نیاز به جلب توجه | علت جلب توجه زیاد از حد
نوشته شده توسط : ذهن نو

نیاز به جلب توجه تقریبا یک نیاز فطری محسوب می‌شود. همه ما دوست داریم مرکز توجه و مورد محبت دیگران باشیم. عده ای این نیاز را به شکل نادرستی ارضا می‌کنند. این رفتار در همه سنین مشاهده می‌شودو گاهی افراد چنان تمام وقت وانرژی خود را صرف آن می‌کنند که تبدیل به یک اختلال شخصیت می‌شود. می‌توان گفت این رفتار، ریشه ای عمیق تر از یک نیاز طبیعی دارد. در بسیاری از افراد این رفتار نهادینه شده است؛ که به مرور برایشان مشکل ساز خواهد شد.

نیاز به جلب توجه

نیاز به جلب توجه، به معنای دریافت تایید وتحسین در هرشرایطی، از طرف دیگران است. آنها برای دریافت این حس، دست به هرکاری می‌زنند. نیاز دائمی به چنین موضوعی، رفتار سالمی نیست. این افراد تشنه توجه هستند و همیشه خود را اولویت می‌دانند. اگرچه توقع از خانواده و دوستان، امر منطقی است؛ اما زیادی روی در آن هم، به معنای مشکلی جدی است. برای درمان اختلال شخصیت خودشیفته این مقاله را مطالعه کنید.

خصوصیات افراد با نیاز به جلب توجه

این افراد معمولا خود از این رفتار بیمار گونه خود، آگاه نیستند و در اغلب موارد بی اراده این کار را انجام می‌دهند. معکولا به روش های مختلفی این رفتار را بروز می‌دهند. در واقع در بیشتر موارد، دیگران را فریب می‌دهند. در این قسمت چند نمونه از نشانه های نیاز به جلب توجه را در افراد را ذکر می‌کنیم.

◀جلب ترحم دیگران

◀دروغگویی

◀اهمیت دادن زیاد به ظاهر و اغواگری

◀دعوا راه انداختن

◀مبالغه دربیان احساسات

◀تحریک پذیری و حساسیت بیش از حد

◀در مواردی که مرکز توجه نیست؛ عصبی و خشمگین است.

◀احساسات سطحی

◀پرتوقع هستند

◀خلق و خوی ناپایدار

◀عملکرد ضعیف در رابطه جنسی

چرا افراد نیاز به جلب توجه دارند؟

عامل یا عوامل زیادی در شکل گیری این رفتار درافراد، نقش دارند. ریشه یابی این اختلال نشان داده است که چند علت عمده در این امر دخیل هستند. برای آنان فرقی نمی‌کند در چه مکان یا موقعیتی هستند؛ همیشه به دنبال راهی برای جلب توجه دیگران می‌گردنند. حتی در بحران ها و سخت ترین شرایط نیز، تمایل دارند جذاب و دلربا به نظر برسند.

????کمبود عزت نفس

کمبود یا فقدان عزت نفس، یکی از اصلی ترین دلایل نیاز به جلب توجه است. این افراد به دلیل اینکه حس خود ارزشمندی ندارند یا نمی‌توانند خود را دوست داشته باشند؛ این توقع را از دیگران دارند. قطعا اعتماد به نفس پایین، روابط این افراد را با دیگران تحت تاثیر قرار خواهد داد و آنها را مجبور به امتحان راه های دیگری خواهد کرد.

????حسادت

گاهی افراد، نیاز به جلب توجه را مانند مسابقه ای می‌بینند که باید در آن پیروز شوند. برای مثال وقتی می‌بینند شخص دیگری به خاطر توانایی هایش مورد تشویق قرار می‌گیرد؛ آنان با حسادت همه تلاش خود را می‌کنند که کاپ قهرمانی را از چنگ دیگران در بیاورند. رفتار حسادت برای جلب توجه در کودکان، بسیار مشاهده می‌شود. اما حسادت فقط مختص کودکان نیست؛ بلگه بزرگسالان نیز برای جلب توجه، به این حس، دچار می‌شوند.

????روش های تربیتی اشتباه

گاهی والدین، به دلیل سبک فرزندپروری اشتباه، باعث بروز چنین رفتاری می‌شوند. آنها با اهمیت دادن بیش از حد به فرزند خود، افسار امور را به او می‌دهند. متاسفانه این ویژگی در او باقی می‌ماند و در بزرگسالی نیز از همه انتظار دارد؛ مانند والدین خود، با او رفتار کنند. این اتفاق مخصوصا در تک فرزند ها یا کسانی که در کودکی خود اختلالات جسمانی داشته اند؛ بیشتر رخ می‌دهد.

????اختلالات شخصیتی

افراد با ابتلا به اختلالات همزمان دیگر، بیشتر احتمال دارد که نیاز به جلب توجه داشته باشند. اختلال شخصیت مرزی، خودشیفته و نمایشی، این رفتار را بیشتر بروز می‌دهند. همچنین اختلالت روانی دیگر مثل دوقطبی در دوره مانیا و بیش فعالی نیز، افراد را به سمت این رفتار سوق می‌دهد. البته توجه داشته باشید در اختلال شخصیت خودشیفته و نمایشی، علائم بسیار شدیدتر بروز می‌کند. 

کنترل کردن نیاز به جلب توجه

فراموش نکنید که علاوه بر خود فرد، اطرافیان او نیز با مشکلاتی روبه خواهند شد و همین امر لزوم پیگیری و درمان نیاز به جلب توجه را نشان می‌دهد. با شناسایی هریک از نشانه ها در خود یا اطرافیان، بهتر است با کمک یک درمانگر، درمان را شروع کنیم.

✔رواندرمانی

در واقع اصلی ترین روش درمان نیاز به جلب توجه، روان درمانی است. درمانگر با بالابردن عزت نفس و کاهش حس حسادت، درمان را آغاز کرده که این منجر به افزایش حس امنیت شما خواهد شد. اگر هم علت این نیاز اختلالات روانی یا شخصیت باشد، درمانگر با درمان این مشکلات، این رفتار را ازبین خواهد برد. اگر درمورد خصلت توجه جویانه یک رفتار تردید دارید؛ از درمانگر خود در این مورد بپرسید. 

✔دارودرمانی

قبل تر هم گفتیم که اگر این افراد نتوانند این حس خود را ارضا کنند یا موفق به جلب توجه دیگران نشوند؛ اضطراب یا خشم زیادی را تحمل خواهند کرد. در چنین شرایطی دارودرمانی، بهترین گزینه است. داروهای آرامبخش با کاهش استرس آنها از بروز دوباره این رفتار جلوگیری می‌کند. همچنین درمان اختلالات همزمان نیز، نیاز به مصرف دارو دارد.

✔حمایت اطرافیان

محبت و توجه اطرافیان، تا حد زیادی برای سلامت روانی ما لازم است. اما در مورد میزان آن، بهتر است با آنان صمیمانه صحبت کرده و آنان را در این مورد آگاه کنیم. اگر محبت بیش از اندازه در حال ایجاد این اختلال در فردی هستیم؛ بهتر است نسبت نشانه حساس باشیم و از آن جلوگیری کنیم. اطرافیان با نادیده گرفتن رفتار های جلب توجه و یا تنبیه و توبیخ نکردن افراد، می‌توانند میزان این رفتار را در دیگران کاهش دهند.

✔جایگزینی

با جایگزین کردن یک عادت رفتاری مناسب به جای جلب توجه، این رفتار به مرور کم رنگ می‌شود. وقتی اطرافیان جلب توجه کردن را نادیده بگیرند؛ فرد مجبور می‌شود رفتار دیگری را از خود نشان دهد. حضور در جمع برای افراد، اجتناب ناپذیر است به همین دلیل باید به دنبال چاره ای برای این اختلال باشند.

سخن پایانی

رابطه با افرادی که مدام نیاز به جلب توجه دارند؛ آسان نیست. حضور در جمع یکی برای هر فردی ضروری است؛ پس باید این مشکل را حل کرد. بسیاری از افراد، رفتار توجه طلبی را جذاب و اغواگرانه می‌دانند؛ اما با ارتباط نزدیک تر با این افراد، متوجه سمی بودن این رفتار، خواهید شد. اگرنشانه های این اختلال را در خود یا اطرافیان مشاهده کردید؛ حتما از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نیاز به جلب توجه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

 

سوالات متداول

علائم نیاز به جلب توجه کدام اند؟

پرخاشگری واضطراب زمانی که فرد نمی‌تواند جلب توجه کند؛ بی ثباتی خلق و خو، احساسات سطحی، توقع زیاد و… از علائم نیاز به جلب توجه هستند.

درمان نیاز به جلب توجه چیست؟

اگر این رفتار شدت زیادی نداشته یا اختلالی در زندگی فرد ایجاد نکند؛ نیاز به درمان نیست. اما مشاوره به روانشناس، دارودرمانی، حمایت اطرافیان و جایگزینی جلب توجه با رفتار های دیگر، از روش های موثر برای کنترل نیاز به جلب توجه است.

نیاز به جلب توجه به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

عوامل خانوادگی و اختلالات روانی همزمان، کمبود اعتماد به نفس وحسادت، در شکل گیری این اختلال موثر هستند.

منبع: نیاز به جلب توجه | علت جلب توجه زیاد از حد





:: برچسب‌ها: نیاز به جلب توجه | علت جلب توجه زیاد از حد ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: