اسهال در نوزاد | 7 علل اسهال در نوزاد
نوشته شده توسط : ذهن نو

اسهال در نوزاد بسیار طبیعی و شایع است. مخصوصا زمانی که نوزاد شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کند. اما گاه این اسهال بیش از حد می‌شود که باید مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع یکی از هشدارهای اسهال، کاهش آب بیش از اندازه بدن نوزاد است.

نوزادان یک ماه و دوماهه به طور طبیعی دارای مدفوع نرم و چسبناک هستند. مخصوصا اگر تغذیه آن‌ها با شیر مادر باشد. حتی به صورت مکرر چند بار در روز این اتفاق رخ می‌دهد. که تشخیص اسهال در نوزاد را سخت می‌کند. در این مقاله تمامی جوانب اسهال در نوزاد را توضیح داده ایم.

منبع: اسهال در نوزاد | 7 علل اسهال در نوزاد

اسهال در نوزاد

نوزادان تازه متولد شده معمولا مدفوع له، پوک و چسبناک دارند. اگر نوزاد کاملا از شیر مادر تغذیه کند، این حالت بیشتر نیز خواهد شد. حتی این نوع مدفوع چند بار در طول روز انجام می‌شود. بنابراین تشخیص اسهال کودک به سختی است.

اسهال در نوزاد زمانی وجود دارد که بسیار آبکی و بزرگ تر باشد. در صورتی که مدفوع نوزاد از پوشک او خارج شود، و بیش از حد معمول باشد؛ تشخیص اسهال به خود می‌گیرد. اگر نوزاد شیر خشک مصرف کند، شاید دفع شل کمتری داشته باشد. زیرا شیر خشک منافذ سفت تری دارد و مدفوع را سفت تر می‌کند. برای کسی اطلاعات بیشتر در رابطه با اسهال در نوزاد تا انتهای مقاله همراه ما باشید

علل اسهال در نوزاد

اسهال در نوزاد به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. برای درمان اسهال کودک خود در اقدام اول باید علل آن را بررسی کنید. در این بخش مقاله راجع به علل اسهال در نوزاد توضیح داده ایم.

???? داروهای مصرفی مادر

از داروهای مصرفی مادر نیز می‌توان به علل اسهال در نوزاد اشاره کرد. اگر مادر داروهایی مانند آنتی بیوتیک، ویتامین ها و پودر های پروتئینی مصرف کند، از راه شیر مادر وارد بدن نوزاد و در نهایت اسهال می‌شود.

???? تغییرات در رژیم غذایی مادر

یکی از علل اسهال در نوزاد، تغییرات در رژیم غذایی مادر است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کودک از شیر مادر تغذیه کند. مثلا اگر مادر در شب گذشته غذای تند خورده باشد، کیفیت شیر او تغییر می‌کند.

???? مشکلات معده

اگر اسهال در نوزاد به صورت خیلی ناگهانی رخ دهد، نشان از مشکلات معده است. گاهی آنفولانزای معده و گاستروانتریت موجب این اختلال در بدن نوزاد می‌شود. حتی در این شرایط گاه اسهال همراه با تب و استفراغ است. 

???? تغییرات در رژیم غذایی کودک

از دیگر عوامل پدیدایی اسهال در نوزاد، تغییرات در رژیم غذایی کودک است. این تغییرات معمولا در 6 ماهگی پدیدار می‌شود که یک تغییر بزرگ برای دستگاه گوارش است. زیرا کودکان از 6 ماهگی به بعد به خوردن غذاهای جامد رو می‌آورند.

???? داروهای مصرفی نوزاد

یکی از دلایل اسهال در نوزاد، داروهای مصرفی نوزاد است. در این شرایط کودک اگر دچار مشکل شده باشد، به دلیل دارویی که مصرف می‌کند، دچار اسهال می‌شود. داروهایی که موجب اسهال در نوزاد می‌شود شامل آنتی بیوتیک ها، داروهای عفونت انگلی و … می‌شود. 

???? آلرژی به شیر

آلرژی به شیر یا عدم تحمل لاکتوز از دیگر علل اسهال در نوزاد است. اما به طور معمولا تنها 7 درصد از نوزادان به شیر گاو حساسیت دارند. این نوع آلرژی موجب استفراغ، اسهال و علائم دیگر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حساسیت به شیر خشک کلیک کنید.

???? مواد تشکیل دهنده شیر خشک

مواد تشکیل دهنده شیر خشک گاهی باعث اسهال در نوزاد می‌شود. حتی برخی از کودکان به ترکیبات داخل شیر خشک پس از مدتی عادت می‌کنند. در وهله اول بدنشان به این مواد عادت ندارد. به دلیل این تحت تاثیر قرار گرفتن نوزاد شاید به گرفتگی های شکم، اسهال و گاز معده دچار شود. 

علل نادر اسهال در نوزاد

علل نادر اسهال در نوزاد شامل بیماری های جدی در نوزادان است. این علل اصلا شایع نیستند اما موجب اسهال در نوزاد می‌شوند. در ادامه به علل نادر اسهال کودکان اشاره کرده ایم.

???? عفونت C. difficile

????عفونت های شدید روده بزرگ

???? فیبروز سیستیک

???? تومورهای نوروآندوکرین

اثرات اسهال در نوزاد

اسهال در نوزاد موجب کم آبی بدن نوزاد می‌شود. اگر کودک شما اسهال داشته باشد به مرور به کم آبی دچار می‌شود که وضعیت خطرناکی است. علائم شایع کم آبی بدن نوزاد شامل موارد زیر است.

???? پوست خشک

???? دهان خشک

????تغذیه اندک

???? امتناع از تغذیه

???? تحریک پذیری کودک

????گریه بدون اشک

???? گریه ضعیف

???? چشمان گود رفته

????خواب آلودگی

???? به سرعت بیدار شدن از خواب

???? پوشک خشک پس از 8 تا 12 ساعت

درمان اسهال در نوزاد

???? والدین هرگز نباید داروهای ضد اسهال را به صورت خود مختار به کودک تجویز کنند. باید پزشک با بررسی های دقیق و مشخص ابتدا دلیل اسهال در نوزاد را ریشه یابی کند. سپس درمان مناسب برای آن در نظر بگیرد.

???? اسهال در نوزاد باعث کم آبی شدید در بدن می‌شود. اگر شدت کم آبی به قدر زیادی باشد، با مراجعه به بیمارستان و تزریقات وریدی، کم آبی بدن کودک جبران می‌شود.

???? اگر کودک در سنینی قرار دارد که توانایی هضم تغذیه جامد را دارد، احتمالا پزشک توصیه می‌کند که به کودک موز نرم شده، سیب پوره شده و … بدهید.

???? هم چنین مادرانی که به کودک خود شیر می‌دهند. باید به رژیم غذایی خود دقت کنند تا کیفیت شیرشان تغییر نکند. مثلا از مصرف غذاهایی مانند غذای چرب، غذا با فیبر زیاد، شیر، پنیر، شیرینی و … جلوگیری کنید.

???? هر بار که کودک را تعویض می‌کنید حتما دستان خود را با آب و صابون بشویید. تا از بروز عفونت جلوگیری کنید.

کلام آخر

والدین عزیز باید به خاطر داشته باشند که هرگز نباید برای رفع اسهال نوزاد خودسرانه عمل کنند. برای درمان حتما از پزشک کمک بگیرید. زیرا اسهال کودکان باعث کمبود آب شدید و عوارض زیادی است. بنابراین در صورت مشاهده و اطمینان هر گونه نشانه، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اسهال در نوزاد می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: اسهال در نوزاد | 7 علل اسهال در نوزاد





:: برچسب‌ها: اسهال در نوزاد | 7 علل اسهال در نوزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: