نوروفیدبک | 3 روش یادگیری تغییر امواج مغز در نوروفیدبک
نوشته شده توسط : ذهن نو

نوروفیدبک بر روی مغز و چگونگی عملکردش تاثییر دارد. درمان نورو‌فیدبک جایگزین یا درمان مکمل با هدف افزایش مهارت های شناختی است. که شامل یادگیری، توجه، تحریک پذیری، پرخاشگری، بی انگیزگی، تمرکز، افزایش سرعت پردازش اطلاعات، بهبود عملکرد حافظه و مهارت حل مساله می‌شود.

با کمک نوروفیدبک می‌توان مشکلات مغز را مشخص کرد و برای آموزش فعالیت های مغز راه مناسبی است. توسط نقشه مغزی که نورو‌فیدبک‌ به متخصص می‌دهد، به درمانگر کمک می‌کند تا بر اساس این اطلاعات، برنامه متناسب با عملکرد مغز هر فرد را تهیه کند. با کمک نوروفیدبک می‌توانیم بر مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و ناتوانی های یادگیری غلبه کنیم. برای درمان حتما باید از روانشناس کمک بگیرید. 

منبع: نوروفیدبک | 3 روش یادگیری تغییر امواج مغز در نوروفیدبک

نوروفیدبک چیست؟

نوروفیدبک آموزش مستقیم بر مغز انسان است. با این روش می‌توانید از کارکرد مغز مطلع شوید. آنگاه تنظیم کنید که چه چیزی برای مغز شما مناسب است. نورو‌فیدبک بر روی مغز و عملکرد مغز تاثیر گذار است.

این درمان به نوعی به بهبود پرخاشگری، تحریک پذیری، بی انگیزگی، افزایش سرعت پردازش اطلاعات و … می‌پردازد. با کمک نوروفیدبک می‌توانید کاستی های مغز خود را مشخص کنید تا روش های عملکردی بهتری برای مغز در نظر بگیرید. به طور کلی نوروفیدبک با کمک تعامل با مغز و کامپیوتر تاثیر خود را بر مغز می‌گذارد. و هم چنین این آموزش تدریجی است.

کاربرد نورو‌فیدبک

با کمک نوروفیدبک، ناهماهنگی های مغز مورد هدف قرار می‌گیرد. البته که این ناهماهنگی ها نیز می‌تواند متعدد باشد. این دستگاه برای بسیاری از اختلالات که در ادامه نام برده ایم مورد استفاده است.

???? اضطراب

???? افسردگی

????کمبود توجه و تمرکز

???? اختلال بیش فعالی

???? اختلالات متعدد خواب

????سر درد ها

???? میگرن ها

???? آشفتگی هیجانی

????اشکال در حافظه

???? تیک عصبی

???? وسواس

????پرخاشگری

???? بیش فعالی

???? ضعف در پردازش بینایی

????تحریک پذیری

???? اختلالات یادگیری

???? افزایش عملکرد شغلی، تحصیلی و اجتماعی

????درمان اختلال در خوردن

???? صرع

???? طیف اوتیسم

عملکرد نوروفیدبک

در روش درمانی نوروفیدبک، الکترودهایی به بخش های مختلف سر مراجع قرار می‌دهند. این الکترودها با کمک چسب های مخصوص روی سر جا می‌گیرد. این الکترودها امواج مغزی را روی مانیتور نشان می‌دهد. مراجعه کننده نیز از طریق مشاهده عملکرد انیمیشن متوجه خواهند شد که امواج در موقعیت مناسبی قرار دارد یا خیر!

دستگاه نوروفیدبک هر یک از امواج را اندازه گیری می‌کند و در قالب انیمیشن کم و زیاد شدن امواج مغز را انعکاس می‌دهد. میزان و نحوه حرکت بازی و انیمیشن به میزان دقت و تمرکز مراجعه کننده بستگی دارد. در این دستگاه شخصیت های انیمیشن به خودی خود هیچ حرکتی ندارند. اما با توجه به امواج مغز، شخصیت انیمیشنی حرکت می‌کند.

اما به دلیل اینکه مراجعه کننده نحوه عملکرد خود را روی دستگاه به طور کاملی می‌تواند ببیند، و به گونه ای عملکرد مغز خود را مشاهده کند؛ گفته می‌شود که نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است.

افراد نیازمند به این درمان چه کسانی هستند؟

درمان نوروفیدبک برای افرادی است که به ارتقا مهارت های شناختی مانند افزایش تمرکز به دقت زیادی نیازمند هستند. در این روش درمانی به مغز آموزش داده می‌شود که چگونه عملکرد بهتری داشته باشد و رفتار های مناسبی از خود نشان دهد. در نهایت در درمان نوروفیدبک، مغز توسط بازخوردهایی که از محیط اطراف خود دریافت می‌کند، یاد می‌گیرد که چگونه باید امواج خود را تغییر دهد.

عوارض نوروفیدبک

تا به حال عوارض مشخصی از درمان نوروفیدبک گزارش نشده است. این دستگاه درمانی فرستنده نیست، بلکه گیرنده امواج مغز است. در نهایت هیچ ضرر و خطری برای شخص ندارد. بدترین عارضه و خطر این دستگاه این است که نتواند تغییری در کاهش علائم و نشانه ها ایفا کند.

آیا داروهای مصرفی با شروع این درمان باید قطع شود؟

درمان نوروفیدبک همراه با دارو به تصمیم پزشک معالج بستگی دارد. اما به طور کل مصرف دارو همراه با درمان نورو‌فیدبک علاوه بر اینکه عوارض بدی به همراه ندارد. بلکه باعث تاثیر هرچه بیشتر داروها و حتی در مواردی موجب قطع دارو می‌شود.

ماندگاری نوروفیدبک چقدر می‌باشد؟

برای بهبودی کامل، درمان نوروفیدبک باید حتما کامل انجام شود. اگر درمان به صورت کامل ادامه پیدا نکند، علاوه بر اینکه درمانجو هیچ نتیجه ای از درمان نمی‌گیرد؛ بلکه بیماری و اختلالات عود می‌کند. و نشانه ها دوباره ظهور پیدا خواهد کرد.

در طول روند درمان، نوروفیدبک به مغز مهارت های جدیدی را آموزش می‌دهد. این مهارت ها به منظور تثبیت یادگیری و حداکثر رساندن اثر بخشی است. معمولا برای درمان نوروفیدبک 20 الی 30 جلسه درمانی، هفته ای 2 الی 3 بار لازم است.

از نورو فیدبک برای چه بازه سنی استفاده می‌شود؟

از سن 4 تا 5 سالگی، بازه سنی درمان با نوروفیدبک است. زیرا نوروفیدبک برای همه سنین و همه افراد قابل استفاده می‌باشد. اما در درمان اختلالاتی مانند بیش فعالی، یادگیری و عدم تمرکز این درمان باید از بازه سنی پیش دبستانی انجام شود.

روش های یادگیری تغییر امواج مغز در نوروفیدبک

در روش یادگیری تغییر امواج مغز در نوروفیدبک، 3 روش وجود دارد. که شامل موارد زیر است.

❌ یادگیری نیمه هوشیار: در این نوع یادگیری مغز به صورت غیر ارادی و خودکار، شناخت بیشتری از خود کسب می‌کند. در نهایت به تدریج موجب تغییرات مطلوب به منزله حفظ میزان مناسب امواج مورد نظر درمانگر است.

❌ یادگیری هوشیار: این نوع یادگیری زمانی رخ می‌دهد که ارتباط هوشیار بین تغییرات مغز در  نشانه های مورد نیاز و احساسات درونی فرد ایجاد می‌شود.

❌ رشد ویژگی های انعطاف پذیری در مسیر های عصبی مغزی: در این زمینه هرچه مغز برای حالت بهینه تمرین کند، در کنترل امواج مهارت بیشتری را کسب می‌کند.

کلام آخر

درمان نوروفیدبک یا نوروتراپی به نوعی بیوفیدبک است. در این روند درمانی تمامی امواج مغز به صورت لحظه ای در صفحه نمایش نشان داده می‌شود. از این دستگاه برای درمان بسیاری از اختلالات مانند اضطراب و … استفاده می‌شود. برای درمان حتما باید روانشناس و متخصص حضور داشته باشند. این روش درمانی دستگاه های مخصوص به خود را دارد که تنها در مراکز درمانی موجود است.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نوروفیدبک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.





:: برچسب‌ها: نوروفیدبک | 3 روش یادگیری تغییر امواج مغز در نوروفیدبک ,
:: بازدید از این مطلب : 80
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: