دعوای خواهر و برادر | 6 راه کنترل دعوای خواهر و برادر
نوشته شده توسط : ذهن نو

دعوای خواهر و برادر را تقریبا همه تجربه کرده اند. مخصوصا اگر فاصله سنی خواهر و برادر با یکدیگر کم باشد این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد. معمولا به دلایلی مثل تفاوت های شخصیتی، میزان اهمیت والدین، وسایل مشترک و … دعوا رخ می‌دهد.

والدین برای جلوگیری از دعوای خواهر و برادر باید راهکارهای کنترل این جدال را آموزش ببینند. این رفتارها طبیعی است اما نیازمند مدیریت می‌باشد. شخصیت خواهر و برادر نیز در میزان دعواها مهم است. اگر خصلت، خلق و خو یکی از بچه ها تند باشد، قطعا دعوا بین آن‌ها بیشتر خواهد شد. اما روش های کاهش دعوا در خواهر‌و برادر وجود دارد که با کمک روانشناس صورت می‌گیرد.

منبع: دعوای خواهر و برادر | 6 راه کنترل دعوای خواهر و برادر

دعوای خواهر و برادر چیست؟

 

دعوای خواهر و برادر امر طبیعی است. زمانی که تعامل بین خواهر و برادر زیاد باشد، دعوای آنها نیز افزایش می‌یابد. اگر یکی از فرزندان شخصیت تند خویی داشته باشد این دعواها بیشتر نیز خواهد شد. میزان دعوای خواهر و برادر بستگی به نحوه برخورد والدین دارد. زمانی که والدین نحوه برخورد با دعوای خواهر‌و برادر را بدانند؛ کمتر با صحنه های دعوا روبرو خواهند شد. .

والدین برای کاهش دعوای خواهر و برادر باید به تفاوت های فرزندان خود آگاه باشند. بین آنها تفاوت نگذارند و به یک اندازه توجه کنند. هرگز برای تربیت فرزندان از یک روش استفاده نکنید. و آنها را با یکدیگر مقایسه نکنید. در نهایت برای احترام به آنها از راه های غیر تنبیه و خشونت استفاده کنید. در این مقاله راجع به دلایل و راهکارهای کنترل دعوای خواهر‌و برادر توضیح داده ایم.

دلایل دعوای خواهر و برادر شامل چه چیزهایی می‌شود؟

دعوای خواهر و برادر به دلایل مختلفی بروز می‌کند. مانند تمامی چالش های دیگر حتما این نوع دعوا نیز دلایل مخصوص به خود را دارد. در ادامه راجع به دلایل دعوای خواهر و برادر توضیح داده ایم.

???? وسایل مشترک | دعوای خواهر و برادر

اگر کودکان از یک وسایل مشترک استفاده کنند. قطعا دعوای خواهر و برادر نیز بیشتر می‌شود. بنابراین برای کاهش میزان دعوای‌خواهر و برادر باید وسایل مشترک آنها را تا حد امکان کاهش دهید. و برای هر کدام وسیله ای جداگانه تهیه کنید.

???? رقابت

رقابت بر سر درس، رشته، ورزش، نمرات و … همگی دلیل بر دعوای خواهر و برادر هستند. این دعوا زمانی بیشتر می‌شود که والدین به شخص برتر جایزه بدهند. 

???? تلویزیون | دعوای خواهر و برادر

هر یک از کودکان برنامه مخصوص و مورد علاقه خود را دارند. اگر همزمان یک ساعت پخش داشته باشند، دعوای خواهر و برادر بر سر برنامه تلویزیونی مورد علاقه نیز بیشتر می‌شود.

???? میزان توجه والدین

کودکان برای جلب توجه والدین دست به هرکاری می‌زنند. زمانی که والدین به یکی از بچه ها بیشتر از دیگری توجه کند، دعوای خواهر و برادر شروع می‌شود.

???? مقدار غذا | دعوای خواهر و برادر

مقدار غذا یکی از بارز ترین دلیل دعوای خواهر و برادر است. زمانی که یک قاشق بستنی بیشتر و یا یک لیوان آبمیوه بیشتر به یکی از بچه ها باعث بروز دعواهای زیاد می‌شود.

???? ناامیدی

گاهی فرزندان شما شرایط روحی خوبی را نمی‌گذارنند و همین امر باعث ناامیدی و در نهایت دعوای خواهر و برادر می‌شود. ناامیدی در مدرسه، بین همسالان، تفاوت والدین و … همگی شدت دعوا ها را افزایش می‌دهد. 

???? جایگاه | دعوای خواهر و برادر

یکی از دلایل دعوای خواهر و برادر، جایگاه و مکان است. اگر فضای مخصوصی برای هر یک از فرزندان در نظر گرفته نشود، دعوا نیز بیشتر اتفاق می‌افتد. هر انسانی نیازمند تنهایی است. اگر موقعیت این تنهایی پیش نیاید پس هر فرزندی نمی‌تواند به امور تنهایی خود بپردازد. در نهایت دعوا رخ خواهد داد.

راه های کنترل دعوای خواهر و برادر چه چیزهایی است؟

برای کنترل دعوای خواهر و برادر در اقدام اول والدین نباید دخالت کنند. دخالت شما همراه با طرفداری خواهد بود که میزان دعوا را افزایش می‌دهد. بنابراین شما باید روی تک تک فرزندان کار کنید تا میزان دعوای آنها کاهش یابد. در صورت دخالت نابرابری و توجه والدین اختلافات را افزایش می‌دهد. در این بخش مقاله راجع به راه های کنترل دعوای خواهر و برادر توضیح داده ایم.

???? به اشتراک گذاشتن را به کودک آموزش دهید

یکی از راه های کنترل دعوای خواهر و برادر، آموزش اشتراک گذاری است. در این شرایط باید به کودک آموزش دهید که همانطور که او دوست دارد از اسباب بازی استفاده کند، خواهر یا برادر او نیز علاقه دارد تا از آن استفاده کند. در نهایت برای بازی با اسباب بازی آنها سانس بندی کنید.

???? درخواست مودبانه و با آرامش را یاد بدهید

برای کنترل دعوای خواهر و برادر، باید درخواست مودبانه را به فرزندان آموزش دهید. به فرزندان خود بگویید که اگر درخواست چیزی از خواهر یا برادر خود دارد باید مودبانه اقدام کند. با بحث و جدل دعوا ها بیشتر می‌شود. 

???? با نوبت بندی، صبر را به فرزندان آموزش دهید

زمانی که کودکان با تفاوت سنی کم دارید، حتما باید نوبت بندی و صبر را به او آموزش دهید. گاهی اوقات برنامه تلویزیونی مورد علاقه کودکان در یک ساعت پخش می‌شود. یا خواهان استفاده از یک اسباب بازی هستند. در این صورت والدین باید نوبت بندی را به کودکان آموزش دهند. یک ساعت خواهر و یک ساعت برادر باید از اسباب بازی استفاده کنند. در این شرایط صبر را هم آموزش می‌بینند.

???? نه شنیدن را به کودکان آموزش بدهید

یکی از روش های کنترل دعوای خواهر و برادر، پذیرش نه شنیدن است. در این شرایط باید به فرزندان خود آموزش دهید که اگر درخواستی از خواهر یا برادر خود داشت، نه شنیدن را باور کند. تا با هر نه شنیدن دعوایی راه نیافتد.

???? کار گروهی را آموزش دهید

اگر فرزندان هم سن و سال هم دارید برای کاهش دعوای خواهر و برادر باید کار گروهی را به آنها آموزش دهید. زمانی که کار گروهی انجام دهند مشارکت و صبر را آموزش خواهند دید. 

???? از روانشناس کودک کمک بگیرید

زمانی که والدین در همان دوران کودکی فرزندان به دنبال کاهش دعوای خواهر و برادر هستند، در بزرگسالی فرزندانی متعهد خواهند داشت. بنابراین اگر از روانشناس کودک در این زمینه کمک بگیرید فرزندان مودب تری پرورش خواهید داد.

کلام آخر

همانطور که تا به اینجا در رابطه با دعوای خواهر و برادر اطلاعات کسب کردید. والدین باید روش های آموزشی مناسبی را برای کاهش این رفتار کودکان استفاده کنند. اگر تازه والد هستید حتما از روانشناس کمک بگیرید. روانشناس روش های کارآمد و خانوادگی را به شما آموزش می‌دهد تا به آرامش بیشتری در خانه برسید. مرکز مشاوره ذهن نو به صورت تلفنی و حضوری به شما مراجعین گرامی خدمات ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه دعوای خواهر و برادر می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.





:: برچسب‌ها: دعوای خواهر و برادر | 6 راه کنترل دعوای خواهر و برادر ,
:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: