آدم های عقده ای | 11 روش برخورد با آدم های عقده ای
نوشته شده توسط : ذهن نو

آدم های عقده ای به شدت علاقه دارند تا مورد توجه دیگران قرار بگیرند. معمولا این افراد انتظار دارند تا دیگران همه جانبه به آنها کمک کنند تا به اهداف خود برسند. شیوع این اختلال معمولا در خانم ها می‌باشد و در دوران نوجوانی بروز پیدا می‌کند. در واقع ابتلا به این اختلال بسیار عجیب و رفتار با آنها دشوار است. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند به شدت احساسات ناپایدار دارند و جهت تائید خود به دیگران وابسته هستند. بنابراین برخورد با این افراد به شدت سخت است. و حتما باید از روانشناس کمک بگیرید

منبع: آدم های عقده ای | 11 روش برخورد با آدم های عقده ای

آدم های عقده ای

آدم های عقده ای به دلیل ژنتیک، تربیت اشتباه و … چنین رفتارهایی را از خود نشان می‌دهند. این افراد معمولا از دیگران به عنوان پله های ترقی استفاده می‌کنند. و زمانی که دیگران به آنها توجه نکنند، حالت ناراحت به خود می‌گیرند. شخص عقده ای برای جلب توجه لباس های تحریک آمیز و اغوا کننده بر تن می‌کند.

معمولا آدم های عقده ای دائم در حال تغییر احساسات هستند و رفتارهای نمایشی از خود بروز می‌دهند. فرد عقده ای به طور مداوم به دنبال تائید دیگران هستند. و به شدت خودخواهانه رفتار می‌کنند.

اما به طور کلی رفتار با آدم‌های عقده‌ای دشوار است. که در این مقاله سعی کردیم در رابطه با نحوه برخورد با آدم های عقده ای توضیح دهیم.

خصوصیات آدم های عقده ای

آدم های عقده ای معمولا از مهارت های اجتماعی بسیار خوبی برخوردارند. و به دلیل همین عقده ای بودن است که مهارت قوی برای جلب توجه دارند. در این بخش مقاله راجع به نشانه ها و خصوصیات آدم های عقده ای توضیح داده ایم.

? زمانی که دیگران به او توجه نکنند، بسیار ناراحت می‌شود.

? لباس های تحریک آمیز می‌پوشند و به شیوه ای اغوا کننده رفتار می‌کنند.

?دائم احساساتشان تغییر می‌کند.

? بسیار رفتارهای نمایشی دارند.

? در رفتارشان هیچ صمیمیتی مشاهده نمی‌شود.

?بیش از حد به ظاهر خود اهمیت می‌دهند.

?دائم در حال تائید دیگران هستند.

? به راحتی تحت تاثیر دیگران قرار می‌گیرند.

? بیش از حد به انتقاد حساسیت نشان می‌دهند.

?اغلب کارهایش را بدون فکر انجام می‌دهد.

? تحمل سرخوردگی ندارد.

? از فعالیت های روزمره به سرعت خسته می‌شود.

?اغلب این افراد پروژه های خود را نیمه تمام رها می‌کنند.

?دائم از پروژه ای به پروژه دیگر می‌روند.

? به دیگران توجهی ندارند.

? بسیار خودخواه هستند.

?تصمیمات عجولانه می‌گیرند.

? در حفظ روابط خود با مشکل بر می‌خورد.

? برای جلب توجه دیگران دست به خودکشی و تهدید می‌زنند.

انواع آدم های عقده ای

آدم های عقده ای معمولا به 4 دسته تقسیم می‌شوند که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

1️⃣ دسته اول آدم‌های عقده‌ای، همیشه حرف بدی برای سخن دارند. و دائم در حال قضاوت، شکایت و انتقاد هستند.

2️⃣ دسته دوم آدم های عقده ای، علاقه دارند برای جلب تجه خود؛ دیگران را تحقیر و تخریب کنند.

3️⃣ سومین دسته از آدم‌های عقده‌ای، به اطرافیان خود کمکی نمی‌کنند. و از دیگران تقاضا دارند که کارهای آنها را انجام دهند.

4️⃣ آخرین دسته آدم های عقده ای، راه خود را می‌خواهند و برای کسب اهداف خود هر کاری می‌کنند. در واقع افراد حریص هستند.

عوامل موثر بر عقده ای بودن

مانند تمامی ویژگی های شخصیتی، آدم های عقده ای به دلایل خاصی این رفتار را از خود نشان می‌دهند. در این بخش مقاله به عوامل موثر بر عقده ای شدن اشاره کرده ایم.

? ژنتیک

? تنبیه در دوران کودکی

?عدم انقاد در کودکی

? رفتار دمدمی والدین

? رفتار غیر قابل پیش بینی والدین

?توجهی که والدین هنگام رفتارهای مورد قبول کودک نشان دادند.

نحوه برخورد با آدم های عقده ای

برخورد با آدم های عقده ای بسیار دشوار است. اما اگر مجبور به تحمل این افراد هستید، به راهکارهایی که در ادامه توضیح داده ایم توجه کنید.

? سعی در تغییر آدم های عقده ای نداشته باشید

معمولا در اقدام اول رفتار با آدم های عقده ای، سعی در تغییر این افراد داریم. اما اشتباه ترین نحوه برخورد با این افراد، سعی در تغییر است. تغییر این افراد باعث ایجاد کینه و حال بدی شما دارد. بنابراین برای رفتار با این افراد نباید آنها را تغییر دهید.

? آدم های عقده ای را باید درک کنید

دومین اقدام در برخورد با آدم های عقده ای، درک آنهاست. باید اجازه صحبت و مکالمه به آدم‌های عقده‌ای دهید. و در نهایت به ارزش های آنها احترام بگذارید. کسانی که عقده ای رفتار می‌کنند دارای اختلال هستند. بنابراین درک آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

? اجازه سمی بودن به آدم های عقده ای ندهید

عده زیادی از آدم های عقده ای سمی هستند. افراد سمی نیز می‌توانند بسیار پرخاشگر، پست و منفعل باشند. بنابراین در برخورد با این افراد باید تحمل بالایی داشته باشید. روابط با کسانی که سمی هستند را کاهش دهید و تا جای ممکن از آنها دوری کنید.

? گوش شنوا باشید

گوش دادن از مهم ترین روش های برخورد با آدم های عقده ای است. همه کسانی که عقده ای هستند، علاقه دارند تا شنیده شوند. و تا زمانی که آدم های عقده ای تشویق و تصدیق نشوند، این رفتارها و صحبت های پی در پی ادامه خواهد داشت. برای آرامش خودتان هم که شده به حرف های آنها گوش دهید.

? آرامش خود را حفظ کنید

در برخورد با آدم های عقده ای باید آرامش خود را حفظ کنید. زمانی که آرامش نداشته باشید توانایی تحمل این افراد را نیز نخواهید داشت. بنابراین روش های حفظ آرامش را تمرین کنید. 

? در برخورد با آدم های عقده ای لبخند نزنید

لبخند به آدم های عقده ای احساس تمسخر به آنها می‌دهد. بنابراین برای اینکه کیس عقده ای رفتار مناسب داشته باشیم، باید در برخورد با آنها لبخند را فراموش کنیم.

? فاصله بین خود با آدم های عقده ای را رعایت کنید

همیشه در برخورد با آدم‌های عقده‌ای باید فاصله بین خودتان را حفظ کنید. زیرا این افراد در صورت عدم رعایت فاصله هر رفتاری را از خود نشان می‌دهند. و شاید شما را تحقیر هم کنند. البته که سعی کنید با آدم های عقده ای بحث نکنید. حتی برای متقاعد کردن آنها نیز قدم بر ندارید.

? برای خود حد و مرز مشخص کنید

زمانی که آدم های عقده ای قصد تحقیر و توهین به شما را دارند. یا به شیوه ای رفتار می‌کنند که باعث ناراحتی شما می‌شوند. باید به آنها بگویید که حق ندارند به این شکل برخورد کنند. در واقع باید رفتار قاطعانه داشته باشید.

? نیازهای خودتان را نشان دهید

آدم های عقده ای تنها به خود اهمیت می‌دهند. و انتظار دارند بقیه برای کسب هدف این افراد کمک کنند. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید به آنها نشان دهید که شما نیز نیازهایی دارید و آنها حق این رفتار را ندارند.

? ارتباط با آنها را به حداقل برسانید

در برخورد با آدم های عقده ای باید ارتباط خود را کاهش دهید. در واقع کسانی که عقده ای هستند با رفتارهای خود به شدت به شما آسیب وارد می‌کنند. بنابراین جهت جلوگیری از این اتفاق باید با آنها برخورد مناسب داشته باشید. و تا حد امکان از فرد عقده ای فاصله بگیرید.

? رفتار خود را بررسی کنید

در برخورد با آدم های عقده ای اگر بسیار اذیت می‌شوید، حتما رفتارهای خودتان را بررسی کنید. شاید کسی که عقده ای است بنا بر رفتار شما این واکنش را نشان می‌دهد. بنابراین سعی در بررسی رفتار خود داشته باشید.

کلام آخر

ارتباط با آدم های عقده ای باید محدود باشد. اما اگر شخص عقده ای از نزدیک ترین اشخاص زندگی شما است، باید حتما در برخورد با این فرد از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان با ریشه یابی و بررسی این رفتار به شما بهترین روش ها را ارائه خواهند کرد. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه آدم های عقده ای می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.





:: برچسب‌ها: آدم های عقده ای | 11 روش برخورد با آدم های عقده ای ,
:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: