازدواج

شما تا زمانی که خود را به خوبی نشناسید، قادر به شناختی دیگری نیز نخواهید بود. تمام الگوهای شخصیتی و طرز فکر ما از دوران کودکی شکل گرفته است. بسیاری از این باورها به صورت ناخودآگاه در ذهن ما قرار دارند. نحوه برقراری روابط و انتخاب دوست و همسر نیز بر اساس این باورهای ریشه ای است. وقتی نسبت به این الگوهای فکری خود آگاهی داشته باشید، انتخاب مناسب‌تری در ازدواج نیز خواهید داشت.

کسی که به خودشناسی در ازدواج نرسیده، با چرخه های معیوب رفتاری خودش آشنا نیست. پس متوجه علت آسیب ها و یا شکست هایش در روابط عاطفی و سایر جنبه های زندگی اش نمی‌شود. این افراد دائم در این چرخه باقی می‌مانند و آن را تکرار می‌کنند. بدون خودشناسی در ازدواج انتخاب همسر بر اساس این چرخه های معیوب موجب شکست در آن ازدواج خواهد شد.

اهمیت خودشناسی در ازدواج

ازدواج بدون شناخت خود و درک صحیح از علایق و خواسته ها می تواند شروع یک زندگی ناموفق بوده و نتیجه آن نابودی و یا تحمل یک زندگی سخت باشد. شما برای داشتن یک ازدواج موفق باید به طور دقیق خواسته های خود را بدانید، باید بتوانید به خودتان عشق بورزید و خواسته هایتان برایتان مهم باشد و بعد از آن بتوانید شخص دیگری را دوست داشته باشید و به عنوان همسر خود انتخاب کنید.

بسیاری از افراد بعد از ازدواج پشیمان می شوند زیرا تازه به این نتیجه می رسند که کاش قبل از ازدواج شناخت بهتری از خود داشتند و خواسته های خود را به درستی می دانستند تا در انتخاب همسر گزینه مناسبتری را انتخاب می کردند. در واقع اهمیت خود شناسی در ازدواج باعث می شود شما ابتدا خود و سپس طرف مقابلتان را به درستی شناخته و درک کنید و به طبع آن انتخاب درستی داشته باشد. در ادامه مهمترین دستاوردهای خود شناسی در ازداوج را برایتان بیان کرده ایم:

  • خود آگاهی باعث می شود شما یک انتخاب صحیح در ازدواج داشته باشید و فرد مناسبی را برگزینید.
  • خود شناسی یکی از مهارت های مهم در همه ابعاد زندگی مخصوصا در ازدواج است که در صورت نداشتن این مهارت شما نمی توانید شناخت درستی از طرف مقابل نیز داشته باشید.
  • با داشتن شناخت کافی از خودتان می توانید به ویژگی های مثبت و منفی خود پی ببرید و تلاش کنید نقاط مثبت را تقویت و ویژگی های منفی را از بین ببرید
  • با خود شناسی شما ملاک های ازدواج و انتظارات خود از همسر آینده تان را پیدا کرده و این گونه فردی متناسب با خواسته هایتان انتخاب می کنید.

مهم‌ترین مسائلی که برای خودشناسی در ازدواج باید در نظر گرفته شود

اگر میخواهید به خود شناسی برسیی باید تمام زوایای وجودی خود را بررسی کرده و خواسته ها و تمایلات و تفکرات خود را درک کنید برای این منظور مهمترین مسائلی که در خودشناسی باید از آن درک کافی داشته باشید برایتان بازگو می کنیم. همچنین برای ازدواج‌تان پیشنهاد می‌کنیم علاوه برخودشناسی درباره پیش نیازهای ازدواج هم مطالعه بفرمایید.

 

1️⃣ شناخت اعتقادات مذهبی

مذهب نیز بخشی از خودشناسی در ازدواج است. شناخت خود در زمینه اعتقادات مذهبی اهمیت بسزایی در خودشناسی و تاثیر آن در ازدواج دارد باید درک صحیحی از میزان اعتقادات مذهبی خود داشته باشید و در این زمینه خود را به درستی بشناسید. شما باید خود را به طور دقیق از لحاظ میزان پایبندی به اعتقادات مذهبی مورد ارزیابی قرار دهید و سپس به این نتیجه برسید که اعتقادات همسر اینده شما تا چه حد باید به شما نزدیک باشد تا بتوانید در کنار او به راحتی زندگی کنید.

بهتر است این مسئله را در جلسات خواستگاری نیز مطرح کنید همچنین مشاوره قبل ازدواج می تواند میزان شباهت شما با فرد مقابلتان را در زمینه اعتقادات مذهبی برایتان روشن کند.

 

2️⃣ شناخت سطح هوشی و فکری

انتخاب همسری که از نظر سطح هوشی و فکری به شما نزدیک باشد بسیار مهم است اگر دو فرد از لحاظ  هوشی در دو سطح بسیار متفاوت قرار داشته باشند زندگی سخت و پر تنشی را خواهند داشت بهتر است در این زمینه با یکدیگر تناسب داشته باشید و برای رسیدن به این تناسب باید در ابتدا سطح هوشی خود را سنجیده و همسر مناسبی انتخاب کنید.

 

3️⃣ وضعیت اقتصادی | خودشناسی در ازدواج

شناخت خود از لحاظ وضعیت اقتصادی و سطح زندگی نکته بسیار مهمی است شاید بسیاری  از زوج ها در ابتدای ازدواج این مسئله را نادیده گرفته و تحت تاثیر احساسات تصمیم بگیرند ولی بعد از ازدواج به دلیل مشکلات مختلف اقتصادی از کرده خود پشیمان شوند.

قبل از ازدواج بدور از هر گونه احساساتی باید در این زمینه به خود شناسی کامل برسید اینکه شما در چه شرایط اقتصادی می توانید زندگی کنید و حداقل و حداکثر ها را برای خود مشخص نمایید درواقع باید میزان سازگاری خود را با شرایط اقتصادی طرف مقابل بسنجید و بر اساس آن همسر خود را انتخاب نمایید.

همچنین نحوه زندگی شما از لحاظ خرج کردن و طرز زندگی و نوع خواسته هایتان مهم است آیا فردی هستید که سعی میکنید همواره پس انداز کنید یا ولخرج هستید و یا اینکه تعادل را حفظ می کنید همه این موارد اهمیت دارد که بر اساس آن بتوانید طرف مقابل را انتخاب نمایید.

 

4️⃣ آگاهی از مشکلات جسمی و روحی

اغلب افراد در باره وضعیت جسمی و روحی خود آگاهی دارند و اگر مشکلی از لحاظ سلامتی جسم یا روان دارند از آن باخبر هستند ولی به طور کلی ممکن است شما دچار مشکلاتی مانند افسردگی، وسواس و یا مشکلات روانشناختی دیگری باشید که نیاز به درمان داشته باشید و از آن بی خبر باشید . توجه نمایید این مسائل در زندگی مشترک شما تاثیر مستقیم می گذارد همچنین اگر از لحظ جسمی دچار نقص هستید باید هنگام انتخاب همسر خود فردی را انتخاب کنید که شرایط شما را بپذیرد . انتخاب فردی که برای حل مشکل شما در کنارتان باشد می تواند زندگی بهتری را برایتان رقم بزند.

 

5️⃣ افق های فکری و ویژگی های رفتاری

قبل از ازدواج تمام خصوصیات اخلاقی، رفتاری و افق های فکری خود را بشناسید تا بتوانید فردی متناسب با ویژگی های خود انتخاب کنید. اگر فردی سلطه جو هستید که میخواهید همواره حرف اول و آخر را خودتان بزنید نمیتوانید فردی را که ویژگی هایی مشابه خودتان دارد انتخاب کنید. اگر به عنوان یک آقا خلق و خوی مرد سالاری دارید نمی توانید خانمی را که خلق و خوی زن سالاری دارد انتخاب کنید. خانمی که دوست دارد مستقل باشد و در اکثر موارد خودش تصمیم گیری کند باید همسری متناسب با ویژگی های خودش انتخاب نماید.

این نکات بسیار اهمیت دارد بسیاری از زوج ها بر سر همین مسائل به مشکل خورده و زندگی  مشترک آن ها دوامی نخواهد داشت. مشاوره های قبل از ازدواج، به شما برای شناخت دقیقی از خود و طرف مقابلتان کمک می کند و شما را  در انتخابی صحیح راهنمایی خواهد کرد.

 

6️⃣ خود شناسی در ازدواج | درک شما از عشق

اینکه شما چه درکی از عشق و محبت دارید نیز اهمیت دارد شما هنگام ازدواج باید خود را در زمینه های عاطفی بشناسید و اینکه تا چه اندازه  و به چه صورتی به طرف مقابل عشق می ورزید و چه انتظاری در این زمینه از طرف مقابل دارید باید به طور دقیق مشخص شود.

اینکه دوست دارید طرف مقابل با رفتار خود علاقه اش را به شما نشان دهد یا این محبت را به زبان بیاورد و یا نیاز به محبت لمسی مانند در آغوش کشیدن دارید و یا دوست دارید طرف مقابل برای ابراز علاقه از شما در جمع و یا در خلوت تعریف کند و یا اینکه خریدن هدیه و وقت گزراندن را نمادی از محبت و عشق ورزیدن می دانید، در واقع  باید خواسته های خود را در این زمینه بشناسید و سپس ویژگی های طرف مقابل را در این زمینه بررسی کرده و  به یک انتخاب درست در ازدواج برسید.

روش های خودشناسی در ازدواج

روش های زیر می تواند شمارا به خودشناسی در ازدواج برساند و زندگی موفق را برایتان رقم بزند. رسیدن به خودشناسی در ازدواج نیاز به صرف انرژی و زمان دارد. شما در این مسیر نیاز به مطالعه، مشورت و تامل در خود دارید.

خودشناسی در ازدواج نیاز به صبوری دارد:

شناخت خود کار چندان آسانی نیست. شما در این مسیر با چالش های زیادی روبرو خواهید شد. دشواری مسیر به حدی است که احتمال دارد قادر به ادامه آن نباشید. به همین دلیل بهتر است پیش از شروع به خوبی در مورد نیت خود تصمیم جدی گرفته باشید.

داستان خود را شرح دهید:

یکی از اولین کارها در رسیدن به خودشناسی در ازدواج شرح داستان خودتان است. پس برای این کار رویدادها و حوادثی که برای تان رخ داده را مرور کنید. چه چیزی بر در انتخاب ها و رفتارهای شما تاثیر می‌گذارد. بیاندیشید که تجربیات زندگی چطور باورهای شما را تحت تاثیر قرار داده است. در این مسیر پاسخ به سوالات زیر به شما کمک زیادی می‌کند.

????کدام دوره از زندگی تان به سختی گذشته است؟ آسیب هایی که دیدید چه بوده اند؟ این آسیب ها تا چه زمانی همراه تان بوده اند؟

???? اقدامات شما برای محافظت از خودتان چه بوده؟

???? ابراز احساسات والدین و خانواده تان به چه صورت بوده؟ شما چطور پاسخ می دادید؟

????تفاوت های شما با همسرتان در بروز احساسات چیست؟

دریافت کمک از اطرافیان:

از اطرافیان و افرادی که بیشتر با آنها در ارتباط هستید بخواهید که توصیفی از ویژگی های شخصیتی شما رائه دهند  این گونه می توانید بیشتر خصوصیات و تمایلات خود را دریابید.

خصوصیات خود را یاد داشت کنید:

خواسته ها و خصوصیات و تمایلات خود را بنویسید، انتظاراتی که از همسر آینده تان دارید را لیست کنید این گونه میتوانید شناخت دقیقی از خود داشته و همچنین نکات مثبت و منفی خود را پیدا کرده و سعی در تقویت ویژگی های مثبت خود و ترک خصوصیات منفی نمایید.

از یک مشاور کمک بگیرید:

مشاوره های روانشناسی برای خودشناسی در ازدواج بسیار تاثیرگذار است؛ شما در ارتباط با یک روانشناس می‌توانید ابعاد مختلف شخصیت خود را بشناسید و به این ترتیب معیارهایی خود را دانسته و بر اساس آن معیارها انتخاب صحیحی در ازدواج داشته باشید.

به بازخوردهای همسرتان توجه کنید:

همسرتان نزدیک ترین فرد به شماست، پس بیش از هر کس می‌تواند در خودشناسی در ازدواج کمک‌تان کند. او در تمام لحظه های زندگی و سختی ها و خوشی ها همراه تان خواهد بود. پس نظر او در مورد شما می‌تواند بسیار دقیق تر باشد.

 

سخن آخر

خودشناسی در ازدواج و در واقع پیش از آن لازمه همه کسانی است که قصد شروع یک زندگی مشترک را دارند. متاسفانه بسیاری از افراد بدون آگاهی از خواست و نیازهای خودشان تنها به رسم زندگی تن به ازدواج می‌دهند. در دهه های اخیر دسترسی به دانش و اطلاعات بسیار ساده‌تر از گذشته شده است. ما با تکیه بر این منابع خیلی راحت تر می‌توانیم به خودشناسی در ازدواج برسیم. چه بسا متخصصان و افراد با تجربه زیادی نیز در این حوزه می‌توانند به شما کمک کنند.

به همین جهت دریافت مشاوره های ازدواج باید جدی‌تر گرفته بشود. شما در طی این مشاوره های می‌توانید به خودشناسی در ازدواج نیز برسید. با دریافت خدمات مشاوره از مراکز معتبری مثل ذهن نو به نتیجه مطلوب خواهید رسید. کافی است همین حالا با شماره های درج شده تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه خودشناسی در ازدواج می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

اهمیت خودشناسی در ازدواج چیست؟

ازدواج بدون شناخت خود و درک صحیح از علایق و خواسته ها می تواند شروع یک زندگی نا موفق بوده و نتیجه آن نابودی و یا تحمل یک زندگی سخت باشد. شما برای داشتن یک ازدواج موفق باید به طور دقیق خواسته های خود را بدانید باید بتوانید به خودتان عشق بورزید و خواسته هایتان برایتان مهم باشد و بعد از آن بتوانید شخص دیگری را دوست داشته باشید و به عنوان همسر خود انتخاب کنید. بسیاری از افراد بعد از ازدواج پشیمان می شوند زیرا تازه به این نتیجه می رسند که کاش قبل از ازدواج شناخت بهتری از خود داشتند و خواسته های خود را به درستی می دانستند تا در انتخاب همسر گزینه مناسبتری را انتخاب می کردند.





:: برچسب‌ها: خودشناسی در ازدواج | قبل ازدواج اول خودت را بشناس ,
:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: