تفکر خلاق | 4 ترفند برای افزایش تفکر خلاق
نوشته شده توسط : ذهن نو

تفکر خلاق به منظور استفاده از راه حل های جدید به جای راه حل های مرسوم است. برای پیشرفت و افزایش اعتماد به نفس در جامعه پیشرفته امروزی باید تفکرخلاق داشته باشیم. برای بهبود این تفکر نیز نیازمند به تمرینات مناسب است. اگر تفکرخلاق نداشته باشیم در شغل، مسائل زندگی و تحصیلی هیچ جایگاهی پیدا نخواهیم کرد.

در نتیجه برای افزایش تفکر خلاق باید از روانشناس کمک بگیرید. روانشناسان با ازائه تکنیک های مهم و مناسب به افراد کمک می‌کنند تا تفکرخلاق خود را افزایش دهند. 

منبع: تفکر خلاق | 4 ترفند برای افزایش تفکر خلاق

تفکر خلاق

تعاریف گوناگونی از تفکر خلاق تا به امروز به وجود آمده است. اما اگر بخواهیم توضیح کلی و کاملی از تفکرخلاق در نظر بگیریم. تفکرخلاق روشی برای بررسی و حل مسائل است که با استفاده از دیدگاه متفاوت، جلوگیری از راه حل های همیشگی و تفکری به دور از چهارچوب است. این تفکر به افراد کمک می‌کند که روابط را بررسی کنید و در جست و جوی راه حل های جدید باشید.

ویژگی های افراد خلاق

تفکر خلاق در افرادی به وجود می‌آید که برخی ویژگی های مشخص دارند. مثلا توماس ادیسون، نیوتون، اینشتین، ماری کوری و … از تفکرخلاق برخوردار بودند. این افراد ویژگی هایی داشتند که در ادامه اشاره کرده ایم.

? ذهن باز دارند و از ارزیابی ایده ها ترسی ندارند.

? این افراد در برقراری ارتباط به خوبی عمل می‌کنند.

?بسیار انعطاف پذیر می‌باشند.

? تمایل زیادی به ریسک پذیری دارند.

? از تجربیات دیگر افراد درس می‌گیرند.

?به دلیل عدم راه گریز از شکست هراس ندارند.

اهمیت تفکرخلاق در چیست؟

از آنجایی که جامعه به سرعت در حال پیشرفت و ترقی است. نیاز داریم که خود را با توانایی ها و دنیا سازگار کنیم. در واقعه در مقابل پیشرفت های چشم گیر دنیا نباید تسلیم شویم. به همین دلیل تفکر خلاق باعث افزایش اعتماد به نفس، بهبود سریع تر شرایط، موفقیت های شغلی و … می‌شود.

انواع تفکر خلاق

تفکر خلاق به طور کلی در 3 بعد خود را نمایان می‌کند. که در این بخش مقاله انواع تفکرخلاق را توضیح داده ایم.

? خلاقیت در علم

یکی از انواع تفکر خلاق، خلاقیت در علم است. هر برنامه ای جدید که توسط برنامه نویسان طراحی می‌شود و فناوری های جدید که اختراع می‌شوند، در دسته خلاقیت در علم قرار می‌گیرند. 

? خلاقیت هنری | تفکرخلاق

خلاقیت هنری، یکی از انواع تفکر خلاق است. این بخش از خلاقیت در تاتر، هنر، مجسمه سازی و … نمایان می‌شود. به طور کلی هر خلاقیتی که وجهی از زیبایی شناختی داشته باشد، شامل این بخش می‌شود.

? حل مساله

هر اقدام جدید برای حل مسائل را می‌توان در این دسته از تفکر خلاق قرار داد. در این دسته نگاه جدید و نو به دور از پیش داوری ها خلق می‌شود.

تکنیک های تفکر خلاق

برای تفکر خلاق می‌توان از تکنیک های گوناگونی استفاده کرد. که با تمرین و تکرار رویکردهای مختلف می‌توان این روش ها را اجرا کرد. با کمک تکنیک های زیر می‌توانید در بهبود تفکرخلاق پیشرفت کنید.

? کلمات تصادفی

از دیگر تکنیک های تفکر خلاق، کلمات تصادفی هستند. در این روش از فرد می‌خواهند که کلمه یا عبارت مرتبط با مشکل را یادداشت کنند. و از افراد شرکت کننده درخواست بازگویی این کلمات را دارند. در این شرایط شرکت کنندگان ایده های مربوط به مشکل خود را دریافت می‌کنند.

? طوفان مغزی | تفکر خلاق

یکی از تکنیک های بهبود تفکر خلاق، طوفان مغزی است. در این تکنیک با کمک تمرینات باید به هدف دست یابید. هدف از این تکنیک نیز تولید بیشتر ایده ها در یک بازه زمانی است. مثلا شاید برای این تکنیک از یک گروه بخواهند که در عرض 5 دقیقه از افراد بخواهند که بدون پیش داوری هر ایده ای که به ذهنشان می‌رسد به اشتراک بگذارند.

? نقش آفرینی

در این روش تفکر خلاق، افراد خود را جای شرکت کنندگان می‌گذراند و از آنها درخواست می‌شود تا دیدگاه خود را تصور کنند.

? تفاوت ها و شباهت ها | تفکرخلاق

در تکنیک تفاوت ها و شباهت های تفکر خلاق، از افراد می‌خواهند تا دو چیز را انتخاب کنند. شی اول نشان دهنده چیزهایی است که آنها خواهان هستند. شی دوم نشان از مورد مرتبط است. مثلا اگر یک فرد قصد مدیریت زمان دارد. شاید ساعتی را برای نمایش مشکل و یکی را به عنوان یک شی مرتبط انتخاب کند. در نهایت فرد شباهت ها و تفاوت های زیادی را نشان می‌دهد.

مراحل تفکر خلاق

تفکر خلاق به طور کلی 4 مرحله دارد. که در این بخش مقاله به توضیح 4 مرحله تفکرخلاق پرداخته ایم.

? آماده سازی

در این مرحله از تفکر خلاق، مطالب برای راه های جدید جمع آوری می‌شود و مساله را فرموله می‌کنند. اما جای نگرانی نیست! در بسیاری از اوقات پس از روزها، هفته ها و ماه ها فرد به نتیجه دلخواه خود دست نمی‌یابد. که در این شرایط فرد از این مرحله خسته می‌شود و به سراغ مرحله بعدی می‌رود.

? دوره نهفتگی

دومین دوره از مراحل تفکر خلاق، دوره نهفتگی است. در این دوره برخی از ایده ها که با یکدیگر تداخل داشتند، ناپدید می‌شوند. و فعالیت آشکار و فکر به مشکل در این مرحله اصلا وجود ندارد.

? روشنایی

سومین مرحله تفکر خلاق، روشنایی است. در این مرحه ایده های خلاقانه به طور ناگهانی نمایان می‌شود. همه ابهامات روشن می‌شود.

? تائید

همانطور که راه حل در مرحله روشنایی تفکر خلاق یافت می‌شود. اما در مرحله آخر باید بررسی شود که این راه حل صحیح است یا خیر؟ به همین دلیل در این مرحله ارزیابی راه حل صورت می‌گیرد. در صورتی که راه حل رضایت بخشی وجود نداشته باشد، از ابتدا باید این فرایند طی شود.

ترفندهای تفکر خلاق

تفکر خلاق نیاز به پرورش دارد. هر فردی که افکار خلاق دارد، تمرینات خاصی انجام داده است. شما نیز با کمک 4 ترفند ارائه شده این بخش، تفکرخلاق دست یابید.

✅ پاداش را فراموش نکنید

یکی از روش های افزایش تفکر خلاق، پاداش است. طبق بررسی ها، پاداش برای تولید آثار خلاقانه بسیار عالی است. به شیوه ای که خلاقیت شما را افزایش می‌دهد. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که پاداش زیاد باعث کاهش انگیزه می‌شود.

✅ رویا پردازی کنید

دومین راه حل افزایش تفکر خلاق، رویا پردازی است. در زمان بیکاری خود به جای بازی و سرگرمی با اپلیکیشن ها، به خیال پردازی بپردازید. اگر که قصد افزایش خلاقیت دارید، حتما آینده خود را رویا پردازی کنید.

✅ پیاده روی داشته باشید

بر اساس بررسی ها، یکی از روش های افزایش تفکر خلاق؛ پیاده روی است. پیاده روی کنید و هنگام این کار به جای نشستن به رویا پردازی و جست و جوی خلاقیت باشید. به طور کلی مطالعه در سال 20154 نشان داد که پیاده روی ساده باعث افزایش موقت پیاده روی می‌شود.

✅ از مشکلات فاصله بگیرید

قرار گیری بین مشکلات باعث کاهش تفکر خلاق می‌شود. طبق مطالعات، زمانی که شرکت کنندگان تصور کنند مشکلات از یک مکان دور در مقابل مکان نزدیک ریشه گرفته است، مشکلات بیشتری حل خواهد شد. و در نتیجه راه حل های خلاقانه تری به ذهن خواهد رسید.

کلام آخر

تفکر خلاق به حل راحت تر مسائل و تصمیم گیری های مناسب می‌پردازد. خلاقیت در زندگی باعث بهبود و آسودگی هرچه بیشتر شرایط می‌شود. عده ای از افراد به دلیل تمرینات زیاد روش های تفکرخلاق را آموزش دیده اند. که شما نیز با کمک از روانشناس می‌توانید روش های تفکرخلاق را آموزش ببینید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تفکر خلاق می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.





:: برچسب‌ها: تفکر خلاق | 4 ترفند برای افزایش تفکر خلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: