ازدواج با معلول | آیا با معلول جسمی ازدواج می کنید
نوشته شده توسط : ذهن نو

ازدواج با معلول یکی از مسائل چالش‌برانگیز در حوزه روانشناسی خانواده است. سوال مهم این است که یک فرد معلول به عنوان یک انسان چه اندازه حق ازدواج و تشکیل خانواده دارد؟ اکثر روانشناسان با توجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که ممکن است در ازدواج پیش آید پاسخ مشخص و ثابتی برای این سوال ندارند. البته این مسلم است افرادی که نقص عضو یا معلولیت دارند هم مانند بقیه افراد جامعه حق یک زندگی طبیعی را دارند.

 

اگر شما قصد ازدواج با یک معلول را دارید باید بدانید که قرار است چندین سال زندگی مشترک با او تجربه کنید و ممکن است در رفع بسیاری از نیازهایتان با سختی مواجه خواهید شد. پس قبل از هر تصمیمی بهتر است با مشاوره ازدواج مشورت کنید و با آگاهی از تمام جوانب این کار تصمیم بگیرید. در این مطلب با ما باشید تا شما را با ابعاد مختلف ازدواج با یک معلول آشنا سازیم.

منبع: ازدواج با معلول | آیا با معلول جسمی ازدواج می کنید

ازدواج با معلول

شاید فکرکنید که انگیزه ازدواج با معلول مسائل مالی است. اما باید بدانید که خیلی از زوج ها بنا به علاقه و وابستگی هایشان تصمیم به ازدواج با معلول می‌گیرند. گاهی هم معلولیت جسمانی بعد از آشنایی و حتی ازدواج رخ می‌دهد. زن و مرد در این پروسه دچار اضطراب های زیادی می شوند. عدم پذیرش اطرافیان، سختی های زندگی، چالش های رابطه، نیاز به مراقبت فرد معلول و…. از جمله مسائلی است که زن یا مرد را دچار تردید در ازدواج با معلول می‌کند. بنابراین شما باید در این خصوص حتما با مشاوران ازدواج مشورت نمایید.

تعریف معلولیت و علل آن

معلولیت به آسیب های جسمانی یا ذهنی گفته می شود که جنبه هایی از زندگی فرد را دچار مشکلاتی کرده است. معلولیت می تواند ناشی از بیماری های مادرزادی، حادثه یا تروما، ژنتیکی و ابتلا به یک بیماری خاص باشد. در ادامه هر کدام از این معلولیت ها را شرح داده‌ایم.

معلولیت مادرزادی

معلولیت های مادرزادی عامل ژنتیکی دخیل نبوده است. برای مثال مادر در بارداری دچار بیماری سرخچه شده و در نتیجه جنین آسیب دیده است. و یا تصادف مادر باردار منجر به اختلال عصبی رشدی جنین شده باشد.

معلولیت ناشی از تصادف

در معلولیت های ناشی از حادثه فرد پیش از آن مشکل جسمانی نداشته و بعد از تروما دچار آسیب دیدگی شده است. برای مثال فرد در تصادف رانندگی بینایی اش را از دست بدهد.

ژن های معیوب

در معلولیت های ژنتیکی، یک ژن معیوب باعث بروز نشانگان بیماری شده است. برای مثال افراد دچار سندرم داون، به دلیل ژن معیوب از ابتدای تولد دچار ناتوانی هایی در یادگیری هستند. این نوع معلولیت ها که بیشتر از ازدواج های فامیلی ناشی می‌شوند، تمامی جوانب زندگی فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین در ازدواج با معلول شما باید برای فرزندآوری نیز دقت لازم به خرج دهید.

ابتلا به بیماری

نوع دیگری از معلولیت ابتلا به بیماری هایی است که کارکرد مغز یا بدن را تغییر می‌دهند. برای مثال بیماری های حافظه و یا دیابت می تواند منجر به معلولیت شود.

ازدواج با معلول شامل چه کسانی می شود؟

ازدواج با معلول برچسب قابل پذیرشی از جانب آحاد جامعه نیست. پس شاید خیلی از نقص ها را به معلولیت ارتباط ندهید. اما برای مواجهه با چنین شرایطی بهتر است حداقل با خود صادق بوده و معلولیت طرف مقابل را درک کنید. ازدواج با هر کسی که دارای یکی از اختلالات زیر باشد، در دسته ازدواج با معلول قرار می‌گیرد.

? قطع عضو

? ناتوانی های ذهنی یا جسمی

? نابینا یا اختلالات بینایی

? کم شنوایی یا ناشنوایی

? افراد دچار آسیب های مغزی

? اوتیسم

? آسیب مغزی

? فقدان سلامت روان

خیلی از اختلالات ذکر شده در حالت خفیف عملکرد فرد را چندان تحت الشعاع قرار نمی‌دهند. اما به عنوان همسر شما باید نسبت به ناتوانی های او آگاه باشید. اینگونه در ازدواج با معلول قادر به همراهی بیشتر خواهید بود.

آیا ازدواج با فرد معلول کار درستی است؟

آیا افراد معلول شانس ازدواج ندارند و در کنار تمام نکات مثبت دیگری که دارند، فقط بخاطر معلولیت باید به پیشنهاد ازدواجشان جواب منفی داد؟ قبل از ازدواج بدانید کدام برایتان ارجح‌تر است: همسر ایده‌آل یا همسر تمام و کمال؟ اگر به این سوال صادقانه پاسخ دهید، تکلیفتان روشن می‌شود. در ازدواج با معلول ابتدا باید میزان نقص جسمانی او را بدانید، با پزشک مشورت نمایید. ببینید نقص او چه مشکلاتی در زندگی‌تان ایجاد می‌کند، آیا درمان دارد یا نه.

معلول ممکن است مشکلات روحی هم بخاطر نقص عضوش داشته باشد، اگر دیدید مشکلاتش قابل تحمل بود و می‌توانید کنار بیایید، تصمیم با شماست که ازدواج کنید. ولی اگر پزشک معالج ازدواج را برای او توصیه نکرد، بهتر است از هم جدا شوید. محدودیت‌ برای فرد معلول عادت است و پذیرفته، شما هم که او را برای زندگی انتخاب کردید، باید همه چیزش را بپذیرید و هیچ‌گاه به رویش نیاورید. 

چالش های ازدواج با معلول

یقینا در ازدواج با معلول با مشکلات و چالش هایی روبرو خواهید بود. لازم است با آگاهی از آن‌ها و با چشم باز به این زندگی وارد شوید. برخی از مهم ترین مشکلات ازدواج با معلول را در ادامه بیان می کنیم.

? کمبود های مالی

در میان افراد معلول نرخ بیکاری بالاست؛ زیرا برخی از آنها  یا توانایی کار کردن ندارند، یا اراده و انگیزه‌ای برای کار ندارند، از این رو قبول کنید که اگر با یک آقای معلول ازدواج کردید، بیشتر مسائل و مشکلات مالی به دوش‌ خودتان است و باید از طریق شغلی کسب درآمد و زندگی‌تان را اداره نمایید.

در ازدواج با خانم معلول هم باید در نظر بگیرید که شاید تنها شخص شاغل در خانه شما بشوید و همه بار مشکلات مالی، تنها بر دوش‌ شماست. بطور کلی باید احتمال این سختی‌ها را در نظر بگیرید و اگر حقیقتا قصد ازدواج با او را دارید، باید قوی باشید تا بتوانید مشکلات و مسائل مالی را تنهایی حل کنید. توصیه می کنیم مقاله مشکلات مالی در زندگی مشترک را مطالعه نمایید.

? ازدواج با معلول و کارهای خانه

گذشته از کسب درآمد و شاغل بودن به تنهایی؛ همه یا اکثر کارهای خانه مانند آشپزی، تمیز کردن و… هم به عهده خودتان خواهد بود. البته این مسائل به میزان و نوع معلولیت بستگی دارد، ولی کلا قبول کنید که بیشتر مسئولیت‌های زندگی، با شماست. 

? نیاز به مراقبت

فرد معلول از نظر جسمی و حتی روانی، به مراقبت‌های خاص و زیادی نیاز دارد. اول درباره نوع معلولیت او اطلاعات بیشتری کسب کنید و حتی با پزشکش مشورت نمایید تا بدانید چه نوع مراقبت‌هایی لازم است و چه کارهایی را باید برایش انجام دهید. می‌دانید که مراقبت مداوم از یک شخص بسیار سخت است. حتی شاید نتوانید زیاد از خانه بیرون بروید چون نمی‌شود او را در خانه تنها گذاشت و ممکن است رسیدگی مداوم بخواهد. قبل از ازدواج همه این جوانب را در ذهنتان بررسی کنید.

? ازدواج با معلول و سختی در رابطه زناشویی

در برقراری رابطه جنسی نیز بسته به نوع و شدت معلولیت او، انتظارات‌تان باید معقول و طبق شرایط او باشد. شاید نتوانید بعضی پوزیشن‌ها و انواع رابطه جنسی مورد استفاده در دیگر زوجین را انجام دهید. به این موضوع حتما باید توجه کنید و بپذیرید تا بعدکه وارد زندگی مشترک‌ شدید، از لحاظ جنسی سرد و دچار مشکل نشوید.

? مشکلات در گردش رفتن و تفریح

مطمئنا انتظار ندارید که هر آخر هفته با معلولی که شرایط جسمی یا روحی خوبی ندارد، به گردش و تفریح بیرون بروید. حتی ملاقات با فامیل و خانواده‌تان هم شاید سخت شود، او هر بار حوصله بیرون رفتن و تفریح را نخواهد داشت.

? بچه‌دار شدن، چالشی دیگر

وقتی شما مسئول مراقبت از همسرتان هستید و اگر باردار شوید، خودتان هم احتیاج به مراقبت و حمایت دارید. در این مواقع لازم می‌شود از بین دوستان و اطرافیان،‌ نیروی حمایتی بسیار قوی برای هر دوی شما تامین شود تا بتوانید دوران بارداری را به سلامتی بگذرانید. اگر هم همسری که معلول است می‌خواهد باردار شود، این هم شرایط و چالش‌های خاصی دارد. اول با مشورت پزشک از ارثی و ژنتیکی نبودن معلولیتش و عدم انتقال به جنین مطمئن شوید، در قدم بعد هم باید دوران بارداری خوب و سالمی برایش فراهم کنید.

مسائلی که برای موفقیت در ازدواج با معلول باید رعایت کنید

با قبول ازدواج  با یک فرد معلول، مسائلی هست که حتما باید دقت و رعایت کنید. بدانید که شما قرار است با او سال‌ها زندگی کنید و از این جهت باید تمام جوانب را در انتخاب همسر مناسب و ضروری در نظر بگیرید. در کنار مطالعه معیارهای انتخاب همسر مناسب، به  مسائل زیر هم توجه بفرمایید. توصیه می کنیم مقاله ملاک های انتخاب همسر را مطالعه نمایید.

? در ازدواج با معلول ترحم را کنار بگذارید

مهم‌ترین و شاید اولین چیزی که باید در ازدواج با افراد معلول به آن توجه شود، مسأله ترحم است. ترحم موضوعی است که هردو طرف باید آن را جدی بگیرند. صادقانه فکر کنید ببینید آیا جواب مثبت به ازدواجتان از روی ترحم است؟ اگر با ترحم ازدواج کنید، این را بدانید که اولا شما نخواهید توانست یک ‌عمر با این حس کنار همسر معلول زندگی کنید. حتما با گذشت زمان نسبت به این موضوع سرد می‌شوید و بیشتر منطقی، فکر خواهید کرد.

در این شرایط، بیشتر از خودتان، به ‌طرف مقابلتان صدمه می‌زنید؛ صدمه‌ای خیلی بیشتر از جواب منفی در اول راه! او به ‌عنوان یک انسان نیازی به ترحم شما نداشت. اگر شما جواب منفی می‌دادید او شانس ازدواج و ارتباط عاطفی با فرد مناسب دیگری را داشت. هرگز به خود اجازه ندهید با ترحم، فرد دیگری را به زندگی خود وارد کنید.

?ایستادگی در مقابل دیگران

موقع تصمیم ازدواج با یک فرد معلول، باید برای نگاه‌ها و رفتارهای نامناسب دیگران هم آماده باشید. این مسئله ممکن است از طرف دیگران غیر عادی باشد و مردم احساسات و نظرشان را مستقیم یا غیرمستقیم به گوشتان خواهند رساند. شاید این فشار رفتاری دیگر افراد بسیار زیاد باشد. آیا قادرید در برابر همه این فشارها کنار همسرتان بمانید و از او پشتیبانی کنید؟

?به فواید ثانویه ازدواج با معلول دقت کنید

فواید ثانویه یعنی این که فرد معلول، به علت مشکلات جسمی و شرایط خاصش، مورد توجه اطرافیان است، و او این توجه را در جهت رسیدن به خواسته‌های خودش به کار می‌برد. شاید موقع ازدواج هم با این هدف از شما انتظار جواب مثبت دارد و حتی می‌خواهد در طول زندگی مشترک همیشه این اوضاع را به سود خود رقم زند.

?کمبودهای موجود

قبل از تصمیم ازدواج با فردی که دارای نقص‌های جسمانی است، محدودیت‌های او را با دقت بررسی کنید. برای نمونه؛ آیا توان راه رفتن دارد؟ آیا می‌تواند در خارج از منزل کار کند و مخارج خانه را دهد؟ در کل ببینید بخاطر معلولیت چه رفتارها یا امتیازاتی ندارد؟

? باور کنید که او هم لایق عشق و احترام است

هیچ فرقی ندارد که همسرتان کاملا سالم یا دچار نقص باشد. او به عنوان همسرتان نیاز به محبت و توجه شما دارد. شما نمی‌توانید از این بابت او را مقصر بدانید. پس در ازدواج با معلول باید کاملا عشق و علاقه تان را به دور از معلولیت او نثار کنید.

?مشورت با متخصص هنگام ازدواج با معلول

مشورت با یک متخصص خانواده درباره شرایط خودتان هم فکر خوبی است. همچنین درباره نوع معلولیت و شرایط موجود در طرف هم خوب تحقیق کنید و حتی با پزشک معالج خود او مشورت کنید. با این کار شناخت بیشتری نسبت به شرایط او به دست می‌آورید.

?به یکدیگر برای اندیشیدن به این ازدواج زمان دهید

روشن شدن توانایی شما برای وفق با شرایط طرف مقابلتان زمان می‌خواهد. برای همین بهتر است در پاسخ دادن عجله نکنید، مدتی را با او بگذرانید و ببینید که آیا وقعا می‌توانید بعدا از پس این شرایط موجود برآیید یا نه؟ توجه به خصوصیت‌های رفتاری او هم برای ازدواج فراموش نشود.

سخن پایانی

افراد معلول هم به عنوان یک انسان همچون دیگر افراد، حق زندگی، تجربه عشق و ازدواج دارند. در این مقاله سعی کردیم به مشکلات ممکن در ازدواج با شخص معلول بپردازیم و سپس راهکارهایی برای تصمیم عاقلانه‌تر جهت زندگی مشترک با شخص معلول بیان کردیم. اگر شما به ازدواج با فرد معلول راضی هستید، مسلما این انتخاب شماست.

شما با پذیرش تمام محدودیت‌ها وارد این زندگی می‌شوید و باید تا آخر پایبند بمانید. شما با تصمیتان نشان می‌دهید که مشکلات مادی برایتان مهم نیست و این خود اوست که اهمیت دارد. فرد معلول خودش مشکلاتش را پذیرفته و برایش عادی است، شما هم باید عین خود او همه چیز را قبول کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج با معلول می توانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی ازدواج با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 تماس بگیرید.





:: برچسب‌ها: ازدواج با معلول | آیا با معلول جسمی ازدواج می کنید ,
:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: