دست شستن کودک | 8 مورد آموزش دست شستن کودک
نوشته شده توسط : ذهن نو

دست شستن کودک و رعایت بهداشت فردی یکی از پر اهمیت ترین مواردی است که والدین باید به فرزندان خود آموزش دهند. والدین مسئول آموزش مهارت های زندگی به کودکان هستند. تا این مهارت ها به عادت تبدیل شود و به مشکلات بزرگ تبدیل نشود. جدای از آموزش مهارت ها، کودکان باید بهداشت فردی را آموزش ببینند تا سیستم ایمنی آنها ضعیف نشود. زیرا میزان آلودگی از طریق دست با سرعت وارد بدن می‌شود.

به همین جهت آموزش دست شستن کودک از موارد بسیار مهمی است. که والدین باید به کودکان خود آموزش دهند. زیرا بهداشت و نظافت فردی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما شیوه آموزش به کودکان چگونه است؟ در این مقاله راجع به نحوه آموزش دست شستن کودک توضیح داده ایم.

منبع: دست شستن کودک | 8 مورد آموزش دست شستن کودک

دست شستن کودک

بهداشت فردی و نظافت یکی از مهم ترین آموزش ها برای کودکان است. اما اینکه چگونه باید به کودکان بهداشت فردی آموزش داده شود، حائز اهمیت است. دست شستن کودک از حائز اهمیت ترین مهارت هاست. به دلیل اینکه دست کودک با همه جا برخورد می‌کند. والدین باید روش های صحیح را آموزش دهند. حتی باید به کودک بگویند که در چه مواردی باید دست خود را بشوید.

سیستم ایمنی کودک ضعیف است. اگر مراقبت های لازم مانند دست شستن کودک آموزش داده نشود، سیستم ایمنی کودک بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. برای آموزش مهارت های بهداشتی بهترین گزینه کمک از روانشناس است. زیرا عده ای از کودکان با این موضوع مشکل دارند و مقاومت می‌کنند. 

زمان دست شستن کودک

همیشه باید زمان دست شستن کودک را به او آموزش دهید. والدین الگوی فرزندان هستند. با رفتارهای خود حتی می‌توانید زمان و نحوه دست شستن کودک را آموزش دهید. در این بخش مقاله راجع به زمان دست شستن کودک توضیح داده ایم.

???? پس از هر عطسه

???? حضور در اماکن عمومی

????برخورد با وسایل نقلیه

???? پس از هر سرفه

???? جابجایی زباله

????تعویض پوشک

???? پس از سرویس بهداشتی

???? تماس با سطح کثیف

با هر بار برخورد به سطح کثیف خودتان نیز باید دستانتان را بشویید. و به کودک توضیح دهید که در این شرایط باید دستان خود را شستشو کند. برای دست شستن کودک نیازمند به آموزش صحیح، زمان بر و اصولی است. 

آموزش نحوه دست شستن کودک

برای دست شستن کودک والدین باید آموزش های لازم را انجام دهند. در این بخش مقاله به تمامی مواردی که نیازمند آموزش نحوه دست شستن کودک است؛ اشاره کرده ایم.

???? میکروب ها را به او توضیح دهید

در اقدام اول جهت آموزش دست شستن کودک، باید میکروب ها و کارایی آن ها را به کودک آموزش دهید. زمانی که کودک از سطح کثیف مطلع باشد؛ برای جلوگیری از بیماری به صورت خودمختار به شستن دست عادت می‌کند.

???? مکان های کثیف را به کودک آموزش دهید

مکان های کثیف را جهت آموزش دست شستن کودک معرفی کنید. مثلا به کودک بگویید که محیط بیرون بسیار کثیف است. دست زدن به ماشین، برخورد با گرد و خاک، پس از سرویس بهداشتی، پس از سرفه و عطسه موقعیت هایی است که کودک باید دستان خود را بشوید.

???? در کمال آرامش با کودک برخورد کنید

برای آموزش هر چیزی به کودک آرامش و صبر الزامی است. در کمال آرامش باید دست شستن کودک را آموزش دهید. مثلا اگر در طول آرامش کودک شیطونی یا خرابکاری کرد او را دعوا نکنید. با آرامش و پله به پله مراحل شست و شوی دست را آموزش دهید.

???? از چهار پایه کوچک استفاده کنید

برای راحتی کودک باید در زیر روشویی چهار پایه کوچک قرار دهید. تا قد کودک به شیر آب برسد. با کمک چهار پایه مورد علاقه کودک، روند آموزش نیز هموار خواهد شد. 

???? در حضور کودک دستان خود را بشویید

برای آموزش هرچه بهتر دست شستن کودک، والدین باید در حضور کودکان دستان خود را بشویند. والدین اولین الگوی آموزش برای کودک هستند. بنابراین پس از هر بار استفاده از سرویس بهداشتی و برخورد با سطح کثیف دستان خود را بشورید تا کودک با مشاهده آموزش ببیند.

???? صابون مخصوص تهیه کنید

استفاده از مایع پمپ دار برای آموزش دست شستن کودک دشوار است. بنابراین برای راحتی کودک صابون های طرح دار برای کودک تهیه کنید. استفاده از این صابون ها هم آموزش کودک را راحت می‌کند. و هم به دلیل علاقه به صابون تند تند دستان خود را می‌شوید.

???? حوله مخصوص تهیه کنید

در آموزش دست شستن کودک حتما به خشک کردن دستان نیز توجه کنید. زیرا پاشیدن آب دست به سطوح مختلف اصلا جالب نیست. برای جذب کودک به خشک کردن دست، حتما از حوله های مخصوص و طبق سلیقه کودک استفاده کنید. تا برای خشک کردن دستانش ترغیب شود.

???? صرفه جویی در مصرف آب را آموزش دهید

در آموزش دست شستن کودک حتما به این نکته توجه کنید که در مصرف آب صرفه جویی کند. به کودک آموزش دهید که باید مقدار مناسبی آب را باز کند و با هر باز شست و شو حتما آب را ببندد.

نکات مهم در دست شستن کودک

برای آموزش دست شستن کودک باید به نکات مهمی دقت کنید. والدین با توجه به این نکات می‌توانند روش های ساده تری برای آموزش در نظر بگیرند. در این بخش مقاله راجع به نکات دست شستن کودک توضیح داده ایم.

???? برای راحتی کودک یک چهارپایه زیر روشور دست شویی قرار دهید تا کودک بتواند به شیر آب دسترسی داشته باشد.

???? برای یادگیری حتما خودتان بالای سر کودک بمانید. مخصوصا در ابتدای آموزش حتما در کنار کودک باشید.

???? به کودک آموزش دهید تا پس از دست شستن حتما شیر آب را ببندد تا آب هدر نرود.

????برای جلوگیری از سوختن کودک در ابتدای کار باید شیر آب گرم را ببندید یا فشارش را بسیار کمک کنید.

???? بارها در حضور کودک دستان خود را بشویید تا آموزش های لازم صورت بگیرد.

???? برای شست و شوی راحت از صابون های شکلک دار و کوچک استفاده کنید. زیرا فشار مایع با پمپ برای کودک دشوار است.

???? در آموزش دست شستن کودک به او یاد دهید که کف دستانش را کاملا بشوید و آبکشی خوبی صورت بگیرد.

???? به کودک شمارش تا 30 را آموزش دهید. برای شست و شوی دستان و کشتن میکروب ها نیازمند 30 ثانیه کف زدن به دست است.

???? در مرحله آخر خشک کردن دست را به کودک آموزش دهید. برای او حوله مخصوص تهیه کنید تا از خشک کردن دست لذت ببرد.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله راجع به دست شستن کودک صحبت کردیم؛ متوجه شدید که والدین چه نفش پر رنگ و اساسی در تربیت و آموزش مهارت ها به کودک ایفا می‌کنند. بنابراین برای هر نوع آموزشی به کودک والدین باید تمام خود را برای فرزندشان بگذارند. برای آموزش هرچه بهتر و دقیق تر حتما از روانشناس کمک بگیرید.

مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دست شستن کودک می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.





:: برچسب‌ها: دست شستن کودک | 8 مورد آموزش دست شستن کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: