کم کاری تیروئید | 3 روش درمان کم‌ کاری تیروئید
نوشته شده توسط : ذهن نو

کم کاری تیروئید یا هپوتیروئیدی یکی از شایع ترین بیماری های غدد درون ریز است. در واقع این بیماری زمانی نمایان می‌شود که غدد تیروئیدی نتوانند هورمون مورد نیاز بدن را به اندازه تولید کنند. اگر غذه تیروئیدی به خوبی کار نکند؛ بدن انسان دچار مشکلات سیستمیک می‌شود. در نهایت تمامی بخش های بدن با مشکل دچار می‌شود و تمامی اندام ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در صورت عدم درمان، عوارض خطرناکی تظاهر خواهد کرد. برای درمان حتما باید از متخصصین غدد کمک بگیرید.

 

منبع: کم کاری تیروئید | 3 روش درمان کم‌ کاری تیروئید

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یکی از اختلالات غده تیروئیدی است. که با درمان های دارویی بهبود می‌یابد. این بیماری از شایع ترین بیماری های غدد پس از دیابت است. به دلیل اینکه غده تیروئیدی به اندازه کافی و نیاز بدن انسان هورمون تولید نمی‌کند، فرد به بیماری کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شود.

کم کاری تیروئید باعث کاهش سرعت واکنش های سوخت و ساز و متابولیسم می‌شود. و علائمی مانند اضافه وزن، خستگی و عدم تحمل سرما را به دنبال دارد. این بیماری افراد زیادی را به خود درگیر کرده است. و درمان ساده ای نیز دارد.

علائم کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید از خود علائمی را بروز می‌دهد که در سنین مختلف و وضعیت های جسمانی متفاوت به شکل های یکسان بروز نمی‌کند. در این بخش مقاله راجع به علائم کم‌کاری تیروئید در شرایط مختلف توضیح داده ایم.

???? علائم کم‌کاری تیروئید در بزرگسالان

در بزرگسالان هرچقدر کم کاری تیروئید حاد تر باشد، علائم شدید تر یا بیشتری از خود نشان می‌دهد. و البته که به مرور زمان نشانه های این بیماری افزایش می‌یابد. شاید در ابتدا نشانه های خفیفی بروز کند، اما به مرور افزایش می‌یابد. در ادامه علائم کم‌کاری تیروئید در بزرگسالان را توضیح داده ایم.

▪️ خشکی پوست

▪️خستگی

▪️ عدم تحمل سرما

▪️ یبوست

▪️ افزایش وزن

▪️ ضعف عضلانی

▪️ صدای خش دار و ضخیم

▪️ افزایش کلسترول خون

▪️درد و خشکی عضلات

▪️ حساسیت

▪️ ورم مفاصل

▪️ پریود نامنظم و خونریزی شدید

▪️ نازک شدن موها

▪️ کاهش ضربان قلب

▪️افسردگی

▪️ اختلال در حافظه

▪️گواتر

▪️ صورت ورم کرده و پف شده

???? علائم کم کاری تیروئید در کودکان و نوجوانان

کم کاری تیروئید در کودکان و نوجوانان مانند علائم بزرگسالان است. اما این رده سنی شاید نشانه هایی مثل رشد ذهنی کم، رشد ذهنی کم، بلوغ دیررس، تاخیر در رشد دندان ها و قد کوتاه را نیز از خود نشان دهند.

???? علائم کم کاری تیروئید در مردان

اگر مردی به کم کاری تیروئید مبتلا باشد؛ می‌تواند علائم زیر را از خود بروز دهد.

???? یبوست

????خستگی

???? احساس سرما

???? مو و ناخن های خشک

???? مبتلا به افسردگی

????مشکل در تمرکز

???? درد ماهیچه ها

????اضافه وزن

???? علائم کم کاری تیروئید در نوزادان

کم کاری تیروئید در نوزادان نیز بروز می‌کند و تنها مختص گروه سنی بزرگسال نیست. در این بخش مقاله به علائم کم‌کاری تیروئید در نوزادان اشاره کرده ایم.

▫️زبان بیرون زده و بزرگ

▫️ بیرون زدگی ناف

▫️ گریه های خشک

▫️ اختلال در تنفس

▫️ زردی پوست و چشم

▫️ خواب بیش از حد

▫️ یبوست

▫️ بدن وا رفته

???? علائم کم کاری تیروئید در بارداری

اکثر مادرانی که قبل از بارداری به کم کاری تیروئید مبتلا هستند، در دوران بارداری شرایط حساس تری دارند. این بیماری شاید اثرات مخربی بر جنین بگذارد. در ادامه به نشانه ای کم‌کاری تیروئید در بارداری اشاره کرده ایم.

▪️ انقباض عضلات بدن

▪️ خشکی پوست

▪️کاهش ضربان قلب

▪️ یبوست

▪️ ورم صورت

▪️ درد مفاصل

▪️ افتادگی پلک

▪️ ضعف عضلانی

▪️ خستگی مفرط در بارداری

▪️ مشکلات خواب

▪️ افزایش وزن

▪️ گیجی

▪️ از دست دادن تمرکز

▪️ خشن شدن صدا

???? علائم خطرناک کم کاری تیروئید

???? درد و مشکلات قلبی

???? نازایی

???? بی نظمی در پریود

???? درد مفاصل مانند زانو درد، گردن درد و درد در شانه

???? چاقی بیش از اندازه

علت کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید به دلایل مختلفی پدیدار می‌شود که در این بخش مقاله به آن اشاره کرده ایم.

❌ کمبود ید در رژیم غذایی

❌ تروما یا آسیب به غده بیرونی

❌بیماری خود ایمنی

❌ جذب کم ید در بدن

❌ کمبود هورمون محرک غده تیروئید

❌ژنتیک

❌ علل مادرزادی

❌ مصرف بیش از حد داروهای ضد تیروئید

❌قرار گیری در معرض اشعه

❌ درمان با ید رادیواکتیو

انواع کم کاری تیروئید

بیماری کم کاری تیروئید انواع مختلفی دارد که در این بخش مقاله راجع به آن توضیح داده ایم.

???? کم‌کاری تیروئید خود ایمنی

گاهی غده تیروئید مورد حمله بدن قرار می‌گیرد. و عملکردش مختل می‌شود. این عملکرد به کم کاری تیروئید یا پرکاری مبتلا می‌شود. این اختلال در بانوان شایع تر است. و معمولا در دوران بلوغ نمایان می‌شود.

???? کم کاری تیروئید یاتروژنیک

این نوع هپوتیروئیدی زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید به طور کلی یا جزئی برداشته می‌شود. یا به دلایل مختلفی بیرون می‌زند. در این صورت غده ی وجود ندارد که بخواهد تولید شود.

???? کم‌کاری تیروئید مادرزادی

زمانی که نوزاد متولد شده به اندازه کافی هورمون تولید نکند، به کم کاری تیروئید مادرزادی مبتلا است. این اختلال بسیار شایع است. هنگام تولد نوزاد غربالگری تیروید الزامیست. در 3 تا 5 روزگی به بعد این غربالگری صورت می‌گیرد. و برای آن از کف پای نوزاد خون گرفته می‌شود.

???? کم کاری تیروئید مرکزی

یکی از انواع کم کاری تیروئید، مرکزی است. زمانی که مغز دستور تحریک ترشح هورمون را ارسال نکند، TSH ترشح نخواهد شد. در این نوع اختلال اکثر بیماران تیروئید سالم دارند. اما مشکل اصلی دستور مغز است. این اختلال احتما به دلیل عدم وجود هورمون های زیر رخ می‌دهد.

▪ هورمون محرک غده فوق کلیه

▪ هورمون رشد

▪هورمون محرک جنسی

▪ پرولاکتین

▪ اوکسی توسین

▪هورمون ضد اداری

تشخیص کم‌کاری تیروئید

فرد دچار کم کاری تیروئید علائم و تغییراتی را احساس می‌کند. اما این علائم در تشخیص اصلی کفایت نمی‌کنند. بنابراین متخصص برای تشخیص قطعی موارد دیگری را در نظر می‌گیرد که در ادامه توضیح داده ایم.

???? آزمایش تیروئید

یکی از مهم ترین راه های تیشخیصی کم کاری تیروئید، آزمایش است. در کم‌کاری تیروئید هورمون های تحریک کننده بیش از حد طبیعی هستند. که سطح هورمون T3 و T4 کاهش می‌یابد. با آزمایش از میزان و سطح این هورمون ها مطلع می‌شوند.

???? معاینه فیزیکی

معاینه فیزیکی راه دیگری از تشخیص کم کاری تیروئید است. زمانی که کم‌کاری تیروئید داشته باشید، غده بزرگ می‌شود. و گواتر رخ می‌دهد. رطوبت یا خشکی پوست، پف صورت و علائمی که در ابتدای مقاله اشاره شد؛ توسط پزشک بررسی می‌شود.

???? تصویربرداری

یکی از راه های تشخیص کم کاری تیروئید، تصویربرداری است. پرشکان در سی تی اسکن می‌توانند اختلالات تیروئیدی را تشخیص دهند. هم چنین سونوگرافی نیز در این مورد بسیار کارآمد است.

عوارض کم‌کاری تیروئید

کم کاری تیروئید درمان دشواری ندارد. اما اگر تحت درمان نیز قرار نگیرید، با مشکلات و عوارض زیادی همراه خواهید بود. که در ادامه توضیح داده ایم.

???? اختلالات ذهنی

???? مشکلات قلبی

????  گواتر

????  آسیب به اعصاب محیطی

????  نازایی

???? آسیب به جنین

درمان کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید از جمله بیماری هایی است که در مدت زمان کمی نشانه های خود را بروز می‌دهد. خوشبختانه به همین دلیل درمان این بیماری بسیار ساده است. برای بازگشت بدن به عملکرد سابق، باید درمان صورت بگیرد. در این بخش مقاله راجع به درمان کم‌کاری تیروئید توضیح داده ایم.

✅ درمان کم‌کاری تیروئید با قرص چربی سوز

برای درمان کم کاری تیروئید با چربی سوزی نیز می‌توان اقدام کرد. به دلیل اینکه بزرگ ترین نشانه کم‌کاری تیروئید چاقی است. اما برای بر طرف کردن این حالت، بهترین راه اقدام به بهبود کم‌کاری تیروئید و سپس اقدام به کاهش وزن است.

✅ قرص کم‌کاری تیروئید

یکی از روش های درمانی شایع، مصرف قرص برای کم کاری تیروئید است. در این روش پزشک به بیماران قرص لووتیروکسین سدیم تجویز می‌کند. که البته بسته به شدت و علائم دوز مصرفی متفاوت است.

✅ درمان های غذایی

مواد غذایی در بهبود کم کاری تیروئید نیز موثر هستند. بنابراین باید به مواد غذایی توجه کرد. در این بخش به مواد غذایی مفید اشاره کرده ایم.

✔️مرغ

✔️میگو

✔️ صدف

✔️ مکمل زینک

✔️ آجیل برزیلی

✔️ ماهی ساردین

✔️ حبوبات

✔️ میوه ها

✔️ سبزی ها

✔️ ماهی

✔️ گوشت قرمز

✔️ تخم مرغ

کلام آخر

بیماری کم کاری تیروئید درمان ساده ای دارد. اما اگر این بیماری به خوبی درمان نشود؛ با مشکلات زیادی همراه است. برای درمان حتما باید نشانه ها را جدی بگیرید. اگر روند بهبودی به صورت جدی صورت نگیرد، عوارض جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. یکی از این عوارض گوشه گیری و انزوای بیشتر بیمار است.

خیلی اوقات بیماری های روانشناختی وضعیت فرد را بدتر کرده و روند درمان را نیز مختل می‌کند. هر چه وضعیت روحی شما بهتر باشد، بیماری های جسمانی شما نیز سریع تر درمان خواهند شد. پس در صورت وجود هر نوع مساله و درگیری ذهنی هر چه زودتر با متخصصین روانشناسی مطرح نمایید.

شما خدمات روانشناختی را می‌توانید از مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری دریافت نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کم‌کاری تیروئید می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید





:: برچسب‌ها: کم کاری تیروئید | 3 روش درمان کم‌ کاری تیروئید ,
:: بازدید از این مطلب : 43
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: