صرفه جویی در زندگی | تفاوت صرفه جویی با خساست
نوشته شده توسط : ذهن نو

صرفه جویی در زندگی یک عادت کارآمد است. عده ای تصور می‌کنند؛ صرفه جویی فقط مربوط به پول می‌شود، اما اینطور نیست. با صرفه جویی می‌توان در وقت، انرژی و هزینه، صرفه جویی کرد و به اهداف خود رسید. صرفه جویی، به معنای خساسات نیست. افراد خسیس به طورکلی، به شکل افراطی عمل می‌کنند. آنها همیشه در حال حساب کتاب هستند و هیچ لذتی از زندگی نمی‌برند. شاید تفاوت محسوسی میان صرفه جویی با خساست نباشد؛ اما قطعا این دو مفهوم متفاوت هستند

منبع: صرفه جویی در زندگی | تفاوت صرفه جویی با خساست

صرفه جویی در زندگی

در دنیای پر زرق و برق امروزی صرفه جویی در زندگی کار چندان آسانی نیست. اما خیلی از افراد به خاطر شرایط و تجارب سخت صرفه جویی را بخشی از زندگی خود کرده اند. صرفه جویی در زندگی شباهت زیادی با خساست دارد. خیلی از اطرافیان صرفه جو ها را خسیس صدا می‌زنند. حال آن که این افراد به دنبال اهدافی مخارج خود را کنترل می‌کنند. اما در زمان لازم مورد نیاز می دانند که چطور خرج نمایند.

تفاوت صرفه جویی در زندگی با خساست 

صرفه جویی در زندگی با برنامه ریزی و نظم ایجاد می‌شود. اما افراد خسیس، برای هیچ چیز، حاضر به صرف وقت یا هزینه نیستند؛ آن‌ها همیشه در حال جمع آوری هستند. در این مقاله قصد داریم با بیان ویژگی های هرکدام از این افراد، قضاوت را بر عهده شما بگذاریم.

صرفه جویی در زندگی | نشانه های افراد صرفه جو

صرفه جویی در زندگی به معنی استفاده به موقع و صحیح از منابع است. آن‌ها از هر چیزی استفاده حداکثری می‌کنند. آن‌ها در مخارج میانه روی می‌کنند و آینده نگر هستند. در این قسمت ویژگی افراد صرفه جو را بیان می‌کنیم.

????استفاده بهینه از زمان

زمان، گرانبهاترین سرمایه آدمی است. افراد صرفه جو، به آن بسیار اهمیت می‌دهند. آنها از هر لحظه، بهترین استفاده را می‌کنند. همیشه برنامه جایگزینی برای خود در هر مکانی دارند. صرف جویی در زمان باعث افزایش بهروری و کاهش فرسودگی، می‌شود. صرف جویی فقط مربوط به مسائل مالی نیست و افرا در وقت و حتی ابراز محبت به دیگران نیز باید صرف جویی و تعادل داشته باشند.

 ????کارآمدی در امور مختلف

کارآمدی به معنای انجام امور به روش درست است. افراد صرفه جو به علت نظم و برنامه ریزی، تمام جوانب را در نظر گرفته و بهترین تصمیم را می‌گیرند. آن‌ها با آگاهی از محدودیت ها و موانع ، بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند. شاید تصور شود افراد ثروتمند وموفق، نیازی به صرفه جویی نداشته باشند؛ اما صرف جویی یکی از مراحل موفقیت است.

????هدف گذاری و اولویت بندی

افراد صرف جو با اولویت بندی هزینه ها یا برنامه های خود؛ انرژی خود را متناسب با آن‌ها، تنظیم می‌کنند. آنها درگیر لذت های لحظه ای نمی‌شوند و همیشه آینده را نیز در نظر دارند. با مشخص کردن اهداف بلند و کوتاه مدت، از اتلاف منابع جلوگیری می‌کنند. برای مثال بلافاصله بعد از دریافت حقوق خود، تمام آن را خرج نمی‌کنند.

????مدیریت مالی

یک فرد صرفه جو، هیچ وقت به دیگران بدهکار نیست. آنها دخل و خرج خود را مدیریت می‌کنند و به ندرت از دیگران پول قرض می‌گیرند. عزت نفس بالایی دارند و معمولا سریعا بدهی های مالی خود را با دیگران تصویه می‌کنند. اغلب هوش اقتصادی دارند و با سرمایه گذاری و خرج کردن به موقع، منابع مالی خود را در نظر می‌گیرند.

چه زمانی صرفه جویی در زندگی زیاده روی محسوب می شود؟

خساست در واقع، جنبه بد صرفه جویی در زندگی است. شخصی که در صرف جویی زیاده روی کند و نه برای خودش و نه برای دیگران حاضر به خرج کردن نباشد؛ خسیس محسوب می‌شود. چنین فردی، فقط در حال جمع آوری است؛ اما خروجی ندارد.

????هزینه نکردن برای نیازهای ضروری

افراد خسیس، حتی برای نیازهای اولیه خود نیز، حاضر به خرج کردن نیستند. برای مثال خرید لباس یا مواد غذایی را مدام به تعویق می‌اندازند و همیشه ظاهری نامرتب دارند. حتی مشکلات جسمانی خود را نیز نادیده می‌گیرند و به علت هزینه های درمانی به پزشک مراجعه نمی‌کنند. در منزل تا جایی که امکان داشته باشد، چراغی روشن نکرده و به گرمایش و سرمایش، اهمیتی نمی‌دهند و کارهایی از این قبیل.

اشتباه نکنید آن ها این روش زندگی را به دلیل وضع اقتصادی بد، انجام نمی‌دهند. معمولا موقعیت شغلی و اقتصادی خوبی هم دارند؛ اما مایل به خرج کردن نیستند.

????خساست در روابط عاطفی

این دسته از افراد، در روابط عاطفی خود نیز، بهره کشی می‌کنند و حتی قادر به ابراز احساسات نیستند. روابط عاطفی، نیاز به محبت و انرژی دارد؛ اینگونه افراد به آن اهمیت نمی‎دهند. در واقع این کار را غیرضروری می‌دانند. تنها چیزی که برای آنها در زندگی اهمیت دارد؛ پول بیشتر است. افراد خسیس، معمولا روابط عاطفی موفقی ندارند.

????هوش اقتصادی پایین

برخلاف چیزی که خودشان تصور می‌کنند؛ بسیار هوش اقتصادی پایینی دارند. در واقع همیشه مجبور به پرداخت، هزینه بیشتر، برای زندگی هستند. برای مثال برای صرفه جویی در زندگی با خرید کالاهای بی کیفیت و دست دوم (اما ارزان)، همیشه مجبورند آن‌ها را سریع تر تعویض کند، در نهایت قیمت تمام شده آن مثل کالای نو یا حتی بیشتر از آن می‌شود. آنها حتی در موقعیت های مطمئنی هم سرمایه گذاری نمی‌کنند.

خساست و صرفه جویی | بیماری یا ویژگی شخصیتی؟

 

قطعا صرف جویی در زندگی ویژگی بدی نیست و حتی یادگیری آن برای زندگی، ضروری است. پس می‌توان گفت یک ویژگی شخصیتی مثبت است. خساست نیز یک اختلال روانی محسوب نمی‌شود. اما زمانی که حالت بیمار گونه پیدا کند و به دیگران آسیب بزند؛ به عنوان اختلال شخصیتی نیازمند درمان شناخته می‌شود. فروید معتقد است خساست ریشه در کودکی فرد دارد و احتمالا این افراد در مرحله مقعدی گیر کرده اند. درمان یا کنترل این افراد آسان نیست؛ چرا که معمولا از وضعیت خود شکایتی ندارند؛ حتی به حرف های دیگران نیز اهمیتی نمی‌دهند.

آموزش صرفه جویی صحیح در زندگی

افراد خسیس، نه تنها همیشه در حال جمع آوری پول و منابع هستند؛ بلکه برای از دست دادن آنها نیز، استرس و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنند. به طور کلی خساست، عارضه های روانی دیگری را نیز برای فرد به وجود می‌آورد. برای مثال، این افراد برای خرج کمتر، با دیگران رفت و آمد نمی‌کنند؛ و همین موضوع آنها را افسرده و منزوی می‌کند. درمان این مشکل و آموزش درست صرفه جویی در زندگی فقط به کمک یک متخصص امکان پذیر است. روانشناسان برای درمان این اختلال از روش های شناختی-رفتاری و مواجه و پیشگیری از پاسخ، استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

در زندگی روزمره، هر لحظه در حال خرج کردن چیزی هستیم. گاهی پول، وقت، احساسات و… آموختن مهارت درست صرفه جویی در زندگی حائز اهمیت است؛ اما نباید زیاده روی کرد. همیشه در زندگی میانه رو باشید. در روابط، دوستی ها، خورد و خوراک، سفر و حتی روش های فرزند پروری نیز، به این موضوع دقت داشته باشید. از مورد قضاوت و مسخره شدن توسط دیگران نترسید و از یک روانشناس کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه صرف جویی در زندگی می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

 

سوالات متداول

تفاوت خساست با صرفه جویی در زندگی چیست؟

صرف جویی یک مهارت لازم برای زندگی است. در جنبه های مختلف، می‌توان از آن کمک گرفت و از آن استفاده کرد. ولی خساست، زیاده روی در صرف جویی است و بعد از مدتی بر روس زندگی فرد و اطرافیان، تاثیرات منفی به جا می‌گذارد.

چگونه با کسی در صرفه جویی زیاده‌روی می کند، برخورد کنیم؟

در مواجه با آنها، سعی نکنید آنهارا قانع به خرج کردن کنید. از قضاوت و تمسخر آنان نیز بپرهیزید. اما برای کمک به این افراد با یک روانشناس مشورت کنید.

چه کسانی صرفه جویی در زندگی می کنند؟

هوش اقتصادی بالا، مدیریت زمان، کارآمدی و هدف گذاری و اولویت بندی از ویژگی های افراد صرفه جو است.





:: برچسب‌ها: صرفه جویی در زندگی | تفاوت صرفه جویی با خساست ,
:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: