ترس از تعهد | 7 راهکار برای گاموفوبیا
نوشته شده توسط : ذهن نو

ترس از تعهد یا گاموفوبیا یکی از متداول ترین ترس ها است. آقایان با درصد بالاتری به این ترس مبتلا هستند. حتی دلایل مخصوص به خود را برای توجیه این فوبیا دارند. دلایل مختلفی در ترس از تعهد یا ازدواج وجود دارد که در هر فردی متفاوت است. مثلا برخی به دلیل تجربه جدایی اطرافیان مانند والدین از ازدواج هراس دارند یا عده ای توان پذیرش مسئولیت یک فرد دیگر را ندارند. حتی دلایل جالب تری وجود دارد که فقط باید با خود فرد صحبت شود. این افراد نیز مانند تمامی فوبیا ها نشانه ها و روش های درمانی دارند که در این مقاله به شیوه ای جامع توضیح داده شده است.

منبع: ترس از تعهد | 7 راهکار برای گاموفوبیا

ترس از تعهد

ترس از تعهد به دلیل سلب آرامش و بی برنامه بودن دوران مجردی است. معمولا آسایشی که در دوران مجردی داشته اند با ازدواج به خطر می‌افتد. ترس از اینکه قرار به طلاق گرفتن است یا جدایی نیز باعث عدم تعهد می‌شود. معمولا ترس از ازدواج و مسئولیت پذیری در پسران بیشتر از دختران است. از دلایل ترس از ازدواج می‌توان به فرار از احساس مسئولیت، افسردگی، ترس از صمیمیت و … اشاره کرد.

گاموفوبیا یا ترس از تعهد نشانه هایی دارد که شامل اعتماد به نفس پایین، اجتناب از ازدواج، ترس غیر منطقی و فرار از مسئولیت می‌شود. برای این فوبیا راه های درمانی وجود دارد که راجع به آن در مقاله توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

علل ترس از تعهد

از دلایل ترس از ازدواج می‌توان به مواردی اشاره کرد که معمولا بسیار بارز هستند. با درصد بالایی مردان این فوبیا دارند. در این بخش مقاله راجع به علل ترس از تعهد صحبت کرده ایم.

???? افسردگی | ترس از تعهد

افسردگی از دلایل ترس از تعهد است. افراد در ای شرایط شاید در گذشته علاقه مند به ازدواج بودند. اما حال با فکر پذیرش تعهد و مسئولیت پذیری، ترس از ازدواج به آنها غلبه می‌کند. عدم رضایت از خود، کمبود اعتماد به نفس، عدم جذابیت جنسی از نظر خود و … نشان از افسردگی و فرار از ازدواج است.

???? فرار از احساس مسئولیت

یکی از دلایل ترس از تعهد، فرار از احساس مسئولیت است. در این شرایط فرد افکار مثبتی راجع به مسئولیت پذیری، مشکلات اقتصادی، اهمیت، توجه و … ندارد. توانایی رفع نیازهای عاطفی، جنسی، اقتصادی، اعتقادی و … را ندارد. به همین دلیل به شدت از ازدواج ترس دارد. در دختران نیز به شکل عدم پذیرش مسئولیت خانه داری و مادرانه باعث ایجاد ترس از ازدواج می‌شود.

???? شخصیت درونگرا | ترس از تعهد

از دیگر دلایل ترس از تعهد ویژگی های شخصیتی است. افراد درونگرا و اجتنابی با مواجه در شرایط جدید هراس دارند. این افراد همیشه در خلوت خود زندگی می‌کنند. و تحمل پذیرش فرد دیگر و برهم زدن تنهایی خود را ندارند. بنابراین ترس از ازدواج در آنها نمایان می‌شود.

???? ترس از صمیمیت

یک عده انسان وجود دارند که برای خود دیوار دفاعی در نظر گرفته اند و از صمیمیت بیزارند. این افراد به شدت ترس از تعهد دارند. افرادی که ترس از صمیمیت دارند به صورت ناخودآگاه خود را بی نیاز از خانم ها می‌دانند و دلیلی برای تشکیل زندگی ندارند.

???? ترس از شکست عاطفی | ترس از تعهد

هراس از شکست عاطفی از دیگر دلایل ترس از تعهد است. تجربیات دیگران، وقایع ناخواسته، گذشته فرد، طلاق والدین، جدایی اطرافیان و … همگی از دلایل ترس از ازدواج است. با خیانت های متعدد و دعوا در خانواده های دیگر، فرد نسبت به ازدواج ترس پیدا می‌کند.

???? جا ماندن از اهداف

ترس از تعهد و ازدواج گاهی به دلیل جا ماندن از اهداف است. عده ای وجود دارند که به دلیل پیشرفت تحصیلی، شغل، رشته های ورزشی، سمت کاری و … علاقه ای به ازدواج ندارند. در واقع ازدواج را مانع پیشرفت خود می‌دانند.

???? هزینه های زیاد | ترس از تعهد

هزینه های زیاد در جامعه امروزی از اصلی ترین دلایل ترس از تعهد است. برگزاری مراسمات، عدم شغل مناسب، ناتوانی در هزینه های زندگی و … همگی باعث ترس از ازدواج می‌شود.

⚪ مهریه سنگین

یکی دیگر از دلایل ترس از تعهد، مهریه های سنگین دختران است. عده ای از خانواده ها بالا بودن مهریه ها را نشان از لیاقت و ارزش می‌دانند. به همین خاطر ازدواج را برای جوانان دشوار می‌کنند. پسران با تصور پرداخت مهریه های کمر شکن، تنهایی را به ازدواج ترجیح می‌دهند.

???? تنوع طلبی | ترس از تعهد

از دیگر دلایل ترس از تعهد، تنوع طلبی است. عده ای از افراد تصور می‌کنند اگر ازدواج نکنند با افراد زیادی رابطه برقرار خواهند کرد. و ازدواج را مانع اصلی این خوش گذرانی می‌دانند. اما تنوع طلبی تا کی؟!

???? دلبستگی

دلبستگی دختران و پسران به خانواده گاها باعث ترس از تعهد می‌شود. این افراد تصور می‌کنند که اگر ازدواج کنند به خانواده خود بی توجهی کرده اند آنها را تنها گرفته اند. این وابستگی نیز بیشتر در پسران مشاهده می‌شود.

???? در انتظار گزینه های بهتر | ترس از تعهد

اکثر افرادی که به بهانه ترس از تعهد ازدواج نمی‌کنند. در انتظار گزینه های بهتری هستند. این افراد شرایط مناسب برای ازدواج را دارند. اما هرکسی را لایق خود نمی‌دانند.

???? ترس از خیانت

گاهی افراد به دلیل مشاهده خیانت اطرافیان، تجربه خیانت خود و خیانت والدین به ترس از تعهد دچار می‌شود. در این شرایط فرد به وسواس فکری مبتلا می‌شود و خیانت باعث هراس از ازدواج او می‌شود.

نشانه های ترس از تعهد

ترس از تعهد نوعی فوبیا است که مانند تمامی فوبیاهای دیگر نشانه دارد. این نشانه ها شامل مواردی است که در ادامه شرح داده ایم.

???? اعتماد به نفس پایین

???? فرد ترس از تعهد را غیر منطقی می‌داند. اما از کنترل او خارج است

???? عصبی شدن هنگام صحبت در رابطه با ازدواج

???? عزت نفس کم

????پرخاشگری کردن هنگام مطرح کردن موضوع ازدواج

???? دوری از مکان هایی که راجع به ازدواج صحبت می‌شود

???? ترس از ازدواج خود و مشاهده ازدواج دیگران

راه مقابله با ترس از تعهد

در این مقاله راجع به مسائلی صحبت شد که به ترس از ازدواج مربوط است. حال در این بخش راهکارهایی مبنی بر دلایل ترس از تعهد را توضیح داده ایم.

???? راهکار ترس از تعهد به دلیل طلاق

همانطور که گفته شد یکی از دلایل ترس از ازدواج، طلاق است. اما راهکار این است که در رابطه برای حفظ و پیشرفت آن تلاش کنید. آمار طلاق را بررسی نکنید. شما چه مسئولیت داشته باشید و چه ترس از تعهد مانع ازدواجتان شود، برای پیشرفت باید زیر بار مسئولیت رفت. حال این مسئولیت ازدواج باشد یا چیز دیگر!

???? راهکار ترس از شکست عاطفی

از دیگر راهکارهای ترس از تعهد، بررسی سهمتان از رابطه است. پس از اینکه سهم خود را در رابطه متوجه شدید، باید به دنبال حفظ آن باشید. و تلاش خود را برای عدم تکرار آن انجام دهید. مثلا اگر رابطه قبلی تان به دلیل نبود زمان کافی با شکست مواجهه شد، حال باید وقت بیشتری را با شریک جدید سپری کنید.

???? صحبت در رابطه با ترس

اگر شریک احساسی دارید باید راجع به ترس از تعهد با او صحبت کنید. دلایل خود را بارگو کنید و برای او تعریف کنید. این صحبت ها باعث افزایش مهارت های ارتباطی می‌شود و برای رابطه سالم الزامی است. در این شرایط با صحبت درباره ترس از ازدواج، هراس شما نیز کاهش می‌یابد.

???? یادداشت افکار

از دیگر راه حل های ترس از تعهد، یادداشت افکار است. زمانی که افکارتان را دسته بندی کنید، راه حل های موجود را نیز برای آن پیدا می‌کنید. معیارهای خود را بنویسید، اهدافتان را برنامه ریزی کنید. و با برنامه اصولی برای درمان ترس از ازدواج بشتابید.

???? یادداشت برنامه ریزی و راهکارها

از دیگر راه حل های کاهش ترس از تعهد، یادداشت و برنامه ریزی مسئولیت ها است. با خودتان فکر کنید و در رابطه با اینکه چه چیزهایی دلیل این ترس است تفکر کنید. سپس راهکارهای خود را یادداشت کنید و به تمامی سوالاتی که در ذهن دارید پاسخ دهید.

???? صحبت با والدین

یکی از راهکارهای مفید ترس از تعهد، صحبت با والدین است. اگر با والدین خود به صحبت بپردازید، با حمایت بیشتری روبرو می‌شوید. نتیجه این حمایت ها کسب آرامش و آسایش برای شماست. والدین در رابطه با ازدواج خوب و موفق برای شما سخن می‌گویند و ترس شما در این باره کاهش می‌یابد.

???? کمک از روانشناس

برای کاهش ترس از تعهد، از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان با ریشه یابی دلیل ترستان راهکارهایی را ارائه می‌دهند که سبب بهبود شرایط می‌شود. حتی برای اقدام به ازدواج از روانشناس کمک بگیرید تا با بررسی های دقیق خیال شما را برای ازدواج راحت کند.

کلام آخر

ترس از تعهد یا گاموفوبیا نوعی ترس غیر واقعی است. که امروزه بسیار شاهد این موضوع هستیم. جوانان امروزی به دلیل مسئولیت های زیاد ازدواج، تنهایی یا دوستی را به ازدواج ترجیح می‌دهند. در واقع ازدواج را مانع پیشرفت و ترقی می‌دانند. حتی هنگام صحبت در رابطه با ازدواج تیز ترس بزرگی به آنها غلبه می‌کند. جهت جلوگیری از پیشرفت این فوبیا باید از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از تعهد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

سراسر کشور :9099070354

جهت مشاوره تلفنی با موبایل و رزرو وقت حضوری

شماره تماس با موبایل : 02191002360

منبع: ترس از تعهد | 7 راهکار برای گاموفوبیا





:: برچسب‌ها: ترس از تعهد | 7 راهکار برای گاموفوبیا ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 20 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: